Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ONDERZOEKJE >> E: Dynamic MMap ran out of room  (gelezen 559 keer)

ONDERZOEKJE >> E: Dynamic MMap ran out of room
« Gepost op: 2007/05/29, 16:22:45 »
Je start Synaptic op en krijgt de onderstaande foutmelding. Dit gebeurd vaker. Alleen er is hiermee iets raars, en dat ben ik gaan onderzoeken.

De error
Citaat
E: Dynamic MMap ran out of room
E: Fout tijdens verwerken van libgtk2.0-common (NewFileVer1)
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: De pakketlijst of statusbestand kon niet worden ingelezen.
E: _cache->open() failed, please report.
Probleem:
Het bestand status is te vol, en er is geen ruimte meer beschikbaar. Hierdoor kan Synaptic niet meer erbij schrijven en kan Synaptic niet meer starten.

Oplossing:
Ga via Nautilus naar /var/lib/dpkg/ en open het bestand "Muispad".
Alles selecteren met ctr+a en alles verwijderen met ctrl+x en opslaan met ctrl + s

Synaptic starten, en het werkt weer.

Maar
Stel je doet:
sudo gedit /var/lib/dpkg/status

Vervolgens doe je het zelfde als net dus:
Alles selecteren met ctr+a en alles verwijderen met ctrl+x en opslaan met ctrl + s

Dan krijg je de volgende error:
Citaat
E: Encountered a section with no Package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: De pakketlijst of statusbestand kon niet worden ingelezen.
E: _cache->open() failed, please report.
Nu nog gekker:
Eerst maak ik het bestandje leeg met Gedit. Ik test het en krijg de error zoals hierboven. Dan open ik het bestand met muispad, en ik wijzig NIKS, ik klik gewoon op ctrl+s en ik start synaptic weer op. Geen error meer. Dan in Gedit krijg ik de melding dat het bestand van een andere locatie is aangepast, en ik klik op herladen. Ik wijzig NIKS en klik weer op ctrl+s. Dan, je raad het al, weer de error zoals hierboven.

Conclusie:
Er zit naar mijn idee een groot verschil tussen Gedit en Muispad qua opslaan. Wat de oorzaak is, is voor mij een raadsel.

Dus...
Of de probleemomschrijving van mij klopt, en of de oplossing klopt weet ik niet zeker, en is maar een vermoede.
Heeft iemand hier misschien een logische verklaring voor?

kleine update
Na het uitvoeren van updates gaat hij gewoon dowloaden, en installeren. Alleen krijg ik nu de volgende error erbij:
Citaat
E: /var/cache/apt/archives/debianutils_2.17.4build1_i386.deb: subproces pre-installation script gaf een foutwaarde 1 terug
Ik ga er eigenlijk van uit dat deze foutmelding weer ergens anders mee te maken heeft, maar toch post ik het er even bij. Overigens na deze update worden er weer een antaal dingen aan de lijst toegevoegd.

ONDERZOEKJE >> E: Dynamic MMap ran out of room
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/30, 07:51:34 »
Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit niet tot de oplosing leidde. Ik heb dus weer het oude status bestandje genomen, maar daarmee los ik het nog niet op. De vorige keer dat dit gebeurde verhuisde ik naar een eerdere kernel, maar raar genoeg was het naderhand toch "opgelost" op deze kernel.

Iemand nog iedeeen?

Edit
Al geprobeerd:
Citaat
sudo apt-get -f install
sudo apt-get -f check
sudo apt-get clean
En ik heb het volgende toegevoegd aan /etc/apt/apt.conf.d/70debconf:
APT::Cache-Limit 10000000;Niks heeft geholpen