Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke taal is geschikt voor laten zien van afbeeldingen?  (gelezen 860 keer)

Offline bart85

  • Lid
Welke taal is geschikt voor laten zien van afbeeldingen?
« Gepost op: 2014/09/04, 10:43:44 »
Ik zoek een programmeertaal om te leren. De bedoeling van het programma dat ik wil schrijven is het weergeven van schaakpuzzels. Eerst een bord weergeven en vervolgens vanuit een bestand een puzzel laden. Dit met een bestand waar in staat welk stuk op welke positie moet komen te staan.
Het liefst niet meteen een moeilijke taal.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke taal is geschikt voor laten zien van afbeeldingen?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/09/04, 11:18:31 »
Tja, dat is een hele vage en brede vraag waarop geen antwoord is te geven.

Onduidelijkis, wat voor interface wil je gebruiken. Hebben we het hier over een web applicatie, een QT of gtk omgeving, commandline? Moet het weergeven van een plaatje geintergreerd worden of mag je een externe viewer aanroepen. Welk formaat zijn je plaatjes? Moet het interactief zijn?

In principe zijn alle talen geschikt. Python, ruby of perl zijn eenvoudig te gebruiken omdat je die niet hoeft te compileren. Met alle drie kun je zowel met gtk, QT als html "praten". Alle drie kunnen externe viewers starten. Kortom er is geen 'best choice'. Heb je al ervaring met programmeren? Ik vind python een taal die eenvoudig is voor beginners en ook krachtig genoeg is voor veel gevorderden. Maar anderen vinden dat van andere talen ook :)

Offline bart85

  • Lid
Re: Welke taal is geschikt voor laten zien van afbeeldingen?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/09/04, 12:41:41 »
Ik heb een klein beetje ervaring met python. Het uitlezen van een textbestand met puzzels gaat mij wel lukken. Het probleem zit hem in programmeren met Qt. De afbeeldingen kreeg ik niet op het scherm.
Wat betreft de afbeeldingen. Of ik zoek een plaatje van een schaakbord op internet op of is het mogelijk een weergave te maken volgens code. Dus afwisselend een wit en zwart veld weergeven. Verder de stukken die uit een jpg-bestand komen op de desbetreffende velden weergeven. Dit met behoud van de kleur van de velden die erachter ligt.
Welke onderdelen ben ik nodig om een venster te vormen voor weergave van de puzzels?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline bart85

  • Lid
Re: Welke taal is geschikt voor laten zien van afbeeldingen?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/09/04, 13:17:31 »
Is het gebruik van opencv2 aan te raden?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke taal is geschikt voor laten zien van afbeeldingen?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/09/04, 14:39:14 »
Tja, misschien wel.

Basic oplossingen:
Voor python heb je Pillow (een fork van PIL) om bitmap plaatjes te manipuleren. Dan zou je dus on the fly een GIF of PNG kunnen maken, al dan niet op basis van een al bestaand plaatje (b.v. een tekening van een schaakbord en dan met Pillow de objecten erop tekenen). Ik heb zelf nog nooit QT gebruikt, maar ik neem aan dat die een object heeft die images kan weergeven. Dan zou je dus een nieuwe instantie van een bitmap kunnen maken en die weergeven met dat object. Gebruik PIL niet, die wordt niet meer geupdated. Pillow is gewoon een continuatie van PIL die zelfs python3 compatible is. Ik gebruik pillow vaak voor visualisaties.

Zelf gebruik ik python voornamelijk in combinatie met html als webapp en dan kun je ook overwegen om dit alles met SVG te doen. Dat is een soort markup language en is zeer handig om snel eenvoudige plaatjes te maken (browsers kunnen die direct weergeven).