Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Xampp? Lampp?  (gelezen 2067 keer)

Offline BaukeP

  • Lid
OPGELOST Xampp? Lampp?
« Gepost op: 2009/08/26, 12:40:40 »
Hallo,

Ik werk nu een paar weken met Ubuntu en heb alles zoals ik het wil. Slechts één ding ontbreekt nog. In Windows werkte ik met Xampp en Navicat en soms met phpmyadmin.

Als ik nu het forum lees wordt geadviseerd niet Xammp maar Lampp (via tasksel) te installeren. Ik heb dat op een andere PC geprobeerd en krijg keurig (localhost in firefox) "Alles werkt" ........... maar phpmyadmin kan ik niet opstarten?!?!

Werkt Lammp anders dan xampp? Zo, ja waar lees ik dat een beetje uitgebreid?

PS Ik heb op die andere machine gewoon lammp geinstalleerd. Dus geen serverversie van Ubuntu?!? Ligt daar de fout?
En wat veranderd er aan mijn PC als ik de serverversie installeer? Krijg ik dan een andere Ubuntu of alleen toevoegingen?

Het draait nu lekker en ik wil de zaak niet naar de k*** helpen. Vandaar deze vragen.

Alvast bedankt voor hlp en toelichting

Bauke

Ubuntu 9.04  
« Laatst bewerkt op: 2009/08/26, 23:04:35 door BaukeP »

Re: Xampp? Lampp?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/26, 19:31:03 »
Zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt erop (zie het tekstbestand /usr/share/tasksel/ubuntu-tasks.desc) dat je met tasksel alleen de pakketten apache2 en mysql-server installeert. Ik heb net even gekeken wat synaptic wil installeren als je die pakketten los ophaalt en daar zit phpmyadmin niet bij. LAMP via tasksel lijkt me dus enigszins... LAM (sorry - bad joke).

Zelf heb ik onlangs via de XAMPP-site (http://www.apachefriends.org/en/xampp-linux.html) de Linux versie (LAMPP) opgehaald (te installeren - lees: uitpakken - in /opt). Die doet het hier prima, ook phpmyadmin.

Ik gebruik trouwens een 'gewone' Kubuntu, geen serverversie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Xampp? Lampp?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/26, 20:06:37 »
Start Synaptic
Ga naar bewerken > pakketten via taken
Kies voor LAMP server

Daarna zoeken:
Geef phpmyadmin op als argument.

Da's alles, nu toepassen en klaar !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Xampp? Lampp?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/26, 20:10:58 »
LAMP is gewoon een verzamelnaam voor Linux, Apache, MySQL en PHP (en soms een extra P voor Perl of Python). XAMPP is een softwarepakket dat AMPP al heeft, maar verspreid wordt voor Linux, Windows en OS X met een controlepaneel.

Installeer PhpMyAdmin er gewoon bij door het pakket phpmyadmin te installeren ;)

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Xampp? Lampp?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/26, 22:45:30 »
Allemaal bedankt!

Ik ga weer verder!

Bauke

PS Als alles loopt, zal ik deze vraag markeren als OPGELOST

Offline BaukeP

  • Lid
Re: Xampp? Lampp?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/26, 23:04:06 »
Werkt prima, nogmaals bedankt!

Bauke