Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Drivers grafische kaart  (gelezen 1102 keer)

Offline dendikke

  • Lid
Drivers grafische kaart
« Gepost op: 2013/10/07, 22:39:22 »
Ik heb zorin en wil nu extra drivers installeren voor mijn grafische kaart.
Ik had er al 1 van geprobeerd maar toen had ik geen beeld meer en heb dan zorin opnieuw geïnstalleerd.
Nu durf ik niet meer omdat ik niet weet hoe ik dan terug kan, helaas zal ik die toch nodig hebben om google earth draaiende te krijgen.
Hierbij drie screenshots, 1 van het moederbord, 1 van de grafische kaart en 1 van de extra drivers.
Iemand die er meer kaas van gegeten heeft dan ik?
(Ik kan bij deze maar 1 bijlage plaatsen,  ga direct een replay op deze doen met de tweede en derde .)


Offline dendikke

  • Lid
Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/07, 22:40:16 »
hier de andere.

Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/08, 11:35:56 »
Weet je nog welke versie van de drivers je hebt geprobeerd? Ik heb geen kant en klare oplossing, maar wellicht dat een andere versie beter werkt.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline jan11000

  • Lid
Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/08, 16:36:24 »
Zoek met google op je videokaart,
dus,

ubuntu 12.04+videokaart
Of,
ubuntu+videokaart model

Dan zie je vanzelf of er problemen zijn, of zijn geweest.

Offline dendikke

  • Lid
Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/08, 20:50:19 »
Kijk da's nou het probleem, ik weet niet meer welke ik geprobeerd heb, ik durf dus nu niet meer omdat ik niet weet, wanneer het niet werkt, hoe ik terug kan omdat ik dan geen beeld heb.

Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/08, 21:59:57 »
Een beetje zoeken op internet levert het volgende op:
Kaarten voor de 8xxx serie worden als te "oud" gezien voor Unity, dus je moet geluk hebben willen ze goed werken. Echter schijnt het dat oudere kaarten soms prima met de nieuwe drivers uit de voeten kunnen, en toevallig worden die vaak niet standaard aangeboden. De volgende oplossing wordt dan aangeboden:
Let goed op, dit is op eigen risico. Het toevoegen van een ppa kan een systeem breken of onveilig maken. Met deze ppa heb ik zelf goede ervaringen.
Kopieer en plak het volgende in een terminal (plakken kan met ctrl-shift-v):
sudo apt-add-repository ppa:ubuntu-x-swat/x-updates
Voer daarna het volgende uit in de terminal:
sudo apt-get update

Hierna kan je de driver die aanbevolen wordt in het menu installeren. De driver zou nu goed moeten werken. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan het nodig zijn de Nouveau-drivers opnieuw te installeren. Om dit te kunnen doen moet je weten hoe je vanuit Grub een herstelmodus op kan starten. De Grub kan worden geactiveerd door de shift toets in te drukken nadat de bios is opgestart.
In herstel-modus kan het volgende commando worden uitgevoerd: sudo rm /etc/X11/xorg.conf
Let ook hier goed op, dit commando kan bestanden definitief verwijderen en dus onherstelbare schade aanrichten. Weet dus wat je doet
Als het goed is zullen de Nouveau-drivers het nu weer overnemen, en kan je vanuit het software-centrum of synaptic (aanbevolen) de resten van de nvidia-drivers verwijderen.

Mocht het niet duidelijk zijn, meld het gerust.

Bronnen:
http://askubuntu.com/questions/106686/nvidia-geforce-6150-unity-3d-wont-work/106784#106784
http://askubuntu.com/questions/12937/remove-nvidia-driver-and-go-back-to-nouveau
« Laatst bewerkt op: 2013/10/08, 22:01:43 door kebabfish »
Op de chat te vinden als debiantux

Offline aartje

  • Lid
Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/09, 06:59:49 »
Wat een probleem is met dit geval is dat :

a)  Zorin wordt gebruikt, er zijn er maar weinig die dat doen en je hoeft dus weinig
     of geen respons te verwachten bij problemen. Bv. Mint zou een veel betere keus zijn
     omdat er veeeel meer gebruikers van zijn (of Xubuntu oid)
b) De TS durft niets meer te experimenteren omdat hij dan geen beeld meer heeft.
     Wat zou helpen is om dan terug te kunnen vallen op een goed backup en restore systeem,
     zodat je je root-partitie voor je begint te experimenteren backupt op een externe HD
     en het dan in geval van problemen zo weer terug kan zetten. Dit kan met Clonezilla.
     De TS zou dan eerst een moeten experimenteren met het backuppen en weer terugzetten
     van de root-partitie en het repareren van grub.
c) De TS heeft waarschijnlijk niet veel ervaring, heeft niet veel anderen in zijn omgeving die
    het wel hebben. Dat zal met Zorin ook niet zo gauw gebeuren, lijkt me. Neem daarom
    een meer gebruikte distributie, Mint, Xubuntu, Ubuntu. Die zouden allen makkelijk op
     een AMD CPU 2,8 GHz met 2GB moeten kunnen draaien. Misschien krijg je dan ook
     problemen met Google-earth, maar dan zijn er meer forumleden die je zouden
     kunnen helpen.
d) De TS stelt zijn vraag niet in een Zorin-forum maar in een Ubuntu forum. Er bestaat een
     Zorin-forum, maar die is natuurlijk Engelstalig.

Het argument dat Zorin er mooier uitziet vind ik persoonlijk geen argument. Zorin lijkt dan
misschien veel op Windows, maar met een beetje moeite kan je je favoriete programma's ook
wel onder Gnome of een andere Windowmanager (XFCE,MInt) draaien. Het gaat toch om
de applicaties en niet om het uiterlijk ?

Offline dendikke

  • Lid
Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/09, 12:21:02 »
Ik begrijp niet dat men steeds over een andere distributie  begint, ik heb ubuntu gehad en vond dat maar niks, ieder zijn eigen mening toch?
Zorin vind ik wél goed, wat voor ubuntu werkt werkt ook voor zorin, vandaar dat ik het vraag in een ubuntu forum.
Ik zeg toch ook niet dat iedereen naar windows moet overschakelen?
't Is toch maar waar je je goed bij voelt? Toch?
En het enige probleem dat ik nu heb is dat ik de nvidia drivers niet DURF te installeren omdat ik te weinig ervaring heb.
Voor de rest werkt alles schitterend.
En bijleren mag toch wel zeker?

Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/09, 13:19:22 »
Zolang de motor gelijk is, kan je dezelfde reparaties uitvoeren ;) Ik zou aanraden om een steunpunt in de buurt uit te zoeken, mocht het mis gaan dan kan diegene de boel nog herstellen. Klik hier voor de kaart: http://kaart.ubuntu-nl.org/
Mocht je een 2e pc/laptop beschikbaar hebben, dan kan je ook op de chat hulp zoeken. Mocht het mis gaan, dan kan je via de 2e pc/laptop hulp vragen wat dan te doen. Ikzelf ben daar ook beschikbaar, evenals op de steunpuntenkaart.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline dendikke

  • Lid
Re: Drivers grafische kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/09, 14:05:33 »
Thanks, daar heb ik wat aan. ;)