Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04  (gelezen 1241 keer)

Offline eddein

  • Lid
3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Gepost op: 2016/04/11, 05:16:21 »
Een paar dagen geleden heb ik een nieuw moederbord aangeschaft, een Gigabyte GA-Z170-HD3 DDR3 Intel® Z170 Express Chipset, http://www.gigabyte.co.nl/products/product-page.aspx?pid=5488#ov, samen met een Intel Corei5 6600K, http://ark.intel.com/nl/products/88191/Intel-Core-i5-6600K-Processor-6M-Cache-up-to-3_90-GHz.

Op dit moederbord zijn twee video uitgangen. Echter: ik heb nog een videokaart, een Asus GeForce GT240 Silent, https://www.asus.com/nl/Graphics-Cards/ENGT240_SILENTDI1GD3/.

Is het mogelijk om nu 3 of 4 beeldschermen onafhankelijk te laten werken? Het beeldscherm dat ik nu op het moederbord heb aangesloten werkt alleen als ik de videokaart weer van het moederbord verwijder.


Alvast bedankt voor de reactie(s).

Offline jan11000

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/04/11, 05:36:18 »
Zoek review van je moederbord of je 2 monitoren kunt aansturen! Dus of het tegenlijk aansluiten kan of dat je maar 1 tegenlijk kunt gebruiken.
Zoek een review van je videokaart of je daar 2 monitoren kunt aansturen!

Offline eddein

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #2 Gepost op: 2016/04/11, 05:44:28 »
Dank je wel voor je vroege snelle reactie.

De losse Nvidia videokaart is jarenlang gebruikt om 2 losse beeldschermen aan te sturen. Mijn vraag is eigenlijk dus of het mogelijk is om mbv de onboard video-uitgang een 3e kanaal te gebruiken (en later wellicht zelfs als 4e kanaal).

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/04/11, 07:21:11 »
Hallo Eddein,

Ik weet dat er computers zijn die zes monitoren aansturen en ik heb ook begrepen dat dat ongeveer het maximum is wat een mens kan gebruiken. Boeiend onderwerp! Daar heb ik zelf geen kaas van gegeten. Ik heb er maar gewoon eentje, maar het boeit me wel

Als je zoekt op ubuntu 4 monitors krijg je een hele berg informatie. Engels natuurlijk weer eens. In ieder geval schijnt het wel goed te kunnen. Kan je daar al wat mee vooruit? Er wordt daar ergens gesproken over een  Display Port bijvoorbeeld? Jouw moederbord heeft zo'n port niet en die grafische kaart ook niet.

Jouw nieuwe moederbord kan wel drie monitoren aan, las ik. Ik neem aan eentje op de VGA , eentje op de DVI-D en eentje op de HDMI aansluitingen. Het instructieboekje moet dat je kunnen vertellen.

Welke variant en versie van de Ubuntu familie gebruik je verder?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline eddein

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/04/11, 07:40:39 »
Goedemorgen Just,

Voor mij is het hoofdzakelijk ook dat ik het interessant vind om 3 monitoren aan te sluiten. Dus niet omdat het moet, maar omdat het kan :-) En tja, ik heb de videokaart en nog een ongebruikte monitor. Dus waarom niet hihi En bij de kringloopwinkel zie ik soms voor een habbekrats beeldschremen die ik als 4e monitor aan zou kunnen sluiten. Maargoed, eerst maar eens 3 proberen. Een eventueel 4e monitor is een leuk volgend project.

Ik zou inderdaad kunnen proberen de 3 monitoren aan te sluiten op de interne aansluiting. Ik wist niet dat de kaart dat aankon. Waar heb je gevonden dat dat kan? Het jammere is dan natuurlijk wel dat ik de 3e monitor via VGA moet laten lopen. Niet echt 2016 zegmaar....

Ik gebruik Ubuntu al sinds 2006. Op mijn laptop staat nog Studio 12.04. Op mijn overleden PC gebruikte ik dat ook. En ik heb nog ergens op een partitie Studio 10.04 staan, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer tenzij ik mijn eigen instellingen weer eens verprutst heb :-)

Oh ja, en ik heb nog ergens Windows 7 staan. Maar die gebruik ik eigenlijk nooit.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/04/11, 08:35:57 »
Ook goedemorgen,

Het wordt zo te zien prachtig weer ook nog!

Wat betreft jouw Ubuntu systeem zou je die 12.04 nog even kunnen aanhouden tot 21 april de 16.04 uitkomt. Dan eerst eens goed uitproberen op jouw PC en overstappen. Die 12.04 heeft wel een erg lange baard nou :D, maar dat hangt er ook wel vanaf welke programma's je graag gebruikt.  Als ik zie dat je een Studio variant hebt: GIMP, Inkscape en LibreOffice hebben hele grote stappen gemaakt, Scribus is een prachtig DTP programma geworden. Mocht je daarin belangstelling hebben, het videomontagepakket Kdenlive heeft in 16.04 een geweldige sprong vooruit gemaakt!

De 10.04 is EOL. Die wordt niet meer bijgewerkt. Een heel erg betrouwbare tussenstap is de 14.04!

Die ene monitor op VGA is inderdaad iets minder, maar die zou je dan misschien het beste voor minder zwaar grafisch werk kunnen benutten? Mail, Twitter enzo meer.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline eddein

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #6 Gepost op: 2016/04/11, 09:08:10 »
Tja, prachtig weer...... ik ben alweer een paar uurtjes centjes aan het verdienen. Strakjes wordt het slapen voor mij vrees ik.... Dank je wel dat je mij aan het mooie weer herinnert  ;)

Ik heb mijn SSD gewist om met een 100% schone installatie te kunnen beginnen. Ik heb voor versie 14.04 gekozen vanwege de stabilliteit en vooral omdat ik zeer gecharmeerd ben van Fragment (foto viewer) en deze gaat maar tot 14.04. Maar ik moet bekennen dat je mij zeer nieuwsgierig hebt gemaakt naar Kdenlive.

En weet je wat het is met VGA...... Het voelt voor mij net alsof je een Rolls Royce gekocht hebt en vervolgens de asbak niet gebruikt. Maar uuuhhhhhh ik moet bekennen dat dat wel een luxeprobleem is. De 3e monitor zal inderdaad vooral voor Facebook en mail gebruikt worden.

Dank je wel voor het meedenken!

Ed.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #7 Gepost op: 2016/04/11, 10:02:51 »
Hoi Ed,

Als pensionado ben ik wel niet aan het werken, maar ik ben vanmorgen toch ook al weer een tijdje bezig de gezinsleden de deur uit te helpen voor de studie en zo meer.

Succes met de klus! Ik heb dat Fragment eens bekeken. Dat ziet er geweldig uit! Maar is dat alleen voor 64 bit?

A propos: we hebben hier op het Forum onder Interactief > Algemeen > Off Topic een draadje met de titel "Show hier je foto" Naast het tonen van je laatste meesterwerk hebben we het er ook over het hoe en je wat. Voor het tonen van een halve mislukking wordt ook niet geschroomd, want daar leren we alleen maar van. Misschien een idee, Ed?

Wat betreft Kdenlive heb ik het plan er een stuk over te schrijven voor de komende Helpmij Nieuwsbrief. Misschien maak ik er ook een ova bestand bij. Dat laad je dan in Virtualbox in Ubuntu 14.04, Windows, Mac, maakt niet uit en binnen enkele minuten draait Xubuntu 16.04 op je PC met Kdenlive, Gimp en Inkscape. Dan kan je er eerst eens lekker mee werken.

De moderne Linux systemen zijn heerlijke dingen voor creatieve lieden! Zelfs de profs zijn steeds meer geïnteresseerd.

Succes en werk ze!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline eddein

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #8 Gepost op: 2016/04/12, 05:38:55 »
Inmiddels ben ik een flinke stap verder gekomen.

In de Bios (http://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_ga-z170-hd3%28ddr3%29_e.pdf blz 31)  heb de setting bij 'Initial Display Output' verandert van PCIe1 Slot naar IGFX.

De Nvidia kaart werkt nog als vanouds. De monitor die nu aangesloten is op de interne videokaart laat een desktop zien met daarin de linkjes naar mijn harde schijven en de Trash enzovoort. Als background heb ik een zwarte muis (zo een beestje met snorharen, pootjes en een staart, dus niet een aanwijs-pijltje)  Harde schijven die niet gemounted zijn, zijn greyed-out. Het scherm lijkt gewoon alles te volgen, behalve dat ik er niet bij kan met mijn muis. Dus als ik afsluit verschijnt de text 'Linux for creative users' of iets in die strekking.

Als driver gebruik ik Nouveau. Het lijkt me dat als ik de Nvidia-driver activeer, dat ik dan helemaal niet meer bij mijn interne videokaart kan. Corrigeer mij als ik er naast zit.

Alvast bedankt aan alle meedenkers.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #9 Gepost op: 2016/04/12, 09:18:00 »
Hoi Ed,

Je zou die beeldschermen zo moeten zien in jouw PC (dit is een voorbeeld met twee schermen)



groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline eddein

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #10 Gepost op: 2016/04/12, 10:30:40 »
Goedemorgen Just,

dank  je wel voor je screenshot.

Ik herken dit window'tje. Bij mij ziet het er precies het zelfde uit, dus ook voor 2 schermen. Mijn 3e (onboard) scherm staat hier niet tussen (wordt dus niet gedetecteerd door dit tool'tje).

Ergens moet ik de driver vertellen dat er een 3e scherm aan mijn PC'tje hangt. Maar waar-oh-waar en hoe-oh-hoe?!?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #11 Gepost op: 2016/04/12, 12:07:15 »
Hoi Ed,

Als ik het nou goed begrijp heb jij die oude Asus kaart erin zitten en daar je beide extra monitoren aan. Die twee ziet jouw PC, maar het scherm aan je (onboard) VGA aansluiting niet.

Haal die Asus eruit en hang je twee extra monitoren aan de HDMI en DVI uitgangen van je moederbord. Wat gebeurt er dan? Nu zou je wel alle drie moeten zien. Je hebt trouwens zoiets als de Xrandr utility. Dat is een wat complex ding, maar je kan er wonderen mee "als" ... .

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #12 Gepost op: 2016/04/12, 14:00:47 »
Ik weet niet of er hier sprake van is, maar vaak wordt bij een externe kaart de mogelijkheid op het moederbord uitgezet met een dip-switch om IRQ conflicten te voorkomen. Soms ook softwarematig maar ik weet niet of dat onder linux gebeurd en hoe dat dan werkt.
Heb je al nagekeken of onboard wel "aan" staat?

Een interessant onderwerp. Ik speel ook met het idee voor twee monitoren maar loop tegen de vragen aan of dat met een usb-monitor kan, en of de software het faciliteert. Bijvoorbeeld van gimp de tool-menu's op het linkse scherm en de te bewerken afbeelding op het rechtse.
Misschien moet ik daar toch maar eens een topicje over openen.
« Laatst bewerkt op: 2016/04/12, 14:05:28 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline eddein

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #13 Gepost op: 2016/08/23, 00:27:25 »
Het 'projectje' heeft even stil gelegen. Maar nu ik de oplossing heb wil ik die graag in dit verouderde topic melden.

Alweer een paar weekjes geleden ontdekte ik dat ik de verkeerde installatie-DVD voor Ubuntu gedownload had. Ipv die allernieuwste versie had ik de allereerste.

Van de week las ik op de website van Gigabyte (de fabrikant van mijn moederbord) dat mijn interne videokaart wel degelijk 3 wegen aankan. Zodoende dat ik mijn derde monitor aansloot. Deze werd gewoon herkend door Ubuntu. Via ARandR kan ik configureren in welke volgorde ik de 3 schermen naast elkaar wil.

Het enige waar ik nog niet uitkom is hoe ik de configuratie zo op kan slaan dat ik niet meer na elke herstart ARandR opnieuw moet configureren. Heeft iemand daar een oplossing voor?

Offline h2o

  • Lid
Re: 3 of zelfs 4 beeldschermen in Ubuntu Studio 14.04
« Reactie #14 Gepost op: 2016/08/23, 07:13:28 »
Het enige waar ik nog niet uitkom is hoe ik de configuratie zo op kan slaan dat ik niet meer na elke herstart ARandR opnieuw moet configureren. Heeft iemand daar een oplossing voor?
Met ARandR kun je de instellingen opslaan. Als je de volgende keer ARandR start kun je de vorige instellingen zo ophalen en uitvoeren.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex