Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] (WERKT OOK VOOR 9.04) geluid laptop werkt niet onder 8.10  (gelezen 6809 keer)

Offline cruxquest

  • Lid
beste Ubuntisten ,
ben een beginner met Ubuntu, en heb onder Vista ubuntu 8.10 geinstalleerd. alles lijkt goed te werken aleen krijg ik geen geluid. Al diverse fora doorgespit en het een en ander geprobeerd. Niets lijkt te helpen. Voordat ik nog meer loze uren ga besteden. bij deze mijn hulpvraag.


ik heb een targa laptop

de volgende terminal codes geven de onderstaande data:

 lspci | grep Audio
00:10.1 Audio device: nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)

lspci -vv
 geeft bij audio:
00:10.1 Audio device: nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)
   Subsystem: Micro-Star International Co., Ltd. Device 3ffe
   Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
   Status: Cap+ 66MHz+ UDF- FastB2B+ ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
   Latency: 0 (500ns min, 1250ns max)
   Interrupt: pin B routed to IRQ 23
   Region 0: Memory at fdfb8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
   Capabilities: <access denied>
   Kernel driver in use: HDA Intel
   Kernel modules: snd-hda-intel

http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid levert me niet veel soelaas.



Wat nu??

Groet en bvd!

 
« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 09:50:12 door cruxquest »
.

Offline cruxquest

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/27, 15:43:44 »
Als je eens de zoekfunctie van dit forum gebruikt en zoek op geluid+8.10 dan krijg je heel veel hits. En waarschijnlijk lijkt het een bug te zijn, want er zijn zoveel mensen die geen geluid krijgen met wat voor een pc dan ook. Ik ook en daarom ben ik terug gegaan naar 8.04
Dat is tenslotte ook een LTS versie.
Daar en tegen zijn er die wel geluid hebben, maar volgens mij zijn dat er niet zo veel.

Lees de topics eerst maar eens door, dan kan je altijd nog besluiten wat te doen.



Dank voor je suggestie,
Heb al heel wat speurwerk gedaan, maar als newbie vraag ik toch maar wat meer ondersteuning na zon twee uur proberen..
De diverse uitleggen die ik gelezen en geprobeerd heb lijken onder mijn ondeskundige handen nergens toe te leiden.

Op :
https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting?action=show&redirect=DebuggingSoundProblems 

werd ik naar:

 http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Nvidia

doorverwezen naar met de suggestie dat mijn geluidskaart wellicht niet ondersteund wordt.

Uit wat  hier vermeld staat begrijp ik ook niet goed of mijn
nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)
nu wel of niet ondersteund wordt. Wat bij wel en wat bij niet? Ik kom er zo niet uit, sorry..

Terug naar een vorige versie is natuurlijk een optie, (net als weer op een oude fiets gaan rijden als de nieuwe niet goed werkt ;-) ) maar als het anders kan heeft dat mijn voorkeur.   

Offline vanadium

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/27, 15:57:42 »
Jammer, want nieuwere versies zouden met meer en meer recente hardware moeten werken. Hopelijk komt hier nog iemand langs die je wel specifiek kan helpen. Het enige wat ik hier kan bijdragen, is om het inderdaad eens te proberen met Hardy 8.04. Indien het daar wel lukt, dan is dit inderdaad een probleem van 8.10.

Niet te pessimistisch zijn over 8.04: dat is nog steeds een zeer actuele, robuste versie (die ik ook nog altijd heb, eenvoudig omdat voor het eerst alles nu werkt op mijn laptop), die, vergeet dat niet, niet ouder is dan de laatste Windows.

DarkEra

  • Gast
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/27, 16:17:20 »
Wellicht komt er een update en dan gaat het geluid wel werken, dus ja....daarom laat ik hem er ook op staan.
Misschien een optie voor jou ook en hou alles een beetje in de gaten wat het geluid betreft onder 8.10
Wie weet heeft iemand ooit DE oplossing en verteld dat ons.

Het probleem met verschillende HDA geluids kaarten is al zeer lang bekend en gemeld op bijvoorbeeld lauchpad. Het treft, nogmaals, niet alleen Ubuntu maar ook de andere Linux varianten. Een update zal niet veel helpen, die is er naar mijn weten al geweest in 8.10.

Ik heb voor mijn Medion laptop gelukkig een oplossing gevonden met hulp van Johan. Zowel voor de 8.04 en 8.10 versie van Ubuntu.

Er is een oplossing om het geluid alsnog aan de praat te krijgen. En dat is om Alsa te vervangen door OSS 4. Het is een laatste redmiddel en noodoplossing maar het werkt naar het schijnt.

Ik zal voor de topic starter nog even mee zoeken op het net naar een oplossing, misschien dat we alsnog wat vinden.

« Laatst bewerkt op: 2009/01/27, 17:04:10 door DarkEra »

DarkEra

  • Gast
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/27, 17:01:50 »
Sorry als het zo overkomt voor je femke, dat was dus helemaal niet mijn bedoeling.

Edit: Ik zal het even aanpassen.

Offline lizardman

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/27, 18:36:01 »
Om 8.04 nou een oude fiets te noemen vind ik wat ver gaan...
Per slot is 8.10 een tussenversie en kan daarvan niet verwacht worden dat ie beter is dan de LTS.
Tussenversies kunnen... nee zullen altijd bug(je)s vertonen.
Als je een stabiel systeem wil zou ik ten allen tijden de LTS versie aanraden.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline lizardman

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/27, 21:54:12 »
Om 8.04 nou een oude fiets te noemen vind ik wat ver gaan...
Per slot is 8.10 een tussenversie en kan daarvan niet verwacht worden dat ie beter is dan de LTS.
Tussenversies kunnen... nee zullen altijd bug(je)s vertonen.
Als je een stabiel systeem wil zou ik ten allen tijden de LTS versie aanraden.
Dat ben ik met je eens, het was ook maar een grapje van mij op het geen wat de topicstarter zei:
Citaat van: cruxquest
(net als weer op een oude fiets gaan rijden als de nieuwe niet goed werkt ;-) )

En daarom gaf ik dan ook het advies om terug te gaan naar een LTS versie, omdat er zoveel problemen zijn met het geluid in 8.10


Was ook eerder bedoeld om TS erop attent te maken dat de LTS versie niet gezien moet worden als 'oud', maar eerder dat 8.10 moet gezien worden als prototyp/tussenfase voor de volgende LTS.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline cruxquest

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/27, 23:02:43 »
Om 8.04 nou een oude fiets te noemen vind ik wat ver gaan...
Per slot is 8.10 een tussenversie en kan daarvan niet verwacht worden dat ie beter is dan de LTS.
Tussenversies kunnen... nee zullen altijd bug(je)s vertonen.
Als je een stabiel systeem wil zou ik ten allen tijden de LTS versie aanraden.
Dat ben ik met je eens, het was ook maar een grapje van mij op het geen wat de topicstarter zei:
Citaat van: cruxquest
(net als weer op een oude fiets gaan rijden als de nieuwe niet goed werkt ;-) )

En daarom gaf ik dan ook het advies om terug te gaan naar een LTS versie, omdat er zoveel problemen zijn met het geluid in 8.10





Was ook eerder bedoeld om TS erop attent te maken dat de LTS versie niet gezien moet worden als 'oud', maar eerder dat 8.10 moet gezien worden als prototyp/tussenfase voor de volgende LTS.



Ha, als newbie weer wat geleerd, het essentiele verschil tussen TS en LTS ! Was me eerlijk gezegd niet opgevallen dat het zo inelkaar stak. Ik ga snel naar de LTS!

Neemt niet weg dat ik ook lekker door wil blijven "fietsen" op deze wellicht nog wat wankele edoch prachtige laatste versie!    Dus mijn "oren" en ogen blijven gespitst!

Bedankt voor alle hulp tot zover!

Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/28, 10:39:34 »
Hallo cruxquest, graag de uitkomst posten van cat /proc/asound/* 2>/dev/null in een terminal. Alvast bedankt!

Offline cruxquest

  • Lid
OPGELOST!! EN BEDANKT (wordt vervolgt)
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/29, 10:55:29 »
Beste mensen na lang Googelen een oplossing gevonden. :D

Mijn verhaal:

allereerst teruggegaan naar 8.4 helaas en dat hielp geen ene snars.. Het geluid bleef halstarrig afwezig. Dus jullie assumties bleken helaas niet te kloppen..

uiteindelijk vond ik de oplossing die ik hieronder zal beschrijven:

mijn uiteindelijke bron:
http://mysettopbox.tv/phpBB2/viewtopic.php?t=18596&sid=70165535e324e0e177baaf20f53feb51

Quote:

"laceration
February 3rd, 2008, 04:45 PM
I just built a new Ubuntu machine. The sound did not work. I searched these forums, the solutions gave me a headache. Isn't Ubuntu supposed to be easy to configure? I tried the easiest solution first, from the posts from aktiwers, and it really was simple. It took only 3 steps! The hard part was getting through all the verbiage.
Here's how I did it( I'm repeating info from aktiwers, only to make it clearer and simpler and in 1 place):

What I didn't do: I did not download or recompile the latest ALSA. Why bother? It turns out I didn't need to do that, why hassle with it if you don't have to.

Step 1: Applications->Accessories->Terminal. At the prompt paste in:
cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec
it'll return something like, Codec: Realtek ALC888

Step 2: Go to http://www.mjmwired.net/kernel/Documentation/sound/alsa/ALSA-Configuration.txt
Find your Codec. There is a list of model name and descriptions for each Codec starting on line number785. Copy the model name you've got. For me it was 6stack-dig.

Step 3: Again at the terminal type sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
Provide pw when prompted. Add at the end of file: options snd-hda-intel model=6stack-dig
Of course with your model in place of 6stack-dig. Save the file. That's it!

Now I even have digital sound coming through the spdif:guitar:


tot zover het citaat:



de bewuste text voor mijn specifieke geval hieronder:

ALC883/888
858        3stack-dig   3-jack with SPDIF I/O
859        6stack-dig   6-jack digital with SPDIF I/O
860        3stack-6ch    3-jack 6-channel
861        3stack-6ch-dig 3-jack 6-channel with SPDIF I/O
862        6stack-dig-demo  6-jack digital for Intel demo board
863        acer      Acer laptops (Travelmate 3012WTMi, Aspire 5600, etc)
864        acer-aspire   Acer Aspire 9810
865        medion   Medion Laptops
866        medion-md2   Medion MD2
867        targa-dig   Targa/MSI
868        targa-2ch-dig   Targs/MSI with 2-channel
869        laptop-eapd   3-jack with SPDIF I/O and EAPD (Clevo M540JE, M550JE)
870        lenovo-101e   Lenovo 101E
871        lenovo-nb0763   Lenovo NB0763
872        lenovo-ms7195-dig Lenovo MS7195
873        haier-w66   Haier W66
874        6stack-hp   HP machines with 6stack (Nettle boards)
875        3stack-hp   HP machines with 3stack (Lucknow, Samba boards)
876        6stack-dell   Dell machines with 6stack (Inspiron 530)
877        mitac      Mitac 8252D
878        auto      auto-config reading BIOS (default


dus dat wordt dan :

867        targa-dig   Targa/MSI
868        targa-2ch-dig   Targs/MSI with 2-channel



ik heb stereo dus dat wordt dan:
targa-2ch-dig

dus dan:
Step 3: Again at the terminal type sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
Provide pw when prompted. Add at the end of file: options snd-hda-intel model=6stack-dig
Of course with your model in place of 6stack-dig. Save the file. That's it!

Now I even have digital sound coming through the spdif:guitar:

DE OPLOSSING voor mijn laptop::

Dus:
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base


ik heb toen het volgende toegevoegd: options snd-hda-intel model=targa-2ch-dig


even herstarten en hop XD hij doet het zoals het hoort. volgende stap:

terug naar 8.10 !

ik houd jullie op de hoogte!!


   
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 11:04:18 door cruxquest »
.

Offline vanadium

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/29, 11:09:37 »
Proficiat, cruxquest, en vooral bedankt om ook je oplossing hier te posten. In Linux kan veel geregeld worden dank zij doorzettingsvermogen en volharden. Spijtig genoeg is dat niet voor iedereen weggelegd, en, mooi of niet mooi, maar dit zijn situaties die mensen soms doet afhaken.

Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/29, 12:18:43 »
cruxquest, tof dat het werkt nu!

Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/29, 12:22:17 »
Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat het geluid het ook gaat doen onder 8.10. Vermits je een cleane installatie doet en géén upgrade vanaf 8.04.

DarkEra

  • Gast
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/29, 12:22:45 »
Hé dat is nou mooi. Goed werk, cruxquest en bedankt voor het posten van de oplossing. Op die manier kunnen we terugvallen hierop mochten er nog andere mensen komen met dezelfde vraag, laptop/pc en het probleem.

Nu ben ik benieuwd of het in 8.10 ook gaat lukken. We horen het wel van je.  :)

Offline mrGee

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/29, 13:51:14 »
Hallo

Voor allerlei leuke extra opties, kijk even via hier;

http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,36379.msg354361.html#msg354361

in de; http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=616845
staan ze netjes op volgorde voor de diverse chipsets.

Groeten Gerrit

edit; oja zet even [Opgelost] in je topic, is wat handiger zoeken voor anderen
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 13:52:56 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline mrGee

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/29, 15:19:53 »
Oeps had ik even niet gezien, nog even afwachten, ik heb er alle vertrouwen in

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 15:23:27 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline canti

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/01, 11:54:09 »
Hallo,

Sinds ik nieuwe laptop heb gekocht (HP dv7-1199, nu 64bits) en 64bits Ubuntu heb geïnstalleerd met de bijbehorende updates, heb ik ook geluidsprobleem. Als geluidskaart is aanwezig Intel corporation 82801I ICH9 Family HD Audio Controller (rev03), met als codex Generic 10de IO 6. De methode van Pjotr mbt deze Intel Corporation card (zie punt 7 van http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid) biedt geen soelaas. Verder gaat mijn kennis van geluidskaarten helaas niet. Weet iemand een alternatieve oplossing?

canti

Offline canti

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/02, 22:11:11 »
Ik heb van alles geprobeerd: ook punt 6 op de site van Pjotr heb ik uitgeprobeerd waarbij ik o.a. in plaats van auto "hp-m4" heb gezet (elders op internet gelezen). Ook het laatste redmiddel, oss installeren, hielp niet. Een doodstille computer is niet zo fijn... Er moet ergens een oplossing zijn. Ik weet het even niet meer...

canti

Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/03, 09:52:33 »
Canti, je kaapt nu een draadje. Je kan het beste even een nieuwe openen.

Offline canti

  • Lid
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/03, 11:03:44 »
Autostatic, het is niet mijn bedoeling om dit topic te "kapen". De titel dekt de lading namelijk nog steeds. Mmm, ik zal een nieuwe topic openen, hopelijk helpt dat! Bedankt voor je tip.

Hartelijke groeten,
canti

keesgelder

  • Gast
Re: geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/18, 12:22:01 »
Ik kan hierbij bevestigen dat deze oplossing 100% werkt, OOK onder 8.10.

Hartelijk dank voor het leveren van deze oplossing, hier was ik zelf niet uitgekomen

Vriendelijke groeten,

Kees

Offline cruxquest

  • Lid
Re: [OPGELOST] geluid laptop werkt niet onder 8.10
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/13, 09:45:59 »
Mensen, al een tijd niets van mij laten horen, daarhet systeem op zich goed werkte en ik nog even wilde wachten op een volgende versie.. Welnu; het geluid werke ook niet in de volgende versies. De truuk wel.
helaas werken mijn interne camera en microfoon nog steeds niet. maar hier ben ik al blij mee.  opgelost dus..

Het microfoon en cameravraagstuk zien jullie binnenkort wel ergens op het forum opduiken.

nog even een tip:
in de laatste 9.04 versie  zag ik geen tekst verschijnen in het venster waar ik de tekst in moest vullen, dat gaf even verwarring het werkt echter uitstekend .


DE OPLOSSING voor mijn laptop::

Dus:
sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base


ik heb toen het volgende toegevoegd:

options snd-hda-intel model=targa-2ch-dig

« Laatst bewerkt op: 2009/09/13, 09:49:08 door cruxquest »
.