Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost!)Rafelige letters en smileys  (gelezen 2245 keer)

(Opgelost!)Rafelige letters en smileys
« Gepost op: 2010/12/15, 23:34:50 »
Ik heb al een tijdje Ubuntu 10.04,maar het is me eigenlijk tot nu toe niet opgevallen dat letters en b.v. smileys rafelig worden weer gegeven.Diezelfde letters en smileys zijn in Windows keurig glad...
Dus er is iets met de driver van mijn videokaart wat niet goed is.Die videokaart is van ASUS en dus een ATI kaart.Is dit bekend en is er een oplossing voor??
« Laatst bewerkt op: 2010/12/16, 19:03:48 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/15, 23:40:39 »
Op bureaublad met rechtermuisknop
werkbladachtergrond wijzigen
tabje lettertypen
subpixels gladmaken (lcd schermen) selecteren

- Roc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/15, 23:51:00 »
Ik heb al een tijdje Ubuntu 10.04,maar het is me eigenlijk tot nu toe niet opgevallen dat letters en b.v. smileys rafelig worden weer gegeven.Diezelfde letters en smileys zijn in Windows keurig glad...
Dus er is iets met de driver van mijn videokaart wat niet goed is.Die videokaart is van ASUS en dus een ATI kaart.Is dit bekend en is er een oplossing voor??

ASUS is volgens mij meestal Nvidia....

Heb je de vergroting in Firefox wel goed staan, namelijk op alleen-tekst?
http://sites.google.com/site/computertip/firefox#TOC-Letters-te-klein-op-de-webpagina-s-

Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/16, 10:11:37 »
Dat was de truuk Pjotr! =D Bedankt voor die truuk...
Maar volgens Google kan je zien op hoeveel procent vergroting hij staat onder aan,maar dat zal natuurlijk weer alleen in Windows zijn,want ik zie niets...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/16, 11:26:09 »
Mooi dat het is opgelost!  :)

Eigenlijk is het raar, dat Firefox standaard staat ingesteld op vergroten van zowel plaatjes als tekst. De meeste webstekken geven daardoor vervormde plaatjes weer, wanneer je vergroot. Lekkere reclame voor Firefox.....  :(

De meest praktische standaardinstelling zou uiteraard zijn, dat Firefox standaard alleen tekst vergroot. Onbegrijpelijke keuze van Mozilla. Misschien kunnen we het eens aankaarten bij het Papercuts-project, als dat nog bestaat.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/16, 11:31:15 »
Dit is gewoon weeral een spijtig voorbeeld van een linux probleem, dat na al die jaren nog steeds niet is aangepakt. Figuren worden op een primitieve manier vergroot, wat het rafelige effect verklaart. De fout hiervoor zou naar verluid bij de X server liggen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/16, 11:36:18 »
Dit is gewoon weeral een spijtig voorbeeld van een linux probleem, dat na al die jaren nog steeds niet is aangepakt. Figuren worden op een primitieve manier vergroot, wat het rafelige effect verklaart. De fout hiervoor zou naar verluid bij de X server liggen.

Dat is nieuw voor mij.... Ik dacht altijd, dat het dan aan de webstek zelf lag, omdat die niet voorzag in meerdere resoluties voor het betreffende plaatje. Ik zal het eens uitproberen in Firefox onder Windows (en vooruit, gelijk ook maar even in Internet Explorer onder Windows, als ik daar tenminste mee overweg kan...).

Re: Rafelige letters en smileys
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/16, 14:54:54 »
Dat hoef je niet te doen,dat heb ik al gedaan.En in windows staat het ook gewoon op zoomen met afbeeldingen,maar daar krijg je dan niet die rafelige randen bij smileys.Dus het is echt de Xserver waar de fout ligt...Maar nu is het aanvaardbaar,wanneer je zo veel moet zoomen dat de smileys te klein worden is er toch iets anders heel erg fout! =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline JvH

  • Lid
Re: (Opgelost!)Rafelige letters en smileys
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/17, 09:10:58 »
Nou ja wat heet 'heel erg'... ik gebruik die zoomfunctie constant. Maar ja mijn ogen zijn dan ook niet je dat.
Maar ik moet zeggen dat ik steeds meer aan het overstappen ben naar de zoomfunctie die bij Compiz inzit - werkt ook wel aardig goed.

Re: (Opgelost!)Rafelige letters en smileys
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/17, 14:00:51 »
Ik denk toch niet dat jij zo veel zoomt dat daar bij de smileys heel erg klein worden....
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline JvH

  • Lid
Re: (Opgelost!)Rafelige letters en smileys
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/17, 14:45:38 »
Nou... ik ga op zich wel redelijk ver met zoomen. Ik ga het eens proberen met Pjotr's instelling. Kijken hoe het bevalt.