Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie  (gelezen 2675 keer)

Offline speculoos

  • Lid
[voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Gepost op: 2008/12/29, 00:00:10 »
Hoi

Ik heb dit weekend een Intrepid installatie gedaan en heb toch wat problemen met de schermresolutie:
 
Om deze nvidia kaart goed te laten werken installeert hij zelf de 173 kernel module, er staan andere in synaptic maar bij het activeren van visuele effecten gaat hij opnieuw zelf de 173 installeren. Ook envyng geeft aan dat dit de beste driver is.
Van wat ik lees hierover meen ik te mogen aannemen dat de meest recente en beste driver van nvidia voor deze kaart in de ubuntu repositories zit. Dus dat zal zeker wel goed zitten?
Maar toch:
Na installatie en ZONDER de 173 kernel module heb ik een maximum beeldschermresolutie van 800x600. NA installatie van de 173 module heb ik een maximum resolutie van 640x480. De visuele effecten doen het dan wel Ok maar toch, met zo een resolutie is het niet fijn werken.
Ben zeker dat met deze kaart makkelijk een resolutie van 1024x768 moet kunnen worden gehaald.

Ik heb al via de recovery mode een xfix gedaan maar zonder succes. Ook heb ik reeds de xorg.conf handmatig aangepast, maar eveneens zonder gevolg.

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen?

met vriendelijke groet,
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 01:01:17 door speculoos »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/29, 00:08:48 »
Probeer dit eens (nvidia-settings):
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
(punt 2 c)

Offline speculoos

  • Lid
Re: NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/29, 00:26:26 »
Helaas, bij dit handige hulpprogramma kan ik weleenswaar handmatig de resolutie gaan veranderen, maar er verandert niets, hij blijft 640x480 aanhouden.  :(
Vroeger was dit mogelijk in xorg.conf aan te passen, jammer dat dat nu blijkbaar niet meer kan.

Bedankt voor deze tip

Nog iemand een idee?

Offline speculoos

  • Lid
Re: NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/31, 00:58:10 »
  :( Ook met een Hardy LTS krijg ik deze grafische kaart niet goed meer werkende, ik lees dat er heel wat problemen zijn met nVidia kaarten sinds de laatste releases en niet enkel bij Ubuntu maar tevens bij andere Linux distro's.
  :D
Maar met Gutsy opnieuw te installeren krijg ik deze kaart weer in al zijn glorie in werking en alle schermresoluties zijn mogelijk.

Nu maar hopen dat nVidia met oplossingen voor de dag komt, vóór de ondersteuning van Gutsy ten einde loopt!

Offline heir4c

  • Lid
Re: [voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/31, 11:54:03 »
Een tip: Sla je xorg.conf veilig op ergens extern, komt later misschien nog van pas.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline mcgyver

  • Lid
Re: NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/31, 13:22:14 »
  :( Ook met een Hardy LTS krijg ik deze grafische kaart niet goed meer werkende, ik lees dat er heel wat problemen zijn met nVidia kaarten sinds de laatste releases en niet enkel bij Ubuntu maar tevens bij andere Linux distro's.
  :D
Maar met Gutsy opnieuw te installeren krijg ik deze kaart weer in al zijn glorie in werking en alle schermresoluties zijn mogelijk.

Nu maar hopen dat nVidia met oplossingen voor de dag komt, vóór de ondersteuning van Gutsy ten einde loopt!


Ik had deze kaart ook, ging altijd out of the box. Probeer eens een Hardy alternate installatie.

Offline speculoos

  • Lid
Re: [voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/31, 14:47:51 »
Hoi mcgyver

Je had die kaart ook, dus is nu verleden tijd, als ze out of box werkte, Ok met welke release dan? Waarschijnlijk was dat vóór de verandering van Xorg, dus ook voor Hardy LTS uitkwam.
Het lijkt me duidelijk dat de drivers die nVidia vrijgeeft aan Linux based distro's niet aangepast zijn aan de vernieuwde org.  Ik neem aan dat de nVidia restricted drivers uit de 7.10 en 8.10 en later dezelfde zijn?

Ik heb alle installatiemogelijkheden met envy uitgeprobeerd en ook telkens gereconfigureerd, zoals in xorg.conf aangegeven.
Ook de xorg.conf van een 7.10 installatie gedeeltelijk en volledig vervangen met de xorg.conf van Hardy en Intrepid. Maar al deze pogingen gaven niet het gewenste result.
Hiermee bedoel ik:
een schermresolutie van 1024x768 en compiz draaien (Wat nu met Gutsy geen enkel probleem is, heel vlot zelfs!)
en inderdaad:
Out of the box ZONDER nVidia driver te activeren doet deze kaart het héél goed met Hardy & Intrepid maar dan krijg je automatisch maximum 800x600. Waar ik best vrede kan mee hebben maar dan ook nog eens geen Compiz, dat is wat teleurstellend.
Bij activatie van de driver heb je dan wel Compiz maar met maximum 640x480. Dit is echt niet doenbaar naar mijn mening.

Naar mijn bescheiden mening zie ik niet dat een alternate installatie hier iets zou kunnen toe bijdragen, maar ik hoor het graag als dat niet zo zou zijn.

Hoedanook, dit pc'tje draait nu goed met een trippleboot Gutsy - Xp - Puppy, heel mooi en relatief snel. Ik ga dit zo terugzetten, het is immers niet mijn pc.

met vriendelijke groet,
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 14:49:59 door speculoos »

Re: [voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/31, 16:07:25 »
Ik heb deze kaart ook en draai nu met Intrepid 8.10.

In het begin was het even puzzelen maar verder geen problemen meer.

En........... ik installeer altijd via de alternate cd.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 22:09:05 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jan11000

  • Lid
Re: [voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/31, 19:18:51 »
Probeer dit eens:
Envy installeren.
Envy website leren hoe je in textmode kunt bedienen, de menu, sudo envyng -t.

Nu grafisch alle video drivers verwijderen met envy.
Dan naar recovery mode,
x fix doen,
dan naar textmode,
sudo envyng -t
Als goed is heb je meerdere keuzes aan driver(probeer ze alle 3, nu dus 1 kiezen), indien dit niet gaat installeer in ubuntu zelf, daar kun je kiezen.
reboot
Probeer de screen resolution scherm.

Je kan nog gksu displayconfig-gtk en daar alleen de monitor wijzigen.(automatisch of grootte direct kiezen lcd 1600 x 1050 is een voorbeeld)
x fix is belangrijk dat je dit doet in textmode en elke keer bij nieuwe driver proberen, dus 3x voor jouw. En xfix doen nadat je de drivers verwijderd hebt.

Zelf heb ik net met ati dual monitor aangesloten, 1 dag liggen zoeken, waarom het niet werkt. Met de ati catalyst control werkte het, maar na reboot niet, oplossing is, na reboot de scherm "screen resolution" groter/kleiner zetten, dus dit kun je ook proberen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 19:26:13 door jan11000 »

Offline mcgyver

  • Lid
Re: [voorlopig opgelost]NV34 GeForce FX 5200 schermresolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/31, 20:06:58 »
Hoi mcgyver

Je had die kaart ook, dus is nu verleden tijd.

Naar mijn bescheiden mening zie ik niet dat een alternate installatie hier iets zou kunnen toe bijdragen, maar ik hoor het graag als dat niet zo zou zijn.
met vriendelijke groet,

Beter gezegd:

Ik heb hem nog, maar hij staat op school ("uitgeleend met mogelijkheid op weggeven"). Draait prima in Hardy. Draait zelfs Compiz.

Een alternate installatie herkent vaker hardware (vooral videokaarten) wel goed die bij de desktop niet herkend worden. Als je een andere harde schijf hebt, zou je het kunnen proberen zonder aan de huidige te komen. Een oude 4 gb schijf is al voldoende.

Een alternate install herkent soms hardware