Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe kan ik ubuntu eraf hale ??  (gelezen 2821 keer)

Gast

  • Gast
hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Gepost op: 2005/10/06, 21:45:26 »
hEejss ik heb ubuntu nu er op staan maar ik snap er nix van :p
nu heb ik een probleem ,, ik wil namelijk xp er weer op hebben en die hele ubuntu eraf hebbe :p kan iemand helpen?  bvd.

hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/06, 21:50:45 »
Xp cd erin, opstarten vanaf cd en de boel weer installeren.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

bratdaking

  • Gast
hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/07, 14:02:15 »
staat xp er nog op?

dan kun je de bootloader terughalen met fixmbr. pas daarna de ubuntu partities met XP weer opnieuw formateren naar NTFS of FAT zodat windows ze weer kan gebruiken

appie1950

  • Gast
hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/09, 14:49:16 »
Fixmbr ? van internet?  ubuntu 5.04? op een opstart floppy zetten? en dan?
mijn vraag is dus kan ik ubuntu opstarten via een floppy  en niet via een opstart menu op de harde schijf.

hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #4 Gepost op: 2005/10/09, 14:54:57 »
Citaat van: appie1950
Fixmbr ? van internet?  ubuntu 5.04? op een opstart floppy zetten? en dan?
mijn vraag is dus kan ik ubuntu opstarten via een floppy  en niet via een opstart menu op de harde schijf.
Verkeerde thread?

Antwoord:
Bij installatie van ubuntu niet op de hd de grub installeren. Systeem vraagt dan om een locatie. Tik dan /dev/fd0 in.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

appie1950

  • Gast
hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #5 Gepost op: 2005/10/09, 15:09:47 »
Ok dat zal ik doen als ik overnieuw begin maar nu staat XP al geselecteerd in de grub? en dat wil ik ongedaan hebben . (om uit te proberen)

hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #6 Gepost op: 2005/10/09, 15:13:07 »
Probeer eens wanneer je in een console zit:
$ sudo grub-install /dev/fd0Eerst maar eens zonder opties. Als het goed is zal er een bootloader op de floppy komen te staan. Start de pc op met flop erin, boot van flop en kijk of je ubuntu en windows kan opstarten.

Als dit lukt kun je ervoor kiezen om de grub van de hd te verwijderen dmv fixmbr, fixboot enz.

edit: aanvulling

Bij een modern moederbord zou je op deze manier ook een usb-stick als bootup medium kunnen maken. Heb daar echter zelf geen ervaring mee.
Hmmmm. De server dappert de server-install.
In de huiskamer zijn de raampjes weer terug...

Anna

  • Gast
hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #7 Gepost op: 2005/10/16, 21:30:15 »
Citaat van: quick_snack
Xp cd erin, opstarten vanaf cd en de boel weer installeren.
Ik ben zelf ook nieuw met ubuntu en heb heel lang zitten klooien om beide systemen op de computer te zetten (lees laptop). Ik heb gewoon de cd erin gegooid van Windows XP, deze vraagt dan of de schijf helemaal leeg moet worden gemaakt en dan klik je aan dat je dat wil. En klaar is kees.

yesplease

  • Gast
hoe kan ik ubuntu eraf hale ??
« Reactie #8 Gepost op: 2005/10/18, 01:43:35 »
Als je alleen ubuntu op de hard disk hebt staan en je wil terug naar alleen windows, dan kun je windows bij installatie vragen om de hele schijf te formateren.

Als ubuntu naast windows op de harde schijf staat dan kun je windows gewoon intact laten als je ubuntu wil verwijderen.

Het lijkt erop dat Appie niet weet dat fixmbr een windows optie is. De fixmbr en fixboot opties kun je gebruiken als je de windows CD in rescue mode gebruikt. Kijk maar even op een windows forum hoe dat moet, bijvoorbeeld op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/783820/