Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] conversie vectorbestand  (gelezen 9806 keer)

Offline villbill

  • Lid
[opgelost] conversie vectorbestand
« Gepost op: 2009/09/12, 21:53:21 »
Omdat ik nog maar net ben overgestapt naar Ubuntu 8.04, zoek ik voor diverse programma's een vervanger.
Nu heb ik voor vector bestanden wel interesante progamma's als optie gevonden, zoals Inkscape en Xara. Alleen nu zit ik met een redelijk complex Illustrator bestand van meerdere lagen en die zou ik ook graag in die staat willen openen.
Openen en importeren resulteerd in een document van 1-laag en dat is nu net niet de bedoeling.
Heeft er iemand ervaring met de conversie van Illustrator bestanden?

Bvd,
Villi

« Laatst bewerkt op: 2009/11/11, 11:28:20 door villbill »

Offline n00buntu

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/12, 21:58:15 »
Kun je het in Illustrator niet gewoon opslaan/exporteren in *.SVG formaat?

Dat zou de lagen wellicht kunnen behouden (in Inkscape, bijv.).

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/12, 22:13:04 »
Kun je het in Illustrator niet gewoon opslaan/exporteren in *.SVG formaat?

Dat zou de lagen wellicht kunnen behouden (in Inkscape, bijv.).

Ha!
Ik zat alleen nog maar te zoeken maar een oplossing vanuit Xara of Inkscape.
Had er nog niet aan gedacht om het document via Illustrator in verschillende formaten op te slaan. Hier ga ik even op puzzelen.
Bedankt voor het goede idee en ik kom er nog op terug!


Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/13, 17:46:47 »
Kun je het in Illustrator niet gewoon opslaan/exporteren in *.SVG formaat?

Dat zou de lagen wellicht kunnen behouden (in Inkscape, bijv.).

Ik heb verschillende opties geprobeerd, maar waarschijnlijk schiet ik in mijn ervaring met het SVG formaat tekort.
En wellicht zie ik een optie over het hoofd, maar voor zover ik heb kunnen onderzoeken krijg ik vanuit Illustrator nog geen enkel document met gescheiden lagen als ik het bewaar als *.SVG


Offline vanadium

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/13, 18:02:19 »
Dat is Illustrator die niet graag wil dat je andere software gebruikt (vendor lock-in).

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/13, 18:19:16 »
Dat is Illustrator die niet graag wil dat je andere software gebruikt (vendor lock-in).

Thanx vanadium!
Ik kende die term niet eens en was me dus ook helemaal niet bewust van zulke praktijken.
Maar na een middagje worstelen met bestandjes door jouw opmerking, nu toch wel weer de nodige motivatie gekregen om verder te zoeken!


Offline n00buntu

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/13, 18:37:13 »
Kun je het in Illustrator niet gewoon opslaan/exporteren in *.SVG formaat?

Dat zou de lagen wellicht kunnen behouden (in Inkscape, bijv.).

Ik heb verschillende opties geprobeerd, maar waarschijnlijk schiet ik in mijn ervaring met het SVG formaat tekort.
En wellicht zie ik een optie over het hoofd, maar voor zover ik heb kunnen onderzoeken krijg ik vanuit Illustrator nog geen enkel document met gescheiden lagen als ik het bewaar als *.SVG
Lastig...

Misschien dat dit kan helpen voor een beter export-resultaat van Illustrator (het is eigenlijk een oplossing voor een ander probleem, maar wie weet...):
Alternatively, when exporting SVG from Illustrator, uncheck the options "Preserve Adobe Illustrator Editing" and "Optimize for Adobe SVG viewer".
(Uit de Inkscape WIKI)

En misschien heb je hier ook wat aan:
Illustrator SVGs open as having no layers at all

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/13, 19:05:31 »
Kun je het in Illustrator niet gewoon opslaan/exporteren in *.SVG formaat?

Dat zou de lagen wellicht kunnen behouden (in Inkscape, bijv.).

Ik heb verschillende opties geprobeerd, maar waarschijnlijk schiet ik in mijn ervaring met het SVG formaat tekort.
En wellicht zie ik een optie over het hoofd, maar voor zover ik heb kunnen onderzoeken krijg ik vanuit Illustrator nog geen enkel document met gescheiden lagen als ik het bewaar als *.SVG
Lastig...

Misschien dat dit kan helpen voor een beter export-resultaat van Illustrator (het is eigenlijk een oplossing voor een ander probleem, maar wie weet...):
Alternatively, when exporting SVG from Illustrator, uncheck the options "Preserve Adobe Illustrator Editing" and "Optimize for Adobe SVG viewer".
(Uit de Inkscape WIKI)

En misschien heb je hier ook wat aan:
Illustrator SVGs open as having no layers at all


Dank je wel n00buntu.
Wat betreft je eerste optie die je noemt had ik al wat opties geprobeerd...



...en het ontbreken van zelfs een default laag ben ik ook al tegen gekomen.  :'(
Hier ga ik dus ook nog even op zitten!
Beetje lastig werken met een dual boot... van Illustrator naar Inkscape...
...en terug.


Offline n00buntu

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/13, 19:19:26 »
Hier ga ik dus ook nog even op zitten!
Beetje lastig werken met een dual boot... van Illustrator naar Inkscape...
...en terug.
Je hebt wel een project op je schouders genomen, inderdaad. ;)

Hoe dan ook:
Ik hoop voor je dat het gaat lukken.

Succes, i.i.g.!

Offline vanadium

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/13, 21:37:03 »
Citaat
Beetje lastig werken met een dual boot... van Illustrator naar Inkscape...
Inkscape is er ook voor windows!

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/13, 22:04:22 »
Hmmm, voorlopig zit ik op een dood spoor.
De eerste pogingen om een Illustrator bestand met meerdere lagen om te zetten naar een SVG formaat vanuit Illustrator, resulteerde uit op een bestand van 1 laag.
Vervolgens de vele combi's van opties uitgeprobeerd bij het "bewaren als" en uiteindelijk niet verder gekomen dan een *.ai bestand vanuit Illustrator te bewaren als een *.SVG en ook nog alle lagen te behouden.  :o
Illustrator ziet dan wel alle lagen, maar Inkscape ziet bij hetzelfde document geen enkele laag!?  ???
Volgens mij is dit niet eens mogelijk in Illustrator. Hier heb ik altijd een default-laag...


Lastig...

Misschien dat dit kan helpen voor een beter export-resultaat van Illustrator (het is eigenlijk een oplossing voor een ander probleem, maar wie weet...):
Alternatively, when exporting SVG from Illustrator, uncheck the options "Preserve Adobe Illustrator Editing" and "Optimize for Adobe SVG viewer".
(Uit de Inkscape WIKI)

En misschien heb je hier ook wat aan:
Illustrator SVGs open as having no layers at all
n00buntu bedankt voor je url-etjes, maar het resulteerde ook tot niks. Ik heb wel begrepen dat er een heleboel info tevoorschijn komt als ik een bestand op een tekst editer drop, maar als ik daarin de info ga manipuleren dan ben ik binnenkort echt de kluts kwijt.


Citaat
Beetje lastig werken met een dual boot... van Illustrator naar Inkscape...
Inkscape is er ook voor windows!
...Bedankt voor de tip. Inkscape voor Windows dan maar, want hier ben ben ik nog wel een tijdje druk mee.  :|


Offline track

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/14, 11:45:00 »
Op  http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Tools  vind ik twee tools
speciaal daarvoor:  ill2svg  en   ai2svg.py

Heb je die al getest ?

track

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/14, 19:11:15 »
Op  http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Tools  vind ik twee tools
speciaal daarvoor:  ill2svg  en   ai2svg.py

Heb je die al getest ?

track

track, bedankt voor het linkje. Echt te gek wat ik hier op dit forum aan hulp tegenkom.  :D
Maar als ik je linkje check, begrijp ik niet helemaal wat ik moet doen als ik die tools wil toepassen.
Hebben ze het over mijn terminal?

To use the program, just type:
ill2svg.pl [-l "string" -h] infile > outfile.svg

FYI:
Ik ben altijd een eindgebruiker geweest van de computer. Ik ben nog nooit verder gekomen dan de interface van het programma waar achter ik zat te werken.
Linux is dan ook een hele nieuwe wereld waar ik ben ingestapt en dat houd in dat ik nog vaak tegen onduidelijkheden aanloop. Vandaar ik liever te veel vraag dan te weinig.



Offline track

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/14, 19:19:11 »
Ja, dit soort scriptjes draaien gewoon in de terminal.  En zonder enig bling-bling.

track

Offline vanadium

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #14 Gepost op: 2009/09/14, 20:26:51 »
Niet iedereen weet al even goed hoe dat werkt, denk ik.

Zo zou je het kunnen doen

1) installeren

- Zorg ervoor dat je weet waar je het programma "ill2svg.pl" hebt gedownload. Onderstel: in /home/villbill/Downloads.
- Open de terminal en voer volgende commando's uit
sudo cp /home/villbill/Downloads/ill2svg.pl /usr/bin/ill2svg.pl
sudo chmod +x /usr/bin/ill2svg.pl
Je moet je gebruikerspaswoord ingeven.
Je hebt het bestand naar een systeemdirectory in je PATH gekopieerd.
Je hebt het uitvoerbaar gemaakt.

2) uitvoeren

Hiervoor moet je weten waar het bestand zich bevindt dat je wil omzetten. Laten we onderstellen dat het gaat om "/home/villbill/Documenten/Mijn Tekening".

ill2svg.pl "/home/villbill/Documenten/Mijn Tekening" > "/home/villbill/Documenten/Mijn Tekening.svg"

Hetgene tussen rechte haken is niet verplicht. Standaard wordt aangenomen dat je bestand unix regeleinden heeft. Komt het van onder Windows, dan moet je dat aangeven met die optie -l:

ill2svg.pl -l dos "/home/villbill/Documenten/Mijn Tekening" > "/home/villbill/Documenten/Mijn Tekening.svg"

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #15 Gepost op: 2009/09/14, 21:38:11 »
Jij ook bedankt, vanadium.
Ik was al documentatie ah lezen "Werken met de Terminal". Een beetje Jip en Janneke taal is voor mij in dit geval wel gewenst geloof ik.  :)
Ik kan hier in iedergeval wel even verder mee. Nog nooit eerder met een terminal gewerkt, dus neem hier liever even de tijd voor.
To be continued...


Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #16 Gepost op: 2009/09/16, 13:54:06 »
Op  http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Tools  vind ik twee tools
speciaal daarvoor:  ill2svg  en   ai2svg.py

Heb je die al getest ?

track

Hoe kan ik deze tool aan boord krijgen? Als ik het betreffende linkje gebruik...
http://www.xs4all.nl/~hanwen/public/software/ai2svg.py
...kom ik op een soort tekst bestand uit (een *.py) en ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee wat ik er mee aan moet.
Wie kan mij hiermee helpen?


Offline track

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #17 Gepost op: 2009/09/16, 14:19:33 »
Dan heb je het toch al ?

Het staat in de handleiding op http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Tools  :
in de terminal gewoon een:
python ai2svg.py drawing.ai                                        # je doet dit commando - en

# the result will appear as neighbour, named     drawing.ai.svg    <-- dit is de uitkomst dus !

track

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #18 Gepost op: 2009/09/16, 15:35:54 »
Dan heb je het toch al ?

Het staat in de handleiding op http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Tools  :
in de terminal gewoon een:
python ai2svg.py drawing.ai                                        # je doet dit commando - en

# the result will appear as neighbour, named     drawing.ai.svg    <-- dit is de uitkomst dus !

track
Sorry track, maar ik heb nog nooit eerder met een terminal gewerkt. :'(
(...die wijsheid had ik op een later tijdstip willen vergaren)
Ik heb die handleiding ook gelezen, maar ik kan dat niet rijmen met de uitleg die vanadium heeft gegeven.
Hij geeft toch duidelijk aan dat ik het programma gedownload moet hebben zodat ik het naar een systeemdirectory in een PATH uitvoerbaar kan maken.


Offline track

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #19 Gepost op: 2009/09/16, 15:53:33 »
Nou ja, zo'n geheim is de terminal nu ook weer niet ...

uitvoerbaar:  je rechtsklikt op het bestand, onder "eigenschappen" vind je dan ergens de [rechten].
                  Daar moet je in ieder geval "uitvoerbaar" aanvinken (voor je zelf is voldoende).

uitvoeren:  knip en plak mijn "code" vanuit mijn laatste post naar de terminal (rechtsklik telkens).
               Je moet de naam van het bestand aanpassen uiteraard, want die heet natuurlijk niet "drawing.ai"
(p.s.: bij het commando in mijn laatste post hoef je hem niet eens "uitvoerbaar" te maken, want "python" is al uitvoerbaar)

Kijk in die map naar het nieuwe bestand met de ".svg" er achter.  Is ie oke ? 

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 15:55:46 door track »

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #20 Gepost op: 2009/09/16, 16:24:07 »
Oke dan, track. Dank je wel voor de uitgebreide uitleg, want wat je schrijft is volgens mij helemaal duidelijk, zo.
Maar ik mis de stap ervoor nog, want waar haal ik python vandaan?
'ai2svg.py' kent mijn computer niet...


Offline track

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #21 Gepost op: 2009/09/16, 16:30:58 »
python  is er al standaard geïnstalleerd.
ai2svg.py  had je net gedownload dacht ik ?

Dat zal je best naar jouw thuismap verplaatsten (mits hij elders staat),
dan hoef je niet de map te wisselen.  (= change directory, zie beneden)

Dan heb je alles bijeen.  Terminal starten maar.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 16:34:21 door track »

Re: conversie vectorbestand
« Reactie #22 Gepost op: 2009/09/16, 16:32:34 »
Python is een programmeertaal en is standaard geïnstalleerd, daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Werkwijze:

Download eerst het script en sla het ergens op.

Open vervolgens een terminalvenster via Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster.

Stel, het script staat in ~/Bureaublad/ . ~ staat voor je persoonlijke map, bijvoorbeeld /home/villbill. ~/Bureaublad is dus eigenlijk /home/villbill/Bureaublad.
cd ~/Bureaublad
cd betekent "change directory", hiermee navigeer je op de commandline naar een andere map. Je zit nu in ~/Bureaublad. Als het bestand al uitvoerbaar is gemaakt (via de grafische manier: rechtsklikken op bestand -> klik op Eigenschappen -> tabblad Rechten -> vink aan: "Is uitvoerbaar", commandline: chmod +x ./bestandsnaam), kun je het uitvoeren:
./ai2svg.py jouw_bestand.ai
./ betekent dat je een bestand in de huidige map bedoelt. Ik ga er hier van uit dat je bestand.ai óók in ~/Bureaublad hebt staan. Ik zou het daar gewoon even neerzetten als je dat nog niet hebt gedaan, voor het gemak ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/16, 16:56:25 door Cumulus007 »

Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #23 Gepost op: 2009/09/16, 16:43:59 »
Ha, ik voel me bij elke vraag alleen maar euh.. "minder" slim worden...  :|
Ik heb geen flauw idee hoe ik 'ai2svg.py' kan downloaden, want als ik het linkje check, kom ik op een soort tekst uit (*.py).
Wat is de bedoeling dat ik daarmee doe?


Offline villbill

  • Lid
Re: conversie vectorbestand
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/11, 11:27:46 »
Allereerst mijn excuus voor de late reactie. Maar hoewel het een tijd geleden is lijkt het me wel zo netjes om deze topic alsnog te sluiten met mijn (eind) conclusie.

De tools voor de conversie waarvoor ik met mijn terminal aan de slag ben gegaan, resulteerden tot geen duidelijk werkbaar bestand van 0 kb  :'(. Hierover nog een terugkoppeling gevraagd en vervolgens ben ik naar de fora van Inkscape terug verwezen.

Hier ben ik kind aan huis geweest om het een en ander na te lezen. Ik heb veel nagezocht en ik ben veel herkenbare problemen van anderen tegen gekomen. Hier heb ik ruimschoots voldoende info gevonden en kan alles het beste samenvatten in de volgende conclusie:

Zelf blijf ik (voorlopig) toch liever in Illustrator werken zolang het om vectoren gaat.
Laten ik het er maar op houden dat ik gewend ben aan de interface van Illustrator en de opties/bewerkingen zoals deze in Illustrator aangeboden worden. Dit uiteraard zonder een waarde oordeel te geven aan andere applicaties, want dit is gewoon mijn persoonlijke keuze.

Wat de conversie (on topic dus) betreft:
Wellicht kan ik een Illustrator bestand als een *.svg opslaan om vervolgens op een of andere manier te bedenken hoe ik de "vendor lock-in" van Adobe ga kraken, maar dat soort activiteiten genieten uiteindelijk niet mijn grootste voorkeur.

En dan zijn er nog enkele zaken waar Inkscape niet mee overweg kan:
- verloop netten
- "blend" opties (ik weet niet wat de nederlandse naam hiervoor is)
- meerdere lijnen combineren in 1 object

zie hiervoor punt 3 & 4:
http://wiki.inkscape.org/wiki/index.php/Inkscape_for_Adobe_Illustrator_users

En aangezien ik deze opties wel in mijn Illustrator bestand heb toegepast, heb ik in dit geval gezocht naar een conversie die niet mogelijk is.

En natuurlijk iedereen bedankt voor de hulp. Er was genoeg input om mee aan het werk te gaan  ;) !