Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.  (gelezen 1044 keer)

Offline peer

  • Lid
ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Gepost op: 2020/03/25, 11:25:54 »
os debian testing kde

Toen ik debian installeerde werd mijn hp printer automatisch geïnstalleerd. Na updates werkt de printer niet meer goed. Nu wil ik deze printer verwijderen maar dit lukt niet. Ik heb de printer verwijderd in de settings en ook in de cups web-interface. Maar de printer laat zich niet verwijderen. Het verwijderen lijkt goed te gaan maar direct daarna komt de printer weer terug.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat de printer niet automatisch gevonden en geïnstalleerd wordt?

Offline h2o

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/25, 11:34:36 »
Laatst zelf dit probleem meegemaakt. De oplossing is niet moeilijk.
Zorg ervoor dat je in bestandbeheer als ROOT kunt komen bij /etc/cups/ppd
Daar zie je een of meerdere printers staan. Haal daar de bestanden weg die betrekking hebben op de printer die niet meer gewenst is. Daarna een reboot van je systeem en dat zou de betreffende printer er niet meer moeten staan.
Let wel, dit kun je alleen als root uitvoeren of via een sudo commando, maar dat is nogal ingewikkeld.

Voorbeeld: Ik heb een HP Envy printer die ik wil verwijderen
cd /etc/cups/ppd ls -l
Citaat
[h20][philippus][/etc/cups/ppd]
└─ ls -l
totaal 112
-rw-r----- 1 root lp 10182 mrt 13 09:58 Boomaga.ppd
-rw-r----- 1 root lp  9813 mrt 25 07:10 HP_ENVY_5530_series_6A4A31_.ppd
-rw-r----- 1 root lp  9813 mrt 25 07:10 HP_ENVY_5530_series_6A4A31_.ppd.O
-rw-r----- 1 root lp 27902 feb 23  2019 HP-Photosmart-2600-series.ppd
-rw-r----- 1 root lp 20948 feb 15  2019 PDF.ppd
-rw-r----- 1 root lp 20956 feb 15  2019 PDF.ppd.O

Het commando om die printer op te ruimen:
sudo rm HP_ENVY_5530_series_6A4A31_.ppd*
Het resultaat:
Citaat
[h2o][philippus][/etc/cups/ppd]
└─ ls
Boomaga.ppd  HP-Photosmart-2600-series.ppd  PDF.ppd  PDF.ppd.O
« Laatst bewerkt op: 2020/03/25, 11:45:21 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Bloom

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/25, 12:06:40 »
Dit verhindert niet dat de printer toch weer automatisch toegevoegd zal worden.
Er is een systeemdienst cups-browsed die hiervoor zorgt: die detecteert alle printers via usb of netwerk en installeert ze automatisch. Ja, het systeem is vrij dom en kijkt niet naar dubbels.
Mijn suggestie is die dienst te stoppen en uit te schakelen zodat hij dat niet meer doet.
sudo systemctl stop cups-browsed
sudo systemctl disable cups-browsed
Je kunt de dienst nog steeds manueel starten als je een nieuwe printer automatisch wil laten detecteren en installeren:
sudo systemctl start cups-browsed
en als je klaar bent, stop je hem weer:
sudo systemctl stop cups-browsed
De eerste twee instructies zijn nodig om Debian (of Ubuntu) te stoppen met automatische detectie en installatie iedere keer dat je de computer reboot: die schakelen de dienst uit die dat doet.
Je kunt de status van de dienst controleren met dit commando:
systemctl status cups-browsed
en nadat je de dienst gestopt en uitgeschakeld hebt, zou het eruit moeten zien zoals die van mij:
systemctl status cups-browsed
● cups-browsed.service
     Loaded: masked (Reason: Unit cups-browsed.service is masked.)
     Active: inactive (dead)

Offline peer

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/25, 12:28:59 »
bedankt voor de snelle reactie!!
@h2o: ik had al geprobeerd manueel de ppd files te verwijderen. Maar ze kwamen toch gewoon weer terug.
@bloom: ik heb nu ook cups-browsed disabled. Zo op het eerste gezicht lijkt dit te werken.
Even afwachten.

Offline peer

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/25, 15:58:24 »
het lijkt gelukt. De automatisch aangemaakte printer heb ik kunnen verwijderen en in de setting zie ik alleen de de pdf-printer en de mdoor mij nu manueel toegevogede printer.

Echter als ik vanuit firefox of libreoffice wil printen dan zie ik daar nog steeds een verwijzing naar een oude printer staan. En als ik die per ongeluk kies dan wordt er weer een tweede printer aangemaakt in de settings.

Offline peer

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/25, 15:59:59 »
het lijkt gelukt. De automatisch aangemaakte printer heb ik kunnen verwijderen en in de setting zie ik alleen de de pdf-printer en de mdoor mij nu manueel toegevogede printer.

Echter als ik vanuit firefox of libreoffice wil printen dan zie ik daar nog steeds een verwijzing naar een oude printer staan. En als ik die per ongeluk kies dan wordt er weer een tweede printer aangemaakt in de settings. Dit is tijdelijk. Wat later verdwijnt die weer uit zichzelf.

Offline peer

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/02, 16:02:51 »
ik open dit draadje nog een keer.
Door de service cups-browsed te stoppen en te disabelen ben ik verlost van de automatisch geïnstalleerde printer.
In mijn settings zie ik alleen maar de door mij manueel ingestelde hp-printer en de pdf-printer. Dit is prima.

Echter, als ik vanuit libreoffice of een andere applicatie (bv. gwenview) wil printen dan zie ik daar nog steeds ook de verwijderde printer staan. kennelijk onthoudt debian dit. Dit gebeurt op verschillende pc's, nl op Debian Testing KDE, Debian Buster KDE en Debian Buster XFCE.

Vraag: Waar onthoudt Debian deze printerinstellingen die dus anders zijn dan in de printersettings????????
Ik kan het niet vinden.

Offline peer

  • Lid
Re: ik kan netwerkprinterniet verwijderen.
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/02, 16:23:13 »
ik ben aan het zoeken.
In de map /var/cache/cups zie ik nog verwijzingen naar oudere verwijderde printers.
Kan het zijn dat libreoffice en andere applicaties hier ook kijken voor printers?
Kan ik deze map zonder problemen leegmaken??