Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schijfindeling  (gelezen 2290 keer)

Offline Dave2

  • Lid
    • http://www.lorevanloon.be
Schijfindeling
« Gepost op: 2010/04/01, 09:56:09 »
Beste,
Ik ben nog niet echt goed thuis in linux ivm Schijfindeling.
ik heb nu bij de installatie van ubuntu 10.04 gekozen voor ubuntu naast windows 7 te installeren.
Nu wil ik wanneer de officiele 10.04 versie einde april uitkomt wil ik enkel ubuntu hebben als boot ipv ubuntu en windows 7.
Maar ik heb ook nog enkele partities gemaakt in windows en die wil ik toch houden in ubuntu.
dus mijn vraag luid hoe installeer ik later wanneer de officiele versie van ubuntu 10.04 er is ubuntu alleen en windows 7 weg maar toch mijn partities houden.
bij het installeren kan ik dan kiezen iets met handmatig instellen en hoe ga ik dan te werk om enkel ubuntu te laten booten en ook partitie van windows 7 verwijder en later die partitie toevoegen aan linux zodat de partitie waarop linux staat ook grooter word.

Alvast vriendelijk Dank

Dave

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijfindeling
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/01, 15:17:14 »
Het preciese antwoord hangt af van je voorkeuren, maar ook van je huidige schijfindeling.

Algemeen is de handigste manier om Ubuntu automatisch te laten installeren op je schijf, een ruimte vrij te maken (partitie wissen) via gparted in de live sessie, om daarna het installatieprogramma te starten en te kiezen "gebruik grootste aaneengesloten ruimte".

De meeste flexibiliteit zal je hebben als je al je gegevens op reserveschijven zet (moet zowieso). Dan heb je alle vrijheid om de schijfruimte in te delen zoals je wil.

Voor een laptop/desktop systeem maak ik het met partitionering niet moeilijk. Nu heb ik een laptop met 80 Gb schijf: daar is enkel een root partitie en een swap partitie. Dit garandeert het meest optimale gebruik van de vrije ruimte.

Als ik aan een grotere schijf toe ben (of misschien bij de volgende herinstallatie) zal ik wellicht gaan voor een root partitie en een data partitie, waarop enkel mijn persoonlijke documenten komen (dus NIET de gebruikersinstellingen van onder /home). Dit zou me dan toelaten volledig te herinstalleren zonder al mijn data te moeten terugplaatsen.

Andere gebruikers, andere meningen, zoals je zal zien in het vervolg van dit draadje.

Re: Schijfindeling
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/01, 16:03:20 »
Vooral wat het voor laatste betreft ben ik het eens met Vanadium. Een root en een home partitie. Voordeel is dat je bij de volgende uitgave, alleen Ubuntu installeert op je root en alle gegevens op je home bewaart blijven. Dat je  soms een gebruiker mist is geen overkomelijk probleem, dit is naderhand makkelijk te herstellen, ooit geleerd van Vanadium. Eigenlijk zou het niet echt nodig moeten zijn, ik weet niet of dit al gecorrigeerd is in Ubuntu 10.4, nog geen gelegenheid gehad om dit uit te proberen. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Schijfindeling
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/02, 08:08:05 »
Ik lees het als een stapje verder: niet je data op /home. maar een aparte datapartitie (en dan kan /home eventueel op de /-partitie blijven. Voordeel van home apart is dat de instellingen en .kde-data bewaard blijven bij een herinstallatie).  Op dit moment heb ik er vier: sda1 voor /, sda2 voor /home, sda3 voor swap en sda4 voor data.  

Opm: eigenlijk had ik liever een betere scheiding tussen instellingen en persoonlijke  .kde-data zoals e-mail, adressenboek en bladwijzers. Deze data had ik liever op mijn data-partitie. Nu zit deze data verstopt in .kde/share/apps.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/02, 08:09:52 door Ramana »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Schijfindeling
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/02, 08:55:25 »
Citaat van: Ramana
Ik lees het als een stapje verder ...
Ik bedoelde dat inderdaad. De enkele configuratiefolders die ik ook wil mee backuppen, .evolution bijvoorbeeld, die link ik door van de systeempartitie naar de datapartitie en worden zo automatisch meegenomen in de backup.