Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen  (gelezen 4437 keer)

Offline The Count

  • Lid
Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Gepost op: 2012/04/25, 14:09:38 »
Inmiddels heb ik de overstap van Windows 7 naar Linux Mint 12 (Lisa) gemaakt. Ik was Windows wel zat en wilde eens iets nieuws proberen. Na lang twijfelen tussen Ubuntu en Mint heb ik voor de laatste gekozen omdat ik heb begrepen dat dit beter is voor nieuwkomers.

De eerste ervaringen met Mint zijn in elk geval uitstekend. Echt veel sneller dan Windows. Toch heb ik nog een aantal essentiële problemen dat opgelost moet worden, anders wordt verdergaan met Mint voor mij erg lastig.
- Ik heb op mijn laptop slechts de keuzes uit drie resoluties: 800x600, 1024x768 en 1280x800. De eerste twee vallen af, omdat dat 4:3 is en mijn laptop (uiteraard) breedbeeld. 1280x800 is me echter allemaal te klein (ogen zijn wat slecht). In Windows kon ik 1024x600 draaien en die was perfect! Dit wil ik ook graag op Linux Mint, maar geen idee hoe?
- Dit punt hangt samen met de vorige. Waarschijnlijk moet ik de NVidia-drivers installeren om die resolutie goed te krijgen. Dat heb ik dan ook gedaan. Echter, toen werd mijn externe monitor opeens niet meer herkend en bovendien kon ik voor mijn primaire scherm nog steeds geen 1024x600 kiezen als resolutie.
- Klopt het dat je processoren warmer worden bij Linux dan bij Windows? Daar heb ik namelijk wel last van. Aan het geluid te horen, ligt de temperatuur nu boven de 50 graden Celsius, terwijl ik niets bijzonders doe. Bij Windows blijft-ie vrijwel altijd onder de 50 graden Celsius.

Verder nog een aantal kleine, maar wel zeer irritante problemen, die tot een hoop vertraging leiden tijdens m´n werk als redacteur.
- In KomPozer kan ik geen PHP-files openen. Ook niet nadat ik die HandCoder-plugin heb geïnstalleerd. Dat werkte in Windows prima.
- Ik kan geen normale aanhalingstekens meer maken. Als ik op de toets daarvoor druk, krijg ik ¨ in plaats van de gewenste ''. Het lijkt pietluttig, maar voor mij is het belangrijk tijdens m´n werk (oh ja, ook een normale apostrof lukt ook niet meer). erg belangrijk. Want om nou elke keer aanhalingstekens te kopiëren... Maar goed, dit moet op te lossen zijn.
- Het plakken van een stuk tekst zonder opmaak in LibreOffice kan maar één keer. Daarna moet ik telkens de applicatie opnieuw opstarten, dan kan het wel weer. Ook dat kost me te veel tijd, zeker op drukke werkavonden.

Hebben jullie verder nog aanbevelingen voor mij wat betreft websites waar ik tips en tucjes kan nalezen voor beginnende Linux Mint-gebruikers? Ik gebruik bijvoorbeeld een SSD. In Windows 7 moest ik daarvoor één en ander aanpassen. Is dat in Mint ook nodig?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want ik ben afgezien van de problemen erg enthousiast over Linux Mint. Stukken sneller dan Windows en ook minder GB, altijd gunstig met een relatief kleine SSD (64 GB)

Dank alvast!

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/25, 14:28:38 »
Dank voor je reactie, femke98!

Ik zal het eens op dat forum proberen, al zijn ze daar volgens mij wat minder actief dan hier. Vandaar dat ik het eerst hier probeerde.

Inderdaad, de aanhalingstekens en apostrof die jij geeft (' en ") zijn degene die ik wil hebben, in plaats van ´ en ¨. Daar zit wel een verschil in. Erg belangrijk, want als ik iemand quote in een artikel, moet ik wel dezelfde aanhalingstekens gebruiken als mijn collega´s (collega's dus;)).

Gewoon plakken in LibreOffice kan gewoon te allen tijde, maar plakken zonder opmaak (onder plakken speciaal) kan dus maar één keer per ´sessie´.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/25, 14:37:12 »
Om op enkele zaken in te gaan;

- Specifieke info kan je op de site vinden die femke98 al heeft aangegeven. Onze buren hebben ook een eigen wiki.
- Als je 'knipt en plakt', staat de gekopieerde tekst als het goed is ook op je klembord/clipboard. Als je die op je werkbalk zet, werkt dat wellicht direct.
- Bij je installatie heb je kunnen kiezen hoe je je toetsenbord ingedeeld hebt. Veel gebruikt is 'USA international with dead keys'. Als je dan bv. een accent zoals ' toetst, en daarna een e, dan komen ze samen tot een é. Die indeling kan je achteraf ook wijzigen, zoek eens naar je toetsenbord instelling in je menu (heb nu geen mint-pc voorhanden).
- Als je veel teksten moet gebruiken, zoals ik uit je verhaal lees, is het een idee om KCharSelect te installeren. Die kan je vinden in het Software centrum. Om maar wat te noemen, een cedille zoals bv. in het Franse woord garçon, zal je nl. op een regulier toetsenbord niet vinden.
- Het kan zijn, dat een Linux installatie iets warmer wordt. Van 50 graden zou ik niet nerveus worden. Zolang dit onder de kritische grens blijft, is er niks aan de hand, toch?

Mint 12 is een prima distro als kennismaking met Linux. Veel plezier ermee!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/25, 15:00:01 »
Dank voor je reactie,  asphyxia! Ik ga eens kijken of ik wat wijzer word van die Wiki!

Probleem van LibreOffice is opeens weg, ik kan nou weer tot in het oneindige tekst zonder opmaak plakken zonder opnieuw op te hoeven starten. Hopelijk komt dit niet terug.

Wat betreft de temperatuur, 45 of 55 graden Celsius maakt inderdaad niet heel veel uit wat betreft de ´gezondheid´ van de computer. Maar als-ie op 45 graden draait, is ie muisstil. Bij 55 graden niet, vandaar.

Maar ik ga eerst aan de slag met die resolutie goed krijgen, want dat is voor mij het meest belangrijke om goed te kunnen werken met Mint. Ik kom nog terug! :)

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/25, 15:08:51 »
Probleem met de aanhalingstekens is opgelost, dankzij de Wiki op de Belgische site! Lag niet aan de toetsenbordinstellingen, maar aan mijn gewenning aan Windows. In Windows moet je twee keer op die toets drukken voor aanhalingstekens, in Linux slechts één keer, gevolgd door een spatie. "Dan gaat het goed", zoals je ziet. :)


Offline midas

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/25, 22:58:08 »
Bovendien zal over een maand (ongeveer) de nieuwe versie Linux Mint 13 verschijnen. Deze heeft als basis Ubuntu 12.04 LTS. Omdat het een LTS-editie betreft verwacht ik een oerstabiele versie waarmee je zonodig jaren vooruit kunt (max 5 jaar). Ik zou dus met versie 12 even rustig gaan wennen aan Linux Mint....en over een maandje overschakelen naar versie 13 ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline MKe

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/29, 18:36:26 »
Grafische drivers zijn idd altijd een probleem in Linux.
Als je resolutie er niet bij staat kun je het volgende doen (waarschuwing, dit kan problemen opleveren met je hardware, dus alleen doen als je zeker van je zaak bent!)

Open een terminal en type
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgBeantwoord alle vragen zoals je denkt dat het zou moeten zijn. Hierna moet je de x-server opnieuw starten, dit kan door reboten, maar zou ook moeten kunnen door de toetsen Ctrl+Alt+Backspace


Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/01, 21:56:02 »
Helaas. Windows 7 draait sinds kort weer op mijn laptop. Aan de hogere resolutie was ik inmiddels wel gewend, dus dat was niet de reden om terug te gaan.

Silverlight was de boosdoener. Dat dit niet ging werken onder Linux wist ik. Maar als ik Silverlight-filmpjes kijk in een virtuele installatie van Windows XP, heb ik last van haperingen en dat is natuurlijk niet de bedoeling. En dus was terug naar Windows 7 de enige optie. Hopelijk houdt dat Silverlight snel op te bestaan. Ik zag vandaag dat SBS6 Silverlight heeft verruild voor Flash, in elk geval bij Peter R. de Vries gemist. Hopelijk volgen RTL7 en Sport1 snel. Dan kan ik weer terug naar Linux, want ik kan niet anders zeggen dan dat een stuk fijner en vooral sneller werkt dan Windows.

Dank in elk geval voor jullie hulp om me wegwijs te maken in Linux! :)

Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/01, 22:29:06 »
Goed dat je Linux hebt geprobeerd :)

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/05, 13:50:50 »
En ik wil het graag opnieuw proberen. :) Iemand wist me namelijk te vertellen dat het gehaper zeer waarschijnlijk komt doordat ik de Guest Additions van Windows XP niet heb geïnstalleerd in VirtualBox.

Dit keer wil ik niet voor Linux Mint gaan, maar voor Jolicloud/Joli OS. Het nieuwe OS Google vind ik namelijk bijna perfect, maar ik wil nog wel de vrijheid hebben om dingen op m'n SSD te zetten en dus kwam ik al snel uit bij Joli OS.

Ik heb hem al even virtueel geïnstalleerd en hij bevalt goed. Dus nu wil ik definitief overstappen, maar virtueel nog wel Windows XP draaien. Is het mogelijk om VirtualBox te installeren in Joli OS? En hoe gaat Joli OS om met tv tuners? Binnenkort wil ik namelijk een dvb-c tuner aan mijn laptop koppelen. Ook met smartcardreader om de gecodeerde zenders van Ziggo te kijken. Maar kan Joli OS daarmee omgaan? Op die manier kan ik Windows namelijk helemaal weglaten, aangezien ik dan geen Silverlight meer nodig heb.

FrSu

  • Gast
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/05, 19:44:34 »
Waarom geen dualboot?

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/05, 21:21:22 »
Omdat de Sport1-stream (Silverlight) kijken vaak één van de dingen is die ik doe als ik achter de computer zit. Dan heeft dualboot niet zo heel veel zin.

FrSu

  • Gast
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/05, 23:54:35 »
Hoezo niet? Even opnieuw opstarten is toch zo gepiept?

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/06, 00:15:42 »
Ah, ik bedoelde eigenlijk dat ik multitask. Dus Sport1 Internet TV kijk, maar tegelijkertijd ook tekst verwerk, internet, MSN, Twitter, Facebook etc.

Dank voor het meedenken in elk geval! :)

FrSu

  • Gast
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #15 Gepost op: 2012/05/06, 08:56:25 »
Graag gedaan. ;)

Verder post je in nr 13 dat je nogal wat met media wilt doen. Daarvoor is een uitgebreid systeem als Mint wel aan te bevelen, of Joli dat ook kan weet ik niet.

Je zou ook even de zoekfunctie van dit forum rechts bovenin kunnen proberen om te zoeken. Er zijn ook speciale media distributies, misschien kun je daar meer mee.

Succes!

Offline The Count

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #16 Gepost op: 2012/05/09, 15:44:47 »
Oké, ik ben inmiddels dan toch weer terug bij Linux Mint. De guest additions van Windows XP in VirtualBox heb ik inmiddels geïnstalleerd, maar nog altijd hapert Silverlight. Ook worden mijn externe harde schijf en USB Stick niet herkend in VirtualBox. Hoe kan ik beide problemen oplossen? Zou het kunnen dat Silverlight hapert omdat ik slechts 512 MB RAM Beschikbaar heb gesteld? Zo ja, (hoe) kan ik dat verhogen?

@MKe Hoewel 1280x800 al aardig begint te wennen, heb ik toch liever 1024x600 als resolutie. Je zegt dat dit tot problemen met m'n hardware kan leiden als ik jouw code gebruik. Maar wat moet ik daarbij precies voorstellen? Kan je hardware kapotgaan door een verkeerde resolutie? Ik heb namelijk bijna 5 jaar 1024x600 als resolutie gebruikt in Windows en nooit problemen gehad. Dus denk je dat het veilig is als ik het in Mint doe?

Alvast bedankt!

Offline MKe

  • Lid
Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #17 Gepost op: 2012/05/09, 16:23:12 »
@MKe Hoewel 1280x800 al aardig begint te wennen, heb ik toch liever 1024x600 als resolutie. Je zegt dat dit tot problemen met m'n hardware kan leiden als ik jouw code gebruik. Maar wat moet ik daarbij precies voorstellen? Kan je hardware kapotgaan door een verkeerde resolutie? Ik heb namelijk bijna 5 jaar 1024x600 als resolutie gebruikt in Windows en nooit problemen gehad. Dus denk je dat het veilig is als ik het in Mint doe?

Alvast bedankt!
Op zich zal het denk ik wel meevallen. Ik wil alleen maar aangeven dat je behoorlijk low-level bezig bent, dus gevolgen niet altijd te overzien zijn. Vroeger met een crt monitor kon die wel degelijk kapot gaan door verkeerde settings. Wat er tegenwoordig nog wel kan gebeuren is dat de software gewoon niet meer werkt, dus in dit geval dat je geen grafische weergave meer hebt. Dat betekent dan ook dat je ofwel zonder xserver (echt commandline dus) de boel moet gaan terugdraaien of de boel opnieuw installeren.

Overigens vond ik net een betere oplossing:

Type eerst :
xrandr
Je krijgt dan iets als:
DFP1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DFP2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
CRT1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
CRT2 connected 1280x1024+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 376mm x 301mm
   1400x1050      60.0*+   50.0
Zie bij mij dat CRT2 connected is. Voor mij moet ik dan het volgende doen:
xrandr --output CRT2 --mode 1024x600
Heb je b.v. VGA connected, dan moet je 'CRT2' vervangen door 'VGA'.
Om te voorkomen dat je dit bij elke boot moet doen kun je de laatste regel in ~/.xprofile zetten.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/09, 19:20:57 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #18 Gepost op: 2012/05/14, 23:18:28 »
Wellicht kun je beter Ubuntu gebruiken, ik heb het idee dat er eigenaardige bugs zitten in de Mint-desktop, zoals het resolutieprobleem.

Re: Mint: nieuwkomer kampt met aantal problemen
« Reactie #19 Gepost op: 2012/05/15, 18:29:02 »
Wellicht kun je beter Ubuntu gebruiken, ik heb het idee dat er eigenaardige bugs zitten in de Mint-desktop, zoals het resolutieprobleem.

Ik gebruik Mint en heb geen enkele bug ontdekt.
Ik kan gewoon alle resoluties die mijn beeldscherm aankan, gebruiken.

Toen mijn nieuwe beeldscherm kwam en ik hem via HMDI aan mijn pc hing, werd hij gelijk herkend en ook de resolutie werd gelijk herkend. Dus van een bug is geen sprake.
Dat is een onjuiste conclusie, want het ene probleem is niet het andere. Zo werkt de driver van Nvidia-kaarten anders dan die van Intel-kaarten.

De Mate-desktop van Mint acht ik toch een stuk minder doorontwikkeld dan GNOME of zelfs Unity. Bijv. Unity gaat sinds Ubuntu 12.04 prima om met meerdere schermen, mits de driver van de videokaart geen roet in het eten gooit.