Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: werkbalk aanpassen  (gelezen 5406 keer)

werkbalk aanpassen
« Gepost op: 2011/06/13, 16:58:46 »
Ik vind de nieuwe ubuntu er strak uit zien, maar ik mis de mogelijkheid om mijn werkbalken aan te kunnen passen. Weet iemand of er een manier is om dit toch te doen.

Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/13, 19:22:35 »
Om te beginnen.
Welkom op het forum.  :D

Verder is het handig te vermelden welke versie je gebruikt.
10.04 LTS, 10.10 beide met Gnome.
11.04 met Unity of (klassieke weergave) Gnome.

Ik vermoed de je 11.04 met Unity gebruikt.
Daarbij is het helaas nog wat lastig.
Deze is nog erg nieuw en in ontwikkeling. A
anpasbaarheid is daarom nog erg beperkt.

Ik verwacht dat dat bij de volgende Ubuntu beter wordt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/13, 19:31:30 »
Mocht je 11.04 met Unity draaien dan kun je de werkbalk doorzichtig zetten of door middel van een aantal thema's te installeren van kleur veranderen.

Om de balk doorzichtig te zetten moet je Compic configuration manager installeren.
Daarin zit een optie om de balk aan te passen, je kunt dan tevens de linker-balk aanpassen kwa iconen maat en hoe de balk verbergt of blijft staan.

Verder is het nog zeer beperkt zoals Erik Krom al zegt.
Je kunt met een trucje de oude Gnome werkbalk er in zetten maar ik zou dit niet doen.
Als je liever meer mogelijkheden hebt met een ander menu, dan kun je beter in de klassieke omgeving opstarten.
Als je dan Dockbarx installeert, dan kun je de Unity balk namaken en heb je Unity met de menu's en werk balken van Gnome 2 waarop je alles kunt aanpassen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/13, 20:04:34 »
Als je Ubuntu z'n klassieke uiterlijk terug wil geven, dan kan dat zo:
http://sites.google.com/site/computertip/klassiek

Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/13, 21:17:20 »
Om te beginnen.
Welkom op het forum.  :D

Verder is het handig te vermelden welke versie je gebruikt.
10.04 LTS, 10.10 beide met Gnome.
11.04 met Unity of (klassieke weergave) Gnome.

Ik vermoed de je 11.04 met Unity gebruikt.

"de nieuwe Ubuntu"
Lijkt me logisch dat ie het over 11.04 heeft.

Inderdaad even wachten tot 11.10 waarin dit verbeterd wordt.

geosto

  • Gast
Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/17, 22:38:32 »
Als je Ubuntu z'n klassieke uiterlijk terug wil geven, dan kan dat zo:
http://sites.google.com/site/computertip/klassiek
Ik heb deze wijze geprobeerd maar om dat ik automatisch inlog op mijn account werkt dat niet helemaal.
Makkelijker is om bij Systeem instellingen te kiezen voor de optie aanmeldscherm.
Daar kan je direct aangeven dat Ubuntu Klassiek als standaardsessie gebruikt kan worden.

Dan wel even afmelden en opnieuw aanmelden en het is weer oud en vertrouwd.

Groetjes George

Offline emiel1976

  • Lid
Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/17, 23:13:03 »
Ik denk niet dat, dat ooit zal komen.
De klassieke omgeving gaat verdwijnen en dan heb je de keus uit Unity en Unity 2D.
Het is de bedoeling dat je standaard Unity gebruikt en zodra je videokaart niet 3D ondersteund, dan val je automatisch terug in 2D.
Het is een mogelijkheid om zelf voor 2D te kiezen maar Cononical ziet het als iets wat er voor moet zorgen dat je op een ouder systeem of een systeem met een mindere videokaart toch Ubuntu kunt draaien.
Windows doet dit ook maar geeft je niet de keuze, ze hebben het in hun systeem verwerkt en je kunt daarin ook het 3D gedeelte uit zetten.
Linux heeft in tegenstelling tot Windows wel de optie om meerdere verschillende desktops te draaien waardoor het wel fijn is om een keuze te hebben maar meestal als je voor 1 desktop hebt gekozen dan blijven mensen daar meestal in werken.

Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/23, 09:02:43 »
Ja, maar ik mis de mogelijkheid om een "programma geforceerd afsluiten"-knopje op mijn werkbalk te zetten. Ook zou ik graag wat aanpassen aan de manier van navigeren zodat ik niet eerst naar multimedia moet gaan om als mijn beheersprogramma's te kunnen opzoeken.

Offline HarzG

  • Lid
Re: geforceerd afsluiten en beheersprogramma
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/23, 11:07:39 »
Wat bedoel je met geforceerd? Hoe vaak komt dat voor dat je een programma op deze manier moet afsluiten?
Als Firefox in de weergave van een complexe site met veel "Windows only" of flash inhoud zou vastlopen, kan je met xkill de browser sluiten. Hiervoor druk om de combinatie ALT-F2 en daar voer je in "xkill" (zonder aanhalingstekens). Je muisaanwijzer veranderd van een pijl in een X. Deze X kan je verschuiven naar de titelbalk van de vastgelopen Firefox en met 1 klik in de titelbalk sluit je de browser. (edit: ... ik had een wonderlijke zin aan elkaar geplakt, gelukkig kon heir4c de strekking nog volgen  =D )

De zin met multimedia en het beheersprogramma begrijp ik niet. Over welk beheersprogramma heb je het?
« Laatst bewerkt op: 2011/07/23, 15:01:32 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Re: werkbalk aanpassen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/23, 11:59:19 »
HarzG, bedankt voor de tip!

Maar inderdaad, het niet meer kunnen aanpassen van de balk vind ik een groot minpunt. Unity is goed maar als men zelf niet meer kan kiezen wat men er op de bovenbalk terecht komt vind ik dit een achteruitgang.
Ik had ook de "geforceerd afsluiten" knop op de balk staan, samen met nog andere tooltjes.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu