Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 64Studio of Ubuntu Studio?  (gelezen 1529 keer)

Raymond

  • Gast
64Studio of Ubuntu Studio?
« Gepost op: 2008/05/07, 22:30:14 »
Eerst een vraagje: waarom zijn die twee zó groot? Wat zit er allemaal in? Van die 64Studio krijg ik de indruk dat het ook een volledige Debian installatie bevat. Ergens gelezen.

Tweede vraagje: wat is het verschil tussen die twee?

En tenslotte, als Sonar user onder XP, met veel muziek stuff (orkestraal), welke is beter. Ik zag ook ergens iets over energyXt2. Is dat vergelijkbaar met Cubase of Sonar?

Zomaar wat losse eindjes invullen, dus.

Raymond

64Studio of Ubuntu Studio?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 07:46:03 »
Hoi Raymond,

Hoe bedoel je "waarom zijn die twee zo groot?" UbuntuStudio bevat een complete muziek-, video- en grafische studio. Beide distributies maken gebruik van Debian-gebaseerde softwarebronnen en de verschillen qua software zijn dan toch te verwaarlozen, dan wel snel op te lossen door ontbrekende pakketten alsnog te installeren.

De lijst voor UbuntuStudio staat hier:
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuStudio/PackageList

Een belangrijk verschil is wellicht de mogelijkheid van ondersteuning door de gemeenschap. De Ubuntu gemeenschap is vele malen groter en dat betekent dat je bij eventuele problemen sneller, vaker, makkelijker bij een ander terecht kan die al een oplossing heeft bedacht.

Vergelijk maar even het aantal berichten op het 64Studio forum (Engelstalig) met alleen al het Ubuntu-NL forum.
http://64studio.com/forum/11

Zelf ken ik Sonar niet, dus het geven van een vergelijking is dan riskant. Maar waarom probeer je beide distributies gewoon niet even. Ze zijn beide als een live cd/dvd op te starten, dus je kunt er kennis mee maken zonder te hoeven installeren. Dan heb je ook snel genoeg gezien of de ervaring een beetje in de buurt komt van Sonar.

Groetjes

Jan Stedehouder

Raymond

  • Gast
64Studio of Ubuntu Studio?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 09:13:41 »
Zoals U al zei, het forum van UBUNTU is voller.  Over de grootte was ik verbaasd, 1.02 Gb komt niet vaak voor, behalve bij een sample library (soms meer dan 60 Gb). Ik ga voor UBUNTU studio. Hoe zit het eigenlijk precies? Ik kan dat niet in mijn kop krijgen?

Een OS omgeving als Linux en ook Windows Xp gebruiken user-data-bestanden, bijvoorbeeld in Sonar projectfiles waarin alle toeters en bellen van het orkest staan. Ik heb natuurlijk veel databestanden - partituren, midifiles, etc. - die allemaal ergens staan. Als ik met UBUNTU ga werken dan komen daar ook databestanden uit. Worden die neergezet in de Linux partitie? Als dat zo is, dan ben ik gauw "vol". Ik heb nl. 30 Gb gereserveerd voor Linux en die muziek-databestanden zijn soms gigantisch.

Jawel, hier spreekt een leek,

Raymond

64Studio of Ubuntu Studio?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 10:17:35 »
LOL. Ik denk dat vrijwel iedereen hier als leek begonnen is en tegen dezelfde vragen is aangelopen. Waar je nu tegen aankijkt is een zogenaamde 'dual boot' installatie met zowel Windows XP als UbuntuStudio. Er zijn verschillende mogelijkheden om bestanden uit te wisselen, maar een van de methoden is om een aparte partitie te maken voor de databestanden van de gebruiker.

Even los van de partitie indeling heb je natuurlijk te maken met de uitwisselbaarheid van de bestanden. Voor Linux is een breed pakket programma's beschikbaar voor een volwaardige muziekstudio.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Linux_audio_software
http://linux-sound.org/
Waar je tegen aan loopt is de vraag of de specifieke bestandsformaten 'open' zijn, in de zin dat je ze zonder problemen in andere software kunt openen en bewerken. MIDI moet geen probleem zijn, maar ik kan mij voorstellen dat het voor andere bestandstypen wel gaat spelen. Je zult per type moeten kijken (1) of ze werkelijk te openen en te bewerken zijn in andere programma's, dan wel (2) veilig te converteren zijn naar een open bestandsformaat. Indien niet, dan wordt een kwestie van kiezen. Of door blijven werken met het programma onder Windows of over stappen naar een nieuw programma waardoor op langere termijn niet tegen dit probleem aan loopt.

In het forum staan ongetwijfeld genoeg tips & trucs voor het dual boot installeren van Ubuntu naast Windows XP met een aparte datapartitie, maar voel je vrij om even direct te mailen. Dan kunnen we even fine-tunen.

Groetjes

Jan

schoappied

  • Gast
64Studio of Ubuntu Studio?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 11:19:08 »
Hoewel ik denk dat Ubuntu wellicht iets makkelijker te configureren is dan 64studio (debian), zijn de ervaringen als audio studio met 64studio beter. Mijn ervaringen en ook van horen zeggen...

Uiteraard kun je ook gewoon de realtime kernel kunnen installeren, ff zoeken in de synaptic naar linux-image en dan moet je de ..-rt hebben. En dan de pakketten die je nodig denkt te hebben.

Zelf gebruik ik voor audio gewoon Debian testing/ unstable, met een -rt kernel.... voordeel is dan dat je (als ervaren linux gebruiker) je systeem helemaal zelf kan inrichten en beheren. Ook kun je alle nieuwste software  installeren.

Maar goed, ik zou 64studio zeker proberen, dan heb je een systeem wat zeer adequaat geconfigureerd is en prima werkt.

Software programma's:
zie o.a.:

- ardour www.ardour.org (midi ondersteuning is in ontwikkeling) of inderdaad energyXT2 (heb ik zelf geen ervaring mee)
- rosegarden (audio midi sequencer, met goede notation optie!) http://www.rosegardenmusic.com/
- hydrogen (drum computer)
- qtractor (midi, audio home studio)
- muse (midi sequencer)
- mscore (Finale op linux)
- nted (zeer lichtgewicht en snelle notation editor)
- audacity
- lmms (fruityloops op linux)
- solfege Solfege is free music education software.

zie voor commerciële software ook renoise and reaper, die werken goed op linux

Voor veel nuttige info zie: http://linuxmusicians.com/viewforum.php?f=19&sid=40939dddfec102fdf822c96c1760b708

En ik kan je aanraden om lid te worden van de LAU mailinglist (zie ook handtekening).

Raymond

  • Gast
64Studio of Ubuntu Studio?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 15:20:40 »
Ho, stop de persen, oftewel de antwoorden. Heel veel dank. Hier kan ik de volgende dagen/weken wel mee vooruit. Ik doe het langzaam, alle dingen één voor één proberen over te zetten. Jullie berichten heb ik afgedrukt.

Zo, en nu beginnen met Ubuntu te installeren....... fingers crossed!!!
Na de installatie van een LinkSys modem, effies uitpuffen (wat een gedoe bij HetNet!). Tis te warm voor ingewikkelde zaken.

Raymond

schoappied

  • Gast
64Studio of Ubuntu Studio?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 19:32:52 »
succes!