Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorbereiding op ubuntu installatie  (gelezen 3526 keer)

Voorbereiding op ubuntu installatie
« Gepost op: 2012/09/10, 18:04:30 »
Hallo, na 14 jaar windows te hebben gebruikt, ben ik van plan om over te stappen op Ubuntu, dit als reden door de vele positieve reacties en ik toch vaker gebruik maak van open source programma's. Als 2de reden is het altijd een heel gedoe om steeds een upgrade uit te voeren op je windows, waardoor backuppen en herinstallatie vaak noodzakelijk is (bijvoorbeeld upgraden van xp naar windows 7), dat is bij ubuntu niet zo, handig!

Toch zit ik met een paar vragen vooralleer ik overstap naar ubuntu (waarschijnlijk pas in oktober/november met 12.10).
  • Ik heb een SSD harde schijf, windows 7 past zich automatisch aan, aan zo'n SSD schijf, doet ubuntu dat ook? Zo niet, welke maatregelingen zou ik het best overnemen? Ik heb een SSD intel 320 series 120GB.
  • Ik heb naast mijn SSD harde schijf ook een HDD harde schijf (intern) die ik gebruik voor data. Kan ik heel simpel met ubuntu zodanig installeren dat de data op de HDD terecht komt en op de SSD de programma's en ubuntu zelf staat geinstalleerd? Gaarne zou ik de SSD ook in 2 partities willen verdelen met als 1ste de ubuntu software en als 2de de programma's. Is deze manier makkelijk te instalelleren of een heel gedoe? Als het echt zo makkelijk gaat, hoe gaat dit dan precies?
  • Graag zou ik ubuntu willen draaien zonder antivirus, kan dat nog steeds op de dag van vandaag of toch nog aan te raden? Als dit toch aan te raden is, vraagt de antivirus minder geheugen dan bij windows? Bijvoorbeeld Avast! 7
  • Ondersteunt ubuntu Plug-And-Play? Bijvoorbeeld, werkt m'n printer meteen? Wordt er dan gebruikt gemaakt van Ubuntu standaard drivers? Ik geloof namelijk niet dat er linux drivers zijn voor m'n printer.
  • Ik heb een USB Bluetooth stick, deze kan ik gewoon probleemloos gebruiken in Ubuntu?
  • Ik heb een ati videokaart, ik wil graag drivers voor installeren, ik zocht op het internet en het lijkt een heel gedoe om de drivers te installeren. Je moet daarvoor tewerk gaan met codes, ik weet niet eens waar ik ze moet invullen in ubuntu. Zodra deze drivers zijn geinstalleerd, worden zij dan vanaf dan ook automatisch geupdate of moet dit steeds handmatig gebeuren?

Voorlopig hou ik nu op met mijn vragen, ik hoop dat m'n antwoorden vaak op 'ja' kan beantwoord worden (graag ook met informatie), anders zal ubuntu waarschijnlijk een beetje tegenvallen voor mijn hardware die ik gebruik.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/10, 19:02:23 »
1 gaat van zelf.
2 je begrijpt niks van een ssd, je programma's moeten snel lopen anders heb je niks aan een ssd!!!!!
 Wat jij wilt denk ik, de partities zo verdelen,
/  ssd
/home     hier komt je data in en geen software, deze op je extra hd maken)
swap  ssd
(standaard maakt ubuntu / en swap)
Dus bij installatie met de hand de partities maken, de grootte moet je zoeken op internet, van de over gebleven partitie kun je nog een partitie maken.
3 Firewall en antivirus is niet nodig.
  firewall kun je wel instellen indien je wilt.
Wel zou ik in firefox plugins installeren, adblock, noscript, en ghostery.
En java indien je dit niet nodig hebt, ook niet installeren.(alle operating systems worden gehackt via website's)
Indien je java nodig hebt op je pc, dan wel in de browser uitzetten, dus java uitzetten en plugin van java uitzetten.
Java scripts in firefox is niet java, dus aan laten staan .
Indien je toch java in je browser nodig hebt, installeer dan een 2e browser, waar java wel werkt, maar gebruik deze alleen op site's waar dit moet hebben.
4 Linux heeft alle drivers al, bijna allemaal, zoek op je printer.
5 ja
6 In linux hoef je geen drivers te downloaden zitten allemaal al in linux.
Je kan wel de laatste driver van ati website downloaden, maar ik zou het niet doen indien alles werkt.

12.04  werkt 3 jaar(of 5 ?), dit kun je dus installeren, is een LTS versie. 12.10 wordt alleen maar 18 maanden ondersteund.

Alle software zit in linux, dus niks van andere website's downloaden en installeren, dit ivm virussen en spyware.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/10, 19:04:03 door jan11000 »

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/10, 19:09:56 »
Zo, er is dus nog een verval datum aan elke versie? Als ik 12.10 neem en deze is maar 18 maanden geldig, dan moet ik opnieuw installeren? Of heeft ubuntu in die tijd al een nieuwe upgrade om die vervaldatum te verlengen zonder volledig opnieuw te installeren? Of ben ik steeds verplicht om te formateren bij elke vervaldatum, nee toch?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/10, 19:44:15 »
Kies het liefste voor 12.04 LTS, dan zit je bijna vijf jaar lang goed. Zie deze uitleg met grafiek:
https://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze#TOC-Een-oudere-LTS-versie-of-een-nieuwere-gewone-versie-
(punt 6 en verder, rechterkolom)

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/10, 20:01:59 »
Oké! Lijkt mij duidelijk dat LTS aan te raden is. Wat doe je dan op het einde van deze datum? Formateren en nieuwe versie van LTS installeren? Of gewoon upgraden zonder dat je persoonlijke gegevens wist?

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/10, 20:10:15 »
"Of gewoon upgraden zonder dat je persoonlijke gegevens wist?"

Dat dus. Schone installatie is wel aan te raden maar upgraden kan doorgaans ook prima. In het ergste geval kun je altijd terugvallen op ons (het forum) :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/10, 20:10:44 »
Over ruim vier-en-een-half jaar, in april 2017, pak je het zo aan:
https://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen
Maar dan voor de overstap van 12.04 LTS naar 17.04 LTS, uiteraard....

Schoon opwaarderen, dus met formatteren en al, is de veiligste, snelste en beste aanpak. :-)

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/10, 20:20:51 »
Ik begin het te snappen! Ik heb nu een andere vraag. Op mijn HDD die ik als data gebruik staan nu bestanden op die ik wil behouden. Worden deze dan ook door ubuntu geformateerd tijdens de installatie als ik de HDD aangeef als data schijf? Deze schijf zou /home heten zoals jan11000 aangeeft of was dat een voorbeeld?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/10, 21:02:19 »
Voorafgaand handmatig de schijven indelen doe je zo:
https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Dat is echter wel een stuk ingewikkelder dan installeren op de automatische piloot (wat ook een tweevoudig opstartbare machine oplevert, dus met behoud van Windows):
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/10, 21:14:23 »
Veel plezier met Ubuntu :) Als advies zou ik je wel aanraden om (zoals Pjotr aangeeft in de laatste post) voorlopig Windows te behouden, naast je Ubuntu-installatie. Ubuntu is geen gratis Windows, dus je gaat hoe dan ook tegen een compleet ander systeem aanlopen. Aan een nieuw systeem moet je altijd wennen. Daarnaast zijn ook zaken die nu eenmaal alleen onder Windows werken. Niet leuk misschien, maar het is nu eenmaal niet anders.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/10, 21:39:31 »
Ik begin het te snappen! Ik heb nu een andere vraag. Op mijn HDD die ik als data gebruik staan nu bestanden op die ik wil behouden. Worden deze dan ook door ubuntu geformateerd tijdens de installatie als ik de HDD aangeef als data schijf? Deze schijf zou /home heten zoals jan11000 aangeeft of was dat een voorbeeld?
Ja bestanden worden gewist.

Voor de zekerheid zou ik zo wie zo eerst een backup maken, je kan snel een fout maken, en je bent je bestanden kwijt.
Als je bij installatie niet alle hd's in partities verdeeld, dus /,  /home, swap en andere partities, dan worden deze partities niet gemount bij het booten. Is op zich niet erg, maar dan moet je dit met de hand goed zetten.

Hier is nog een goede site: http://sites.google.com/site/computertip/

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/11, 10:02:13 »
Over punt 1: er zijn wel degelijk stappen die je in ubuntu kunt nemen om ervoor te zorgen dat jouw ssd langer meegaat. Om te beginnen zou ik de swap partitie op de hd plaatsen, niet op de ssd. Zie ook http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SSD

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/11, 10:08:53 »
Zoals redmar zegt, inderdaad. Overigens vind je hier nog wat tips over het gebruik van een SSD in Ubuntu: https://sites.google.com/site/computertip/ssd

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/11, 15:56:22 »
Over punt 1: er zijn wel degelijk stappen die je in ubuntu kunt nemen om ervoor te zorgen dat jouw ssd langer meegaat. Om te beginnen zou ik de swap partitie op de hd plaatsen, niet op de ssd. Zie ook http://wiki.ubuntu-nl.org/community/SSD
Oké en hoe plaats ik swap op de hd? Moet ik dat kunnen aangeven tijdens installeren? Ik heb liefst dat de huidige data die nu op de hd staat niet worden gewist.

- En hoe weet ik eigenlijk of ik over een EXT2 (oude SSD) of EXT4 (nieuwe SSD) beschik? Ik heb intel 320, lijkt mij nog best nieuw toch?
- Is het mogelijk om ubuntu die naast windows staat nog te verwijderen zodat ik alle schijfruimte weer heb voor windows 7 zonder windows kapot te maken?
- Ik ben erg aan het twijfelen hoeveel schijfruimte ik aan ubuntu zou geven, standaard geeft hij 37GIG aan voor ubuntu. Mijn gehele schijf is 120gig.
- Kan de map documenten/muziek/movies/etc niet automatisch naar de data schijf overbrengen?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/11, 16:17:07 door ubuntunoob »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/11, 17:04:08 »
-Je hebt  een nieuwe ssd.
-Ubuntu verwijderen, door booten van livecd, met gparted ubuntu partitie  weggooien.
Dan windows partitie vergroten.
Maar dan start windows niet meer.
Dus dan ubuntu installeren, dan boot windows ook weer.
- / is bij mij 14Gb in gebruik, dit is inclusief home(home zit bij mij in /), home is 3 Gb, maar ik sla niks op in home of /, alles download ik op een aparte data partitie.
Jij zou voor / 25 of 30 Gb kunnen pakken.
swap groter dan je geheugen.
/home op je grote schijf zetten, dit is inclusief opslag files/documenten.
- Map documenten? van windows? Ja je kan die later kopieren naar je data schijf. Of leg beter uit wat voor schijf dit is ntfs of ext4 etc.

Tip maak een backup voordat je begint 1 fout en je bent alles kwijt.

Voor een ssd heb ik alleen dit gedaan: Na de installatie: noatime en niet relatime https://sites.google.com/site/computertip/ssd
De rest vertraagt je pc, dus zoveel mogelijk op de ssd. Zo snel verslijten ssd's niet meer.

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/11, 17:13:31 »
-Ubuntu verwijderen, door booten van livecd, met gparted ubuntu partitie  weggooien.
Dan windows partitie vergroten.
Maar dan start windows niet meer.
Dus dan ubuntu installeren, dan boot windows ook weer.
Onlogisch? Dus enige oplossing om ubuntu te verwijderen is de ruimte boven de 10gig terug aan windows te geven en ubuntu voorgoed op de computer te laten staan om de huidige windows te behouden? Dus dan ben je sowieso 10gig ruimte verloren? Ubuntu kan immers niet op een kleinere partitie dan 10 gig worden geïnstalleerd, had ik gelezen.

De rest vertraagt je pc, dus zoveel mogelijk op de ssd. Zo snel verslijten ssd's niet meer.
Dus ik hoef eigenlijk niet te veel meer rekening mee te houden? Dat is namelijk het meest dat ik naar omkijk, dat ik m'n ssd met ubuntu niet sneller laat verslijten. Dat zou anders jammer zijn!

Maar nog een paar hele andere vragen....
- Als ik schijf ruimte tekort heb gegeven voor ubuntu, kan ik die later meer ruimte geven zonder herinstall?
- Heeft ubuntu net als windows ook TEMP mappen waar tijdelijke bestanden worden bewaard, zijn er dan ook remove tools om deze mappen automatisch te legen net als ccleaner in windows?
- Games kan ik probleemloos naar een data schijf installeren als ik de optie heb gekozen om ubuntu naast windows te installeren? Games kunnen immers via Wine gedraait worden, maar met een ruimte van 25 a 30 gig is dat veel te weinig, bijvoorbeeld Aion neemt al 20 gig in en zou wel goed werken in Wine.
- Ik heb Ubuntu even getest via de cd, maar kon geen mp3,mpeg, en nog aantal bestanden niet afspelen in rhythmbox. Ik krijg een foutmelding over python. Is daar een oplossing voor?
« Laatst bewerkt op: 2012/09/11, 19:26:24 door ubuntunoob »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/12, 08:36:05 »
Je hoeft ubuntu er niet op te laten staan om windows te gebruiken, het enige is dat je de windows bootloader weer op de pc moet installeren nadat je ubuntu hebt verwijderd, maar dat kan vanaf de live cd. Hoe dat precies moet kan je gewoon hier op het forum vragen.

Je kan de partitie van ubuntu vergroten zonder opnieuw te installeren

Ubuntu gooit standaard tijdelijke bestanden weg als je de computer afsluit.

De wine map staat in je persoonlijke map, en dus op de hd en niet de ssd

Tijdens de installatie moet je kiezen om 'software van derden' te installeren, dan kan je wel mp3's etc afspelen

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/13, 16:34:42 »
Ik heb ubuntu nu ondertussen een aantal uurtjes en heb een probleem ontdekt. Namelijk party modus kan niet meer worden uitgeschakeld wanneer je hem ingeschakeld hebt. Daarover heb ik het dan over de standaard muziek speler rhythmbox. Ik hoop dat het daarbij blijft, want anders is windows 7 sowieso beter, want windows 7 heeft nergens last van zo'n fouten. Ik bedoel ubuntu 12.04 is ondertussen al wat maandjes oud, dan mag deze fout er niet meer zijn vind ik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/13, 16:44:04 »
Niks is foutloos.... Bevalt Rhythmbox je niet, installeer dan gewoon een andere muziek- annex filmspeler (VLC of zo). Keuze zat in Linux.

Overigens: kies het besturingssysteem waar je je het gelukkigst bij voelt: of dat nou Windows is of Linux, dat boeit me totaal niet. Da's jouw zaak.

Als je wegens één foutje in één muziekspelertje Windows al beter vindt dan Linux, dan kun je waarschijnlijk beter terugstappen op Windows. Linux is anders dan Windows, en dat vergt in het begin wat extra moeite en tijd. Heb je daar geen zin in, stap dan liever terug... Hoe dan ook, even goede vrienden.  8-)
« Laatst bewerkt op: 2012/09/13, 16:46:09 door Pjotr »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/13, 16:48:21 »
Ik kan gewoon met de F11-toets de partymodus aan en uitzetten, werkt dat op jouw pc niet?

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2012/09/13, 16:57:37 »
Ik kan gewoon met de F11-toets de partymodus aan en uitzetten, werkt dat op jouw pc niet?
Oh dat heeft geholpen! :o Niet verwacht, bedankt!

Als je wegens één foutje in één muziekspelertje Windows al beter vindt dan Linux, dan kun je waarschijnlijk beter terugstappen op Windows. Linux is anders dan Windows, en dat vergt in het begin wat extra moeite en tijd. Heb je daar geen zin in, stap dan liever terug... Hoe dan ook, even goede vrienden.  8-)
Nee, ik wil er gerust mijn tijd er wel in steken, maar ik denk dat ik toch op dingetjes ga tegen aan lopen die ik zal missen. Ook installeren van software die niet in de software center staan, is een heel omweg. Neem bijvoorbeeld Nokinux, hoe installeer ik die juist?  https://launchpad.net/nokinux

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2012/09/13, 17:07:41 »
Het softwarecentrum is juist een enorme verbetering ten opzichte van windows, waar je maar willekeurig iets van het internet moet downloaden en hopen dat er geen virussen in zitten. Op mijn pc staat helemaal niets dat niet uit het softwarecentrum afkomstig is.

Waar heb je nokinux voor nodig? Als ik op "nokia" zoek in het softwarecentrum zie ik een aantal programma's die met nokia-telefoons kunnen communiceren.

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2012/09/13, 17:09:12 »
Ik heb ubuntu nu ondertussen een aantal uurtjes en heb een probleem ontdekt. Namelijk party modus kan niet meer worden uitgeschakeld wanneer je hem ingeschakeld hebt. Daarover heb ik het dan over de standaard muziek speler rhythmbox. Ik hoop dat het daarbij blijft, want anders is windows 7 sowieso beter, want windows 7 heeft nergens last van zo'n fouten. Ik bedoel ubuntu 12.04 is ondertussen al wat maandjes oud, dan mag deze fout er niet meer zijn vind ik.

Partymodus is gewoon fullscreen en de toets daarvoor is F11 dus met F11 ga je weer uit de 'partymodus' (je moet dan wel de wachtrij nog even leeggooien). Als je Windows 7 beter vindt moet je vooral Windows 7 gebruiken, lijkt me simpel. Dit soort 'fouten' zijn inherent aan een wereld van gratis softwarepakketten die continu doorontwikkeld worden, maar grotendeels door vrijwilligers, niet door grote bedrijven met QA afdelingen.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/13, 17:11:37 door erik1984 »

Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #23 Gepost op: 2012/09/13, 17:31:45 »
Het softwarecentrum is juist een enorme verbetering ten opzichte van windows, waar je maar willekeurig iets van het internet moet downloaden en hopen dat er geen virussen in zitten. Op mijn pc staat helemaal niets dat niet uit het softwarecentrum afkomstig is.

Waar heb je nokinux voor nodig? Als ik op "nokia" zoek in het softwarecentrum zie ik een aantal programma's die met nokia-telefoons kunnen communiceren.
Waar heb je ubuntu dan vandaan? Gedownload van internet? Dan mag je ook hopen dat je een virusvrij exemplaar hebt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Voorbereiding op ubuntu installatie
« Reactie #24 Gepost op: 2012/09/13, 17:49:54 »
Waar heb je ubuntu dan vandaan? Gedownload van internet? Dan mag je ook hopen dat je een virusvrij exemplaar hebt.
Dat is natuurlijk pure onzin. Wil je hier geholpen worden door mensen die verstand hebben van Linux, zoals redmar (die hier uitstekende hulp en advies biedt) of wil je zinloze woordspelletjes gaan lopen spelen?