Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?  (gelezen 1512 keer)

Offline wolfke

  • Lid
van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Gepost op: 2009/12/15, 13:03:16 »
Bij elke update krijg ik de vraag om over te gaan naar 9.10.
Wat ben ik dan allemaal kwijt?
- mijn mails?
- mijn adresboek?
- mijn FF favorieten?
- alle extra software die ik installeerde (vb Google Earth, XAWTV, enz)
- alle updates voor extra software en aanpassingen om die te laten werken?
   (is soms wat serieus zoekwerk geweest)
- alle eigen bestanden?
Als disks heb ik indertijd bij installatie van 9.04 2 disks geconfigureerd:
/          38GB
/boot  400MB

Is het voor mij dan zinvol om over te gaan naar 9.10 ?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/15, 13:05:30 »
De bedoeling is, dat je niets kwijt raakt, maar het lijkt mij altijd beter om toch een backup te maken .......

Edit: Domme ticvaut
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 20:55:37 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/15, 18:29:40 »
De bedoeling is, dat je niets kwijt raakt....
Dit vind ik te mooi om te dromen.... dus zelfs niet de data die onder bv. mijn eigen map staat en bv. de iconen op 't bureaublad.
En staat dan al die bijkomend geïnstalleerde software "ergens" anders dan waar het systeem zelf staat?

(ik geef toe, ik heb alleen windowservaring, vandaar mijn twijfels)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/15, 18:35:40 »
Schone installatie vind ik altijd beter dan opwaardering van een oudere versie:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen

En externe reservekopieën van je belangrijke bestanden (foto's documenten, muziek, ...) wil je ALTIJD hebben. Op externe media zoals USB-harde schijf, DVD's, enz. Altijd, geen enkele situatie uitgezonderd.

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/15, 20:21:49 »
ja natuurlijk Pjotr dat er backups nodig zijn(kheb ook nog zelfs een Clonezilla van mijn Ubuntu).
Maar ik ben toch serieus verschoten van 't antwoord hier, dat het kan zonder data-verlies.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/15, 20:31:25 door wolfke »

Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/15, 20:27:29 »
Een upgrade op een Linux-systeem is doorgaans heel anders dan op Windows. Die laatste overschrijft gewoon blindelings de systeembestanden en sommige gebruikersbestanden. Veel Linux-systemen echter, waaronder Ubuntu, gebruiken een systeem waarbij alle software op het systeem is opgedeeld in pakketten. Een voorbeeld hiervan zie je bij Toepassingen -> Ubuntu softwarecentrum, waar je met behulp van dit pakketsysteem software op je computer kunt installeren.Als je een upgrade start, wordt eerst ingesteld dat het systeem de softwarebronnen (de online databases met de softwarepakketten) van de nieuwe Ubuntu-versie moet gebruiken. Dit heeft tot gevolg dat er allemaal nieuwere versies van softwarepakketten beschikbaar zijn. Immers, in een nieuwere Ubuntu-versie zit nieuwere software. Het systeem downloadt al deze pakketten en installeert, of beter gezegd, waardeert ze op. Bestanden in je persoonlijke map worden echt zelden overschreven, omdat dat gewoon hartstikke stom is om te doen. Als het pakketsysteem een configuratiebestand aantreft dat is gewijzigd door de gebruiker, zal gevraagd worden of je de versie uit het pakket wilt installeren, of het huidige configuratiebestand wilt bewaren.

Kort samengevat: Linux is een stuk slimmer opgebouwd betreft het installeren, beheren en opwaarderen van software.

Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/15, 20:35:18 »
Schone installatie vind ik altijd beter dan opwaardering van een oudere versie:
Geheel waar. Meestal werkt je systeem ook beter.
Ik upgrade altijd mijn extra pc om te kijken hoe dat uitpakt. Meestal gaat dat wel goed, maar naar 9.10...
Veel dingen stonden verkeert, onderdelen misten...

Raad zeker een schone install aan!
Volop Ubuntu 12.04 gebruiker.

Offline ivo

  • Lid
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/15, 21:26:20 »
De bedoeling is, dat je niets kwijt raakt....
Dit vind ik te mooi om te dromen.... dus zelfs niet de data die onder bv. mijn eigen map staat en bv. de iconen op 't bureaublad.
En staat dan al die bijkomend geïnstalleerde software "ergens" anders dan waar het systeem zelf staat?

(ik geef toe, ik heb alleen windowservaring, vandaar mijn twijfels)


Ik ben een paar maanden terug op mijn laptop begonnen met de 8.04 en heb die identiek gemaakt aan mijn desktop PC. Dit omdat wanneer ik niet thuis ben dezelfde dingen wil kunnen doen. De 8.04 heb ik via de 8.10 en 9.04 naar de 9.10 geupgrade. Normaal gesproken ben ik ook voorstander van een verse installatie, maar omdat deze upgrades steeds goed bleken te gaan ZONDER data verlies of verminking van instellingen, blijf ik nu even bij updates. Wat ik nu niet kan gebruiken is het ext4 filesystem, maar ik denk niet dat ik daar iets essentieels aan mis.

Enne, dit is geen windows speelgoed, hier is goed over nagedacht.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline track

  • Lid
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/15, 23:03:12 »
... Maar ik ben toch serieus verschoten van 't antwoord hier, dat het kan zonder data-verlies.
Sorry, zo'n Linux is echt geen Win... .  Normaal zal je niets verliezen. 
En als er een risico is krijg je in ieder geval van tevoren een waarschuwing.

Toch zou ik een backup van de  /home-map maken, alleen voor het geval dat ...

En, een extra partitie voor  /boot  is echt overbodig, mits je niet met zo'n oeroude moederbord zit
dat alleen alleen harde schijven van 2 GB aan kan.  (Dán moet je die /boot-partitie wél hebben)

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/16, 09:37:11 »
Bestanden in je persoonlijke map worden echt zelden overschreven, omdat dat gewoon hartstikke stom is om te doen. Als het pakketsysteem een configuratiebestand aantreft dat is gewijzigd door de gebruiker, zal gevraagd worden of je de versie uit het pakket wilt installeren, of het huidige configuratiebestand wilt bewaren.
Zelden? Er worden nooit bestanden in je persoonlijke map overschreven (afaik). Hier worden alleen (systeem)configuratiebestanden (in /etc) bedoeld.

Wat ik nu niet kan gebruiken is het ext4 filesystem,
Je kan ext3 (of ext2) eenvoudig en snel migreren naar ext4:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4
Klik links bovenin op Documentatie

Offline wolfke

  • Lid
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/16, 20:26:37 »
En, een extra partitie voor  /boot  is echt overbodig, mits je niet met zo'n oeroude moederbord zit
dat alleen alleen harde schijven van 2 GB aan kan.  (Dán moet je die /boot-partitie wél hebben)
track
Met die /boot-partitie kan ik heel eenvoudig switchen tussen Windows - Ubuntu en dit zonder iets aan te passen aan mijn windows-partitie.
(Ubuntu staat op externe disk, als die aangesloten is -> start ubuntu, anders -> start windows)
Zonder die /boot, lukte mij dat niet,vandaar..

Offline ivo

  • Lid
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/16, 21:28:55 »

Je kan ext3 (of ext2) eenvoudig en snel migreren naar ext4:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4

Ik vind die omschrijving toch ites te summier, vooral onder de opmerkingen.
Ik hou ook nooit zo van instructues met dubbele ontkenningen;
" Let op: Doe geen resize_inode wijzig op het bestandssysteem niet met de opdracht resize2fs uit e2fsprogs versie 1.41.0 of nieuwer. "
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: van 9.04 naar 9.10: wat allemaal kwijt?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/16, 21:56:27 »
Bedankt voor je opmerking. Zo duidelijker:

  • Let op: Er is een zeldzame fout bij een resize_inode met de opdracht resize2fs uit e2fsprogs versie 1.41.0 of nieuwer. Dit kan leiden tot een onbruikbaar bestandssysteem (meer informatie hier).

Of is dit nog onduidelijker? Of kunnen dit soort opmerkingen (over zelden voorkomende fouten) geheel achterwege blijven? Het is namelijk wel onderhoudsintensief.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/MigratieExt4
Klik links bovenin op Documentatie