Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub  (gelezen 1000 keer)

kajeka

  • Gast
grub
« Gepost op: 2008/03/07, 15:44:52 »
Ik had  voor installatie ubuntu, twee schijven, verwisselbaar, Dual boot.
hd0-80 GB-windowsXP
hd1-80GB- windows 2K
Heb hd1 vervangen door 20GB en ubuntu daarop geistalleerd. Bij opstarten eerst een bootmenu met ubuntu en  windowsXP/ windows2k keuze. Bij keuze "ubuntu" ( eerste boot ) bootup van ubuntu  correct.
Bij keuze windowsXP/win2K tweede boot keuze van XP en 2 K. XP keuze werkt correct. 2 K uiteraard niet. Schijf met 2K is immers niet meer aan wezig. Wissel ik de ubuntuschijf  weer om voor de 2K schijf  naar oorspronkelijke configuratie ( hd0 en hd1) dan vraagt de PC bij opstarten om grub en geen bootkeuze wordt zichtbaar. Ik wil af en toe deze ( winXP en Win2K) configuratie om een ghostimage ( symatec) te kunnen maken van mijn hd0 schijf. Is er een manier om die grub uit te schakelen of te omzeilen of kan er ook vanuit UBUNTU een ghostimage gemaakt worden van disk hd0 voor backup doeleinden?
Weet iemand een mogelijkheid? Bij voorbaat dank. Pasop ,mijn email adres is kajeka at orange.nl. Ik sta verkeerd in dit forum.
Kajeka

Offline panzervos

  • Lid
grub
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/07, 23:06:21 »
Helaas geen antwoord op je vraag, maar i.v.m. spam is het misschien verstandig de @ uit je email-adres te vervangen door iets anders, bv [at].

grub
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/08, 00:37:29 »
Wat er gebeurt is , is vrij simpel.

Je hebt die ene HD eruit gewipt maar die andere laten zitten.

Omdat Grub de gehele boot regelt middels een menu gaat het fout op het moment dat je de Ubuntu HD eruit wipt en de windo HD erin stopt.

Denk dat datgene wat jij wilt vrij moeilijk is.

Je kan beter alle HDtjes in je pc laten zitten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/08, 11:26:46 »
Gandyman slaat de spijker op de kop.

Grub bestaat uit twee delen. Het progje zelf zit in de MBR (master boot record) van de eerste harde schijf (hd0). Maar de menulijst staat op de actieve Linuxpartitie, die zich bevindt op hd1. In dit geval dus op een andere schijf!

Als je dus de schijf met de menulijst eruit wipt en vervangt door een andere schijf, dan kan Grub z'n menulijst niet meer vinden. Vandaar.

Groet, Pjotr.

kajeka

  • Gast
grub
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/12, 19:13:09 »
begrepen. ik dacht al zo iets. Is er een manier om het Grub progje op HD0 uit te schakelen of te omzeilen?  Ik was even afwezig vandaar  deze late reactie

groet en dank

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
grub
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/12, 19:20:50 »
Citaat van: kajeka
begrepen. ik dacht al zo iets. Is er een manier om het Grub progje op HD0 uit te schakelen of te omzeilen?  Ik was even afwezig vandaar  deze late reactie

groet en dank
Je kunt Grub desgewenst verwijderen (vervangen door de opstartlader van Windows, NTLoader):
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu

Maar dan ben je Ubuntu natuurlijk kwijt.  :-)

Offline Ubert

  • Lid
grub
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/12, 21:40:11 »
Kijk eens in de documentatie, hoe kan ik ubuntu compleet verwijderen. Staat iets met een xp cd en dan repairconsole en dan fixmbr.
kan ik zo niet vinden.