Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Drupal  (gelezen 952 keer)

[OPGELOST] Drupal
« Gepost op: 2014/02/20, 00:03:36 »
Ik heb recent Drupal geïnstalleerd, maar ik vind het nergens terug. Iemand een idee hoe ik het opstart?
« Laatst bewerkt op: 2014/03/21, 17:07:23 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Drupal
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/20, 09:18:28 »
Drupal is een CMS systeem, geschreven in PHP. dus je hebt een web-server nodig.
Heb je een complete LAMP server geinstalleerd?
Zo ja, dan open je de browser (Firefox) en type je in de adresbalk localhost
Dan maak je verbinding met het script van Drupal.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Drupal
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/21, 18:07:13 »
Dank je Ron. Ik denk dat het werkt want dat geeft ie aan "It Works".

Ik ben recent begonnen met een cursus Drupal. Daar hebben we geleerd hoe dat te installeren onder Windows, via Aquia Dev Desktop. Je krijgt dan een icoontje om te starten (verder zijn we nog niet) Uiteraard ook onder Linux via Software Center Drupal geïnstalleerd, maar dan krijg je geen tastbaar resultaat (zoals een programma om te starten). Het zal mijn onervarenheid in deze zijn. De kommende weken zal het wel duidelijk worden hoop ik.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Drupal
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/28, 16:08:34 »
Toch nog een ongeduldig vervolgvraagje:

Met mijn cursus Drupal werken we via de Aquia Desktop in Windows. Ik wil natuurlijk liever onder Linux werken en heb daaromDrupal (en alles wat daarbij hoort) geïnstalleerd. Echter: hoe kom ik daar met mijn login en paswoord nu 'in'. Met de Aquia Desktop is dat heel gemakkelijk, maar geen idee hoe ik dat onder lInux moet aan te pakken om bij mij (oefen) data te komen. Toch zou het moeten werken, zie hierboven.
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline MKe

  • Lid
Re: Drupal
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/01, 07:32:41 »
Drupal draait onder apache en als het goed is is apache een service dat altijd aan staat. Je hebt bij installatie als het goed is de map van drupal naar de  /var/www map gekopieerd. Als je de inhoud hebt g.ekopieerd, dan zou je naar de url localhost kunnen gaan en moet het werken. Heb je het als mapje gekopieerd, dan moet je even kijken hoe dat mapje heet. Stel drupal staat in /var/www/drupal, dan moet je naarm de url http://localhost/drupal gaan.

Kijk eens her naar: https://help.ubuntu.com/community/Drupal

Re: Drupal
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/14, 12:20:13 »
Het is me gelukt Drupal draaiende te krijgen (denk ik), al staat ie niet in de var/www-map (heb ik hem daar trouwens wel gehad bij een eerdere poging). Het gekke is nu dat ik wel online mijn ding kan doen (logisch natuurlijk), maar niet lokaal, zoals we voor de cursus ook veel doen: http://woensdag.localhost:8082/  werkt wel onder Windows, maar helaas niet onder Linux. De grote vraag is dan: hoe kan dat en liever hoe  krijg ik het toch aan de praat. Het zal wel iets met een lokale database te maken hebben, maar hoe die te benaderen, te wijzigen etc...?

Ik krijg overigens onderstaand dialoogvenster; ik weet niet wat ik daarmee aanmoet: ik wil gewoon naar genoemde woensdag.localhost:8082

aanvulling:
Ik heb bij Site Name 'Drupal' ingevuld; daaronder mijn e-mailadres; als Username 'Admin' en als password 'a' ingevoerd en vervolgens de regio gekozen. Na 'Save en continue' onderaan het invulscherm verdwijnt alles en vraag ik me af hoe nu verder?: ik wil gewoon lokaal hetzelfde kunnen doen als online.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/14, 14:45:59 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline MKe

  • Lid
Re: Drupal
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/21, 16:15:56 »
blijkbaar heb je een subdomein aangemaakt op windows die woensdag heet. Dat zou je dan ook in apache moeten doen op linux. Maar waarom zou je dat willen? de poort 8082 lijkt aan te geven dat je ook niet op een standaard webserver draait. Die kijkt normaal meestal naar poort 80.
Ik heb het idee dat je icoontje op windows Drupa heeft geinstalleerd op een onconventionele methode die niet bruikbaar is voor het echte werk.

En wat bedoel je met 'lokaal doen'? Als je Drupal hebt geinstalleerd op Linux, in apache, dan draait hij dus 'lokaal' en zou hij te bereiken zijn met 'http://localhost/path to drupal) waarbij path to drupal dus het pad naar drupal moet zijn.

Het zou goed zijn om je eerst te verdiepen in de werking van apache2 voordat je je aan deze installatie waagt. Het is niet moeilijk, maar je moet wel; begrijpen hoe een webserver werkt. Misschien imand in de buurt met kennis die het je zou kunnen uitleggen of de installatie voor je zou kunnen doen?

Re: Drupal
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/21, 17:06:51 »
Goeie tip; ik zal me inderdaad maar eens gaan verdiepen in Apache2 en voorlopig maar vrede hebben met het werken onder Windows. Dat is ook zo in de cursus en geeft dan geen verwarring. Maar eens zal het draaien onder LInux natuurlijk, mijn habitat.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.