Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linksys-router  (gelezen 775 keer)

Offline Mikkel

  • Lid
Linksys-router
« Gepost op: 2016/09/04, 22:17:15 »
Gisteren een nieuwe router aangeschaft, t.w. de Linksys Smart Wi-Fi Router AC 1600, model EA6400. Vandaag de hele dag verprutst met proberen met die Linksys (bedraad, want we hebben hier geen draadloos spul) het internet op te komen, maar wat ik ook probeer, géén internet.  :|
'Gelukkig'  :blank: hadden we nog een Experia Box in de kast liggen. Heb het ding gereset en kon er daarna zó het internet mee op.   

'k Heb intussen alle 'tips&trucs' om die Linksys het internet op te krijgen, wel uitgeprobeerd. Zeer uitgebreide handleiding gedownload en uitgeplozen, drie verschillende ethernetkabels gebruikt, een statisch IP-adres, via DHCP, na elke wijziging m'n pc opnieuw opgestart  >:(, router al tig keer gereset om opnieuw te beginnen, en uiteraard op 't internet gezocht naar dé oplossing.
Met dezelfde splitterkabel en ethernetkabel kan ik met de Experia Box wél internetten, maar met de Linksys niet. Het enige dat ik wel omwissel is de adapter die met elk apparaat meekwam.

Daarstraks viel het me opeens op dat er op de Linksys wél een ledje brandt bij de ethernetkabel, maar niet bij de kabel die van de splitter (beneden) naar de Linksys (boven) gaat. Dus ik dacht: daar is iets kaduuk. Maar 'k heb geen idee óf dat ledje überhaupt wel moet branden. Bij het resetten van de router flitst er een batterij aan groene en oranje ledjes op, óók die van de splitterkabelingang, dus dat ledje is in ieder geval niet stuk. En de splitterkabel ook niet, want ik zit op dit moment te internetten met diezelfde splitterkabel in de Experia Box.

'k Ben nu wel een beetje door m'n ideeën heen en begin zo langzamerhand te geloven dat dit ding geen Ubuntu (nog steeds 12.04) lust. Wel ben ik de nodige berichten tegengekomen van mensen die drivers voor hun Linksys apparaat zochten, dus voor de zekerheid wil ik hier toch maar even vragen:
heb ik een driver nodig voordat ik met deze Linksys router kan internetten of zou ie het zonder ook gewoon moeten doen en zie ik iets heel simpels over het hoofd?


Edit: foutje w.b. de adapters die ik niet/wel omwissel, verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/05, 09:50:49 door Mikkel »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Linksys-router
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/04, 23:17:22 »
De Experia box is een Modem Router waarbij het modemdeel gekoppeld is aan een vaste telefoonverbinding + exclusieve provider (KPN? ) verbinding.
Achter het modem zit een ingebouwde router.
De Linksys knoop je dus achter de modemrouter.
Nadeel je gebruikt dan een dubbele routerfunctie.
2 mogelijke oplossingen, niet beiden tegelijk gebruiken.
1 je zet de Experia box (als het kan) in bridged mode.
     er is dan slechts een aansluiting beschikbaar die je dan gebruikt voor het aansluiten van de Linksys.
     De Linksys fungeert dan als router met WiFi toegang.
     de Experia alleen als modem, omzetting telefoonlijn data naar netwerk.
2 je zet de Linksys in als accesspoint.
     Dit is dan een veredelde switch met WiFi toegang.

E.e.a. heeft niets met een besturingssysteem te maken.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/04, 23:22:10 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Linksys-router
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/05, 10:29:05 »
DeBaas, als ik je goed begrijp (ben niet zo heel technisch ;) ), dan heb ik aan alléén de Linksys router dus niets, behalve als ik hem inzet als accesspoint?
Accesspoint klinkt voor mij als een onderdeel van een draadloos netwerk. Wij hebben hier alleen bedrade pc's staan en internetten via een ADSL-lijn van KPN. Wi-Fi is hier niet van toepassing, dus ook een router inzetten als accesspoint niet. Denk ik dan. Of zie ik dat verkeerd?

De Experia Box blijven gebruiken wil ik ook niet. 'k Heb uiteraard in de instellingen van dat ding gekeken en voor zover ik kan zien kan ik daar weinig tot niets naar mijn smaak in aanbrengen.  >:(  Ben op het internet nou ook niet bepaald lovende woorden over zo'n Box tegengekomen, dus ik was blij dát we hem nog hadden staan, maar wil zo snel mogelijk een andere, eigen, router gaan gebruiken.
Bovendien, om nou twéé apparaten neer te moeten zetten terwijl we het al bijna twintig jaar met één doen.....  :|

Ik had me waarschijnlijk beter moeten verdiepen in hoe zo'n Linksys router werkt, en normaal gesproken doe ik dat áltijd voordat er iets nieuws wordt aangeschaft, maar ja, uitgerekend op een zatermiddag geeft de router de geest, ga je 'even snelsnel' een nieuwe halen, en heb je in de winkel alleen de keus tussen een Linksys of een D-Link. En omdat Linksys een heel goed merk schijnt te zijn, ga je daar dan voor.

Als we de Linksys echt alleen maar kunnen gebruiken i.c.m. de Experia Box (want als accesspoint valt ie af omdat we alleen bedraad internetten...?), dan gaat ie morgen helaas terug naar de winkel.


Edit: net nog wat rustiger :P  gezocht op 'driver Linksys Linux', en zie dat degenen die een driver zoeken voor hun Linksys apparaat, het allemaal hebben over een driver voor een Linksys adapter. Heeft dus niets te maken met deze router.



Wat denk je, voor ik de Linksys morgen terugbreng wilde ik tóch eens proberen of hij het wél doet als ik hem achter de Experia Box hang, zoals DeBaas schreef. Moet daar even mee wachten omdat de andere pc in gebruik is, maar ik haalde de Linksys vast uit de doos.
Naast die doos lag de router die zaterdag de geest gaf. Was wel heel opmerkelijk, trouwens. 's Ochtends zet ik de router aan, alle ledjes branden, maar geen internet. Wat dus aan die enorme storing bij KPN bleek te liggen, maar dat wisten wij 's ochtends nog niet.
Router uit, kwartiertje later weer aan: alle ledjes branden, maar geen internet.  >:( Dus router weer uit.

's Middags router weer aan: geen enkel ledje dat brandt, zelfs het powerledje niet. ??? Router uit, even later opnieuw aan: geen powerledje. Router uit en een ander stopcontact opgezocht: géén powerledje. Dus, hoe stomtoevallig dan ook, de router gaat kapot op dezelfde dag dat er bij KPN iets helemaal mis gaat.  :o

Afijn, ik zie dus daarstraks die kapotte router met z'n adapter liggen en denk opeens: stél nou dat niet die router kapot is, maar de adapter........ 'k Heb nog nooit meegemaakt dat een adapter eerder kapot gaat dan het apparaat waar ie bijhoort, maar alles kan, nietwaar?
Dus een andere adapter opgezocht (al die oude bewaarde-want-je-weet-maar-nooit hardware komt dan toch nog eens van pas ^-^ ), en met een andere adapter brandt het powerledje gewoon....... :P
Jammer voor de computerboer, maar hij krijgt de Linksys terug in ruil voor een nieuwe adapter. 8-)

DeBaas, in ieder geval bedankt voor je hulp. :) :) :)


Edit: zal nog even wachten met dit topic op 'Opgelost' te zetten. Eerst straks de oude router weer ingebruiknemen en kijken of die het nog als vanouds doet.



Het was inderdaad de adapter. Heb net de Experia Box ingewisseld voor de 'kapotte' modem/router, m'n pc weer voorzien van een statisch IP-adres, pc opnieuw opgestart en het internet doet het weer als vanouds. ^-^


Edit: het komt er dus gewoon op neer dat haastige spoed zelden goed is. :P  Wij hebben altijd een modemrouter gebruikt, maar hebben het hier thuis altijd over 'de router', vandaar dat ik zaterdag in de winkel om een router vroeg. En kreeg. Had ik niet zo'n haast gehad........  8-)
« Laatst bewerkt op: 2016/09/08, 11:55:48 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Linksys-router
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/08, 11:56:14 »
3 berichten onder elkaar op dezelfde dag is niet de bedoeling ;-) Ik heb jouw berichten even samengevoegd.