Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen  (gelezen 6390 keer)

Offline Nonito

  • Lid
Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Gepost op: 2011/02/21, 12:24:46 »
Alle lofuitingen ten spijt, dat Ubuntu beter zou zijn dan Windows, maar dat heb ik nog niet kunnen ervaren.
Heel eenvoudig omdat de installatie (dubbelboot) van 10.04 LTS resp. 10.10 niet wil lukken.

Ik heb (had) een harde schijf 120Gb met 2 partities, elk ca 60Gb. Op partitie 1 (FAT32) staat Windows XP en partitie 2 (NTFS) gebruik ik voor data opslag.

Om Ubuntu te kunnen installeren heb ik partitie 2 opgesplitst en 15Gb vrijgemaakt voor Ubuntu (blijft NTFS).

Eerst heb ik 10.04 LTS gebruikt, maar dan gaat het gelijk aan het begin al mis. De nieuwe gebruiker wordt voorgehouden, dat je Ubuntu eerst kunt proberen alvorens te installeren. Deze optie wordt niet geboden.
Dan maar dubbelklik op installeren. De eerste wizards doorlopen en dan gaat het echt mis bij schijfruimte toewijzen:
Partities handmatig installeren.
Partitie “3” (15Gb leeg) geactiveerd en vervolgens ‘Nu installeren’.
Fout: “er is geen bestandssysteem gedefinieerd. Dit moet hersteld worden vanuit het schijfindelingsmenu.”
Dan zijn er 2 opties: “/dos” of “/windows/”. Werkt niet.
Op Ubuntu forum wordt de oplossing gegeven: “/”, want de root moet aangegeven worden. Maar ook dan gaat de installatie niet verder.

Als het met 10.04 niet lukt, dan maar met 10.10 proberen. En zo waar: bij het opstarten wordt nu wel de keuze gegeven “Ubuntu proberen” of “Ubuntu installeren”. Maar ook dan gaat het mis bij schijfruimte toewijzen.

Als ik allerlei reacties lees over de installatie op een lege, harde schijf, dan niets van deze problemen.
Opstarten met de Live CD, dan nog een keer wat persoonlijke gegevens invoeren, de installatie gaat verder en als laatste handeling moet nog een herstart uitgevoerd worden. Zo simpel zou het zijn.

Wat ik dan niet begrijp bij dubbel boot installatie:
- Ubuntu weet dat Windows XP aanwezig is
- er is een lege, geformatteerde partitie van 15Gb voor installatie van Ubuntu
- bij ‘Partities handmatig specificeren’ wordt in het volgende venster deze partitie geactiveerd en vervolgens klik op ‘Nu installeren’.
- dan zou de installatie op eenzelfde manier moeten verlopen als met een lege harde schijf
- okay, de grootte van een swap partitie wil ik nog wel invullen
- eventuele koppelpunten moeten toch ook door Ubuntu zelf gekozen kunnen worden?

Misschien te simpel voorgesteld. Maar aan de andere kant wordt gepretendeerd, dat Ubuntu vele malen gebruiksvriendelijker zou zijn dan Windows. Dat wil ik best geloven, als alles eenmaal geïnstalleerd is.
De installatie die ik voor ogen heb, is voor een ‘newbie’ op dit punt helaas niet gebruiksvriendelijk.

Als ik verschillende handleidingen bekijk, dan zie ik in de meeste gevallen een opstartmenu met opties:
- Start Ubuntu
- Start Ubunti in safe graphics mode
- Check CD for defects
- Memory test
- Boot from first hard disk

Ook dit opstartmenu mis ik in 10.04 resp. 10.10. Dit is bewust achterwege gelaten?
Check CD for defects lijkt mij toch een zeer nuttige optie.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/21, 12:34:02 »
Beste Nonito,

Heb je de computer ook met de cd in de lade opgestart ?
want uit je verhaal begrijp ik dat je deze via Windows hebt opgestart.

Heb je dit gelezen ?

http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop

- Roc

Offline Nonito

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/21, 12:59:33 »
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb beide CD's gebrand en naar mijn overtuiging installatie vanaf CD uitgevoerd.
Om alle twijfels weg te nemen, zal ik Ubuntu 10.10 nogmaals installeren.
Brengt gelijktijdig meer ervaring met het nieuwe besturingssysteem.

Groet Nono

Offline aartje

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/21, 13:06:12 »
Ik raad je aan om eens te beginnen met je systeem
te beschrijven. Dus:

moederbord/processor
hoeveelheid geheugen
grafische kaart
soort disk (ide/sata/scsi etc)
grootte disk/diskindeling

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/21, 13:20:19 »
Alle lofuitingen ten spijt, dat Ubuntu beter zou zijn dan Windows, maar dat heb ik nog niet kunnen ervaren.
Heel eenvoudig omdat de installatie (dubbelboot) van 10.04 LTS resp. 10.10 niet wil lukken.

Ik heb (had) een harde schijf 120Gb met 2 partities, elk ca 60Gb. Op partitie 1 (FAT32) staat Windows XP en partitie 2 (NTFS) gebruik ik voor data opslag.

Om Ubuntu te kunnen installeren heb ik partitie 2 opgesplitst en 15Gb vrijgemaakt voor Ubuntu (blijft NTFS).


Voor newbies is ubuntu zeker wel uitermate geschikt , maar waarom geen installatie vanuit Wubi ?
Zoals te lezen is heb je van Windows ook geen kaas gegeten ( no offense ) Windows installeren op een fat32 partitie ?

Verder geef je aan dat de 2de partitie NTFS blijft ....... daar ga je al de bietenbrug op.
Ik zou adviseren om eerst maar eens een Wubi install te doen en/of je eerst eens te verdiepen in bestandssystemen en hun mogelijkheden voordat je een clean install gaat doen. Een install vanf cd gaat je dus niet lukken op een NTFS partitie.

Veel succes

Dit lijkt me trouwens een mooi iets voor een steunpunt :-)  het is immers maar een kleinigheidje dat zo opgelost is.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/21, 13:44:44 door Coffeepad »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/21, 14:03:19 »
De optie ubuntu uitproberen is nog steeds aanwezig.
Het is misschien nog makkelijker dan jij denkt. Als je de installatie handleiding gelezen hebt zie je ook dat het vooraf partitioneren helemaal niet nodig is dat regeld de installatie cd zelf.
De installatie cd is een bootable cd. Het is dus de bedoeling dat je je bios zo insteld dat je cd lezer de eerste opstart is.
Om het menu met de tests te krijgen druk je op de spatiebalk tijdens het opstarten.


Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Nonito

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/21, 14:42:46 »
Na de eerste handelingen bij het installeren van Ubuntu 10.10 komen een aantal windows:
1. Voorbereiden op de installatie van Ubuntu
2. Schijfruimte toevoegen
-   hier ontbreekt optie 1: Installeer naast bestaande besturingssystemen

Als je dan verder zou gaan dan krijg je inderdaad de mogelijkheid om een partitie te kiezen en brengt Ubuntu zelf de  wijzigingen aan.

Dus is de vraag: waarom ontbreekt optie 1?

Offline Nonito

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/22, 09:45:09 »
Nog even een terughoudend antwoord op de reaktie van het slimste jongetje uit de klas in antwoord 4.
Om data handmatig toegankelijk te houden vanuit het oude DOS, heb ik Windows XP op schijf met FAT 32.

Het is inderdaad maar een kleinigheidje, dat is opgelost met Wubi om Ubuntu op een NTFS partitie te installeren.
Als ik na de installatie met een partition manager (Active Boot Disk of Acronis Dusk Director Suite) het format bekijk, dan is dit niet gewijzigd tijdens de installatie. Linux heeft geen probleem met NTFS.
Als dit jongetje zelf voldoende kaas gegeten zou hebben van Linux, dan was de reaktie wellicht iets gematigder geweest.

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/22, 10:05:02 »
Het slimste jongetje van de klas ben ik nooit geweest  XD
En dat je data vanuit dos toegankelijk te houden dat is een heel goed argument !! Ik had alleen niet verwacht dat het nog gebruikt werd.

En dat je tegenwoordig Linux op een ntfs partitie kan installeren is nieuw voor me , is die mogenlijkheid er enkel voor Ubuntu of zijn we al zover dat elke fatsoenlijke linux distro deze mogenlijkheid out of the box biedt ? Kortom nog een hoop (bij) te leren !!

Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/22, 10:21:38 »
Citaat
En dat je tegenwoordig Linux op een ntfs partitie kan installeren is nieuw voor me...

Dat kan dus NIET. Linux kan wél ntfs lezen en schrijven, maar installeren op een ntfs-schijf kan dus niet,

Citaat
Each o/s can access the filesystems of the other operating systems with the
proper drivers installed. That isn't the same thing as trying to install
Linux on an NTFS partition. :-)

lees het maar na op onderstaande link. :D

http://fixunix.com/ubuntu/344495-install-ubuntu-into-ntfs-partition.html
« Laatst bewerkt op: 2011/02/22, 10:23:44 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline aartje

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/22, 10:41:42 »


Ik heb (had) een harde schijf 120Gb met 2 partities, elk ca 60Gb. Op partitie 1 (FAT32) staat Windows XP en partitie 2 (NTFS) gebruik ik voor data opslag.

Om Ubuntu te kunnen installeren heb ik partitie 2 opgesplitst en 15Gb vrijgemaakt voor Ubuntu (blijft NTFS).


Voor newbies is ubuntu zeker wel uitermate geschikt , maar waarom geen installatie vanuit Wubi ?

========================================================================================
A) Beschrijf je systeem eens, hoeveel geheugen heb je bv ? Als je te weinig hebt (minder dan 512 MB) lukt het niet.
B) Wubi is k***t, ik zou dat nooit gebruiken.
C) Ik zou je 2e partitie opofferen. Maak daar een extended partitie van met daarin
    de volgende logische partities:
    1) / (root) van 10 GB ext4-filesysteem
    2) /home van 10 GB ext4-filesysteem
    3) swap-partitie van 2 GB
    4) data-partitie van de rest (38GB?) NTFS-filesysteem
D) Nogmaals, beschrijf je systeem. Het zou kunnen dat je een oud systeem hebt
    met een 1024 cilinder-limiet bij het booten, dan zou je indeling heel anders moeten,
    anders werkt het nooit !

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/22, 11:13:29 »
Nog even een terughoudend antwoord op de reaktie van het slimste jongetje uit de klas in antwoord 4.
Om data handmatig toegankelijk te houden vanuit het oude DOS, heb ik Windows XP op schijf met FAT 32.

Het is inderdaad maar een kleinigheidje, dat is opgelost met Wubi om Ubuntu op een NTFS partitie te installeren.
Als ik na de installatie met een partition manager (Active Boot Disk of Acronis Dusk Director Suite) het format bekijk, dan is dit niet gewijzigd tijdens de installatie. Linux heeft geen probleem met NTFS.
Als dit jongetje zelf voldoende kaas gegeten zou hebben van Linux, dan was de reaktie wellicht iets gematigder geweest.



Welke data wil je nog toegankelijk houden onder DOS?

Klopt Linux heeft geen problemen met NTFS. Heb je helemaal gelijk in. Het is alleen zo dat je het niet installeert met NTFS.

Gebruik geen partition manager. Maak gewoon partities aan zonder te formatteren. Doe dat tijdens de installatie van Linux. Dan word alles netjes klaar gemaakt door Linux en weet je zeker dat het goed is.
Doe het niet in NTFS.
klik op de links van hoe te installeren en lees ze een keer door.
Die kunnen je goed helpen bij de installatie of neem contact op met een steunpunt bij jou in de buurt. Die kan je precies uitleggen hoe het werkt en het je voor doen.
 

Offline Nonito

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/22, 11:45:40 »
Nog even voor alle duidelijkheid:
De tweede partitie was NTFS en deze heb ik opgesplitst.
In Wubi heb ik aangegeven welke partitie gebruikt moet worden voor de Ubuntu installatie.
Tijdens de installatie is het format van de partitie niet gewijzigd!!!
Als Linux z’n eigen format heeft, waarom wordt dan niet de keuzemogelijkheid gegeven de partitie te formatteren alvorens met de installatie te beginnen (zoals bijv. bij installatie van Windows XP)? Zou dan problemen kunnen voorkomen.
Te simpel geacht?


Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/22, 12:11:30 »
idd: te simpel gedacht.

Je installeerd met wubi. Dat betekend dat je ubuntu binnen windows als programma installeerd. Dit is leuk voor de beginnende gebruiker maar aangezien jij duidelijk wensen hebt die groter zijn raad ik je een andere aanpak aan. Je start niet op vanaf de live cd. Je creeerd dan ook geen eigen partitie op je schijf.
Mijn advies is installeer een echte dual boot. Boot (Opstarten) vanaf de cd en je krijgt de keuzes waarom je vraagt. Je kan je bestanden op de ntfs of fat32 schijven zijn vanuit ubuntu gewoon benaderen. Mocht je windows installatie het begeven heb je ubuntu nog over.

Maak er wat moois van. ^-^

Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Coffeepad

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/22, 12:19:21 »
Dus als ik het goed heb , heb je eerst vanuit windows geprobeerd te installeren waar je de partities hebt aangemaakt ( dit bleef NTFS ) en vervolgens heb je vanaf de cd geprobeerd te installeren ? waaruit dus de foutmeldingen voortkwamen ?

Offline Nonito

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/22, 12:56:37 »
Antw. # 14
Neen. Eerst geprobeerd de nieuwe partitie te gebruiken met de LIveCD met als gevolg de foutmeldingen.
Daarna vanuit Windows Wubi gebruikt om te installeren.

Antw. # 13
Voor alle duidelijkheid voor mijzelf:
1. Uninstall Ubuntu via Control Panel
2. De “Ubuntu” partitie formatteren
3. Samenvoegen met de andere NTFS partitie
4. Vervolgens dubbelboot uitvoeren met Live CD
5. Dan komt tijdens de installatie de vraag: welke partitie gebruiken?
6. Een volgende vraag. De grootte voor de installatie van Ubuntu?
7. Ubuntu maakt dan deze partitie met een Linux format
8. En voert vervolgens de installatie uit


Zijn er eventueel nog items in de Windows XP registry na het de-installeren van Ubuntu achtergebleven die eerst verwijderd moeten worden?

Zo ongeveer?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/22, 13:18:42 »
Nee je hoeft verder niets met XP te doen of wat dan ook.
Alleen aangeven waar je Linux wilt en die laten formatteren door Linux en dan begint hij daarna met de installatie.
Zorg dat je met internet verbonden bent tijdens de installatie. Dan haalt hij gelijk wat updates binnen en wat andere software.

Offline Nonito

  • Lid
Re: Probleem installatie / schijfruimte toewijzen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/22, 13:28:56 »
Als ik naar de NTFS partitie verwijs dan mag Linux natuurlijk slechts een deel van deze NTFS partitie afhalen en niet de gehele NTFS partitie gebruiken.