Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY  (gelezen 4695 keer)

Offline Arnold

  • Lid
Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY
« Gepost op: 2007/09/07, 12:36:07 »
Is er iemand die mij kan vertellen of het mogelijk om de Live CD 6.o6 LTS of 7.o4 te  gebruiken om een  gecrashte Windows Home, op een notebook van een buurman, te redden?

Deze heeft maar 1 partitie van ± 60GB en start normaal op. Hij heeft een systeemherstel gedaan omdat deze erg traag geworden was.

Tijdens dit proces heeft hij enkele duizenden bestanden in een soort foutcontrole scherm voorbij zien flitsen. Die zijn toen waarschijnlijk gedelete.

Na het ( normaal ) opstarten blijkt bijna niets meer te werken.
Allerlei drivers zijn verdwenen. IE, OE en dbx, Documenten, Favorieten, Systeemherstel enz. zijn leeg. DVD brander kan alleen lezen. USB stick werkt niet.

Recuva erop gezet en die vindt 41000 bestanden in EXELENT condition.

De vraag is dus of ik met de Live CD de Windows partitie kan benaderen om de bestanden via usb naar een externe hdd te kopieeren, zonder de notebook hdd in een andere computer over te zetten.


arnold

Offline eXtreem

  • Lid
Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/07, 13:20:31 »
Je kan altijd opstarten vanaf de liveCD, je komt dan gewoon in de grafische omgeving van Ubuntu terecht waar je vervolgens wel een tooltje moet installeren (via de Synaptic Pakketbeheer ntsf-3g). Vervolgens kun je de betreffende bestanden kopieeren naar een USB schijf of stick.

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/07, 14:06:22 »
De LiveCD van Xubuntu is makkelijker, want die koppelt partities op de harde schijf, automatisch aan in de LiveCD-sessie.
Hier zit-ie:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/7.04/release/xubuntu-7.04-desktop-i386.iso

Offline Arnold

  • Lid
Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/07, 16:39:10 »
Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga Xubuntu proberen en houd jullie op de hoogte.

arnold
====================================================================

VERVOLG !!

Ik heb de xubuntu cd gestart en kan alle schijven lezen. Maar hoe kan ik nu gedelete bestanden van Windows XP op C: opzoeken en naar een nieuwe externe hd kopieeren.
Dit is een LaCie 320 GB. Gepartitioneerd op 2 ntsf parts van 127 GB en 1 Fat32 van 50 GB.

Ik heb dit op MIJN computer geprobeerd, maar kan andere schijven alleen lezen. Kopieeren  van files naar extern gaat niet.
Toen gezocht naar undelete en recovery progs van linux die ook ntsf en fat32 kunnen behandelen.
Deze heb ik op een USB stick gezet, maar als ik die wil openen, in Xubuntu LIVE gebeurd er niets.
Dit zijn de progs: rlinux_en_10.exe, rcsetup 104.exe en diskinv.exe.

Voor alle partities op mijn interne schijf heb ik alleen READ permission.

De bedoeling is om de C schijf van het notebook en de gedelete files hierop naar de externe LaCie te kopieeren. Daarna het notebook te partitioneren en Windows Home opnieuw installeren en dan te kijken wat er van de gedelete files op de Lacie nog te herstellen is.

Nu heb ik bedacht dat het misschien eenvoudiger is om Windows op de LaCie te installeren en dan een Recovery prog voor Windows te gebruiken.

Ik heb namelijk MultiStage Recovery op mijn computer, maar dat werkt alleen in Windows.
Omdat op de notebook maar 1 partitie staat met een beschadigde Windows, denk ik dat ik dit alleen met een Windows installatie op de LaCie kan gebruiken. Ook weet ik niet of Windows problemen maakt als ik dit wil installeren op de LaCie wegens andere hardware configuratie.

Ik heb zelf 2x Windows 98 SE, Windows XP Home en Pro cd's en diverse Linux.

Voor de notebook Acer Recovery cd's met Windows Home.

De notebook met directe kabel op mijn computer aansluiten zal waarschijnlijk niet lukken, omdat de netwerkinstelling hiervan niet geconfigureerd kan worden wegens vermiste drivers.

De notebook eigenaar heeft enige privacy bezwaren om de hd tijdelijk in mijn computer te zetten.
USB stick kleiner dan 1GB werkt wel op de notebook.

Heeft iemand een idee hoe een en ander op te lossen is?  

arnold

Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/07, 20:57:52 »
Ik zit in eenzelfde positie. Mijn zus d'r pc is gecrashed maar er staan nog enkele belangrijke bestanden op. Dus ik dacht ik brand een ubuntu live-cd en die laat ik draaien. Dan kan ik de belangerlijke bestanden naar een externe schijf schrijven. Dit kan toch gewoon?

edit: ik lees het nu beter en zie dat hij precies hetzelfde wil doen. Ikd acht dat ntfs wel leesbaar maar niet scrijfbaar was in ubuntu. Dan hoef je toch geen tooltje te installeren?

Offline Arnold

  • Lid
Live CD gebruiken voor Windows Home RECOVERY
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/09, 11:46:29 »
NB. Ik heb een VERVOLG bij mijn topic geschreven.

arnold