Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Unix (apple and linux) niet zo veilig  (gelezen 8677 keer)

Offline Ran

  • Lid
Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Gepost op: 2011/06/27, 14:23:02 »
Dag,

Ik kreeg dit via "The code project".
Het gaat over apple maar aldus ook over linux OS.

http://allthatiswrong.wordpress.com/2011/06/23/os-x-%E2%80%93-safe-yet-horribly-insecure/

Ook eens lezen?

Dag,

Ran

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/27, 14:24:40 »
Dit hoort bij Algemeen.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/27, 14:31:58 »
Is eigenlijk niets nieuws; Apple heeft tot hier toe 25 essentiële veiligheidslekken waar tot op heden NIETS aan gedaan is (bron een artikel in C'Net van april dit jaar) . Duur, gelikt, en vooral onveilig !

Maar ja marketing is de eerste drijfveer voor die softwarereus.

Maar Linux zit wat dat betreft met iets betere papieren; wat gepatcht kan worden, wordt ook qausi onmiddellijk gepatcht. Hoewel we ons niet op rozen mogen wanen !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/27, 14:44:23 »
Is eigenlijk niets nieuws; Apple heeft tot hier toe 25 essentiële veiligheidslekken waar tot op heden NIETS aan gedaan is (bron een artikel in C'Net van april dit jaar) . Duur, gelikt, en vooral onveilig !

Maar ja marketing is de eerste drijfveer voor die softwarereus.

Maar Linux zit wat dat betreft met iets betere papieren; wat gepatcht kan worden, wordt ook qausi onmiddellijk gepatcht. Hoewel we ons niet op rozen mogen wanen !

Klopt maar bij Apple is het zo waardeloos dat het echt te droevig voor woorden is.
iTunes klanten komen er achter dat hun adres gegevens aangepast zijn en dat er via hun geld wat op hun account staat, aankopen zijn gedaan.
Bij het indienen van een klacht, krijgen ze te horen dat het via hun eigen pc is gedaan en dat het waarschijnlijk een huisgenoot is geweest. Als je, je daarmee laat afserveren dan kun je fluiten naar je geld.
Dit blijkt regelmatig voor te komen en tot op heden schuift Apple alle klachten af naar de klant.
Dit doen ze ook met de komende mailware en alle andere lekken.
Komt er 1 groots in het nieuws, dan passen ze die na mokken aan en laten ze de rest ongemoeid.

Motto van Steve Jobs lees je terug in heel de opzet van Apple en daar zijn ze nooit vanaf gestapt.
Motto is altijd geweest, ik Steve Jobs weet het beter en de rest is dom, fouten maken jullie maar ik niet en de problemen zijn jullie probleem niet de mijne.

Bij Microsoft zeggen ze dat ze er aan gaan werken en na een tijdje word het probleem plus een aantal andere dingen die ze tegen komen opgelost.
Is niet optimaal maar het heeft er wel voor gezorgd dat W7 op het moment vele malen veiliger is dan OS X.

Linux is nog veiliger maar als iemand binnen wil dan komt hij binnen.
Het is nooit 100% dicht.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/27, 14:46:12 »
Wanneer iemand een stuk schrijft en zegt dat Windows vanaf de NT versie het beter doet qua veiligheid dan UNIX-achtigen denk ik het mijne er van.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/27, 15:05:22 »
Tussen Windows en OS X ja, tussen Windows en Linux nee.

Het probleem zit hem in het geval dat Apple de problemen kompleet negeert en alles op de gebruiker af schuift.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/27, 15:58:41 »
@emiel: BSD is anders behoorlijk dicht.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/27, 16:49:24 »
@Emiel, ik heb Steve net gesproken bij de zandbak, maar hij wist van niks



Uploaded with ImageShack.us
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/27, 17:00:46 »
Dag,

Ik kreeg dit via "The code project".
Het gaat over apple maar aldus ook over linux OS.

http://allthatiswrong.wordpress.com/2011/06/23/os-x-%E2%80%93-safe-yet-horribly-insecure/

Ook eens lezen?

Dag,

Ran

Vind het altijd leuk en typerend dat beginnelingen die nog steeds aan het rondtollen zijn door die onveilige windows, altijd eerst het veiligheids aspect opzoeken op internet en als er iets gevonden word dit meteen op het forum pleuren...

Geloof me Ran we weten er alles vanaf, dit en nog veel meer.

En geloof me ook als ik zeg dat alles waarop je kan inloggen te hacken en te kraken is.
Echter de factor tijd bepaald of iemand ooit de moeite gaat nemen om het te doen.

Bij apple en Ubuntu of eender welk linux derivaat is het veel en moeilijk werk, en dus tijdrovend.
In de meeste gevallen moet je fysiek bij de pc zitten om het systeem te hacken.

Dus bij normaal gebruik zal er bij jouw op je pc nooit iets gebeuren....

Want onthoud, Het grootste virus zit tussen de stoel en de pc.
Daar is nix tegen opgewassen.
 =D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/27, 17:17:58 »
Hahaha ja dat is hem. XD

@Vistaus, Dat OS X op BSD is gebaseerd betekend niet dat het net zo goed is als BSD.
Je moet wel kijken van wanneer het is en hoeveel ontwikkeling er daarna nog aan is gedaan.
BSD zorgt constant dat de gaten gedicht worden, Apple werkt meer aan hoe het er uit ziet en wat het doet.
OS X is op een aantal punten achter gebleven en daardoor nu kwetsbaar geworden.

Neem Linux van 10 jaar gelden en kijk hoe veilig dat is en vergelijk het met nu.
Het is verbeterd en het word alleen maar beter. Altans dat mag je verwachten.

Neem Chrome.
Google Chrome kwam als veiligste browser om 1 rede.
Het was de enige browser die zonder dat je er iets voor hoeft te doen, wordt geüpdatet zodat het constant de laatste beveiliging's updates heeft.
Ze hebben de grote browser's getest en Chrome was de enige die constant up to date was en waarbij de laatste nieuwe lekken als eerste gedicht waren.
Andere browsers worden geüpdatet in de zoveel tijd en je moet zelf achter de laatste updates aan.
Dit zorgt er voor dat bij heel veel mensen die niet regelmatig kijken voor updates en dit niet bijhouden, hun browser verouderd en onveiliger word.
Nou is bij Apple het geval dat ze wel met updates komen, maar geen veiligheid's updates waardoor die achter loopt en dat de bekende gaten er in blijven zitten.
Hierdoor word alles alleen maar onveiliger en als je dat jaren doet en maar sporadisch iets oplost, dan kun je er op wachten dat iemand een keer gebruik gaat maken van 1 van die gaten.

Ja het is gebaseerd op BSD maar dat betekend niet dat het dan net zo goed of net zo veilig is.


@Gandyman, Ja het grootste virus is de gebruiker.
Ze hebben het alleen niet altijd in de gaten dat ze zelf alles vernaggelen.

Maar dat OS X zo lek is als een mandje is al oud nieuws.
Windows is de laatste jaren beter geworden al moet je niet XP nemen als voorbeeld want dat begint achterop te raken.


Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/27, 17:37:53 »
@emiel: Ik bedoelde dan ook puur BSD en niet dat OSX erop gebaseerd is.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/27, 18:25:11 »
@emiel

Firefox word ook automatisch geupdate?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Ran

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/27, 18:43:48 »
@Gandyman

Natuurlijk ben ik alert als er iets qua veiligheid over linux
wordt gepubliceerd.
Per slot van rekening heb ik jaren bijna iedere dag een of
andere virusscanner moeten laten draaien.
Het is na die tijd bijna een reflex geworden, sorry!!!

Beginner bij linux ben ik wel echter heb ik nog met veel
OS'sen gewerkt vanaf apple II(applesoft), Ms Dos, Amiga dos,
OS van Mini computer ooit (naam vergeten, gebaseerd op Basic).
En op al die OS'sen heb ik geprogrammeerd.
Daarom eigenlijk heb ik op een dag kunnen besluiten om plots
over te stappen  naar Ubuntu en mij onmiddellijk aan te passen.

Gr,

Ran

O ja en mijn eerste computer alleen te verkrijgen in bouwpakket,
de Acorn Atom (voorloper van de BBC computer) gesoldeerd.
Zo was dat héél vroeger!
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 19:04:23 door Ran »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/27, 19:31:45 »
@emiel

Firefox word ook automatisch geupdate?

Ja maar net als Ubuntu is Chrome de enige die zodra er een veiligheid update is, die ook meteen doorgevoerd word.
Bij alle anderen zitten er bepaalde tijden op dat het gebeurd.
Hoe het nu met FF gaat maar voorheen was het zo, of je moet zelf achter je updates aan of je krijgt ze om de zoveel tijd.
Het onderzoek is gedaan voor FF4 gedaan als ik mij niet vergis.
Maar het was meer als voorbeeld bedoeld.

Had beter Ubuntu kunnen nemen als voorbeeld in verhouding tot Windows en OS X.

@Ran, Altijd leuk om je eigen pc te bouwen en vooral als je hem echt zelf in elkaar zet.

Met verstandig internetten en weten wie je, je mail adres geeft, werkt ook goed.
Dan heb je ook niet zoveel last van virussen en mailware.
Het is niet uitgesloten maar verstandig omgaan met een aantal dingen, maakt het ook een stuk veiliger.
Ik controleerde om de zoveel tijd mijn pc op van alles maar nu met Linux is dat een heel stuk minder geworden omdat ik vrijwel alles doe in Linux.
Tevens heb ik heel veel msn gebruikers die lekker virussen aan het verspreiden waren, 1 waarschuwing gegeven en daarna geblokt zodat ik daar ook geen last meer van had.
Meeste virussen krijg je van mensen die je kent, die niet verstandig omgaan met hun pc en maar van alle proberen en overal op klikken zonder na te denken en te lezen, ofwel de klik, klik gebruiker.

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/27, 20:17:06 »
@Gandyman

Natuurlijk ben ik alert als er iets qua veiligheid over linux
wordt gepubliceerd.
Per slot van rekening heb ik jaren bijna iedere dag een of
andere virusscanner moeten laten draaien.
Het is na die tijd bijna een reflex geworden, sorry!!!

Beginner bij linux ben ik wel echter heb ik nog met veel
OS'sen gewerkt vanaf apple II(applesoft), Ms Dos, Amiga dos,
OS van Mini computer ooit (naam vergeten, gebaseerd op Basic).
En op al die OS'sen heb ik geprogrammeerd.
Daarom eigenlijk heb ik op een dag kunnen besluiten om plots
over te stappen  naar Ubuntu en mij onmiddellijk aan te passen.

Gr,

Ran

O ja en mijn eerste computer alleen te verkrijgen in bouwpakket,
de Acorn Atom (voorloper van de BBC computer) gesoldeerd.
Zo was dat héél vroeger!

Sja vroeguhr, die goeie ouwe tijd, waar de computer nog bestond uit een paar honderd relais....  ;)
Ik ben ook de jongste niet meer en heb het ook allemaal vanaf dag 1 mogen meemaken, dus wat dat aangaat zijn we ouwe rotten onder elkaar.

Maagoe, welkom in de wondere wereld van Linux, want hoe dan ook tis en blijft een wonderlijk OS.
En wat mij betreft is het allemaal zeer veilig, zeker als je iets als Ubuntu op een desktop zet en er een gewone gebruiker achter zet.

Wat hier op het forum allemaal bepraat word klopt, tuurlijk zitten er foutjes in waardoor kwaadwillende er misbruik van kunnen maken.
Maar dat is praten over de puntjes op de i.
Uiteraard kan het altijd beter en perfecter, maar iets 100% maken kost energie.

En Debian waar Ubuntu op gebouwd is mag zich heel erg veilig noemen, de community is werkelijk 24/7 aan het werk en foute zaken worden heel snel gerepareerd.
Zo snel zelfs dat in 99,9% van de gevallen iemand die er misbruik van wil maken geen tijd krijgt om het te misbruiken.

Dus relax en wees gerust, vergelijk het met het innemen van een prozak voordat je een pc met windows aanzet  =D

@ de rest,
Ik gebruik ook BSD in de vorm van het programma PFSense als router.
En deze vorm van BSD is niet te hacken, heeft trouwens ook geen desktop  XD

BTW
Zal een voorbeeld geven van wat er afgelopen week gebeurden.
Ik zou door een voor mij betrouwbaar persoon de race uitslagen gemaild krijgen.
Ik krijg een mailtje van haar waar alleen een link inzit.
Zit te denken, wtf is dit nou weer ?
effin in me onschuld en met de wetenschap dat me nu toch nix kan overkomen klik op die link.
Ik word direct door gestuurd en kom in google terecht ?
Dus ik vraag aan haar waarvoor die link was, waarbij ze gelijk in paniek riep, weggooien want dit word automatisch via mijn hotmail account verstuurd en gooit je windows in de war.
Nu vrees ik eerder dat zijzelf besmet is maar het mailtje komt wel van haar hotmail account af ?

Maagoe ik hoor nu dus van diverse mensen die ook een mailtje kregen van haar dat windows aadig van het padje raakt, zelfs NOD32 word uitgeschakeld.

En ik ?
Nou ik grijns alleen maar en geniet van me linux bakkie.

Voor de nieuwsgierigen onder ons?
Dit is het linkje, ...KNIP...
Klik er niet op met een windows bak.

moderator-edit: linkje verwijderd
« Laatst bewerkt op: 2011/06/27, 21:23:32 door Prosper »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline midas

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/27, 21:17:46 »
Als je al zeker wéét dat er een virus zit onder genoemde link...waarom laat je hem dan zien >:(
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/27, 23:44:03 »
@Ron: ik ben ook de trotse bezitter van een Acornsoft BBC- computer ; héél wat fun mee gehad ! Cassetjes met snooker en zo voort. Ook de teletekst van de televisies waren het hart van die computer. Sweet old memory's !

Maar als ik het nu zie: Apple staat in de MediaMarkt te pronken met "geen virussen, 1000 % safe" tja ik kan er alleen mee lachen met dat snobisme.

Nog liever een W7 en Lenovo dan weet ik dat het niet 100% safe is, maar dat er aan wordt gewerkt. En dat de hardware deugdelijk is !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/27, 23:47:01 »
@Joris: Precies. Stond er maar "Linux 1000% safe" i.p.v. Mac. Zag het vandaag ook staan.
En Lenovo is gewoon de beste! :)

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/27, 23:55:31 »
Beste Vistaus; de MediaMarkt kan ons gewoon niet aan; gratis én goed ...... dat concept kennen ze niet lol.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/28, 00:01:10 »
Hahaha, inderdaad :D

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/28, 00:22:52 »
@Ron: ik ben ook de trotse bezitter van een Acornsoft BBC- computer ; héél wat fun mee gehad ! Cassetjes met snooker en zo voort. Ook de teletekst van de televisies waren het hart van die computer. Sweet old memory's !

Goh laat mijn eerste computer ook een Acorn geweest zijn. De topgame was natuurlijk Elite. Hier bestaat ook een remake van voor Linux :)

Geheel on-topic, dat waren nog eens veilige systemen :)
Een firewall o.i.d. nodig met alleen de datarecorder aangesloten. :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ran

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/28, 07:16:38 »
En om nog herinneringen op te halen.
Toen ik een apple II had, kon ik de radio
afstellen op een bepaalde nederlandse zender (HCC denk ik)
die dan data doorzond in een bepaald radioprogramma.
Dit ving je dan op op een cassette en en kon je binnenlezen
in je computer.
En dat dataprogramma gelde dan voor alle computers van alle fabrikanten,
niet alleen voor de apple.
Ja, ja, de begintijden.

Nu ja, nu ben ik hier dus bij jullie!

Gr.

Ran



 
« Laatst bewerkt op: 2011/06/28, 07:24:46 door Ran »

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/28, 11:28:48 »
Als je al zeker wéét dat er een virus zit onder genoemde link...waarom laat je hem dan zien >:(

Ik weet niet zeker of er een virus zit in de link ?
Het doet bij mij nix.
En de link plaatste ik zodat nieuwsgierigen onder ons eventueel kunnen uitzoeken (in Linux) wat er achter dat linkje zit.
Voor windows gebruikers heb ik erbij gezet dat ze er niet op moeten klikken, en die boodschap lijkt me duidelijk !

Als mensen het dan toch doen is dat duidelijk hun eigen beslissing en moeten ze de gevolgen onder ogen zien.

Nogmaals, het grootste virus zit tussen de computer en de stoel.

@Ran

Ja goed dat je dat aanhaalt, dat was ik helemaal vergeten, gewoon data via de radio versturen en dan opslaan.
Eigenlijk de voorloper van internet, en mocht internet ooit volledig falen is het altijd nog een mooi alternatief.
Niet snel maar het werkt.  ;)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/28, 11:49:43 »
@Ran, dat was basicode. Gek genoeg werd zelfs het signaal op de middengolf foutloos verzonden.
Later kon je zelf ook data versturen en ontvangen (bijv via 27mc) d.m.v packetradio (AX25 protocol).
Een iets andere versie die men gebruikte om draadloze verbindingen te leggen tussen Hawaï en het vaste land (X25).

Over veiligheid gesproken, dat was/is een systeem die zo lek als een mandje was.
Wanneer iemand dan een BBS inging en je zag het (password werd verstuurd) en je nam de naam van een ander aan, stelde de parameters wat minder sociaal in en je zat vrolijk iemand anders zijn mail te lezen of je plaatste een mail onder degene zijn naam. Op die manier was geen systeem veilig, ook Linux niet. Je kon ook een macro maken die de leestekens opsloeg bij de corresponderende nummers, dit waren meestal niet meer dan 79 tekens. Dus na een paar dagen had je iemands wachtwoord zonder er wat voor te doen.Was dit van bijvoorbeeld een co-sysop (deze heeft vaak dezelfde rechten als een beheerder) en je kon met het systeem doen en laten wat je wou. Kortom een systeem is zo veilig als zijn beheerder, ongeacht wat voor besturingssysteem er ook op staat.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ran

  • Lid
Re: Unix (apple and linux) niet zo veilig
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/28, 12:50:05 »
@Theo1971

Ja, ja, basicode was het.
Waar zijn de tijden hé!
Ik heb dat toch een paar maal geprobeerd hoor.
En het lukte wonderwel maar het bracht eigenlijk
niks op.
Enfin ik heb er toch nooit enige baat bij gehad.
De uitzending die ik opving kwam van HCC (Hobby Computer Club)
nederland die nog steeds bestaat.
Nu ja dat was experimenteren en dat is altijd wel een beetje avontuur
en hobby en daar doe je het voor.
In die tijd hadden de meesten een TRS tandy computer omdat die een
van de goedkoopste was.
De opvolger van de BBC ging later over naar RISC chips denk ik.
En apple gaf nadien de mac uit maar die was veel te duur, 3750 euro.
Nu een gewone apple II koste dan 1500 euro, te gebruiken met een
gewoon cassettedeck voor data opslag.
Indien je een floppydrive met een 150kb opslag wilde dan koste dat
1000 euro.
Dus voor een totaal systeem betaalde je 2500 euro bij apple (1 comp + flop)
Goedkoop zijn ze nooit geweest.
Apple II was een totaal "open" systeem met enorm veel programma's en interfaces.
Toen de Mac uitkwam hebben ze alle apple II gebruikers door wie ze dan "groot"
waren geworden en geld hadden verdiend gewoon laten vallen en niets meer voor apple II gedaan.
In die tijd was een investering van 2500 euro toch wel een serieus bedrag hoor.
Mac was/is een totaal gesloten systeem.
Ik denk dat veel van die oude apple gebruikers nog steeds een beetje
wrok hebben t.o.v. apple door hetgeen ze ooit deden.
 
Gr.

Ran