Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel 6.2.0 geeft uitsluitend zwart scherm  (gelezen 1285 keer)

Offline Rodin

  • Lid
Kernel 6.2.0 geeft uitsluitend zwart scherm
« Gepost op: 2023/09/28, 16:22:40 »
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een nieuwe laptop gekocht: HP Victus Gaming laptop, processor i7 12e generatie en een Nvidia videokaart Geforce RTX 3050 Ti. Vrij zware laptop om video's te kunnen bewerken. Deze laptop is in augustus 2022 nieuw op de markt gekomen.
Op mijn andere (lichtere) laptop had ik in september 2022 Xubuntu 22.04.1 geïnstalleerd. Daar zat (en zit nog steeds) kernel 5.15.0 in.
Toen ik mijn nieuwe laptop wilde installeren met Xubuntu 22.04 heb ik die opnieuw gedownload (22.04.2). Daar bleek kernel 5.19.0 in  te zitten. Die gaf problemen, maar na een paar updates en updates voor de Nvidia kaart deed de versie 5.19.0-45 (als enige versie) het goed. Vervolgens kreeg ik in de updates een nieuwe kernel 6.2.0. die is inmiddels bij de versie 6.2.0-33 aanbeland.
Geen enkele versie van de kernel 6.2.0 kan ik echter opstarten. Na het Grub-menu krijg ik steevast een zwart scherm met in de linkerbovenhoek van het scherm een knipperende cursor. En dat is alles.
Ik heb al heel wat afgezocht op internet, maar kan niets vinden. Misschien gebruik ik net niet de goede zoektermen.

Bij de update naar een nieuwe versie van 6.2.0 stelt Updatebeheer voor om de vorige kernelversie te wissen. Maar, heel merkwaardig, Updatebeheer stelt nooit voor om de kernelversie 5.19.0-45 te wissen. Die staat er dus gelukkig nog altijd op en dat is de enige versie waarop ik mijn laptop draaiend kan houden.

Heeft iemand een idee om dat op te lossen?

Re: Kernel 6.2.0 geeft uitsluitend zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2023/09/28, 23:34:40 »
De nieuwste Linux kernell is versie 6.5.5 (uitgegeven september 2023) en op mijn Xubuntu  22.04.3 draait versie 6.2.0-33-generic probleemloos.
Ik heb mij nooit bezig gehouden met kernell's, maar ik waag te betwijfelen als je alleen maar een knipperende cursor ziet bij het opstarten en er gebeurd verder niks dat er wel meer aan de hand is. De kortste klap is gewoon een nieuw frisse installatie uitvoeren.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kernel 6.2.0 geeft uitsluitend zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2023/09/29, 00:09:46 »
Blijf gewoon bij de systeemkernversie die werkt. Het blijven werken met een verouderde systeemkern, met bekende kwestbaarheden, is nog steeds een verantwoorde keuze. Want voor niet-server-gebruik is het praktische risico van het draaien van een verouderde systeemkern, doorgaans aanvaardbaar laag.