Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen rechten om bestanden/archieven in map uit te pakken/toegang geweigerd.  (gelezen 1575 keer)

Offline mrtnm

  • Lid
Hoi,

ik probeer een nieuwe plugin in opencpn te istalleren, gedownload als .zip, en dan in de daarvoor bestemde map ¨usr/local/lib/opencpn uit te pakken. Dit lukt niet, ik krijg de volgende melding:U heeft geen rechten om archieven in de map ‘file:///usr/local/lib/opencpn’ uit te pakken.¨
Knippen/kopieren/plakken lukt ook niet, en van de ene naar de andere map slepen gaat ook niet, dan krijg ik de mededeling ;toegang geweigerd.

hoe krijg ik dit wel voormekaar?

martijn

Offline speculoos

  • Lid
de mappen /usr/.... zijn systeem gebonden structuren,
alles wat daar gebeurt kan enkel door diegene gedaan worden die het systeem mag beheren.
dus diegene die root is.
in ubuntu kan je jezelf manifesteren als root door voor je commando sudo te zetten, dan ben je even tijdelijke plaatsvervanger voor root, dus gewoon sudo voor je commado en dan even je paswoord ingeven.

je moet wel weten waar je mee bezig bent, wees je bewust dat je dus ook zaken kan wijzigen die een invloed hebben op de werking van gans je systeem.

edit:

en als je grafisch op die manier wil uitpakken, dan start je toch best even een terminal op en start de bestandsbeheerder nautilus op met root rechten, dus
sudo nautilus
dan kan je rechtsklikken op je tar pakket en uitpakken.
maar nogmaals dat zijn geen zaken die je zomaar even doet.

kijk eerst of je geen installeerbare versie hebt in synaptics bijvoorbeeld, dat kan al veel moeilijkheden voorkomen.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/11, 01:16:30 door speculoos »

Online Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
kijk eerst of je geen installeerbare versie hebt in synaptics bijvoorbeeld, dat kan al veel moeilijkheden voorkomen.
En is die er niet, kijk dan, of er niet een ".deb" pakket te downloaden is.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline mrtnm

  • Lid
hoi,

het is gelukt, met ´sudo nautilus´, en het werkt!

bedankt!

martijn