Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: digitaliseren 8mm films  (gelezen 750 keer)

digitaliseren 8mm films
« Gepost op: 2016/01/14, 14:27:11 »
Is er inmiddels al een programma-tje waar je je 8mm films zelf kan digitaliseren.

Ik maken de bedrijfjes die dat tegen , voor particulieren, vrij hoge prijs en kwaliteit kunnen doen, maar ik wil het zelf kunnen doen.

Ik ben ook op de hoogte van de mogelijkheid om de films af te spelen en gelijk met de dig. camera op te nemen, maar dan zit ik nog met het hinderlijke geratel van mijn projector, wat dan ook opgenomen wordt.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: digitaliseren 8mm films
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/14, 18:27:24 »
Kan je niet rechtstreeks opnemen van de audiouitvoer van de projector? Dat zal betere geluidskwaliteit opleveren en uiteraard heb je dan dat geratel van de projector niet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: digitaliseren 8mm films
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/14, 19:37:16 »
Hallo Peter,
Hoi Peter,

De betere digitale camera's hebben een aparte ingang voor microfoons. Daar zou je dan het signaal van je projector in kunnen voeren. In hoeverre die twee poorten hetzelfde zijn qua specs moet je wel tevoren bekijken. Je wilt de boel niet opblazen.

Zo doen de leden van mijn filmclub het ook. Die oude beelden zijn niet zo heel super. Afspelen op een goed scherm en opnemen met een beetje redelijke camera gaat prima, begrijp ik.

Tweede mogelijkheid is dat geluid apart opnemen met een laptop of met een telefoon. Ik gebruik de Smart Voice Recorder app op mijn Android 4.3 Huawei opstapmodelletje. Om te synchroniseren doe je gewoon een harde klap in je handen in beeld voor de digitale camera. Het gaat er dan puur om een hard piekgeluid te maken op een manier dat je in het beeld ook kan zien wanneer de klap valt.

Ook hier eerst checken of je de boel aan elkaar kan knopen!

Heb je hier wat aan?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: digitaliseren 8mm films
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/14, 23:07:52 »
Stof genoeg om weer verder op onderzoek uit te gaan.

Met dank aan vanadium en Just

Peter

PS: blijf open voor meerdere suggesties natuurlijk.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)