Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Hoe kom je aan OpenGL?  (gelezen 894 keer)

[Opgelost] Hoe kom je aan OpenGL?
« Gepost op: 2012/07/17, 11:51:29 »
Dit wil ik toch eens weten. Gebruik nu al zo lang Ubuntu (Linux), maar ik snap nog steedsniet hoe dat nu met OpenGL zit. Sorry dat ik even de vergelijking maak, maar bijv. MS update DirectX... je downloadt de update, installeert hem en klaar. Maar OpenGL heeft helemaal geen pakket, althans niet op Ubuntu. Stel, OpenGL wordt geüpdatet van 3.1 naar 3.2 (ik noem maar even fictieve versienummers), hoe zou ik dat dan moeten updaten? Hoe verkrijg je nu eigenlijk OpenGL?
« Laatst bewerkt op: 2012/07/18, 20:21:48 door Vistaus »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/17, 12:02:47 »
Je vergelijkt nu een product/programma (DirectX) met een standaard (OpenGL). Daarom kan je van DirectX wel een update krijgen, maar zie je dat niet voor OpenGL.
Ondersteuning voor de OpenGL specificaties kan je wel terugvinden in de X-server, de drivers van je videokaart en bibliotheekbestanden voor QT, Python, SDL enz. om maar wat voorbeelden te noemen.

Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/17, 12:48:12 »
Maar 99% van het internet vergelijkt OpenGL altijd met DirectX, zelfs de developers van OpenGL doen dat...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/17, 13:06:10 »
Voor de duidelijkheid: DirectX is veel meer dan OpenGL in de zin dat het veel meer functies heeft. OpenGL is er voornamelijk voor de grafische zaken, maar DirectX bestaat uit veel meer onderdelen die bijv. ook geluid en invoer via toetsenbord, muis en joystick regelen.
Je kan OpenGL dan het beste vergelijken met een onderdeel van DirectX: Direct3D. Wikipedia heeft een (verouderd) overzicht van de 2: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_OpenGL_and_Direct3D

Een update voor DirectX hoeft dus niet per se een update in Direct3D te betekenen, het kan ook alleen een update voor DirectSound zijn bijv.

Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/17, 13:12:22 »
Hmm, das duidelijk, dank :) maar toch snap ik dan niet helemaal waarom zoiets als OpenGL of OpenAL niet in losse pakketten wordt geleverd...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/17, 13:16:49 »
OpenGL zit in je videodrivers (en in je X-server en andere pakketten dacht ik)
OpenAL zit al in aparte pakketten (libopenal1) :)

Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/18, 18:11:48 »
Mesa bevat een OpenGL-implementatie. De gesloten drivers van Nvidia en Ati gebruiken hun eigen.
locate -i libgl.so

Re: Hoe kom je aan OpenGL?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/18, 20:21:35 »
Oké, dank beiden! :)