Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?  (gelezen 2294 keer)

Offline Klojum

  • Lid
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Gepost op: 2006/09/08, 02:01:50 »
Ik heb geen flauw idee of ik al wartaal begin uit te slaan (zeker op dit tijdstip), maar zijn er mogelijkheden om de Ubuntu CD of DVD bij te werken met de nieuwste updates tot een nieuwe zelfgebrande CD/DVD, zoals dit ook bij Win2K en WinXP mogelijk is?

Het bijvoegen van drivers voor de nieuwere GeForce en ATI-kaarten zou al prettig zijn, om maar te zwijgen van de bulk van updates die ondertussen binnenkomen bij een schone installatie van Ubuntu. Ik zit regelmatig bij anderen de Ubuntu-setup te verzorgen, maar een echt snelle internetverbinding is een must vandaag de dag.

Dus, ik hoor het graag van jullie!


PS: Diegenen die dachten dat in het Nederlandse Ubuntu-forum 3 tot hooguit 4 subforums voldoende waren voor alle technische vraagstukken, hebben aardig misgekleund. Ik vind het een behoorlijke chaos geworden. Wanneer komt er orde in die chaos?

budster

  • Gast
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/08, 02:44:37 »
je kan inderdaad je eigen live CD maken, het schijnt met chroot te werken.  hoe het precies werkt weet ik niet, nooit gedaan.

Wat betreft de indeling van het forum.... er zijn 3 delen en nog plaatsen mensen hun post in het verkeerde gedeelte. En worden zelfde vragen in verschillende gedeelten beantwoord.

Er zijn vaker discussies over geweest, in discussie en off-topic.

Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/08, 02:54:09 »
Hij heeft gelijk hierin en ik ben er nog mee bezig voor Dennis.
Ik ben grote forums gewend maar zo'n rommel als hier ??

En wat betreft dat verkeerde posten daar zijn MOD's voor om die vragen meteen te verplaatssen.
En de boel schoon te houden.

Dat er dubbel gevraagd word is logisch,
of je vind nix in deze grote ton.
en als je de zoekfunctie gebruikt krijg je zoveel output dat je 2 jaar aan het lezen bent.

:P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/08, 09:43:14 »
Citaat van: Klojum
PS: Diegenen die dachten dat in het Nederlandse Ubuntu-forum 3 tot hooguit 4 subforums voldoende waren voor alle technische vraagstukken, hebben aardig misgekleund. Ik vind het een behoorlijke chaos geworden. Wanneer komt er orde in die chaos?
Kijk eens bij het Engelstalige Ubuntuforum. Dat is pas een georganiseerde chaos. Daar is dit forum nog heilig bij. Ze hebben daar bij Hardware een onderverdeling in Laptop en Draadloos en Netwerk. Waar moet ik heen met de draadloosvraag betreffende mijn laptop? Eigenlijk naar Beginners, want ik weet nog van niks. En in de afdeling Beginners komt het meeste terecht. Worstel daar maar eens doorheen.

Wat betreft verkeerde posten. Als je dat wilt organiseren heb je misschien wel 50 moderators nodig en niemand is zo gek om daaraan te beginnen. Dan zou je voortdurend gesprekken moeten afkappen omdat het ineens over iets anders gaat. Als je het zo wilt? Van spontaniteit en gezelligheid zal er weinig overblijven en de mensen met kennis die willen helpen lopen weg.

De beste stuurlui staan aan wal... ;)

http://ubuntuforums.org/index.php

Saamelainen

  • Gast
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/08, 10:10:59 »
Sorry, ik schoot even uit mijn slof. :/

Je had vast niet graag gezien dat je vraag over deze

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/08, 10:22:32 »
Citaat van: Klojum
Ik heb geen flauw idee of ik al wartaal begin uit te slaan (zeker op dit tijdstip), maar zijn er mogelijkheden om de Ubuntu CD of DVD bij te werken met de nieuwste updates tot een nieuwe zelfgebrande CD/DVD, zoals dit ook bij Win2K en WinXP mogelijk is?

Het bijvoegen van drivers voor de nieuwere GeForce en ATI-kaarten zou al prettig zijn, om maar te zwijgen van de bulk van updates die ondertussen binnenkomen bij een schone installatie van Ubuntu. Ik zit regelmatig bij anderen de Ubuntu-setup te verzorgen, maar een echt snelle internetverbinding is een must vandaag de dag.
Als je af en toe een nieuwe ISO binnenhaalt van Ubuntu, dan zitten daar al de recente updates in. Dat heeft Canonical dan al voor je gedaan!

Alleen niet de stuurprogramma's van ATI en NVIDIA zelf natuurlijk. Maar dat (en meer, zoals de w32codecs) kun je het snelste oplossen met EasyUbuntu. Installatie is dan een eitje, toch?

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/08, 10:35:52 »
Met contextuele indeling zou dit wel opgelost kunnen worden, maar dan moet goed bijgehouden worden welke posts je al hebt gelezen.

Misschien wel een interresant idee?

dan kan je tegelijkertijd in meerdere forums posten door checkboxes aan te duiden ofzo
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Klojum

  • Lid
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/08, 11:08:12 »
Citaat van: pjotr123
Als je af en toe een nieuwe ISO binnenhaalt van Ubuntu, dan zitten daar al de recente updates in. Dat heeft Canonical dan al voor je gedaan!

Alleen niet de stuurprogramma's van ATI en NVIDIA zelf natuurlijk. Maar dat (en meer, zoals de w32codecs) kun je het snelste oplossen met EasyUbuntu. Installatie is dan een eitje, toch?
De installatie an sich daar klaag ik zeker niet over, maar de  standaard-update van Ubuntu erna wil soms nog wel eens een extra uurtje in beslag nemen. Ik installeer vanuit de DVD-variant. Wordt die ook regelmatig bijgewerkt door de ontwikkelaars van Ubuntu, want ik heb niet echt een release- cq update-datum bij de downloads gezien. Ik ben er vanuit gegaan dat de basis steeds Dapper 6.06 LTS is, en dat eventuele updates via internet gedaan moesten worden. Misschien moet ik dan maar eens een nieuwe ISO binnenhalen. Wordt de DVD ook bijgewerkt, of geldt dat alleen voor de CD's?

Misschien kunnen we proberen een soort van workshop op te zetten om de mogelijkheden van slipstreaming na te gaan?

En sorry als ik een dubbelzinnig topic heb gestart, maar de 'chaos' binnen het NL-Ubuntu forum heb ik niet met alle andere Ubuntu-forums vergeleken, alleen met het forum van Ubuntu.org zelf. En als je die twee vergelijkt, dan zijn de verschillen niet te tellen.

Dat je actieve moderators nodig hebt voor een goede doorvoer van topics, dat staat buiten kijf. E

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/08, 13:05:26 »
Citaat van: Klojum
De installatie an sich daar klaag ik zeker niet over, maar de  standaard-update van Ubuntu erna wil soms nog wel eens een extra uurtje in beslag nemen. Ik installeer vanuit de DVD-variant. Wordt die ook regelmatig bijgewerkt door de ontwikkelaars van Ubuntu, want ik heb niet echt een release- cq update-datum bij de downloads gezien. Ik ben er vanuit gegaan dat de basis steeds Dapper 6.06 LTS is, en dat eventuele updates via internet gedaan moesten worden. Misschien moet ik dan maar eens een nieuwe ISO binnenhalen.
Het blijft 6.06. Microsoft noemt Windows ook nog steeds XP service pack 2, terwijl er sindsdien al vele honderden updates zijn geweest....

De updates worden, bij gelijkblijvend nummer, door Canonical vrijwel direct in het ISO verwerkt. Is ook voor hen handig, anders worden hun servers namelijk veel te veel belast.

Waarom zou je Ubuntu trouwens op DVD willen hebben, als het vanaf CD ook gaat? Leeg CD-schijfje is goedkoper dan leeg DVD-schijfje.

Groet, Pjotr.

Offline Klojum

  • Lid
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/08, 13:24:10 »
Citaat van: pjotr123
Het blijft 6.06. Microsoft noemt Windows ook nog steeds XP service pack 2, terwijl er sindsdien al vele honderden updates zijn geweest....
Dat klopt, maar daarom heeft een slipstream-CD ook zo z'n voordelen ;-)

Citaat van: pjotr123
De updates worden, bij gelijkblijvend nummer, door Canonical vrijwel direct in het ISO verwerkt. Is ook voor hen handig, anders worden hun servers namelijk veel te veel belast.
Aha, dus eigenlijk worden uptodate-CD's al 'automagisch' bijgehouden? Dan ga ik maar eens de nieuwe ISO downloaden.

Citaat van: pjotr123
Waarom zou je Ubuntu trouwens op DVD willen hebben, als het vanaf CD ook gaat? Leeg CD-schijfje is goedkoper dan leeg DVD-schijfje.
Tsja, ik dacht dat op de DVD meer resources stonden, en dat dit dus weer download-tijd zou schelen. Bovendien zou de hardware-ondersteuning completer kunnen zijn op een DVD (want: meer plaats voor drivers van de meer exotische hardware??). De Samsung ML-1610 printer bijvoorbeeld wordt standaard niet herkend. Er is wel een driver op Samsung-website, maar die wilde de printer nog niet aanzwengelen. Hij wordt wel (h)erkend, maar er komt geen uitvoer uit de printer. Ik denk dat er iets foutging qua rechten tijdens/na de installatie, want ik kon de boel alleen in de user-directory installeren. Iets dat ook mijn voorkeur niet heeft...

Voorlopig blijf ik dus nog eventjes aansukkelen. Bedankt voor de ISO-tip ! Ik ben benieuwd of ze een beetje snel de nieuwste GNOME-desktop in Ubuntu proppen...

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/08, 13:32:02 »
De nieuwste Dapper heet trouwens 6.06.1
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Klojum

  • Lid
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/08, 14:06:45 »
Inderdaad... De download loopt momenteel :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Ubuntu CD/DVD te slipstreamen met updates?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/08, 22:05:20 »
Citaat van: Klojum
Ik vind het een behoorlijke chaos geworden. Wanneer komt er orde in die chaos?
Mag ik aannemen dat je al contact gezocht hebt met Dennis om jouw diensten aan te bieden ?

Hulpvaardige groeten,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.