Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !  (gelezen 4947 keer)

Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Gepost op: 2011/12/23, 13:28:10 »
Handig tooltje voor gevorderden (en sommige dingen voor beginners) !

Een eerste run ziet er veelbelovend uit.

http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/new-version-of-ubuntu-tweak-released/

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/23, 14:10:53 »
Die ziet er echt mooi uit :)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/23, 15:02:09 »
Bedankt voor de tip. Ik gebruik al jaren Ubuntu tweak. Ben benieuwd of de nieuwe versie beter werkt in Ubuntu 11.10.

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/23, 15:12:53 »
Ik vind, al eerste indruk, het geweldig stabiel enorm gebruiksvriendelijk en vooral erg handig.
Toch opletten met bepaalde functies (schoonmaaktools).

Enjoy !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/23, 19:31:00 »
Ik vind, al eerste indruk, het geweldig stabiel enorm gebruiksvriendelijk en vooral erg handig.
Toch opletten met bepaalde functies (schoonmaaktools).

Enjoy !

Die schoonmaaktools hebben ooit bij de eerste release toen ik die uitprobeerde en even niet oplette mooi mijn installatie om zeep geholpen  :P
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/23, 20:14:07 »
Ik vind, al eerste indruk, het geweldig stabiel enorm gebruiksvriendelijk en vooral erg handig.
Toch opletten met bepaalde functies (schoonmaaktools).

Enjoy !

Die schoonmaaktools hebben ooit bij de eerste release toen ik die uitprobeerde en even niet oplette mooi mijn installatie om zeep geholpen  :P

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, in Ubuntu tweak zit janitor met een aantal opties. Welke schoonmaakactie met ubuntu tweak kan er voor zorgen dat Ubuntu niet meer bruikbaar is? Zie voor info:
http://iloveubuntu.net/ubuntu-tweak-06-final-released-ubuntu-1110-support-and-numerous-new-features

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/23, 21:02:07 »
Ik vind, al eerste indruk, het geweldig stabiel enorm gebruiksvriendelijk en vooral erg handig.
Toch opletten met bepaalde functies (schoonmaaktools).

Enjoy !

Die schoonmaaktools hebben ooit bij de eerste release toen ik die uitprobeerde en even niet oplette mooi mijn installatie om zeep geholpen  :P

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, in Ubuntu tweak zit janitor met een aantal opties. Welke schoonmaakactie met ubuntu tweak kan er voor zorgen dat Ubuntu niet meer bruikbaar is? Zie voor info:
http://iloveubuntu.net/ubuntu-tweak-06-final-released-ubuntu-1110-support-and-numerous-new-features


Tja ik heb 1 keer de fout gemaakt en zal die dus ook niet meer maken. Verder is UbuntuTweak enorm verbetert over de afgelopen jaren. In het begin was het een gedrocht dat ik niet op mijn systeem wilde hebben. Zelfs als ik anderen hielp en die software zag staan was het voor mij al genoeg om een schone installatie te doen op dat systeem.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/23, 22:30:32 »
Bedankt voor je reactie Vincent, het is mij nog niet duidelijk wat er mis kan gaan met de nieuwe versie van Ubuntu tweak, misschien kan iemand met ervaring eens kijken naar de schoonmaak opties van janitor in Ubuntu tweak.

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/24, 00:19:11 »
Bedankt voor je reactie Vincent, het is mij nog niet duidelijk wat er mis kan gaan met de nieuwe versie van Ubuntu tweak, misschien kan iemand met ervaring eens kijken naar de schoonmaak opties van janitor in Ubuntu tweak.


Ik zal komende ochtend/ middag er naar gaan kijken.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

drum

  • Gast
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/24, 01:01:29 »
Aan de eerste comments te zien blijkbaar niet zo goed, wat zij jullie bevindingen?

Offline midas

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/24, 07:35:58 »
Janitor is volstrekt onbetrouwbaar en gebruik ervan kan zomaar betekenen dat je de boel weer moet herinstalleren. In vroegere edities van Ubuntu zat het bij de standaardinstallatie in. Maar gelukkig nu niet meer. Janitor is voor mij dan ook de reden om Ubuntu Tweak geheel links te laten liggen. Voor beginners strikt af te raden en meer ervaren gebruikers moeten het zelf maar weten ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/24, 08:51:50 »
Voor de schoonmaaktools moet je het niet doen; je maakt er maar een beperkte ruimte mee vrij (in de orde van Mb's) én je loopt het risico je systeem mee te vernaggelen.

Buiten dat is het superhandig om b.v. oude kernels te verwijderen enz.

De Unity tweak tools zijn erg handig, alleen een beetje onduidelijk met de verwoording van wat het eigenlijk doet of moet doen.

Buiten dat, zijn de leuke instellingen voor het aanmeldscherm e.d. allemaal in te stellen en te arrangeren; zo kan je zelfs het logo Ubuntu 11.10 vervangen door iets anders wat meer aanleunt bij een personalisatie van je systeem (ik denk aan een bedrijfslogo, of iets in die trend).

De GUI van Tweak is ook enorm verbeterd; alles is op een begrijpbare manier geordend.

Tweak is handig, dat wel, maar als je het niet nodig hebt is het compleet overbodig. Hoewel bepaalde functies erg handig zijn (wo een overzicht van
je harde waren in het eerste tabblad); ik gebruik Tweak vooral omwille van de grafische aanpassingsmogelijkheden (logo's toevoegen op strategische plaatsen w.o. het inlogscherm enz) en het makkelijk verwijderen van oudere kernels (die toch functieloos op je systeem staan) .
Uiteraard laten we een goede oudere werkende kernel staan, just in case .....

Janitor is echt te mijden als de pest dat is zeker juist.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/24, 10:21:35 »
Ik ben benieuwd wie van de ervaren janitor in Ubuntu tweak gebruikers mij, ons, kan uitleggen welke optie je nooit moet gebruiken omdat je anders Ubuntu om zeep kan helpen.
Is het de apt-cache, thumbnail cache  of iets anders?
Ik gebruik Ubuntu tweak  om b.v. oude kernels te verwijderen. 





Offline midas

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/24, 11:13:22 »
Algemeen kan het schoonmaken van bestanden uit je home-map niet echt veel kwaad. Kan hoogstens zijn dat een bepaalde applicatie niet meer goed kan starten omdat je een .conf-file hebt gewist of dat bijvoorbeeld je favo's uit je browser zijn verdwenen. Soms lastig maar zo weer te repareren.

Anders is het wanneer een schoonmaakhulpje bestanden uit je systeemmappen gaat wissen. Hoe verleidelijk ook maar het is vragen om problemen :(

Jouw genoemde thumbnail.cache staat in de home-map en kan zonder problemen verwijderd worden. Oude kernels (altijd de één na laatste ook laten staan) kunnen simpel verwijderd worden vanuit synaptic. Of je gebruikt de volgende handleiding (strikt voor meer ervaren gebruikers):

http://unixmen.com/linux-tutorials/659-how-to-uninstall-the-old-kernels-in-ubuntu
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/24, 11:46:32 »
Zit even in de code te kijken en zie de volgende opschoonmethodes:
 - Alle deb bestanden in de volgende map verwijderen: /var/cache/apt/archives/
 - Alle bestanden en mappen in volgende map verwijderen: ~/.thumbnails
 - Alle oude kernels verwijderen
 - In de uitvoer van 'dpkg -l', verwijder de bestanden waar de eerste kolom 'rc' is
 - Mogelijkheid om pakketjes in PPA's terug te zetten naar de originele versie
 - Een cleaner die hetzelfde doet als 'sudo apt-get autoremove'

Let wel: ik heb de code bekeken, niet bestudeerd. Ik laat maar weten wat ik momenteel zie, dus kan er naast zitten.

Offline midas

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/24, 14:28:05 »
Bij 'sudo apt-get autoremove' worden inderdaad overbodige pakketten gedeïnstalleerd en installatiepakketten die nog niet verwijderd zijn. Oude kernels worden echter niet verwijderd met dit commando. En ook de cache van gebruikte programma's (bijv. webbrowser) niet...

Het kan wellicht nu anders zijn...maar in de tijd dat Janitor nog in de basisinstallatie van Ubuntu zat dan kreeg je soms heel vreemde verwijdervoorstellen. Om geheel OpenOffice eruit te mikken of zoiets.

Inderdaad gebruik ik het riedeltje sudo apt-get 'clean' en 'autoclean' en 'autoremove' ook vaak. En het pakket 'Localepurge' gebruik ik vaak om overbodige taalpakketten te verwijderen. Meer is dus écht niet nodig.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/24, 15:56:41 »
even twee keer klikken


Er staan best wel veel .dep bestanden die volgens janitor veilig verwijderd kunnen worden.
500 MB is toch mooi meegenomen. Wat is de reden dat die .dep pakketten in Ubuntu blijven staan?
Nunslaughter gaf de locatie:  /var/cache/apt/archives/

Offline midas

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/24, 17:41:12 »
Ik kan het in de bijlage nét niet lezen (40-plusser) maar dat moeten vast de installatiepakketten zijn. Je kunt Synaptic zo instellen dat na installatie de installatiepakketjes gelijk weggesmeten worden...of na 1,2 of 3 dagen. Naar gelang wat jezelf instelt. Ook 'sudo apt-get autoclean' gooit deze pakketjes er wel uit hoor ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Dave

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/24, 19:01:43 »
Ligt er ook aan hoe je in bijvoorbeeld synaptic hebt ingesteld wat er met gedownloade pakketten moet gebeuren.
bewaren of na installatie verwijderen.

Ook oude kernels en aanverwant kun je in synaptic prima verwijderen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/24, 20:01:38 »
Ik kan het in de bijlage nét niet lezen (40-plusser) maar dat moeten vast de installatiepakketten zijn. Je kunt Synaptic zo instellen dat na installatie de installatiepakketjes gelijk weggesmeten worden...of na 1,2 of 3 dagen. Naar gelang wat jezelf instelt. Ook 'sudo apt-get autoclean' gooit deze pakketjes er wel uit hoor ;)

sudo apt-get autoclean gooit geen  .dep pakket weg zo te zien:
 
@ Femke, kan ik zonder problemen deze lijst wissen?  Waarom is dan Ubuntu tweak janitor geen aanrader voor beginners?

« Laatst bewerkt op: 2011/12/24, 20:04:05 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/24, 20:06:42 »
Ook oude kernels en aanverwant kun je in synaptic prima verwijderen.


Synaptic is geen aanrader voor beginners, de nieuwste kernel kan daar gemakkelijk verwijderd worden, in Ubuntu Tweak is dit onmogelijk.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/24, 20:08:11 »
sudo apt-get clean verwijderd alle gebufferde .deb bestanden.
sudo apt-get autoremove verwijderd alle pakketten waar geen verwijzing meer naar bestaat.

Deed die autoremove ook niet oude Linux-images verwijderen ? ik dacht van wel (in 11.10 en 12.04)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/24, 20:13:36 »
sudo apt-get clean verwijderd alle gebufferde .deb bestanden.
sudo apt-get autoremove verwijderd alle pakketten waar geen verwijzing meer naar bestaat.

Deed die autoremove ook niet oude Linux-images verwijderen ? ik dacht van wel (in 11.10 en 12.04)

sudo apt-get autoremove verwijderd alle gebufferde .deb bestanden Bedankt Ron de .deb bestanden zijn verwijderd
Ubuntu tweak laat 0 .deb bestanden zien  :D

Ik krijg de indruk dat Ubuntu Tweak een prima prog is voor beginners  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 09:59:14 door RikRik »


Offline Wout55

  • Lid
Re: Nieuwe versie van ubuntu Tweak is uit voor Ocelot !
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/25, 14:16:44 »
Ik weet toch graag wat ik weggooi daarom kan ik met Synaptic wel goed uit de voeten. En autoclean en autoremove gebruik ook wel eens. Maar omdat ruimte meestal geen issue meer is laat ik de boel soms maar de boel totdat ik de hele distro vervang. En dat gebeurt toch na maximaal twee jaar.  ^-^ Door schade en schande wijs geworden neem ik tegenwoordig als basisgrootte toch wel 20 Gig. En dan worden de data nog elders opgeslagen.  ^-^