Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een goed backup prog.  (gelezen 1307 keer)

Offline Atwist

  • Lid
Een goed backup prog.
« Gepost op: 2014/07/09, 14:57:43 »
Ben opzoek naar een goed backup met restore programma, die elke dag automatisch een backup maakt als mijn PC aan is.

Heb onderstaande al geprobeerd maar het is niet wat ik zoek.
Luckybackup
Kbackup
Back in time en back in time (root)

Heeft iemand nog een ander programma
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline Atwist

  • Lid
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/09, 15:26:10 »
Hoi Femke

Ik had al gezocht, maar kwam steeds de genoemde drie tegen, vandaar deze vraag.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 15:30:21 door Atwist »
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/09, 15:28:31 »
Er zit standaard al een back-up programma in Ubuntu: Reservekopieën.

Op te roepen door in de Unity Dash "Reservekopieën" te toetsen. Dit is eigenlijk het programma Deja Dup.

Deze maakt bij mij iedere dag (geheel automatisch op de achtergrond) een reservekopie van al mijn persoonlijke bestanden (/home).

Integreert heel goed met het bestandsbeheer programma (Nautilus). Met een druk op de rechtermuis kan je gewiste bestanden of een vorige versie terughalen uit een back-up.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline aartje

  • Lid
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/09, 15:39:25 »
"dump" en "restore" het standaard  Unix programma (jawel,  alle Unixen inclusief Linux)
in een professionele omgeving. Heb ik al meer aangekaart, maar ik geloof niet dat iemand verder
in dit forum daar ooit aandacht aan heeft geschonken. Werkt op alle ext-filesystemen.
Kan gebruikt worden op een privé-PC in samenhang met bv. wake-up (op een tijd) en cron.
Wordt altijd gebruikt op fileservers.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 21:49:03 door aartje »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/09, 16:25:35 »
In Mint heb ik Reservekopie maken. (zo heet het)
Maar ik vraag me af, kopieert die dan alleen wat nieuw is of alles weer opnieuw?
Weet jij dat? Werkt deze hetzelfde als in Ubuntu, "Reservekopieën"
Het standaard back-up programma van Mint is niet hetzelfde programma (juist heel iets anders en Mint eigen) dan in Ubuntu (Deja Dup). Met Mint heb ik geen ervaring.

Het standaard back-up programma in Ubuntu maakt dagelijks alleen een back-up van nieuwe of gewijzigde bestanden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Atwist

  • Lid
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/09, 18:39:07 »
@testcees, heb nu een backup  gemaakt met "Reservekopie maken" van mijn home mappen en dan zal ik dat overmorgen nog eens doen.
Eens kijken wat er wordt gedaan. Mij benieuwen.

Hoe maken jullie een Reservekopie heb overal al gekeken maar kan er niets over vinden inde handleiding kubuntu.
Andreas                       Ik ben blij dat ik Linux Mint 17.2 heb leren kennen

Mijn excuus voor de vele Windows termen, moet nog leren Linux denken.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/09, 18:46:06 »
Ik gebruik eenvoudig rsync, maar met een scriptje zodat iedere keer "snapshots" gemaakt worden: oude versies van de backups blijven bestaan.

Dit gaat snel omdat enkel wijzigingen overgekopieerd worden.

Dit gaat plaatsefficiënt omdat hardlinks gebruikt worden voor bestanden die tussen twee backups niet werden gewijzigd.

Met cron kan er dan voor gezorgd worden dat dergelijk script automatisch op gekozen momenten uitgevoerd wordt.

Dat is allemaal terminal, natuurlijk.

Het reeds vermelde backup programma van Ubuntu is zonder twijfel een zeer goede optie: gebruikt rsync in de achtergrond. Het is echter voor de GTK omgeving, en integreert zeer goed met nautilus. In een KDE omgeving zal het niet goed integreren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/09, 20:42:08 »
Ik heb ook eens geprobeerd die post te vinden: lukt niet altijd goed, die zoekfunctie. Nu zoekt de OP wellicht eerder een grafisch programma. Wat is er eigenlijk niet goed aan Kbackup? Veel van die KDE programma's zijn zeer goed. Hier vind ik een vrij uitgebreid lijstje van backup programma's voor KDE.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Een goed backup prog.
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/10, 07:57:26 »
Deze bevalt mij zeer goed: https://github.com/spersson/Kup  (voor KDE)
http://kde-apps.org/content/show.php/Kup+Backup+System?content=147465
Het aardige is dat deze direct een back-up maakt zodra ik m'n externe usb hd inplug (of aanzet).