Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kind van Ubuntu: Mint  (gelezen 11516 keer)

Offline koos4401

  • Lid
Kind van Ubuntu: Mint
« Gepost op: 2010/10/28, 22:03:20 »
Van mij mag het topic zo verplaatst worden naar: "andere distro's"; ik weet zelf niet precies waar het hoort.
Ik plaats dit ter kennisneming, niet om zelf te gaan discussiëren; sterker nog, eerder heb ik al geschreven: Mint lijkt mij voor luie Ubuntu-gebruikers.
http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=180&p=334138&sid=79f40afadfea36e3b2b3ef9819c38096#p334138
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/28, 22:41:48 »
eerder heb ik al geschreven: Mint lijkt mij voor luie Ubuntu-gebruikers. < Met respect maar dit is bullshit en ik druk mij milde uit.

Maar zelfs als .. ik help een groepje patienten in een verzorgings thuis (ja 80 plussers die ten einde lopen ,maar niet dom zijn) en die zijn blij met mint.
Ze kunnen het zelfs alleen installeren met hun zitterende handen zonder de terminal te gebruiken , dus breek Mint niet af. :evil:

https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/linux-mint-isadora-9-gnome
« Laatst bewerkt op: 2010/10/28, 22:46:09 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/28, 22:54:07 »
Toch een misverstand wegnemen dan: ik wil Mint zeker niet afbreken: ik heb Isadora op mijn laptop lopen (naast een zelden gebruikte, maar betaalde MS-Vista_HP. Es ist bezahlt, es soll herunter) En: wat een prima gebruik van de sterke kant van Mint!
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/28, 23:00:35 »
Oke alles in orde dan. :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/28, 23:23:36 »
Waarom dan de topic? Ikke niet snappen hoor.

Discussies zijn toegestaan volgens de forumregels. Hier wordt gediscussieerd over Mint. Niks mis mee dus.
En trouwens, je kan iets rustiger reageren in je vorige post. Hij zegt zelf: LIJKT MIJ, dat is dus zijn mening en je hoeft je dus niet zo aangevallen te voelen.
Zelfde geldt voor Wanda.

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/28, 23:35:04 »
Zelfde geldt voor Wanda. < sssssust voel mij ook niet aangesproken hoor ,en maak aub van een mug geen olifant .

Is al lang geregeld met de topic starter alleen zijn bedoeling snapte ik niet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/28, 23:42:30 »
Zelfde geldt voor Wanda. < sssssust voel mij ook niet aangesproken hoor ,en maak aub van een mug geen olifant .

Is al lang geregeld met de topic starter alleen zijn bedoeling snapte ik niet.

Oke, sorry, dan begreep ik jou even verkeerd Wanda ;)

Ontopic vanaf hier.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/29, 16:11:59 »
Blijkbaar loop ik op héél dun ijs. Daarom eerst: ik wil niemand voor het hoofd stoten.
Sinds Ibex heb ik een dualdisk/dualboot-machine en een forumlidmaatschap. Met het goed laten lopen van Ibex ben ik prima geholpen door dit forum, alsook door de op dat forum genoemde en gevonden tips van Pjotr. Ik heb me toen wél verbaasd over het codec/multimediagebeuren, maar ja, alles moet wennen als je nieuw binnenkomt. Ook van de legale overwegingen daarachter heb ik kennisgenomen. En als zoveel dingen verwacht je dat zoiets wel wordt "opgelost".
Toch zijn er een aantal dingen die mij met zorg vervullen:
1. De "codec/multimediakwestie" die géén klantenbinder is. Dat geldt nadrukkelijk ook voor anderen; zonde!! en vandaar mijn startpost.
2. De uiting van iemand die ik op dit forum (en op het volgende forum) heb leren waarderen als terzake kundig overkomend én terzake kundig blijkend: timosha. Zijn klacht staat in post #11 van deze link http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?topic=497.0. Dat ís nog al wat wat daar staat! En: 't is géén klantenbinder; zonde!!
3. Dan ook nog de negatieve, tenminste controversiële, geluiden die in ieder geval op dit forum opklinken over de komst van Ubuntu 11.04 met Unity (waar ik zelf geen enkele ervaring mee heb) overigens) http://forum.ubuntu-nl.org/offtopic/ubuntu-ontwikkelaars-overwegen-unity-gui-ook-voor-desktopversie/ dan ben ik bang dat ik een OS dat ik met veel genoegen gebruik en op mijn desktop heb opgewaardeerd tot 10.04.1 (Lynx) op termijn toch ga verliezen, en dat zou verdraaide jammer zijn. Díe zorg wilde ik met dit forum delen.
Sorry dat dat even dreigde mis te gaan.
Ik hoop dat ik nu in ieder geval begrepen wordt.
Om met H. Heijermans te spreken: "Op hoop van zegen"; daar gaat 'ie dan.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline koos4401

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/29, 16:36:55 »
Blijkbaar toch nog iets niet goed genoteerd, dus aanvullinkje: ik vrees dat wat voor mij geldt, voor veel andere Ubuntu-gebruikers ook geldt. Daarom steeds mijn opmerking " 't is géén klantenbinder; zonde!!" Dat een OS evolueert is prima, maar.. de gebruikers bepalen het OS en niet omgekeerd, vind ik.
Ik kom er wel overheen, maar een goed product verloren te zien gaan bij zelfveroorzaakt (groot woord hè?) gebrek aan belangstelling, terwijl er voor dat product een grote markt is en dat verlies voorkomen kan worden, dat is héél erg.
 
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/29, 16:48:11 »
Bij Mint heeft de gebruiker nog inspraak ,daar wordt nog naar geluisterd.
Bij Ubuntu is dat zeer fel verminderd ,spijtig genoeg.
Waarom Canonical zelf zijn eigen wil volgt tsja ik weet het niet.
Ze willen het qua uiterlijk meer aanpassen voor de jongere gebruikers .. dus eye candy.
Plus natuurlijk voor de modernere hardware met aanraak scherm etc.
En ja wie het geld heeft is de Boss. :|
In ieder geval kunt u terug veranderen  naar Gnome ,een beginner niet zo snel.
Maar ik denk eerst maar afwachten  wie en wat er uiteindelijk uit de bus komt.
Kan allemaal best meevallen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/29, 20:53:22 »
Als je dan een community OS wilt met een beetje inspraak, maar wel support van Canonical, dan zul je toch eens naar Kubuntu moeten kijken :) Meer community dan Ubuntu, maar toch support van Canonical :)

FrSu

  • Gast
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/29, 22:49:03 »
Voor mij is het "kind" inmiddels al een grote knul geworden ;)

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/29, 23:32:34 »
Voor mij is het "kind" inmiddels al een grote knul geworden ;)

Ze groeien zo snel op tegenwoordig XD

Offline Tom

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/30, 12:09:30 »
Puberteit  misschien of groeistuipjes ach gaat ook voorbij. :D :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/30, 13:08:37 »
Tegenwoordig ben je met 18 toch al volwassen? :D

Pieter2

  • Gast
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/30, 14:28:18 »
Voor mij is het "kind" inmiddels al een grote knul geworden ;)
Zeg maar gerust een grote vent ;)
Hier is Mint echt een blijvertje geworden.

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/30, 15:28:04 »
zolang het nog duurt  XD
straks misschien wel een kind van Debian  :rolleyes:
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/30, 15:54:40 »
zolang het nog duurt  XD
straks misschien wel een kind van Debian  :rolleyes:

Proest! *ziet al gepubliceerde DNA-testen*

Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline h2o

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/30, 16:08:30 »
Tegenwoordig ben je met 18 toch al volwassen? :D
Fout, dan ben je meerderjarig (en maar gedeeltelijk 'volwassen' voor de wet) en de ouders kunnen tot de 21e verjaardag van hun kroost voor eventuele financiële kosten opdraaien. Stel dat zoonlief van 19 in een dronken bui met de auto een grote ravage aanricht, dan kan pa voor de kosten mede op gaan draaien. 'Echt' volwassen ben je met 21.

Ik heb de laatste tijd wat met Linux Mint DE gestoeid en dat beloofd veel. Eigenlijk is het nauwelijks meer dan Debian in een Mint jasje. Feitelijk kun je Debian helemaal als in een Mint versie veranderen (als je weet hoe het moet).
Op het Debian forum las ik van personen die met de pakketbronnen van Mint erbij een Mint DE van hun Debian systeem hebben gemaakt. Inclusief Mint menu, Firefox + Thunderbird (i.p.v. Iceweasel en Icedove).
« Laatst bewerkt op: 2010/10/30, 16:15:22 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/01, 19:19:16 »
Ik heb hier een pc, en als ik Ubuntu 10.10 wil installeren, dan werkt de muis en het toetsenbord niet.
Nu heb ik Mint 9 geinstalleerd, en hier doet alles het gewoon normaal. Tijdens het installeren werkte de muis niet, dus heb ik heel de install gedaan door Tab en enter te gebruiken.

Maar als nu de Mint 10 uitkomt, krijg ik dan automatisch de vraag of ik daarheen wil updaten?
Een trotse linux-beginner!

Offline midas

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/01, 19:29:55 »
Wanneer Mint 10 RC bij jou tot ptoblemen leidt met muis en toetsenbord dan keep your fingers crossed wanneer je de final van Mint 10 installeert.

Waarom niet gewoon bij Mint 9 blijven? Het betreft net als Ubuntu Lucid een LTS-editie en heeft lange termijn ondersteuning en draait zeer stabiel. Nieuwer is niet altijd beter hoor!

Er zijn nu meerdere mensen de RC-versie aan het proberen op www.linuxmintusers.be Daar zou je je oor ook eens te luisteren kunnen leggen.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/01, 23:16:33 »
zolang het nog duurt  XD
straks misschien wel een kind van Debian  :rolleyes:

Proest! *ziet al gepubliceerde DNA-testen*



't is meer een broertje met een kleine achterstand om vervolgens op sommige punten hogere rapport cijfers te krijgen op het her-examen XD XD

Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/02, 09:15:27 »
wie het laatst lacht lacht het best  =D
haaste spoed is zelden goed  :-*
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline Dave

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/02, 11:09:12 »
Nu steeds meer landen, onlangs Rusland nog, besluiten microsoft onafhankelijk te worden zie ik de softwaremarkt voor Linux nog wel een groeispurt maken.
En dat is toch de belangrijkste levensader voor een besturingssysteem.
Microsoft kreeg dat bij de start immers al in de schoot geworpen omdat er al zoveel software was voor de verschillende dos versies en men kon blijven gebruiken.

Er is ontzettend veel progressie bij Canonical, het blijft verbazingwekkend wat er allemaal gepresteerd is en wordt uitgaande van het relatief kleine startkapitaal.
En Mint dobbert er lekker op mee met wat aanvullingen en ander jasje etc.
Vind het ook een prima starters OS eigenlijk en ja ook voor degeen die het gemak zoekt of waar het makkelijker voor mag zijn zoals de reeds genoemde.
Ik zag ook liever een aanklikbaar iets om de restricted extra's te installeren.
Verzin het immers maar eens wanneer je zoiets voor het eerst probeert zonder uitleg.

Offline midas

  • Lid
Re: Kind van Ubuntu: Mint
« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/02, 16:59:31 »
Ik wil helemaal geen flaming war beginnen wat nu beter is...Ubuntu of LinuxMint. Zélf gebruik ik beiden met liefde door elkaar heen, maar toch heeft LinuxMint een aantal plussen die verder gaan dan alleen het buitenkantje:

1. Ubuntu released koste wat kost op een vaststaande releasedatum. LinuxMint gebruikt de final-versie van Ubuntu als als basis voor de release candidate voor de nieuwe LinuxMint-versie (zoals nu LM 10 RC). LinuxMint komt vervolgens niet eerder met een final voordat alle bugs waarop men invloed heeft daadwerkelijk zijn opgelost. It's ready when it's ready en soms kan dat wat langer duren dan anders. Maar er wordt niet naar een vaststaande releasedatum toegewerkt en dat heeft invloed op de kwaliteit. Een gunstige wel te verstaan.

2. Als default filtert LinuxMint de updatepakketten die mogelijk ondermijnend kunnen zijn voor de stabiliteit van met name wifi en 3D-beeldversnelling. In het kort komt het erop neer dat elk update-pakket ingedeeld wordt in een schaal van 1 t/m 5 en dat de updatemanager van LinuxMint alleen de updates 1 t/m 3 doorlaat en installeert. Er zijn voor- en tegenstanders maar je hebt altijd zelf de keuze. Stel je updates 1 t/m 5 in dan krijg je alle Ubuntu-updates binnen inclusief die voor de kernel. De keuze ligt uiteraard bij jou maar beginners wordt allereerst aangeraden niets aan de instellingen te veranderen. Om vooral de stabiliteit te waarborgen.

3. De typische Mint-tools zijn toch wel een aanwinst, vind ik. Van eenvoudig tot complexer...van Mint-menu tot Backup-tool zullen we maar zeggen. Die laatste is toch wel een erg vernuftig ding hoor. Voordeel is dat deze Mint-tools als geïntegreerd geheel door de distro heengebakken zit en worden heel actief doorontwikkeld.

4. De 'readyness out of the box' is toch wel erg aantrekkelijk. Vooral als je kiest voor de DVD-versie dan heb je na de (korte) installatie een heel erg compleet systeem dat gelijk werkt. Ikzelf verkies altijd een fresh-install van een nieuwe versie en dan heb je met LinuxMint binnen een uurtje een compleet werkend systeem en geheel functionerend volgens je eigen voorkeuren. Vind ik in drukke tijden toch wel een erg grote pré.

Tsja, en dat buitenkantje verander ik altijd gelijk even...of het nu Mint of Ubuntu betreft. Gelukkig is dat met Gnome altijd een fluitje van een cent. Het gaat om de techniek die daaronder steekt en Mint heeft mij eigenlijk nog nooit teleurgesteld...ik draai met volle tevredenheid met de LTS-versie (Isadora-64bits). Maar wanneer Natty Narwal in april volgend jaar met de Unity-desktop uitkomt dan moet ik die ook proberen. Ik kan simpelweg mijn nieuwsgierigheid nooit bedwingen en wil graag altijd zelf ervaren where the buzz is about...
Linux Mint 20.2 Cinnamon