Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu of Edubuntu netwerk  (gelezen 3480 keer)

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Gepost op: 2005/10/29, 19:54:15 »
Ik zit in het onderwijs en wil als experiment in een klaslokaal een aantal oude dump pc's (wel snel genoeg) in een netwerk installeren. Is er iemand (of meerdere personen) die mij af en toe zou(den) kunnen adviseren als ik vastloop? Het is in eerste instantie de bedoeling om niet het internet op te gaan. (als het me lukt om de rest te overtuigen komt die stap) Kom op jongens!!

Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/30, 11:46:47 »
Het pakketbeheer systeem van (ed)ubuntu werkt zonder internetverbinding een stuk minder goed... Een basissysteem met edubuntu werkt wel zonder internet, als de machines maar via PXE kunnen booten.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/30, 11:57:29 »
dat eerste besef ik. Ik zal wel online installeren, maar je begrijpt dat er heel wat bureaucratie overwonnen moet worden, heb niet het systeembeheer van de hele school. Ik heb zelfs weinig rechten op onze locatie. Bovendien weet je wat er aallemaal moet gebeuren om een hele organisatie om te krijgen. Dat tweede begrijp ik niet. Ben de leek der leken, vind ik zelf.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/31, 09:23:03 »
PXE boot is het booten van een volledig systeem over het netwerk. In uw geval volstaat het waarschijnlijk om elke PC uit te rusten met een basis installatie en eventueel X windows. Bureaucratie overwinnen op een school lijkt mij niet zo moeilijk. Geef hen het prijskaartje van nieuwe PC's + XP licenties en plaats daarnaast het prijskaartje voor oude PC's + Ubuntu.
Vraag is natuurlijk:
- Hoe oud zijn de PC's (welke CPU zit erin + hoeveelheid geheugen + grootte harde schijf)
- Wat wil je precies doen met de PC's (behalve ze in netwerk zetten)?

jpjacobs

  • Gast
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2005/10/31, 15:52:59 »
mischien ltsp (Linux Terminal Server Project ) eens bekijken (zit vanaf 5.10 in apt mirror dacht ik)
www.ltsp.org

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2005/10/31, 23:10:05 »
Doel is in eerste instantie om een studieruimte met pc's voor leerlingen op te zetten. Volgende stap is om de educatieve programma's te laten gebruiken door lln. Daarna moeten docenten overgehaald worden om deze programma's te integreren in hun les. Daarna kijken we verder. Ik ga voor linux vanwege de verminderde virusgeveligheid en verhoogde hufterproofheid (lln kunnen niet zo makkelijk klooien).

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2005/10/31, 23:17:06 »
Onderschat de burocratie niet. En de vastgeroestheid ook niet. Het zou al betekenen dat de systeembeheerder opnieuw "naar school" moet. Daar zit hij waarschijnlijk niet op te wachten.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2005/11/01, 09:03:55 »
Aan welke educatieve programma's had u gedacht. Uit mijn studententijd herinner ik me:
- pspice (simulatie van elektronische schakelingen)
- postgres (databank)
- php (module voor apache webserver om dynamische webpagina's te maken bovenop een databank bijvoorbeeld)
- Programmeren (bijvoorbeeld Java + Eclipse)

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2005/11/01, 15:18:11 »
Geef les op een VMBO met speciaal onderwijs. Mijn gedachten gaan meer uit naar progs voor het aanleren/oefenen van talen, wiskunde, scheikunde, rekenvaardigheden en liefst op een speelse manier. Nogmaals, dit is een aanloop. Bij succes wil ik uitbreiden naar VWO/HAVO en dan ook de moeilijke dingen doen. Pspice lijkt me uitstekend op het eerste gezicht. En astemblief geen U.

Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2005/11/01, 16:52:54 »
edubuntu == ltsp :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2005/11/02, 08:32:44 »
Dus edubuntu is een versie van ltsp (Linux Terminal Server Project), bedankt Dennis, weer iets bijgeleerd ;)

mcgyver, dergelijke verzameling van programma's zal waarschijnlijk wel bestaan voor Linux. Je zal alleen een beetje moeten zoeken.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2005/11/02, 18:53:29 »
Er zit aardig wat in edubuntu. Heb het nu op een laptop. Ook kde heeft enkele leuke dingen. Check it out.

Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2005/11/03, 02:41:36 »
Er zit precies hetzelfde in als in Ubuntu...

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2005/11/03, 08:06:22 »
Neenee. Ik heb gisteren zitten browsen op de site van edubuntu. Er zitten allerlei zaken in om te leren tellen, typen, uur lezen, ... . In principe kan je dit ook in de gewone ubuntu, maar ik denk dat edubuntu by default al die educatieve pakketten installeert.
Zeer nice indeed mcgyver.

Ubuntu of Edubuntu netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2005/11/03, 12:34:36 »
Precies wat ik bedoel. Ubuntu, Kubuntu, Edubuntu, Xubuntu: het kan allemaal hetzelfde, maar ziet er standaard net iets anders uit.