Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: "OPGELOST"installeren op 2e harddisk met 3 partities  (gelezen 6487 keer)

"OPGELOST"installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Gepost op: 2011/09/11, 19:25:07 »
Ik ben een "bijna-ubuntu-gebruiker-leek", 62 jr en krijg maandag ubuntu 11.04 met de post van Stichting SoftwareConsulent!
Ik heb al uren gespit op allerlei fora, en ben toch een beetje huiverig geworden door allerlei heen en weer geruzie van allerlei "lieden" die allemaal alles beter weten dan een ander....!
Mijn "eenvoudige" vraag (voor zover eenvoudige vragen bestaan), kan ik ubuntu 11.04 zonder dataverlies op een 2e harddisk, die in 3 partities is verdeeld, op de 1e partitie installeren zonder dat mijn andere 2 partities met veel data / foto en film verloren gaan!
Ik weet dat ik moet backuppen, maar wat doet ubuntu met die andere ntfs partities, of alleen met die 1e partitie?
Ik heb nu een c: schijf met 3 partities met dual boot van xp-prof en win7-ultimate, en wil ubuntu op de 1e part. van de 2e harddisk installeren en mijn xp en win7 (voorlopig) behouden!
Alvast bedankend voor een positieve medewerking groet ik,
Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/10/19, 23:11:52 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/11, 19:42:42 »
Beter weten doe ik niet aan.  :) Tijdens de installatie, vanaf de cd, wordt gevraagd waar Ubuntu geïnstalleerd moet worden. Hier kan je aangeven de tweede harde schijf (in Ubuntu heet de C: schijf sda en de eerste partitie sda1 zo ook de D: schijf sdb en de eerste partitie sdb1)
dus sdb en bijv de eerste partitie, sdb1 Er wordt ook gevraagd of de partitie geformatteerd moet worden, hier kan je het beste ext4 kiezen, daar voeld Ubuntu zich het best op thuis. Zorg er wel voor dat je partitie minimaal 10 GB is. Hier nog een handige site http://sites.google.com/site/computertip/installeren Mocht het niet lukken schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/11, 19:47:59 »
Hallo Ton,

Iedereen met vragen is welkom, van 0 (kan 'ie wel snel schrijven/lezen...) tot 900 jaar oud. Iedereen is welkom ;)

Het enige wat Ubuntu met NTFS partities doet, als ze bootable zijn dan (oftewel: als er een besturingssysteem op staat, zoals XP-prof en W7) worden ze in de GRUB (de bootloader) gezet. Dat maakt het dan mogelijk om die partities te booten (opstarten. bij de grub krijg je dan een keuzemenu XP, W7 of Ubuntu, meestal met een "bedenktijd"  van 10 sec., voordat het default OS (meestal Ubuntu) geboot wordt, maar dit is helemaal naar eigen smaak in te stellen).

Je/U kan gewoon ubuntu installeren op een daarvoor bestemde partitie. Dat gaat heel simpel via de partitiemanager. Wel opletten dat de goede partitie pakt, anders raak je alles kwijt... En dat wil je niet ;)

Als alles goed gaat gebeurt er dus niets met W7 en XP.


Overigens kan/kunt u/je gewoon de bestanden van Windows (om het even welke) benaderen via Ubuntu, maar via Windows (wederom om het even welke) is het nagenoeg niet mogelijk om Ubuntu te benaderen.

Mochten er nog meer vragen zijn, stel ze gerust.

EDIT:
Gijs was me voor qua post....

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/11, 19:56:42 »
Beste gijsbert en topgear, alvast hartelijk dank voor jullie reactie! Volgende week zo gauw ik die cd binnen heb ga ik een poging wagen met jullie info op de achtergrond!
Groet,
Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 23:23:28 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/11, 20:18:28 »
Beste hp6540athotmaildotcom  als dit een echt adres is kan je het beter aanpassen, zoals ik even heb gedaan, of nog beter, laten aanpassen door het forum team, voor dat je het weet heb je post waar je niet op zit te wachten. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/11, 20:30:16 »
Begrijpelijk dat je als beginner bang bent je data te verliezen.
Is er geen steunpunt in de buurt die jou kan helpen bij de eerste installatie ?
Verder wens ik je alle succes toe, wanneer je er aan gewend bent, dan zal je merken dat de logica van Ubuntu veel beter te snappen is, dan de onlogica van dat andere OS :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/11, 22:26:45 »
Hallo,  ik probeer al een tijd mijn naam in mijn profiel te wijzigen maar kan niet vinden hoe dat moet!!!
Als ik inlog en "mijn profiel wijzigen" aanklik kan ik de naam niet wissen / wijzigen....... help!
Dank, Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 23:25:40 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/11, 23:01:47 »
Eenmaal een naam opgegeven, kan je deze zelf niet wijzigen. Dat moet iemand van het forumteam doen.
Je kan via de e-mail contact op nemen met  forum (apenstaartje) ubuntu-nl (punt) org
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/14, 19:07:11 »
Hallo, ik heb Ubuntu 11.04 gisteren geinstalleerd en warempel alle randapperatuur werkt, zoals scanner / kleureninktjet / laserprinter / draadloos toetsenbord en muis enz.!
Maar......., help .....ja er is toch iets mis gegaan betreffende het booten van oude windows versies!
Ik heb 1 harddisk van 160gb met 3 partities met op de 1e partitie Win-XP prof. en op de 2e part. Win-7 Ultimate en 3e part. met data.
De 2e harddisk is 1 Tb met ook 3 partities op de 1e heb ik Ubuntu geinstalleerd en op de 2e en 3e partitie staan alle foto's / data / films en muziek.
Tijdens install van Ubuntu heb ik voor 1e optie gekozen: install naast windows, en de bootfile (heet dacht ik grub..?) op de 1e partitie v.d. 2e harddisk gezet waar ook Ubuntu op staat!
Probleem is nu in bootmenu dat ik alleen kan kiezen voor Ubuntu of Win-7 .
Als ik win7 kies boot hij opnieuw en krijg ik mijn oude scherm terug waar ik kon kiezen voor Win-7 of Oudere versie van Windows (XP-Prof dus), maar.... alleen Win-7 werkt, als ik "oudere versie XP kies gaat hij na booten weer naar Ubuntu bootmenu terug, dus mijn vorige XP-Prof waar ik tot nu toe alles mee deed werkt niet meer.......!!!???
Kan ik in dat Ubuntu menu iets aanpassen of is mijn oude bootmenu naar de .................???
Alvast bedankt voor uw welwillende medewerking,
Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 23:26:08 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/14, 19:19:05 »
Start Ubuntu 11.04 op. Open een terminal(onder Hulpmiddelen) en voer en type de volgende commando's:
sudo os-prober en geef een ENTER, nu je wachtwoord invullen, hier zie je niets van, gewoon blind typen en geef een ENTER
sudo update-grub en geef een ENTER, waarschijnlijk hoef je geen wachtwoord op te geven, dit i.v.m. een tijdslimiet voor de root. :)
Start de PC opnieuw op, heb je nu alles in het keuze menu staan?

Wat je ook na kan kijken is of in de BIOS, de tweede harde schijf als eerste in de boot volgorde staat.

« Laatst bewerkt op: 2011/09/14, 19:24:13 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/14, 22:22:11 »
Hallo Gijsbert, ik heb alles exact gedaan zoals in jouw bericht maar probleem blijft!
Info: in bios staan bij de optie "harddisks" allebei mijn schijven, als ik de 1e hdd als eerste bootschijf zet dan krijg ik mijn oude dual boot terug en kan ik win-xp en win-7 draaien!
Zet ik de tweede hdd als 1e bootschijf dan gaat hij naar ubuntu en krijg ik de keuze uit: Ubuntu met linux 2.6.......enz / memorytest / soort veilige modus / windows loader on dev sdb1
en als ik dan windows kies kom ik weer in het bekende keuzemenu van Win7 en xp, waar xp niet werkt.
Voor mij raar, maar als ik in boot device priority kijk staat er altijd maar 1 harddisk van de 2 die ik als bootdisk kan kiezen. daaronder nog : dvd-rom / dvd-brander en 1st floppy drive.
Kies ik bij Harddisks de andere dan verswijnt die vorige hdd uit de bootdeviceprioritylijst
Ik weet het niet want ik ben een ubuntu-leek, maar zou het niet kunnen komen doordat ik die "grub" op de 2e harddisk in de 1e partitie heb gezet, had ik die niet op sda1 moeten zetten??
Of moet ik gewoon sdb1 opnieuw formatteren en opnieuw beginnen, maar wat moet ik dan doen met die "grub" en welke schijfindeling, of hebt u nog andere tips?
Alvast bedankt voor een eventueel antwoord, Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 23:26:44 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/14, 22:43:07 »
Ik denk niet dat je opnieuw hoeft te beginnen. De Grub wordt normaal in de bootsector(MBR) geschreven, tenzij je expleciet aangeeft dat Grub op een ander plek moet worden geïnstalleerd.
Je kan een Grub herstel uitvoeren met de Ubuntu Live cd, zoals hier beschreven:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#Herstel_Grub_2_met_een_LiveCD
Het is even wat type werk, of je moet met kopieren en plakken werken, zorg er wel voor dat je de juiste aanduidingen gebruikt, bijv sdb als dat jouw harddisk is. En lees eerst het stukje door. Mocht je er niet uitkomen of iets niet begrijpen, schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/15, 11:47:40 »
Hallo, bedankt voor uw reactie, maar ik denk dat ik moet afhaken, want dit gaat me boven mijn "software-pet.....! Ik bouw al jaren mijn eigen computer, maar software is niet mijn ding!
Het zou jammer zijn als ik Ubuntu niet naast mijn XP en win-7 aan de praat krijg, want ik moet toegeven dat Ubuntu veeeeeeeel sneller met allerlei programma's werkt dan Windows
Mijn probleem is dat ik aan win-xp gekluisterd zit omdat ik met een acces en exel bestand met deelnemers van een verenigings-actie zit die ik beheer (alleen wijzigingen doorvoeren), en mijn werk alles met Office-12 doet......!

Bedankt voor reacties, offff..... misschien is er toch iets te bedenken wat een leek wel kan volgen,
groet, Ton
« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 23:27:37 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/15, 19:04:31 »
Kijk anders of er een steunpunt bij je in de buurt zit.
http://kaart.ubuntu-nl.org/ even inzoomen voor meer steunpunten.
Ik ben zelf steunpunt voor Amsterdam en Omgeving, ik help mensen ook met installaties of problemen met een geïnstalleerd systeem. Niet ieder steunpunt doet dat, gewoon naar een steunpunt bij jou in de buurt een mail sturen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/15, 22:44:49 »
Bedankt voor de tip, ik zag op die kaart een steunpunt in geleen en dat is 9km vanaf Born waar ik woon!

Ik zal daar eens een mail naar toe sturen met een smeekbede, alvast bedankt voor uw moeite tot nu toe!

Groet,
Ton
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/17, 17:51:09 »
Hallo, ik ga opnieuw beginnen met installatie Ubuntu 11.04.
Ik heb een steunpunt in Geleen "RASKA" 2 dagen geleden gemaild,  maar niks meer van gehoord!

Voordat ik begin vraag 1: is het in mijn geval wel mogelijk om een "triple-boot" te maken?

Info: Nu heb ik: 1e hdd met 3 partities (1e met XP / 2e met Win7 / 3e data
                          2e hdd met 3 partities (1e wil ik Ubuntu op hebben) / 2e en 3e  part. staan nu film-data-foto enz.

Vraag 2: waar moet ik de Ubuntu bootfile (grub) plaatsen
vraag 3: welk bestandssysteem moet ik gebruiken om partitie te bewerken

(zie ook hierboven mijn eerdere vraag /probleemstelling)

Groet en alvast bedankt voor een antwoord,
Ton
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/17, 18:48:56 »
Ad 1)Je kan nog wel meer OS'en erop zetten dan drie. Ik heb zelf een hele tijd een triple-boot gehad met drie Ubuntu versies.
In deze link http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar wordt uitgelegd hoe je datr kan doen. Mocht je vastlopen, schrijf dan waar, dan kan ik, of een ander forumlid, je stap voor stap verder helpen. :)

Wat je kan doen is een ander steunpunt proberen te benaderen, of je kan proberen om RASKA een PB te sturen.

Ad 2) Deze moet je in het MBR plaatsen, op de harddisk die als eerste in de BIOS opstart staat, of later je bootvolgorde in de BIOS aanpassen.

Ad 3) Het makkelijkste is om Gparted te gebruiken om partities te bewerken, dit programma staat op de Ubuntu live disk of je download het programma hier http://www.gparted.org/

« Laatst bewerkt op: 2011/09/17, 18:59:48 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/17, 19:14:21 »
Hallo, ik heb vraag 3 iets verkeerd geformuleerd, ik bedoel eigenlijk welk bestandssysteem moet ik kiezen tijdens installatie?
Er staat een hele rij zoals:  fat / ext4 / ntfs / reiser... / btrfs / xfs ...enz. ik heb geen idee waar Ubuntu 11.04 het beste op werkt!!??

Groet,
Ton
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/17, 19:22:23 »
Ext4, dat gebruik ik zelf ook. Ext3 is de voorganger.

 Re: What is the difference in ext3 and ext4?
The main benefits that ext4 has over ext3 are:

* faster timestamping
* faster file system checking
* journaling checksums
* extents (basically automatic space allocation to avoid fragmentation)

Van http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1110009
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/17, 23:04:22 »
Ad 2) Deze moet je in het MBR plaatsen, op de harddisk die als eerste in de BIOS opstart staat, of later je bootvolgorde in de BIOS aanpassen.

Ik zou zeggenop de 1e hdd is prima.
Zoals je al eerder had gedaan.

Betreft het probleem met dat je alleen xp kan starten als je hdd2 eruit trekt.
Zoals in je verhaal naar voren komt denk ik door dat de bootloader van windows vloekt met grub.
Verder wordt de xp installatie waarschijnlijk verborgen door de bootloader van windows.

Een mogelijkheid om te proberen is één van de twee windows installaties opnieuw te doen en dan niet dualboot maken.
Bij de installatie van Ubuntu zullen mogelijk wel beide windows installaties worden herkent.
NOOT: Dit is een theorie. Ik heb dit zelf nooit uitgetest en heb momenteel ook niet snel de beschikking om het uit te testen.

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/19, 23:43:33 »
2 herinstallaties van Ubuntu verder (poging tot....) heeft nog steeds geen triple-boot opgeleverd!

1e poging: 1e hdd weer in bios als boot hdd gezet en via XP alle data op de partitie met Ubuntu gewist, maar bij install vroeg ubuntu niks meer en installeerde zichzelf gewoon weer op 1e part. van 2e hdd en was ik weer terug bij af.....!

2e poging: via XP de 1e part. op 2e hdd verwijderd en weer ntfs gemaakt, Ubuntu willen installeren en meldde weer  "er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd, herstellen vanuit schijfindelingsmenu", heb toen ext4 gekozen maar hij wilde niet verder met het bericht "u heeft geen part. voor wisselgeheugen geselecteerd in schijfindelingsmenu" ..... kon / kan ik nergens vinden....!
Toen verder zonder wisselgeh. en bijna op einde install kwam melding: "kan grub niet op dev/sdb1 installeren fatale fout (zonder loader verder of ander app. selecteren (geen enkele partitie werd geaccepteerd..................!
Als dat allemaal niks word maak ik onderzetters van mijn inmiddels 6 linux-cd's (1x knoppix 3.2 / 1x knoppix 4 / 1x ubuntu 8.10 / 1x ubuntu 10.10 / 1x xubuntu en 1x Ubuntu 11.04 dus jullie kunnen niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb....!
Groet, een gefrusteerde "bijna-Ubuntu-gebruiker" !!  Ton

« Laatst bewerkt op: 2011/09/20, 23:28:32 door Antonio Banderas »
Onderwijzen kost veel geld,   ... niet onderwijzen kost kapitalen....!

Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/20, 00:06:47 »
Ik zou geen ander topic starten, werkt eerder verwarrend dan verhelderend.
Bij je tweede poging, krijg ik de indruk, uit de tekst, dat je daar voor handmatig hebt gekozen, dat kan natuurlijk maar je moet dan wel de partitie zelf indelen met een swap en een root partitie. Dat doe je bij het stukje schijf indeling. Daar kan je kiezen uit wat opties, waaronder swap en voor de root partitie , deze wordt aangegeven met / De swap is afhankelijk van het geheugen van de computer, ik hou meestal aan tot 4 GB twee maal de grote van het intern geheugen, boven de 4 Gb, de swap net zo groot als het intern geheugen. En alles wat overblijft van de partitie voor de root partitie.

Mocht je het geen probleem vinden om de kast open te schroeven, koppel de eerste harddisk af, installeer Ubuntu, kijk of alles opstart zoals het hoort, koppel je schijf weer aan. Start de PC weer op en kijk of alles opstart zo als het hoort. Dit houdt het wat overzichtelijker.

Ik begrijp dat je, je gefrustreerd voelt. Nou ik kan je zeggen dat je niet de enigste bent of zult zijn. Een ander OS, het ziet er anders uit, andere commando's etc. Bij niemand is de kennis komen aanwaaien. Maar heb je het eenmaal een beetje onder de knie, ben je de frustratie snel vergeten. :)

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline CHG1730

  • Lid
Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/20, 00:39:27 »
Wat ik heb gedaan is via de live-cd ubuntu installeren en dan de bootloader ook op de externe harde schijf gedaan.
nu laad ie gewoon grub2 scherm en kan ik kiezen voor ubuntu en voor al het andere kies ik grub4dos wat ik ook laad vanuit het grub2 scherm.

(PS je kan ook die 1e partitie verwijderen en dan weer in meerdere opsplitsen) =D

Offline heir4c

  • Lid
Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/20, 19:45:11 »
Je kan vanuit de LiveCD ook vooraf de partities al aanmaken/indelen via gParted (Partitiemanager).
In 10.04 vind je die onder Systeem>Beheer>PartitieManager.
In 11.04 zal je even moeten kijken in de lijst met icootjes. Werk momenteel niet met 11.04.
Let wel op: Als gParted zich opent zal je een schijf indeling te zien krijgen. Dit zal normaal gezien de indeling van de eerste schijf zijn.
Rechtsboven vind je een knop waar iets staat in de zin van: /dev/sda
Klik op die knop en dan zal je /dev/sdb zien staan, dat is je tweede schijf.
Van daaruit kan je de schijf op een eenvoudige manier indelen. Klik op een partitie of op Lege Ruimte en dan op de knop "Wijzigen" (onder het indelingsvenster staat deze).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline soppel

  • Lid
Re: installeren op 2e harddisk met 3 partities
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/20, 22:08:13 »
Ik las ergens dat je al jaren je eigen pc bouwt.....  heb je niet ergens een oud beestje staan zodat je eerst een beetje kan experimenteren met XP en Ubuntu naast elkaar te zetten?
Dan heb je niet de extra stress dat je data verliest. 't is maar een idee, en voor ubuntu heb je niet het nieuwste van het nieuwste nodig. Dus als er nog ergens iets onder het stof staat, kan je het proberen.
Afhaken zou zonde zijn.

't is maar een idee.

Succes, en vooral niet afhaken.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan