Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internetverbinding te langzaam  (gelezen 2762 keer)

internetverbinding te langzaam
« Gepost op: 2008/03/17, 22:10:23 »
Mensen,
Ik heb gezocht op dit forum en op de site van mijn provider.....
Geen vergelijkbare zaken gevonden.

Ik heb adsl van xs4all.
Een poosje geleden was het nog van kpn,  met xs4all als isp. Twee rekeningen dus. Nu kwam xs4all echter met de mogelijkheid om over te stappen op "xs4all-only" - kennelijk een eigen netwerk gekregen. Met deze overstap zou ik voor hetzelfde geld een verbinding krijgen die veel sneller is. Ik ben daarom dus overgestapt.

Goed. Mijn snelheid zou nu moeten zijn: 2048/512 kbps.
Maar als ik een test uitvoer (bijvoorbeeld op speedtest.nl), dan blijkt die snelheid veel lager uit te vallen: 1733/400 kbps. In mijn ogen is dat echt te laag.

Ik heb mijn modem goed geconfigureerd, volgens voorschrift van xs4all.

In de wetenschap dat het aan xs4all kan liggen, wil ik eerst zeker weten dat het niet aan mijzelf ligt.

- Door die overstap zou de snelheid veranderen. Had ik toen mijn netwerkverbinding moeten verwijderen en dan herinstalleren ofzo? Kan het daaraan liggen?
- Bij het downloaden van bijvoorbeeld een torrent, kan ik de snelheid zien. Die is nog steeds hetzelfde als onder mijn oude verbinding. Nu weet ik wel dat het aan meerdere factoren ligt, maar toch lijkt het een vreemde zaak.

Of zijn de waarden die ik op speedtest toch wel aanvaardbaar te noemen?


Alvast dank voor het meedenken.

Offline Petervdw

  • Lid
internetverbinding te langzaam
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/17, 23:02:05 »
Aan sisosteven
Dijk van een snelheid. Niks aan doen. Meestal kom je niet boven de helft. Het is maar net hoeveel abonnees er per extern IP-nummer worden toegelaten en hoeveel er daadwerkelijk op de lijn actief zijn. De providers garanderen die snelheid niet, het is de maximum snelheid.
Vr.groet, peter

Nou, dat staat er wel erg krom. In principe heeft de provider per 20 deelnemers een  bepaalde bandbreedte beschikbaar waar volgens een gelijktijdigheidsrekening slechts een aantal deelnemers tegelijk gebruik van maken. Zijn het er meer, dan wordt de beschikbare bandbreedte per deelnemer ingekrompen, en dan daalt dus je snelheid. De snelheid kan overigens door nog een aantal andere factoren worden beinvloed. De snelheid van de verzendende partij, zijn op de ontvangende computer nog andere zaken aan de gang, maakt de provider zich schuldig aan overboeking (meer dan 20 abonnees per kanaal) en nog wat van die narigheid. Feit is dat je maar zelden die max snelheid haalt.

internetverbinding te langzaam
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/18, 08:15:30 »
Peter,
Dank voor je reactie.
Een beetje gerustgesteld, toch wel.

Toch kwam ik met mijn vorige abbo wel redelijk aan de snelheid..... Vandaar mijn vraag. Maar ik weet genoeg.
Bedankt ;-)

internetverbinding te langzaam
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/22, 12:07:44 »
Okee.
Ik heb min of meer "toevallig" een pagina van mijn provider gevonden waar meer info staat. Onder andere een tabel met gemiddelde snelheden, gemeten door iPing. Ik heb het nagemeten en kom ruim boven dat gemiddelde uit.

Daarmee is mijn vraag helemaal opgelost.

Peter, bedankt voor het meedenken :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
internetverbinding te langzaam
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/22, 12:09:32 »
Het is eigenlijk schandalig, dat we meestal de snelheid niet halen waarvoor we wel betalen. De firma's List & Bedrog, die internetaanbieders.

Offline Petervdw

  • Lid
internetverbinding te langzaam
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/22, 21:16:34 »
Aan Pjotr123
Nou, nee, het is meer een kwestie van concurrentie. Als je een gegarandeerde snelheid van 2048 kbps zou willen dan kan dat, maar dan wordt het abbo twee keer zo duur. Tiscali deed dat vroeger zo, maar ze zijn nu door Telfort overgenomen. Juist door de gelijktijdigheids rekening wordt het abbo stukken goedkoper. De mensen kiezen massaal voor goedkoop i.p.v. kwaliteit. Dat een internetprovider er niet voor kiest om dat allemaal "op de voorpagina" te zetten is duidelijk. Als je een auto verkoopt, zet je ook niet in de advertentie dat de bodem er bijna uitvalt, toch? Hoogstens dat enig onderhoud wel noodzakelijk is.  :-D
Die 2048 kbps levert je eigenlijk een praktische snelheid van max 160 tot 175 MBps
Je moet delen door 10 �  11 plus dat er nog wat overhead meegestuurd wordt, om aan de snelheid in MBps te komen die Windows bij het downloaden vermeldt.
Vooral over de eenheden kom ik veel vragen tegen.
Vr. groet, peter

De prijsvechters maken zich wel schuldig aan "overboeking", en dat is wel nadelig voor je snelheid.  :-)