Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Video op DVD branden  (gelezen 7841 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Video op DVD branden
« Gepost op: 2011/12/05, 20:27:03 »
Kubuntu11, Ubuntu10 en 11, Linuxmint11
Ondanks alle pogingen en gezoek op fora slaag ik er maar niet in een klein filmpje op dvd te branden.
Ik heb daarbij K3b geprobeerd maar daar krijg ik óf een probleem met het type, dat mpeg1 of 2 moet zijn, óf met de toegangsrechten. (Ze staan nu op 666 rovt.cdrom). Voor het type heb ik DeVeDe uit de kast gehaald maar ik vind het zgn. geconverteerde bestand nergens terug. Ik zie ook nergens de mogelijkheid om een map te kiezen.  
Met Brasero lukt het wel, maar dan krijg ik een dvd die niet in een doordeweekse lezer kan bekeken worden (melding: data-schijf)
Nog een vraag: kan een gewone cd gebruikt worden om er video op te branden die met een gewone dvd-lezer kan bekeken worden?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/13, 13:22:50 door Jakke5 »

Re: Video op DVD branden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/05, 20:48:07 »
Je kan een video op een CD schrijven. Volgens mij kan je de output map instellen in DeVeDe, bij instellingen?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/06, 09:36:29 »
Dankjewel.
Heb nog wat verder geklooid en het geconverteerde bestand gevonden, verborgen in een map die DeVeDe aanmaakt. Vervolgens kies ik in K3b de optie Schijf kopiëren en dat bestand gebruik ik dan als bronschijf.
Dan begint K3b dapper allerlei verrichtingen, er verschijnen o.m. 2 progressiebalken die snel gevuld worden.
Maar dan stopt het. Als ik een al beschreven dvd-rw in de lezer/schrijver stop dan vraagt K3b, na een poging tot wissen/formatteren die mislukt- om een lege dvd in te voeren. Doe ik dat dan verschijnt er de melding: Schijf gevonden Achtervoegbare DVD+R medium en daaronder blijft de melding Plaats een lege dvd- of Blu-Ray schijf staan en het proces gaat niet verder.
Wat doe ik nu weer verkeerd?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/06, 22:00:25 »
Dankjewel.
Het filmpje bestaat nu in 4 formaten: den oorspronkelijke flv en mp4 en mbv DeVeDe  ts en iso.
Het is in flv 7,4 en in mp4 4,5 Mb, in ts 5
Wat ik wil is dat het afspeelbaar is op eender welke dvd-speler, incluis op de mijne. Het formaat of wat dan ook interesseert mij voorlopig nog niet, al evenmin of het op cd, video-cd, dvd of een houten plank staat, als het maar in elke dvd-speler te lezen valt. Natuurlijk verkies ik een gewone cd-rw, dan kost het experimenteren mij minder.
Citaat
Kijk nog even naar de geavanceerder opties, of daar alles zo staat hoe jij het wilt
Hoe kan ik dat weten? Ik zet mijn eerste passen op video-gebied.
Citaat
Daarna kan je het branden op een dvd (of cd als je dat gekozen hebt) met K3b
Welke optie moet ik dan kiezen? New data project? Of bij More actions New Video Project. Dit laatste leek me het meest voor dr hand liggend maar het leidt nergens toe.
Het eerste lukt wel als ik als invoer het mbv DeVeDe gemaakte .iso kies. Maar mijn speler kan hem niet lezen.
De lezer/schrijver op m'n pc wél.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/07, 18:06:43 »
Dankjewel.
Is het nodig om eerst DeVeDe te gebruiken en pas daarna K3b of Brasero of nog wat anders?
Bij DeVeDe lees ik dat het een programma is, geschikt voor normale dvd-spelers, en dat  men  videobestanden kan gebruiken in elk formaat dat door Mplayer wordt ondersteund. Maar welke dat zijn staat er dan weer niet bij, en al evenmin hoe men een bestaand videobestand kan omtoveren in "gelijk welk formaat dat door Mplayer ...". En ik die dacht dat DeVeDe daarvoor diende.
Citaat
.ts en .vob files, die brand je met K3b als DVD.
Wat bedoel je daarmee? Dat je in K3B de optie More actions en daarin New Video Project?
Citaat
.ts en vob bestanden kan ook elke dvd standalone speler lezen,
.ts heb ik al geprobeerd, zonder succes.
Misschien is mijn speler gewoon te oud ??
Bestaat er een truuk om te kijken welke formaten een speler aankan? De handleiding is allang in de nevelen van de tijd verdwenen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/07, 18:21:06 »

Bestaat er een truuk om te kijken welke formaten een speler aankan? De handleiding is allang in de nevelen van de tijd verdwenen.
Gewoon proberen. Er is een heel groot verschil tussen DVD spelers betreffende jun ondersteuning voor andere formaten dan DVD-video, en de kwaliteit van die ondersteuning wisselt ook sterk.

Citaat
Is het nodig om eerst DeVeDe te gebruiken en pas daarna K3b of Brasero of nog wat anders?
Ja. DeVeDe is een programma om video-DVD te maken. Je geeft het videoclips, die in verschillende formaten kunnen zijn. Het programma converteert de video naar het video-DVD formaat, en combineert die in de vereiste bestandstructuur voor video-DVD.
DeVeDe kan de bestandstructuur aanmaken, maar kan ook rechtstreeks wegschrijven naar een image-bestand, een .iso, wat je dan met eender welke CD brandsoftware op de gepaste wijze kan branden tot een functionele video-DVD.
Veel DVD-brandsoftware zal ook in staat zijn een video-DVD bestandsstructuur rechtstreeks en correct weg te schrijven naar een DVD.

Ik denk niet dat het .ts formaat door elke DVD speler zomaar gelezen wordt. VOB mogelijk wel. Maar dan: oudere DVD spelers zullen alleen conventionele video-DVD lezen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/08, 09:34:12 »
een normale dvd bestaat uit .vob, .bub en .ifo bestanden, Dat leest dus elke standalone dvd speler.
Dus niet dat het mogelijk wordt gelezen door dvd spelers, het wordt gelezen door dvd spelers.
Het zou leuk zijn mocht de wereld simpel zijn.

Als je een VOB bestand brandt op een data-DVD, dan is er absoluut geen garantie dat dat bestand door de DVD-speler kan worden afgespeeld.

Als je een VOB bestand inbed in de correcte conventionele bestandstructuur van een DVD, dus in een VIDEO_TS folder, met bijhorende ifo en andere bestanden, én brandt met het correcte bestandssysteem (ik denk UDF), dan zal elke DVD speler, oud en nieuw, dit herkennen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/08, 13:26:16 »
Waarom vond je het dan nodig mijn (denk ik toch) correcte stelling te willen corrigeren?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/08, 13:49:47 door vanadium »

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/08, 21:03:17 »
Dankjezeer.
Blijkbaar weet ik niet genoeg van de (standaard-)types bestanden op een doordeweekse dvd.
Citaat
Als je een VOB bestand inbed in de correcte conventionele bestandstructuur van een DVD, dus in een VIDEO_TS folder, met bijhorende ifo en andere bestanden, én brandt met het correcte bestandssysteem (ik denk UDF), dan zal elke DVD speler, oud en nieuw, dit herkennen.
Dat zijn dus, als ik het goed begrijp, 3 voorwaarden:
- correct type bestand
- ingebed in de correcte bestandsstructuur en
- met correcte bestandssysteem gebrand.

Een vraag daarbij: vult DeVeDe zelf de vob, .bub en .ifo bestanden en andere in? Zoniet, WAT moet ik er dan in stoppen en HOE?
Vraag 2: is het mogelijk op eenzelfde dvd (of welke andere optische gegevensdrager dan ook) meerdere filmpjes te zetten plus  bv. een dia-reportage?
En dan nog een vraag: waar vind ik meer info ivm bovenstaande formaten, over "inbedden" enzomeer?

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/10, 10:58:03 »
Het is me eindelijk gelukt: mijn speler kan overweg met de met K3b gebrande DVD.
Daartoe heb ik in het menu van K3b de optie "More actions" en daarin "Burn image" met als bron de .iso die ik met DeVeDe gemaakt had.
Erg omslachtig, vind ik.
Ik heb voor de lol de .iso ook es gebrand met Brasero, maar dan "ziet" m'n speler een data-schijf.
Enkele vragen blijven onopgelost w.o.:
- kan ik op één en dezelfde schijf, behalve video ook bv. een foto-reportage zetten? Zo Ja, HOE?
Misschien mijn licht es gaan opsteken bij foto- en filmbewerking?
1000 x dank femke98 en vanadium


Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/10, 17:35:50 »
Nogmaals mijn dank.
Citaat
Wel als je het me bin en cue zou branden, als je DeVeDe dit zo zou laten maken.
Dat is precies wat ik gedaan heb. Maar welke optie in Brasero is de juiste? Is dat dan "Beeldbestand branden" met als bron het .iso wat met DeVeDe gemaakt is? Ik zoek nog naar een directere methode. Zowel Brasero als K3b bieden de optie "Nieuw Video-project" M.i. moet het daarmee toch te" doen zijn, zonder de omweg langs DeVeDe.
Ook dank voor de suggestie van Kdelive of OpenShot. Ik ga die zeker es proberen.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/11, 16:31:18 »
Is dat dan "Beeldbestand branden" met als bron het .iso wat met DeVeDe gemaakt is?
Dat is het.
Citaat
Ik zoek nog naar een directere methode. Zowel Brasero als K3b bieden de optie "Nieuw Video-project" M.i. moet het daarmee toch te" doen zijn, zonder de omweg langs DeVeDe.
Probeer het eens. Ik verwacht evenwel dat je dan correcte DVD bestandsstructuren (VIDEO_TS en AUDIO_TS) moet aanleveren, die je met DeVeDe kan aanmaken. Het zou mij verwonderen mocht Brasero of K3b ook nog eens aan DVD "authoring" doen.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/12, 08:46:59 »
Nogmaals mijn dank.
Er is nog iets niet pluis met de methode en/of met het branden.
De beelden verschijnen ahw in pakketjes, met telkens een pauze tussen van ong. een halve sec. Niet echt aangenaam om naar te kijken. In het geluid is de storing nog veel opvallender. Op een computer speelt de dvd volkomen normaal af.
Citaat
Klik er met rechtermuisknop op en dan eigenschappen. Dan openen met...en dan brasero.
Dan zal Brasero opstarten en de .iso zien en deze branden. Je hoeft dan niets zelf in te vullen.
Dat heb ik ook al gedaan maar mijn video "ziet" dan een data-bestand. Die speler is een Magnum DVD 2003 waarvan de handleiding terecht is. Hij kan DVD-eenzijdig tot 2-zijdig-2 lagen aan, S-VCD en VCD, CD-ROM(MP3 en WMA) en foto-CD. Hij is dus nog geen antiek.

Overigens begrijp ik niet waarom er eerst een "correcte" DVD-bestandsstructuur moet gemaakt worden. En waartoe al die opties in Brasero en K3b dienen.

Ondertussen Openshot geïnstalleerd en er al wat mee gespeeld. Jammer dat de handleiding(Hulp) niet te openen is vanuit Openshot zelf (Er verschijnt een melding dat ik moet controleren of 'openshot-doc wel geïnstalleerd is, wat wél het geval is).  Heb de handleiding in een tekstbestand gegoten.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/12, 09:55:08 »
Er is nog iets niet pluis met de methode en/of met het branden.
De beelden verschijnen ahw in pakketjes, met telkens een pauze tussen van ong. een halve sec.
De manier waarop de video-DVD werd gebrand, zal dan wel in orde zijn. Mogelijk heeft je DVD speler echter moeite met het lezen van de DVD. Kan aan het gebruikte merk DVD schijfjes liggen, kan aan de brander van je PC liggen (misschien brandsnelheid aanpassen), kan aan de DVD speler liggen.

Citaat
Overigens begrijp ik niet waarom er eerst een "correcte" DVD-bestandsstructuur moet gemaakt worden.
Video-DVD is een specifiek formaat. Enkel een DVD die conform de specificaties aangemaakt wordt, is een video-DVD.

Citaat
En waartoe al die opties in Brasero en K3b dienen.
Welke opties bedoel je? Er bestaan veel manieren om data naar een schijfje te schrijven. Vandaar al die mogelijkheden.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Video op DVD branden
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/13, 13:22:19 »
Dankjewel allebei.
Eerst het goede nieuws.
Openshot kan exporteren naar het mpeg-2 formaat wat rechtstreeks kan gebrand worden met K3b. Dat heb ik gedaan en het werkt.
Het minder goede nieuws is dat het blijkbaar moeilijk is voor welwillende helpers om de posts van de hulpzoekende goed te lezen.
Ik citeer mezelf in de post van gisteren
Citaat
Heb de handleiding in een tekstbestand gegoten.
Ik had dus zelf al gezocht en gevonden op http://www.openshotusers.com/help/1.3/nl/
Ik citeer weer mezelf uit de post van gisteren
Citaat
Die speler is een Magnum DVD 2003 waarvan de handleiding terecht is. Hij kan DVD-eenzijdig tot 2-zijdig-2 lagen aan, S-VCD en VCD, CD-ROM(MP3 en WMA) en foto-CD.
De vraag van femke98 "wat die speler allemaal aankan" staat daar al beantwoord.
Citaat
Hoe vaak moeten we dan hetzelfde blijven zeggen?
Het is voor een ingewijde soms moeilijk om het probleem van de leek te begrijpen, zoals het voor de leek ook soms moeilijk is om de uitleg/suggesties van de expert te volgen.
Excuus voor de ergernis die ik gewekt heb, maar desondanks ben ik nu véél wijzer geworden.
Nogmaals bedankt.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Video op DVD branden
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/13, 20:10:27 »
@ femke98
Even goede vrienden.
I.v.m. de hulp-functie betreur ik dat die niet werkt, ook al is ze geïnstalleerd, en dat de gebruiker dan de opmerking krijgt dat ie de hulp nog moet installeren.
Deze opmerking is dus gericht aan het adres van de makers van Openshot, wat ik dank zij jou heb leren kennen en wat ik overigens een geweldig programma vind, zeer intuïtief, maar qua gebruiksgemak toch nog voor verbetering vatbaar. Ik heb al meteen een paar suggesties, ook al heb ik er nog maar een paar uur mee gewerkt. (Is er een beter bewijs dat het een prima prog is?)
Waar kan ik de suggesties kwijt? Mijn Engels is niet goed genoeg om duidelijk te maken wat ik bedoel.

Re: OPGELOST Video op DVD branden
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/13, 20:32:30 »
Ik werk hier met Openshot 1.4.0 en de Hulpfunctie (F1) werkt hier wel.
Suggesties voor Openshot kan je op hun forum voorleggen: http://openshotusers.com/forum/ of eerst Launchpad doorzoeken en daar melden voor de wishlist: https://bugs.launchpad.net/openshot
« Laatst bewerkt op: 2011/12/14, 10:31:44 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Jakke5

  • Lid
Re: OPGELOST Video op DVD branden
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/14, 10:29:31 »
Ik werkte met Openshot onder Linuxmint 11 en dáárin werkt de hulpfunctie niet.
Heb Openshot 1.4 nu geïnstalleerd in Ubuntu 10.04 en inderdaad, de helpfunctie werkt hier wel.

Suggesties voor Openshot kan je op hun forum voorleggen: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/video-op-dvd-branden/25/: die link brengt me terug bij dit topic.

Op https://bugs.launchpad.net/openshot vind ik geen wenslijst. Kijk ik er over? Bovendien, zoals ik al schreef, ben ik niet goed genoeg om in 't Engels precies uit te leggen wat ik bedoel.

N.B. Het icoontje om een citaat toe te voegen werkt niet meer.

Re: OPGELOST Video op DVD branden
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/14, 10:33:43 »
Sorry, heb die link aangepast naar http://openshotusers.com/forum/
Wat betreft Launchpad, sommige dingen dat daar gemeld worden zetten zij op de Wishlist.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience