Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI drivers: problemen als beginner + vragen  (gelezen 1127 keer)

blackb

  • Gast
ATI drivers: problemen als beginner + vragen
« Gepost op: 2008/01/14, 11:19:04 »
Ik ben een kleine maand bezig met Ubuntu. Ik ben in het algemeen zeer tevreden over deze Linux-distro, en het is dan ook de eerste keer in jaren dat ik meer tijd doorbreng in Linux dan in Windows.

Helaas zijn er ook een aantal negatieve punten, waaronder de drivers van ATI. Ik installeerde onlangs de 7.12 versie, maar ik krijg OpenGL met geen mogelijkheid operationeel: glxgears geeft gewoon een zwart scherm. $fglrxinfo geeft nochtans aan dat de driver geïnstalleerd is en gebruikt wordt. Soit, ik heb noch de kennis en noch de zin om dit probleem uit te zoeken, en wil terug naar de 7.11 driver die wel perfect werkte.

Dus doe ik het volgende:
- Ik zoek in Synaptic naar alles waar fglrx in voorkomt, en verwijder de (drie) geïnstalleerde drivercomponenten
- Disable fglrx in linux-restricted-common
- Installeer 7.11 drivers
- $fglrxinfo geeft mij nu dat de Mesa-drivers gebruikt worden
- $less /var/log/Xorg.0.log |grep EE geeft mij:
   "(EE) fglrx(0): incompatible kernel module detected - HW accelerated OpenGL "
- Op de ATI wiki-pagina staat: "$sudo dkms remove -m fglrx -v 8.4331 --all, en herinstalleer de driver"
- Echter, als ik dat commando uitvoer, krijg ik te lezen dat die module niet bestaat.

Mijn vragen:
- Hoe verwijder ik die module?
- Is er commando om alle geïnstalleerde modules te tonen? Dat maakt het ongetwijfeld makkelijker om de juiste module te kunnen verwijderen.
- Waarom moet ik nog eens extra een module verwijderen met het dkms-commando, als ik in Synaptic eerst al alles eens verwijderd heb?
- Kan er me iemand een goede bron geven, waar de systeemwerking van Linux verstaanbaar wordt uitgelegd? Van
die kernel-dingen en diversen. Ik heb wel een aantal handleidingen met basisinfo, maar nergens wordt echt ingegaan op hoe het onderliggend eigenlijk werkt. Als ik er al info over vind, wordt het nooit echt uitgelegd: er wordt meer een opsomming gegeven van te verrichten handelingen, zonder info over wat er achter die handelingen zit  

Dat hele geklooi met die ATI-drivers maakt me redelijk nerveus moet ik zeggen. Om dan nog te zwijgen van het aantal uren research die ik hier al ingestoken heb. Op dat vlak is Windows een heel stuk gebruiksvriendelijker, al weet ik dat dit vooral aan ATI ligt en niet zozeer aan Linux.

Alvast bedankt voor jullie replies.

Offline vanadium

  • Lid
ATI drivers: problemen als beginner + vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/14, 11:51:44 »
ATI is inderdaad "miserie". De "vrije" driver is wat mij betreft onbruikbaar: geen 3D ondersteuning en bij gebruik met een LCD projector enkel beeld op scherm of op projector.

De "standaard" proprietaire driver is wat ik gebruik. Nadelen: geen hibernatie meer, geen desktop effecten als je 3D applicaties wil (vb. Celestia, Google Earth).

Om zelf de nieuwste drivers te installeren, moet je al technisch onderlegd zijn, en ook daar zullen er wel nog beperkingen zijn.

Mijn advies is: hou je aan de standaard restricted driver (System - Administration - Restricted drivers manager). Er verandert veel, en de kans is groot dat we er binnen en half jaar of hoogstens een jaar (Ubuntu upgrades) heel wat beter voorstaan met onze ati kaart.

blackb

  • Gast
ATI drivers: problemen als beginner + vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/14, 12:01:32 »
Citaat van: vanadium
Mijn advies is: hou je aan de standaard restricted driver (System - Administration - Restricted drivers manager). Er verandert veel, en de kans is groot dat we er binnen en half jaar of hoogstens een jaar (Ubuntu upgrades) heel wat beter voorstaan met onze ati kaart.
7.11 kreeg ik perfect werkende mét desktop effecten. Vandaar dat ik ook naar die versie terug wil, maar dat lukt me niet. Ook teruggaan naar de standaard restricted drivers lukt niet. Bij deze niet echt een antwoord op mijn vraag vrees ik.

ATI drivers: problemen als beginner + vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/14, 18:42:41 »
Op deze pagina vind je een installatiegids voor de nieuwste ATI drivers.  Ik heb die gevolgd en bij mij werkt het goed.  Zoals hierboven al aangehaald, moet ik wel de desktop effects uitschakelen om bvb Google Earth te draaien.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...