Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatieproblemen  (gelezen 4246 keer)

Offline bewa

  • Lid
Installatieproblemen
« Gepost op: 2015/03/10, 12:51:50 »
Dit probleem heb ik al eens eerder gemeld maar ik ben er nog steeds niet uit. Vandaar nog maar eens een keer met zo veel mogelijk gegevens, in de hoop dat iemand nu wel de oplossing weet. Ik wil graag naast Windows 8.1 ook Ubuntu installeren. Op mijn harde schijf, een SSD-schijf, staan o.a. twee partities. Eén van 130 Gb voor Windows 8.1 en een tweede van 100 Gb bedoeld voor Ubuntu. Ik heb “Ubuntu-14.04.2-desktop-amd64” gedownload en m.b.v. het programma Unetbootin-Windows-608 een oplaadbare USB-stick gemaakt.
Als ik de PC opstart van deze USB-stick (uiteraard de bootvolgorde in de BIOS aangepast) krijg ik een scherm met de volgende 4 keuzes:
-   Try Ubuntu Without Installing
-   Install Ubuntu
-   Oem Install (for manufacturers)
-   Check disc for defects

Boven aan het scherm staat nog het volgende:
   GNU GRUB version 2.02~beta2-9ubunti1

En onder aan het scherm staat:
   Use the (pijl naar boven) and (pijl naar beneden) keys to selcet which entry is highlighted
   Press enter to boot the selected OS, ‘e’ to edit the commands
before booting or ‘c’ for a command-line
ESC to return previous menu

Ziet er goed uit, dacht ik. Maar wat ik ook probeer van deze 4 mogelijkheden, het resultaat is en blijft een zwart scherm en verder niets. Ik heb het ook geprobeerd met een opstart DVD i.p.v. een USB-stick, maar  met het zelfde resultaat.
Ook geprobeerd met Xubuntu-14.04.2-desktop-amd64, precies het zelfde.
Mijn videokaart is een NVIDIA GeForce GTX 745.
Wie weet de oplossing om Ubuntu toch geïnstalleerd te krijgen.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/10, 16:23:00 »
nomodeset proberen, zie link boven.
Dan als het werkt, later de hardware driver van nvidia installeren.(bij additionele driver).

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/14, 12:31:46 »
Een laatste poging. Ondanks alle adviezen lukt het nog steeds niet. Als ik Ubuntu op een dvd brand en deze in Windows 8.1 opstart krijg ik bijgaand scherm. Ik herstart dan de computer (met de juiste opstartvolgorde in de BIOS) en krijg weer de keuze uit diverse mogelijkheden. Maar helaas, geen één werkt, het resulteert alleen in een zwart scherm. Wat ik niet begrijp is dat zelfs het proberen van Ubuntu zonder installatie niet werkt. Wie heeft het verlossende woord?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/14, 12:47:57 »
met de USB installatie was je een goed eind op weg om Ubuntu te installeren, maar met die cd volg je de verkeerde methode: je zit in windows 8. De opmerkingen die al gegeven zijn zouden je terug op het juiste pad kunnen brengen.


Re: Installatieproblemen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/14, 13:14:48 »
Hai Bewa,

Hier geen ssd kaart, maar wel na veel gedoe succesvol meerdere Linuxen naast  Windows 8.1 geplaatst.

Wat bij mij echt nare problemen gaf, was dat ik onder Windows Avast virusscanner toestemming had gegeven om bij het opstarten een root-scan te doen. Toen ik dit eenmalig uitschakelde, ging alles veel beter.
Wie weet heb je er wat aan.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/14, 13:19:28 »
Als ik de PC opstart van deze USB-stick (uiteraard de bootvolgorde in de BIOS aangepast) krijg ik een scherm

Boven aan het scherm staat nog het volgende:
   GNU GRUB version 2.02~beta2-9ubunti1

Met de volgende 4 keuzes:
-   Try Ubuntu Without Installing
-   Install Ubuntu
-   Oem Install (for manufacturers)
-   Check disc for defects

@kirstie: deze info van bewa toont aan dat de opstart de grootste hobbel heeft genomen (n.l. het omzeilen van windows). Het hang nu op de grafische kaart.

Re: Installatieproblemen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/14, 13:36:29 »
Hai EZ-man,

Maar niemand weet hoe hij het op moet lossen...?
* edit* die rootkitscan bleef bij mij als een vaag proces dwars zitten. Dat kan ik nergens op internet terugvinden als een mogelijk probleem bij Linuxinstallaties, maar gaf wel degelijk problemen tijdens de installatie hier.

Secure boot uit, fast boot uit,  virus rootkitscan uit, toen geen problemen meer.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/14, 13:46:08 door Kirstie »
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/14, 14:59:18 »
En weer bedankt voor de adviezen. Maar ook secure boot uit, ik gebruik als virusscanner AVG, ook uitgeschakeld, maar met het zelfde resultaat. Dus waarschijnlijk toch de video-kaart die het allemaal tegenhoudt?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatieproblemen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/14, 15:13:54 »
Woon je toevallig (of expres) in de buurt van Tholen?
Dit wil ik n.l. wel eens zien gebeuren ......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/03/14, 15:44:55 »
Nee Ron, bedankt voor het aanbod maar zelfs niet in de buurt. :)

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/03/14, 16:33:21 »
Had je intussen de instructies van de door Vistaus geadviseerde computertip hyperlink kunnen uitvoeren. Ze staan ook op deze Engelstalige hyperlink https://help.ubuntu.com/community/BootOptions#Ubuntu_CD_Welcome_Page_Options
Had je bij dit onderstaande scherm op de spatie balk, daarna de entertoets, en dan op functietoets F6 kunnen drukken?

Zodat je in onderstaande afbeelding, nomodeset kunt selecteren, de entertoets, Esc en nogmaals de entertoets. 
https://help.ubuntu.com/community/BootOptions?action=AttachFile&do=get&target=Boot-F6-Other.png
Het kan daarna enig tijd duren, voordat je weer beeld krijgt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/03/15, 14:01:56 »
Ik zie iedere keer bij diverse raadgevingen en op websites met oplossingen/handleidingen dat er sprake is van bepaalde opstartschermen vanwaar je verder kan. Maar zelfs die schermen krijg ik niet, hooguit in een andere vorm: namelijk een volledig zwart scherm met in de linker bovenhoek een viertal keuzemogelijkheden (zie bijgaande foto). Maar iedere keer als ik op één van deze mogelijkheden klik krijg ik een zwart scherm en verder gebeurt er niets.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/03/15, 14:11:54 »
Misschien iso opnieuw downloaden,
en de checksum controle op de iso gebruiken.
Misschien ook bij iemand anders op de pc proberen te downloaden.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/03/15, 14:22:18 »
zwart scherm met in de linker bovenhoek een viertal keuzemogelijkheden (zie bijgaande foto).
Dat is geen zwart scherm. Dat is het Grub-boot menu   
     http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2

Je kan kiezen voor de bovenste optie, maar dan moet je de opdracht-regel veranderen.
Als de bovenste regel is geselecteerd kan je de opstart editen door het intoetsen van "e"
dan moet je waarschijnlijk "nomodeset" toevoegen (en daarna saven)

Je bent zo dichtbij ...

En onder aan het scherm staat:
   Use the (pijl naar boven) and (pijl naar beneden) keys to selcet which entry is highlighted
   Press enter to boot the selected OS, ‘e’ to edit the commands
before booting or ‘c’ for a command-line
ESC to return previous menu

Verdiep je in de opties van GRUB2 .

Offline jolo

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/03/15, 16:40:25 »
Het lijkt erop dat ik de optie die EZ-man geeft, over het hoofd had gezien. Volgens de onderste afbeelding op Ask Ubuntu heeft dat te maken met UEFI boot. Dan is inderdaad zoals EZ-man zegt bij de "Try Ubuntu Without Installing" optie op de e drukken, aan te raden. Als aanvulling; de regel waarin die nomodeset kan worden toegevoegd, zou er zo kunnen uitzien
linux /casper/vmlinuz.efi file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper quiet splash --

Op die regel kom je via de pijltje omlaag toets. Als je op de End toets drukt, gaat de cursor naar het einde van de regel. Als daar daadwerkelijk twee streepjes staan, kun je die verwijderen door twee maal op de Backspace toets te drukken. Dan kun je daar typen nomodeset
Let er wel op dat er een spatie blijft tussen die splash en die nomodeset. Druk dan op functietoets F10 om verder te starten als Live-cd.
 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/03/18, 10:14:46 »
Dank zij de aanwijzingen van EZ-man en jolo is het toch gelukt om Ubuntu vanaf een DVD als probeerversie op mijn PC te krijgen. Maar nu loop ik tegen een probleem aan waar ik niet uit kom (hopelijk de laatste keer). Vanuit de “probeerversie” wil ik Ubuntu installeren. Daarbij moet je door wat schermen lopen, o.a. verbinding met het internet maken, aangeven dat je tijdens de installatie updates en zo wil downloaden en uiteindelijk kom je in een scherm terecht waarbij je aan kunt geven hoe je Ubuntu wilt installeren: naast Windows, i.p.v. Windows of “iets anders”. Ik heb voor de laatste optie gekozen omdat ik op de harde schijf een aparte partitie heb van circa 100 GB waarin ik Ubuntu wil installeren. In het volgende scherm moet je dan aangeven welke partitie je wilt gebruiken, in mijn geval wordt dit dev/sda6. En dan komt het probleem, als ik dan op installeren klik krijg ik een scherm met de volgende FB: “Er is geen basisbestandssysteem gedefinieerd. Gelieve dit te herstellen vanuit het schijfindelingsmenu”.(zie de bijlage)
Het zal ongetwijfeld aan gebrek aan kennis mijnerzijds liggen, maar nu weet ik niet meer wat te doen. Ook de diverse handleidingen die ik geraadpleegd heb, gaven mij geen oplossing of aanwijzing. Hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen om deze laatste stap te kunnen nemen. 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/03/18, 10:28:01 »
Goed om te horen dat je de stap gemaakt hebt  :) .  Je mag ons zo vaak storen als nodig is, er valt veel te leren.

Die melding die de installatie stopt heeft te maken met het toewijzen van de linux root-partitie (wat je in windows de C-schijf zou noemen). Dat geeft je aan met een schuine streep:  /  en wordt het koppelpunt genoemd.

Kijk in het betreffende regel van de partitie in die installatiestap om die waarde "/"  aan te geven. kortweg "Root"


Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/03/18, 11:31:17 »
Hallo EZ-man, ik val je toch nog even lastig (maar dat mocht). Moet ik in bijgaand scherm wat aanpassen of moet ik ergens anders zijn?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/03/18, 11:54:04 »
root is van toepassing op jouw sda6-partitie.

TIP : sda6 formateren als ext4 (en niet als LVM)


Vandaag is de Ubuntu Wiki site slecht bereikbaar, anders zou ik je daar naar verwijzen. Ik geef je alvast de link
https://help.ubuntu.com/community/CommunityHelpWiki

En na de installatie moet je de documentatie van deze site goed bestuderen
   http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen

   +  de site van Pjotr :    https://sites.google.com/site/computertip/Home

Offline Nero

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/03/18, 12:29:02 »
@bewa: in het scherm van post @#19 kies je eerst sda6, daarna de knop Change, kiezen voor ext4 (staat nu nog op ntfs), aankoppelpunt /.

De opstart-lader (boot-loader) zet je best op /dev/sda, niet op /dev/sda6.

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #22 Gepost op: 2015/03/18, 13:25:00 »
Even nog een vraag tussen door. Op een van de schermen die ik tegenkom staat: " Het installatieprogramma heeft gevonden dat de volgende schijven aangekoppelde partities hebben
/dev/sda, /dev/sdb, /dev/sdc
Wilt u dat het installatieprogramma de partities op deze schijven probeert te ontkoppelen alvorens door te gaan? Als u ze aangekoppeld laat, kunt u geen partities op deze schijven maken, verwijderen of wijzigen. U kunt mogelijk wel installeren op een bestaande partitie op de betreffende schijf"

En dan krijg je de keuze voor Nee of Ja.
Welke keuze is het verstandigst?

Offline bewa

  • Lid
Re: Installatieproblemen
« Reactie #23 Gepost op: 2015/03/18, 13:26:47 »
Nog even ter aanvulling: ik heb inderdaad twee schijven in de PC zitten, een SSD en een " normale". De derde schijf betreft een externe.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Installatieproblemen
« Reactie #24 Gepost op: 2015/03/18, 13:35:30 »
Hier gewoon op ja klikken, hoe minder aangekoppelde partities, hoe minder risico.......

Bij zoveel schijven moet je er op letten, dat de opstartlader (grub) op de goede HD gezet wordt!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.