Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Ubuntu als Windows programma geïnstalleerd  (gelezen 1298 keer)

Offline Hawk

  • Lid
[opgelost] Ubuntu als Windows programma geïnstalleerd
« Gepost op: 2009/07/16, 18:58:47 »
Zoals de titel van het topic zegt heb ik Ubuntu  9.04 desktop editie als windows programma geïnstalleerd om het uit te proberen.

Nu ben ik een bang dat ik in mijn enthousiasme een beetje ben doorgeschoten. De afgelopen dagen ben ik druk geweest met het installen van programma's, themes en ook heb ik flink wat instellingen veranderd. Nu zit ik nu met de volgende vragen:

1) Is het zinvol om Ubuntu alsnog op een aparte partitie te installeren? En wat zijn daarvan de voordelen?

2) Als ik bovenstaande besluit; dan ben ik 'natuurlijk' mijn geïnstalleerde programma's, instellingen en themes kwijt.
    Of is er een manier om dat te voorkomen?  

Vast bedankt voor eventuele hulp, antwoorden en adviezen.

« Laatst bewerkt op: 2009/07/17, 12:23:29 door Hawk »

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
1) Is het zinvol om Ubuntu alsnog op een aparte partitie te installeren? En wat zijn daarvan de voordelen?
Als je systeem nu goed draait, en je Ubuntu systeem is mooi naar je hand gezet, dan is er geen dringende reden om Ubuntu alsog op een aparte partitie te installeren.

Voordelen van een aparte partitie zijn niet zo evident voor de dagelijkse gebruiker, en zijn van technische aard

+ Het systeem is volledig geïsoleerd van het Windows systeem. Gebeurt er iets met je Windows systeem, dan heeft dat geen weerslag voor het Ubuntu systeem op de aparte partitie
+ Optimale performantie: je Ubuntu spreekt rechtstreeks de schijf aan. Als je het als "windows programma" installeert, dan bestaat het ubuntu bestandssysteem op een virtuele partitie, die eigenlijk een groot bestand is op je Windows partitie. Een gelaagd systeem dus, dat derhalve kwetsbaarder is en (theoretisch) trager (hoewel je daar in de praktijk niets van hoeft te merken.

Samengevat: geen dwingende redenen om naar dual boot te gaan. Als Ubuntu je bevalt, en je wil bijvoorbeeld komende herfst naar een nieuwere versie, dan is dat de gelegenheid om over te gaan op dual boot (of, wie weet, meteen Windows eruit te gooien).

Citaat
2) Als ik bovenstaande besluit; dan ben ik 'natuurlijk' mijn geïnstalleerde programma's, instellingen en themes kwijt.
    Of is er een manier om dat te voorkomen?  
Die is er, maar is een klein beetje technisch. Als je je ganse /home directory op de juiste manier (=met behoud van permissies en eigenaars) op een USB schijf zet, dan je dual boot installatie doet, en dan de /home terugkopieert, dan heb je al je instellingen terug. Het enige wat je dan mogelijk nog moet doen is via Synaptic pakketbeheer enkele programma's terug installeren. Die nemen dan automatisch je teruggezette instellingen weer op.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Goed advies van vanadium, hoewel ik zelf een wat sterkere voorkeur heb voor een normale tweevoudige opstart, dan hij. Een normale vind ik echt duidelijk beter. Beslist een aanrader.

Hier is overigens een handleiding voor een normale tweevoudige opstart:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Ik zou me niet al teveel zorgen maken om de instellingen van de oude installatie; je hebt inmiddels al een hoop geleerd over Ubuntu, en dat opnieuw instellen gaat sneller dan je waarschijnlijk denkt.

Zelf ben ik voor een schone installatie van Ubuntu ongeveer twee uur kwijt. Een half uur voor de basisinstallatie, en anderhalf uur voor het installeren van extra progjes en het netjes afwerken van de installatie (instellingen naar mijn zin). Is dus best te doen op een avondje, na de koffie.  :-)

Offline vanadium

  • Lid
Citaat
hoewel ik zelf een wat sterkere voorkeur heb voor een normale tweevoudige opstart, dan hij. Een normale vind ik echt duidelijk beter. Beslist een aanrader.
Ook ik ben in die richting geëvalueerd. Aan een nieuwe beginner raad ik nu ook meteen dual boot aan. Echter, Hawk heeft nu een goed draaiende wubi installatie, en een dringende reden om meteen om te schakelen is er volgens mij niet.
Citaat
Ik zou me niet al teveel zorgen maken om de instellingen van de oude installatie; je hebt inmiddels al een hoop geleerd over Ubuntu, en dat opnieuw instellen gaat sneller dan je waarschijnlijk denkt.
Vast en zeker. Voordeel van een schone installatie is dat je automatisch een grondige (ja, perfecte) schoonmaak hebt. Wat je echt nodig hebt, heb je heel vlug weer terug.

Citaat
Zelf ben ik voor een schone installatie van Ubuntu ongeveer twee uur kwijt. Een half uur voor de basisinstallatie, en anderhalf uur voor het installeren van extra progjes en het netjes afwerken van de installatie (instellingen naar mijn zin). Is dus best te doen op een avondje, na de koffie.  :-)
Joepie! Ik doe het rapper! Maar misschien is mijn systeem een stuk minder getweaked en aangepast ...

Offline Hawk

  • Lid
Hartstikke bedankt voor het advies Pjotr en vanadium! Ik wacht op de 29ste oktober en dan maak ik schoon schip. :-) Ondertussen kan ik vast info verzamelen en nog een en ander leren.

Offline Emil

  • Lid
Die is er, maar is een klein beetje technisch. Als je je ganse /home directory op de juiste manier (=met behoud van permissies en eigenaars) op een USB schijf zet, dan je dual boot installatie doet, en dan de /home terugkopieert, dan heb je al je instellingen terug. Het enige wat je dan mogelijk nog moet doen is via Synaptic pakketbeheer enkele programma's terug installeren. Die nemen dan automatisch je teruggezette instellingen weer op.
Is dit niet nogal lastig omdat FAT geen rechten systeem kent?

Ubuntu met Wubi draait op een eigen endles virtuele partitie.
Waar alle rechten net zo staan als normaal.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Emil

  • Lid
Ubuntu met Wubi draait op een eigen endles virtuele partitie.
Waar alle rechten net zo staan als normaal.

Maar als je de /home partitie op een USB stick (= FAT, tenzij je hem zelf formatteert) zet gaan die rechten toch verloren, niet?

Offline vanadium

  • Lid
Je hebt het juist: "tenzij je hem zelf formatteert". Uiteraard moet je een USB schijf hebben die geformatteerd is met een bestandsformaat dat unixpermissies ondersteunt (lees: ext3).

Als je aandringt fat te gebruiken, dan zou een mogelijkheid zijn te werken via tar archieven. Nu kan je op fat geen bestanden opslaan groter dan enkele gigabyte. Je zou het tar archief dus moeten splitsen. De commandolijn in linux is zo krachtig, dat je dat effectief met één commandolijn in één keer kan doen (via piping, met "tar" en "split").

Offline Hawk

  • Lid
Re: [opgelost] Ubuntu als Windows programma geïnstalleerd
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/17, 12:24:20 »
Ik heb de 'opgelost' tag aan de titel toegevoegd omdat ik de antwoorden heb gekregen waar ik naar zocht.