Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foto album software voor Ubuntu 14.04  (gelezen 570 keer)

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
foto album software voor Ubuntu 14.04
« Gepost op: 2015/09/18, 09:45:13 »
Hallo,

Is er een foto-album software voor Ubuntu 14.04?

Ik wil morgen op een reünie foto's laten zien middels een netbook met Ubuntu 14.04 (+ extra scherm).
Is er niet een leuke foto album software, zodat het er een beetje leuk uitziet en makkelijk te bedienen is?

Nu klik ik op een foto en ga dan scrollen.

Ik lees wel iets over shotwell.....

En welke adviseren jullie?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/18, 09:52:04 door Tetje »
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline MKe

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/18, 11:19:30 »
Er zijn er genoeg. Shotwel is volgens mij standaard in Ubuntu en werkt bij mij tot 20.000 foto's prima. Het is zeer eenvoudig in gebruik. Voor het doel wat je beschrijft lijkt me het wel een goede optie. Ik weet niet wat je bedoeld met 'leuk uitzien'. Ga je de foto's niet full screen laten zien?

Als je echt foto's gaat beheren is naar mijn mening DigiKam onovertroffen. Het is echter veel ingewikkelder en misschien wat overkill voor dit doel.

Je zou de boel natuurlijk ook gewoon in Flickr kunnen zetten en daar vandaan laten zien....

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/20, 18:33:14 »
Ik heb ook Shotwell gedownload in Ubuntu 14.04 LTS. Het is de versie 018.0.
Ik mis hierin de functie 'color adjustments'  volgens de Help-functie is die er wel in Shotwell maar ik zie alleen 'enhancement' de automatische verbeteringsfunctie.
Ik heb wel een nederlandse versie.
Hoe kan ik een nieuwere versie downloaden waarin hopelijk wel de kleur-verbeterings-functie aanwezig is?

Offline Henkp

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/20, 19:29:11 »
Ik heb ook Shotwell gedownload in Ubuntu 14.04 LTS. Het is de versie 018.0.
Ik mis hierin de functie 'color adjustments'  volgens de Help-functie is die er wel in Shotwell maar ik zie alleen 'enhancement' de automatische verbeteringsfunctie.
Ik heb wel een nederlandse versie.
Hoe kan ik een nieuwere versie downloaden waarin hopelijk wel de kleur-verbeterings-functie aanwezig is?

Dit staat toch onder in het venster, als " verbeteren " even een foto aanklikken en dan kan je hem automatisch verbeteren.

Edit: ik heb het even te vlug gelezen. je zegt het zelf al.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/20, 19:31:08 door Henkp »

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/20, 19:41:04 »
Via de website vind ik dat  een engels/amerikaanse versie 0.22.0 er al is.
Kunnen we die ook via Ubuntu-store downloaden?

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/20, 19:54:59 »
Ja, dat kan via de PPA van de makers: http://www.tuxarena.com/2015/03/shotwell-0-22-0-photo-manager-released-install-in-ubuntu/
Gebruik wel

sudo apt-get dist-upgrade i.p.v. sudo apt-get install shotwell

Als laatste commando.

Overigens is 0.22 ook gewoon in het Nederlands als je systeemtaal op Nederlands staat.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/20, 19:56:34 door Vistaus »

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/20, 20:56:39 »
Ik heb de sudo uitgevoerd en kreeg in de terminal  en de laatste sudo vervangen door bovenstaande van Vistaus;
sleutelring `/tmp/tmpswm05lnt/secring.gpg' is aangemaakt
gpg: sleutelring `/tmp/tmpswm05lnt/pubring.gpg' is aangemaakt
gpg: opvragen sleutel E549B1AC van hkp server keyserver.ubuntu.com
gpg: /tmp/tmpswm05lnt/trustdb.gpg: betrouwbaarheidsdatabank (trustdb) aangemaakt
gpg: sleutel E549B1AC: publieke sleutel "Launchpad yorba" geïmporteerd
gpg: Totaal aantal verwerkt: 1
gpg:               geïmporteerd: 1  (RSA: 1)

hoe moet ik nu verder gaan?

misschien beter eerst shotwell verwijderen en dan opnieuw installeren met de 3 sudo's van de site genoemd door Vistaus?
« Laatst bewerkt op: 2015/09/20, 20:59:45 door Anke-Ubuntu »

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/20, 20:59:16 »

sudo apt-get update

En daarna:

sudo apt-get dist-upgrade

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/20, 21:02:46 »
Dat heb ik geprobeerd, maar na de eerste 2 sudo's kopieren en plakken
komt de melding Enter om door te gaan of annuleren.
daarna plak ik de sudo die jij aangaf en dan komt de melding over de sleutel etc.

Offline Henkp

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/20, 21:07:15 »
Ik heb hem ook even geïnstalleerd. Maar dan krijg je mooi de 0.20.2 versie.
De 0.22 is voor Ubuntu 14.10 Vived.

Dus al met al veranderd er niet veel, hooguit dat je nu een update heb.

Maar toch vriendelijk bedankt, voor de vermelding hier.

Edit: Ik heb het volgens het onderstaande gedaan.

sudo add-apt-repository ppa:yorba/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get dist-upgrade

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/20, 21:14:52 »
Ja het is bij mij nu gelukt.
Ik heb versie 20 nu geinstalleerd.
MAAR de functie color adjustment ONTBREEKT helaas
Ik heb alleen de mogelijkheid van de automatische verbetering van een foto : enhancement.

Dus wel een nieuwere versie maar de betreffende functie ontbreekt helaas.

Offline MKe

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/21, 10:36:29 »
Er is toch gewoon een adjust knop, net naast de enhance? Dit is een screenshot van mij op mijn oude Kubuntu 12.04 installatie (shotwell 0.12.3):

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/21, 10:55:29 »
Zeg mensen, verliezen we nu de oorspronkelijke vraag niet helemaal uit het oog? Volgens mij wilde Tetje een diashow draaien. Dat wilde hij al een dag later, dus dat moment is voorbij gegaan.

Dan nog past de discussie niet bij het topic of zie ik dat verkeerd? Waar is de relatie met een foto album?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Tom

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/21, 11:33:47 »
Ik gebruik het simpele maar goede progje EOG ,je kunt daar excellent een dia foto show mee draaien ,rechtstreeks van af uw PC. 
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Henkp

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/21, 11:41:52 »
Zeg mensen, verliezen we nu de oorspronkelijke vraag niet helemaal uit het oog? Volgens mij wilde Tetje een diashow draaien. Dat wilde hij al een dag later, dus dat moment is voorbij gegaan.

Dan nog past de discussie niet bij het topic of zie ik dat verkeerd? Waar is de relatie met een foto album?

Met Shotwell, kan je ook een volledige Diashow draaien op je Pc/Laptop.
Dus Juust, die vraag verliezen wij niet uit het oog, lijkt mij zo.

Het is alleen vreemd dat de versies zo van elkander verschillen.

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/21, 12:23:54 »
MKE: bij mij staan in de nederlandse versie alleen de knoppen: draaien, verbeteren, publiceren, zoeken.
rode ogen en kleuren aanpassen etc. ontbreken.

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/21, 12:27:16 »
Er is toch gewoon een adjust knop, net naast de enhance? Dit is een screenshot van mij op mijn oude Kubuntu 12.04 installatie (shotwell 0.12.3):


Helaas ontbreken bij die knoppen in de nederlandse versie. Ik begrijp niet waarom? misschien omdat ik ook Gimp heb geinstalleerd? en Shotwell er vanuit gaat dat ik rode ogen aanpassing en kleuren aanpassing wel via Gimp kan doen?

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/21, 12:31:16 »
Zeg mensen, verliezen we nu de oorspronkelijke vraag niet helemaal uit het oog? Volgens mij wilde Tetje een diashow draaien. Dat wilde hij al een dag later, dus dat moment is voorbij gegaan.

Dan nog past de discussie niet bij het topic of zie ik dat verkeerd? Waar is de relatie met een foto album?

Dat is mijn schuld omdat ik met Shotwell problemen heb, ben ik hierop ingesprongen, maar je hebt gelijk, ik heb het topic 'gekaapt'. Sorry, ik zal de volgende keer beter opletten en de vraag eerst beter lezen.

Offline MKe

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/21, 12:39:49 »

Helaas ontbreken bij die knoppen in de nederlandse versie. Ik begrijp niet waarom? misschien omdat ik ook Gimp heb geinstalleerd? en Shotwell er vanuit gaat dat ik rode ogen aanpassing en kleuren aanpassing wel via Gimp kan doen?
Nee hoor, ik heb Gimp, en Darktable, en Rawtherapee etc.

Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/21, 14:30:44 »

Helaas ontbreken bij die knoppen in de nederlandse versie. Ik begrijp niet waarom? misschien omdat ik ook Gimp heb geinstalleerd? en Shotwell er vanuit gaat dat ik rode ogen aanpassing en kleuren aanpassing wel via Gimp kan doen?
Nee hoor, ik heb Gimp, en Darktable, en Rawtherapee etc.

Gevonden; de knoppen komen tevoorschijn als ik dubbelklik op een foto en die ene foto is dan klaar voor de bewerkingen.
Als de foto nog in het 'view'-deel staat met de andere foto's van die gebeurtenis is alleen de automatische verbetering mogelijk.
Dank voor jullie hulp, ik heb nu wel de nieuwste ubuntu versie 20 ipv 18.

Offline Henkp

  • Lid
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/21, 15:35:56 »

Helaas ontbreken bij die knoppen in de nederlandse versie. Ik begrijp niet waarom? misschien omdat ik ook Gimp heb geinstalleerd? en Shotwell er vanuit gaat dat ik rode ogen aanpassing en kleuren aanpassing wel via Gimp kan doen?
Nee hoor, ik heb Gimp, en Darktable, en Rawtherapee etc.

Gevonden; de knoppen komen tevoorschijn als ik dubbelklik op een foto en die ene foto is dan klaar voor de bewerkingen.
Als de foto nog in het 'view'-deel staat met de andere foto's van die gebeurtenis is alleen de automatische verbetering mogelijk.
Dank voor jullie hulp, ik heb nu wel de nieuwste ubuntu versie 20 ipv 18.

Vriendelijk bedankt voor het vermelden van de oplossing.
Ook even uit geprobeerd, en dat werkt perfect.  =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: foto album software voor Ubuntu 14.04
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/21, 16:35:01 »
Zeg mensen, verliezen we nu de oorspronkelijke vraag niet helemaal uit het oog? Volgens mij wilde Tetje een diashow draaien. Dat wilde hij al een dag later, dus dat moment is voorbij gegaan.
Om maar (weer) mijn favoriet in te brengen voor fotobladersoftware: gthumb. Snel, makkelijk, logisch.