Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu dualbooten met windows 7  (gelezen 2274 keer)

Offline yourtjhuh

  • Lid
ubuntu dualbooten met windows 7
« Gepost op: 2010/09/06, 16:23:10 »
hallo, ik wil graag om mijn dell inspiron 15 ubuntu instaleren, maar windows 7 behouden.
ik heb nog nooit ubuntu of een ander linux besturingssysteem gehad alleen windows, maar na een aantal problemen had ik daar genoeg van.
ik wil wel windows 7 houden. Moet ik iets speciaals doen om te kunnen dualbooten en krijg ik automatisch een bootloader? kan mijn computer ook chrashen van ubuntu installeren? ??? en moet ik na afloop van de installatie ook nog iets speciaals ondernemen dat alles lekker werkt(o.a. drivers installeren) ??? kunnen windows en ubuntu ook wel een beetje samenwerken(o.a. elkaars partitie lezen, virusscanners?) heb je ook een virus scanner nodig? en ten slotte, ik heb windows 7 64 bit, is dan ubuntu 64 bit het beste, of is 32 bit wat stabieler(heb van dat probleem gehoord bij win. vista)

ik weet dat dit heel veel vragen zijn
« Laatst bewerkt op: 2010/09/06, 16:29:45 door yourtjhuh »

Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/06, 16:33:15 »
Een aparte partitie maken voor Ubuntu.
Ubuntu installeren en je kunt in het grub menu kiezen voor een opstart van linux of windows 7.
Installatie van Ubuntu is niet zo moeilijk maar bepaalde dingen moet je even weten.
Ik adviseer om te googlen voor een juiste installatie of te kijken op deze link http://wiki.ubuntu-nl.org/
Heb meerdere keren win 7 naast ubuntu gezet of andersom.
Advies als je eventeel ubuntu wilt verwijderen om eerst in win7 Eacy BCD te gebruiken om de bootsector te herstellen van windows 7.



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/06, 19:07:29 »
Woon je toevallig in de buurt van Tholen / Bergen op Zoom ?
Dan wil ik je graag helpen.
Je kunt ook kijken, of er een steunpunt bij je in de buurt is......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline yourtjhuh

  • Lid
Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/06, 19:15:41 »
sorry, ik woon in de regio midden van nederland

Offline Thijsg

  • Lid
Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/06, 19:22:45 »
West, midden of oost?

Offline yourtjhuh

  • Lid
Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/06, 19:51:16 »
West, midden of oost?
midden

ik ben nu trouwens aan t expirimenteren met dat dualbooten in virtualbox

Offline Thijsg

  • Lid
Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/06, 20:51:22 »
Dan woon je bij mij in de buurt (ergens tussen Amersfoort en Barneveld).

Wat je vragen betreft: Ubuntu is makkelijker met samenwerken dan Windows. Ubuntu kan de bestanden van Windows lezen, andersom in eerste instantie niet. Ubuntu gebruikt Grub als bootloader, het is prima mogelijk om Windows daarmee op te starten. Windows kan daarentegen Ubuntu voor zover ik weet niet opstarten.

Als je een werkende Windows-installatie hebt, kan je als je lege ruimte op je harde schijf hebt, Ubuntu ernaast installeren. Windows blijft dan bestaan. Maar natuurlijk wel met backup.

Offline yourtjhuh

  • Lid
Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/07, 14:37:17 »
dus als ik het goed begrijp kan ik ubuntu gewoon in een partitie naast windows installeren, en dat alleen de eerst volgende keer dat ik opstart windows even aan de nieuwe schijfindeling moet wennen(ik heb nu nog maar 1 partitie). ik heb ook iets gelezen over easybcd, moet ik die dan nog gebruiken voor iets??

Re: ubuntu dualbooten met windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/07, 17:55:53 »
easy BCD hoef je alleen te gebruiken als je ubuntu eventeel weer kwijt wilt en windows 7 wilt behouden.
Je moet de bootsector van win 7 dan herstellen. Verder hoef easy BCD niet te gebruiken.
Je hebt nu 1 partitie. Je zult dus een extra partitie aan moeten maken voor ubuntu. Deze hoeft niet zo groot te zijn. 20 of 30 gigabyte is genoeg. Als je ubuntu installeerd krijgt je de opstartboot van linux waarbij ubuntu en windows 7 als keuze staan. Dit menu noemen ze het grub menu.