Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extreem hoog geheugenverbruik  (gelezen 3607 keer)

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Gepost op: 2008/06/18, 10:29:17 »
Zoals misschien bekend, ben ik nogal bedreven met lichtgewicht systemen.
Op zolder heb ik drie werkstations. 2x 256 MB en 1x 512 MB RAM. Ik heb alle drie de werkstations met exact hetzelfde script geïnstalleerd. Er staat dus op -ALLE- werkstations exact hetzelfde.

Nu het probleem.

Op de twee werkstations met 256 MB wordt meteen bijna al het geheugen verbruikt, maar er staat niet veel geheugen in de cache.

Hieronder een schermfoto, net na het opstarten met IceWM


Je ziet, maar 72 processen (Gimp draait ook om een schermfoto te maken) en verder bijna geen een prpces wat extreem veel geheugen verbruikt.

Op mijn andere werkstation (van 512 MB RAM), een heel ander verhaal:



Dat verbruikt maar 74 MB, een normale hoeveelheid en ook (net zoals de andere twee werkstations) 74 processen (waaronder Gimp) in gebruik. Een normale hoeveelheid.

Nogmaals: Op alle drie de werkstations staat exact hetzelfde geïnstalleerd, alle werkstations draaien (ongeveer) evenveel processen, maar de twee 256 RAM systemen verbruiken 120 MB meer dan het 512 MB RAM systeem.

Wie kan mij vertellen hoe ik kan achterhalen wat er allemaal zoveel extra RAM verbruikt (+/- 120 MB)..??
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/18, 10:33:56 »
Gedeeld video-geheugen -> 128 MB
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/18, 10:58:26 »
Gedeeld video geheugen??? Waar zie je dat?

Hier mijn laptop die ruim een uur aan het draaien is.


Ook een 256 MB RAM systeem, en die verbruikt (met Firefox + Gimp) ook het normale aantal RAM.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/18, 11:14:28 »
Ik denk dat het gaat om geheugen dat als cache wordt gebruikt. Dus je bent het niet echt kwijt.

In Gnome installeer ik altijd de systeembelastingmeter, en dan zie je als donkergroen wat er echt gebruikt wordt van het geheugen, en als lichtgroen wat er als geheugencache wordt gebruikt. De cache is geen verlies van geheugen, want het wordt niet echt gebruikt.

Mogelijk varieert het cachegebruik al naargelang de harde waren: het ene moederbord is het andere niet.

Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/18, 11:20:13 »
Hetgeen ik wil zeggen: Video-kaarten verbruiken ook geheugen, sommigen hebben voldoende aan het speciale GDDR-geheugen dat meegeleverd is met video-kaart, andere video-kaarten verbruiken naast de GDDR ook een deel van het gewone RAM-geheugen. Een andere naam hiervoor is "shared-memory". Zo zijn er kaarten die 128 MB shared memory gebruiken.

Waar dat je dat kan zien / of dat bij jouw ook het geval is, weet ik niet, het is maar een ideetje...
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/18, 11:21:52 »
@ Pjotr Ok, dat snap ik (ook wel ;) ). Maar waarom wordt er bij de twee werkstations 256 - 250  geheugen verbruikt, terwijl er maar 43 MB voor cache staat?
Mijn laptop doet dat toch anders: 256 - 251 MB waarvan 127 MB cache. Netto dus 111 MB in gebruik. En die laptop draait dan al > 1 uur. Die twee werkstations draaien nog geen vijf minuten en gebruiken netto al 198 MB (250 MB - 43 MB cache) van het geheugen en dan is alleen Gimp in gebruik. Dan zou het cache MB's toch veel groter moeten zijn?

De situatie:
Werkstations: 250 MB - 43 MB cache = 198 MB (ongeveer)
Laptop          : 251 MB - 127 MB cache = 111 MB (ongeveer)
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/18, 12:02:10 »
Ik heb een van die werkstations eens opgestart met de SystemRescue CD en daar top uitgevoerd:

110 MB - 67 MB cache

In de rescuemodus opgestart:

111 MB - 93 MB cache.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/18, 13:07:47 »
Als ik jou was zou ik deze even installeren:
http://www.tectonic.co.za/?p=2396

Monk.

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/18, 15:58:05 »
Heb ik gedaan. Wat mij dus meteen opvalt is dat xorg op de 256 MB systemen > 150 MB gebruikt, en op het 512 MB systeem maar 20 MB. Er is dus iets met xorg aan de hand.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/18, 16:15:59 »
Hier een schermfoto van gmemusage (Laptop 256 MB):



En hier het resultaat van een van de werkstations die zoveel geheugen verbruiken:



Wat mij hier opvalt is dat xorg kennelijk geheugen vrijmaakt voor een opgestart programma. Wanneer ik bijv. Firefox opstart, is het verbruik van xorg veel en veel minder, maar dat wordt dan vrijgemaakt voor Firefox. Wanneer ik Firefox dan afsluit, dan neem xorg weer zijn grootte in van > 150 MB.

Hier gmemusage wanneer ik op hetzelfde werkstation Gnome draai:

Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/18, 16:39:14 »
Zitten er hele andere GPU's in die systemen ?
Wellicht moet Xorg dit opvangen door meer geheugen te gebruiken ?

Monk.

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/18, 16:53:30 »
Geen idee? Beide 256 MB RAM werkstations zijn een A-merk (een IBM Netvista en een Compaq Evo). Het 512 MB RAM werkstation is een zelfbouw systeem.

Dat gmemusage is trouwens een leuk programma. Je krijgt goed inzicht wat er allemaal wordt gebruikt. Ik heb voor de grap eens mijn hardybuntu (een blokkendoos installatie met Gnome / KDE / XFCE en IIceWM) erop gezet en eens gekeken bij iedere desktop wat er allemaal draait. Heel interessant.
Ik ga dat eens posten door schermfoto's bij elkaar te voegen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline shappie

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/18, 17:02:37 »
Xorg lijkt hier de boosdoener. Daarom is het echt nodig te weten of er een andere videokaart in zit. En misschien een andere driver proberen indien mogelijk...
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/28, 15:51:11 »
Ik heb Debian Unstable erop gezet.... idem Er zit geen extra videokaart in deze systemen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/28, 17:43:57 »
En dus is het misschien raadzaam eens in de bios te kijken hoeveel geheugen er gereserveerd word voor de vga kaart ??

Dit kan per mobo anders zijn, of anders ingesteld zijn.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/28, 18:26:56 »
En -daar- kan ik niet bij komen (Compaq). Compaq heeft dat deel afgeschermd.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/29, 01:59:10 »
SIGH .....

sja merk computers he ??

hmz kan er ff niet opkomen maar er was een manier om erin te komen....
Als het me te binnen schiet kom ik erop terug.

time and alcohol blur my mind atm :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/30, 10:02:05 »
Citaat van: shappie
Xorg lijkt hier de boosdoener. Daarom is het echt nodig te weten of er een andere videokaart in zit. En misschien een andere driver proberen indien mogelijk...
Hoe kan ik überhapt in Hardy dergelijke drivers aansturen? dpkg-reconfigure x-window-xorg doet niets met de beeldscherminstellingen (zoal bij Feisty wel het geval was).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/30, 13:07:05 »
Probeer eens om de harde schijven te verwisselen. Haal dus de schijf uit de machine die het goed doet, en stop die tijdelijk in de machine die teveel geheugen gebruikt.

Als je nu wel normale waarden ziet, dan ligt het aan de installatie op de machine die teveel geheugen gebruikt.
Zie je nu ook de hoge geheugenwaarden, dan kan dat komen door verschillen in hardware (en dus drivers) of door een bug oid.

Offline woteb

  • Lid
Extreem hoog geheugenverbruik
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/30, 13:47:36 »
Dat zal ik eens proberen, maar ik installeer alles via een script.... Vanmorgen heb ik op school op een paar afgedankte (kloon) computers hetzelfde script gedraaid, en daar zijn de waardes wel goed. Ik bij het opstarten zag ik dat er 32 MB shared memory was.
Maar ik zal die schijven eens verwisselen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)