Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost][9.04] Instabiliteit door installatie over oude instellingen heen?  (gelezen 3740 keer)

Offline Djeba

  • Lid
Dag. Doe altijd een schone installatie, maar met behoud van /home dat op een aparte partitie staat. Ik lees dat meer mensen dat doen. 9.04 is bij mij wat instabiel: verdwenen panelen (ook anderen hadden dat las ik), rare dingen met window-managers, en zo meer. Ik kan het oplossen omdat ik altijd meteen in Nautilus de functie Open-as-administrator in het contextmenu toevoeg. Of door gnome-panel of metacity dan wel compiz in de Startup Applications- lijst op te nemen.

Zou dat nu allemaal komen omdat er in /home deels nog de oude instellingen staan van allerlei programma's van onder een eerdere versie? Maakt de combinatie van oude en nieuwe instellingen van al die programma's de zaak instabieler? En is het raadzaam om echt helemaal opnieuw te installeren, dus alles formatteren en vernieuwen?

Wat is jullie ervaring?
« Laatst bewerkt op: 2009/05/08, 10:25:47 door Djeba »
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline Merel

  • Lid
Uw vaststellingen worden bevestigd

Bij het lezen van verschillende fora merk ik dat deze 9.04 versie niet zo vlekkeloos bestaande instellingen overneemt van vorige versies. Bepaalde (nieuwe) klachten lijken echter, met uiteenlopende "varianten", standvastig op te duiken. Het gevolg hiervan is dat de "known issues" als dusdanig worden geïndentificeerd... (de nieuwe, maar helaas ook bestaande die worden overgedragen  vanuit vorige Ubuntu versies)

Persoonlijk vind ik het interessanter om te "upgraden" in plaats van een clean install uit te voeren. Eens dat op je systeem de problemen beginnen op te duiken, kan je wellicht veel oplossingen vinden op de fora, omdat je zelden of nooit alleen bent met een specifiek probleem.

Mijn ervaring slechts heel beperkt en ervaren gebruikers zouden daar wellicht een andere mening kunnen over hebben. Bereid je alleszins voor om met Terminal een hoop commandoregeltjes in te typen en een sliert "bijkomende programma's" zullen alleszins nodig zijn om veel zaken aan de praat te krijgen !

Ik blijf Ubuntu slechts "gebruiken" (dat is "bijwerken en tunen" , mee "werken" is een ander probleem) uitsluitend vanwege de hoop dat het ooit beter en gebruiksvriendelijker zal zijn dan Windows. De kans is te mooi om Ubuntu zomaar op te geven.

Die "on-stabiliteit" is mogelijk afhankelijk van uw hardware en uw drivers ?
Bij mij zijn er problemen maar die zijn héél "standvastig" aanwezig.
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Offline Djeba

  • Lid
Uw vaststellingen worden bevestigd <knip>

Ik blijf Ubuntu slechts "gebruiken" (dat is "bijwerken en tunen" , mee "werken" is een ander probleem) uitsluitend vanwege de hoop dat het ooit beter en gebruiksvriendelijker zal zijn dan Windows. De kans is te mooi om Ubuntu zomaar op te geven.

Die "on-stabiliteit" is mogelijk afhankelijk van uw hardware en uw drivers ?
Bij mij zijn er problemen maar die zijn héél "standvastig" aanwezig.


Nee, ik denk eigenlijk niet dat het hardware en zo is. Ik zet namelijk voor eventuele echte problemen ook altijd het rootaccount aan. Wanneer ik als 'root' kijk is alles helemaal in orde. Maar die afdeling is dan ook helemaal nieuw met een nieuwe versie. Dat versterkte bij mij ook de indruk dat het de oude instellingen van /home zijn die moeilijk doen.

Ik gebruik Ubuntu al een tijd en heb deze problemen nog nooit gehad. Mijn websites draaien vlekkeloos op een andere computer onder Ubuntu 8.04. Versie 9.04 probeer ik uit op een andere machine waarop echt alles mis mag gaan :-)
De waarheid is altijd het sterkste argument.

van_zwier

  • Gast
@Djeba
Heb beide al eens gedaan, schone installatie en upgraden. Met beide ook problemen ondervonden.
Al had ik met de schone installatie (met behoud /home) nog de meeste problemen.

Heb het dit keer eens anders aangepakt, ik heb een redelijk grote /home met even veel bestanden erop, dat eraf halen en terug zetten neemt dan ook veel tijd in beslag.
Heb deze keer eerst de live cd gestart, vanaf de cd de /home partitie op geschoond. Dus alle mappen met een punt ervoor verwijderd. Daarna een schone installatie gedaan met behoudt van de /home.

en voor het eerst geen problemen, alles werkt naar behoren.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Offline Djeba

  • Lid

Heb het dit keer eens anders aangepakt, ik heb een redelijk grote /home met even veel bestanden erop, dat eraf halen en terug zetten neemt dan ook veel tijd in beslag.
Heb deze keer eerst de live cd gestart, vanaf de cd de /home partitie op geschoond. Dus alle mappen met een punt ervoor verwijderd. Daarna een schone installatie gedaan met behoudt van de /home.

en voor het eerst geen problemen, alles werkt naar behoren.
Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Dat is een goed idee. Je laat dus gewoon al je eigen dingen staan. En je werkt met een LiveCD omdat je anders de tak zou moeten afzagen waarop je zit :-) Dit zou ik dus ook kunnen doen vanuit het root-account: alle punt-bestanden in de /home van de normale gebruiker 'djeba' wissen en dan de installatie doen zoals gebruikelijk. Hm, dat wordt weer klussen :-)
De waarheid is altijd het sterkste argument.

JimZ

  • Gast
Nou, alle punt-bestanden wissen.......

Het bewaren/hergebruiken van bijvoorbeeld je browser- en mailinstellingen is toch wel handig. En daarbij dus ook je bookmarks in Firefox, mailboxen en -adressen in Thunderbird om maar eens wat te noemen.

En die zijn opgeslagen in /home/gebruikersnaam/.mozilla en /home/gebruikersnaam/.mozilla-thunderbird.
`t Zijn maar twee voorbeelden van een hele rij nuttige bewaardingen.

En ik heb bovengenoemde programma's nog nooit instabiel zien worden door het overnemen van die mappen uit een vorige installatie. Dus de complete /home-map hergebruiken is misschien niet verstandig maar een weloverwogen selectie lijkt me toch beter dan alles overboord zetten.

Gr,
Jim

Offline Djeba

  • Lid
Nou, alle punt-bestanden wissen.......

Het bewaren/hergebruiken van bijvoorbeeld je browser- en mailinstellingen is toch wel handig. En daarbij dus ook je bookmarks in Firefox, mailboxen en -adressen in Thunderbird om maar eens wat te noemen.

En die zijn opgeslagen in /home/gebruikersnaam/.mozilla en /home/gebruikersnaam/.mozilla-thunderbird.
`t Zijn maar twee voorbeelden van een hele rij nuttige bewaardingen.

En ik heb bovengenoemde programma's nog nooit instabiel zien worden door het overnemen van die mappen uit een vorige installatie. Dus de complete /home-map hergebruiken is misschien niet verstandig maar een weloverwogen selectie lijkt me toch beter dan alles overboord zetten.

Gr,
Jim

Ik zeg het wat radicaal, dat is waar. Bedankt voor je nuancering. Maar uiteraard maak ik altijd eerst een backup van alles :-)

Ik heb die instabiliteit ook nog nooit eerder gehad. Dit is de eerste keer, met die installatie van 9.04. En het zijn inderdaad niet Firefox of Thunderbird die moeilijk doen. Het gaat juist om systeemzaken zoals window managers en panelen, die in het root-account gewoon functioneren zoals het hoort. Het is ook nog een vraag totdat ik een echt schone installatie heb gedaan. Over een paar dagen weet ik meer. 
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline Jan E.

  • Lid
Op de laatst beschreven manier heb ik het uiteindelijk ook gedaan. Ik had eerst een 8.04 hierop staan, die ik heb geupgrade naar 8.10 en vervolgens naar 9.04. Onder 8.10 liep 'ie vlekkeloos, na de upgrade naar 9.04 allerlei kleine irritatietjes en vreemde bugjes. Ik heb ook een aparte /home partitie en heb op een gegeven moment idd alle punt bestanden gewist vanuit de LiveCD van 9.04.
Voor Thunderbird heb ik de invoegtoepassing XMARKS geinstalleerd, die een online backup maakt van al je instellingen en bladwijzers van Firefox. Die je dan dus ook op andere computers zo weer tot je beschikking hebt. En omdat ik Gmail gebruik hoefde ik mijn mailinstellingen ook niet op te slaan. (en nu geen comentaar over Google aub.. Ieder zijn meug, toch?).
Vervolgens de PC opnieuw opgestart vanaf de CD en Ubuntu opnieuw geinstalleerd. Werkt volledig probleemloos.

En toen alles weer volledig geinstalleerd was, heb ik Remastersys geinstalleerd en van mijn geinstalleerde systeem een ISO gemaakt. Dat is verrekte handig.. Je hebt dan gewoon een LiveCD van je eigen, volledig geinstalleerde Ubuntu. Als je die (opnieuw) installeert, hoef je alleen de instellingen nog maar even goed te zetten. Al die handige programmaatjes die je in de loop van de tijd hebt verzameld, staan voorgeinstalleerd op die CD.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Djeba

  • Lid
Nou, afgelopen dagen heb ik het antwoord op mijn vraag gevonden. Ik heb een compleet schone installatie gedaan en daarna geen enkel probleem ondervonden.

Het antwoord op mijn vraag is bevestigend. Je kunt die problemen krijgen bij upgrades over oude versies heen en wanneer je bij een installatie je /home handhaaft, dus met alle oude instellingen die in verborgen punt-bestanden staan (.mapnaam, .bestandsnaam).

Voor wie het interesseert: Ik ben eens gaan analyzeren wat de verschillen in de verborgen punt-bestanden in /home dan zijn. Ik heb het over Ubuntu, niet Kubuntu etc. In Ubuntu 9.04 is:

--.gconf (van de configuration editor) anders van structuur en opzet;
--.gnome en .gnome-private zijn verdwenen, alleen .gnome2 en gnome2-private zijn er nog;
--er zijn verschillen in wat er in .config en .local terecht komt;
--de autostartende programma's staan niet meer helemaal op dezelfde plaatsen; hoe dan ook is Startup Programs anders van opzet dan de vergelijkbare Sessions in 8.04.

Geen wonder dat het dan mis gaat. In feite zou het verwijderen van alle verborgen systeemmapjes en -bestanden vóór een installatie al voldoende zijn. En misschien is het mogelijk voor de ontwikkelaars om op dit punt iets te doen aan hun upgrade/installatie-routines, maar ik weet niet hoe lastig dat is.

Hoe dan ook: Ubuntu 9.04 werkt nu prachtig en snel en ik ben tevreden. Kostte wel wat tijd, maar dan heb je ook wat :-)
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Offline Merel

  • Lid
Beste Djeba

Bedankt voor de informatie. Blij voor U dat na zoveel inspanningen alles gesmeerd loopt.
Het is hoopgevend dat iedereen het "uiteindelijk" ooit tot een goed einde breng.

Maar niet iedereen zal kunnen of willen dezelfde inspanningen leveren, hetzij door tijdsgebrek, hetzij vanwege een gebrek aan praktische computerkennis.  Ben het 200% eens met uw zienswijze dat de ontwikkelaars daar meer aandacht moeten voor hebben om een upgrade vlot te laten verlopen.

Zulke zaken stoten mij tegen de borst, wanneer een nieuwe versie (van om het even welke software) niet beter is dan de vorige. Vooral als de miserie al begint bij de installatie zelf !

Men verwacht toch van een nieuwe versie dat ze vlotter zou werken dan de vorige ? Men stelt vast dat met 9.04 teveel gebruikers met  allerhande problemen komen aandraven.

"Geen wonder dat het mis gaat"  legt de vinger op een wonde ...
die er in feite niet hoeft te zijn, als ik het goed heb begrepen.

Mag ik samenvatten ...
Een clean install is te verkiezen, maar je moet "aangepaste voorzorgen" nemen.

 
Een zeer informatieve topic als deze kan veel verloren tijd en irritatie uitsparen
(welke U ongetwijfeld ook zelf zal ondervonden hebben)
Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Upgrades gaan bijna altijd goed, ik heb niet anders meegemaakt. Alleen de gevallen waarin het misgaat, worden naar mijn mening overdreven. Er wordt dan gelijk aanbevolen om een schone installatie te doen.

Offline Djeba

  • Lid
Upgrades gaan bijna altijd goed, ik heb niet anders meegemaakt. Alleen de gevallen waarin het misgaat, worden naar mijn mening overdreven. Er wordt dan gelijk aanbevolen om een schone installatie te doen.

Dit is niet een echt aardige opmerking, vind je wel? Als je de forums leest, zie je heel wat mensen tegen problemen aanlopen. Upgrades en installaties gaan dus niet altijd goed. Het blijft dus belangrijk dingen te analyzeren en helder te krijgen. Maakt dat Ubuntu minder? Nee, integendeel. Ik gebruik het al zo'n vier jaar voor van alles en ben er blij mee.
De waarheid is altijd het sterkste argument.

Ik kan bevestigen dat een  upgrade niet altijd goed gaat. Van 8.04 naar 8.10 heb ik  niets gemerkt maar vervolgens naar 9.04 gaf dat allerlei kleine bugjes. Toen maar een nieuwe installatie gedaan die nu weer perfect loopt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Upgrades gaan bijna altijd goed, ik heb niet anders meegemaakt. Alleen de gevallen waarin het misgaat, worden naar mijn mening overdreven. Er wordt dan gelijk aanbevolen om een schone installatie te doen.

Dit is niet een echt aardige opmerking, vind je wel? Als je de forums leest, zie je heel wat mensen tegen problemen aanlopen. Upgrades en installaties gaan dus niet altijd goed. Het blijft dus belangrijk dingen te analyzeren en helder te krijgen. Maakt dat Ubuntu minder? Nee, integendeel. Ik gebruik het al zo'n vier jaar voor van alles en ben er blij mee.
Met "overdreven" bedoel ik het volgende: alleen probleemgevallen met upgraden komen op een forum te staan. Nu kan dat veel lijken, maar gevallen waarin het wel goed gaat, staan uiteraard niet vermeld op een forum.

Offline Merel

  • Lid
Ik kan bevestigen dat een  upgrade niet altijd goed gaat. Van 8.04 naar 8.10 heb ik  niets gemerkt maar vervolgens naar 9.04 gaf dat allerlei kleine bugjes. Toen maar een nieuwe installatie gedaan die nu weer perfect loopt.
Voilà ! Beter kan men het niet zeggen...
Exact identieke ervaring (behalve wellicht nog de nieuwe installatie ?)

En om de statistieken op het forum in balans te houden :  :D
JAWEL  het ging dus WEL goed met de VORIGE upgrades

Twee  oude desktops Windows XP + Ubuntu 14.04

Djeba, ik kan je problemen onderschrijven, geen panelen etc., Ik had het bij een upgrade, een installatie met de oude /home partitie, met een schone installatie op de zelfde harddisk. Uit eindelijk wel gelukt op een aparte hd, alleen bleef Jaunty eigenwijs Grub op de verkeerde hd zetten. Dit alles valt mij erg tegen t.o.v. voorgaande versies. Enige waar ik erg tevreden over ben is Jaunty Netbook Remix.
Upgrades gaan bijna altijd goed, ik heb niet anders meegemaakt. Alleen de gevallen waarin het misgaat, worden naar mijn mening overdreven. Er wordt dan gelijk aanbevolen om een schone installatie te doen.
Ik had ook niet anders mee gemaakt, daarom valt het ook zo tegen als het niet goed gaat.
Met "overdreven" bedoel ik het volgende: alleen probleemgevallen met upgraden komen op een forum te staan. Nu kan dat veel lijken, maar gevallen waarin het wel goed gaat, staan uiteraard niet vermeld op een forum.
Verhoudingsgewijs zijn het ook niet veel gevallen, des te rottiger als je er mee wordt geconfronteerd. Tot op heden heb ik geen echte oplossing gezien, behoudens het verwijderen van de mappen met een . ervoor, deze beschouw ik dan ook niet als de oplossing.
Ik weet ook niet welke prioriteit dit heeft bij de ontwikkelaars.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Citaat
Verhoudingsgewijs zijn het ook niet veel gevallen, des te rottiger als je er mee wordt geconfronteerd. Tot op heden heb ik geen echte oplossing gezien, behoudens het verwijderen van de mappen met een . ervoor, deze beschouw ik dan ook niet als de oplossing.
Ik weet ook niet welke prioriteit dit heeft bij de ontwikkelaars

Ik wil niet de suggestie wekken het patent of inzicht te hebben op de visie van Ubuntuontwikkelaars, maar ik vermoed dat de prioriteit wel degelijk ligt bij opwaarderen of het zogenaamde "upgraden" van systemen, omdat dat erg voor de hand ligt, en omdat dit een geweldige service is naar de klant toe. Waarom? Partitioneren, of schuiven met "images" is voor de meeste mensen geen allerdaagse kost. Daarom; opwaarderen is laagdrempelig, geeft het minste gedoe, en is service gericht.
Bovenstaande verhalen, bijvoorbeeld van djeba geven aan waar en hoe het eventueel fout kan lopen, dank daarvoor, helder. Opmerkingen als: "bij mij gaat alles lekker wel goed", zijn weinig informatief en zeker niet inhoudelijk.
Canonical werkt ook aan programma's om het opwaarderen te verbeteren, zoals programma's om Ubuntu zo clean mogelijk te houden voor een eventueel opwaardering. (Verwijderen van zogenaamde getdeb programma's die vaak problemen geven)