Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu & #! dualboot > delen van /home  (gelezen 588 keer)

ubuntu & #! dualboot > delen van /home
« Gepost op: 2010/05/19, 12:42:48 »
Hallo,

ik zou graag met Crunchbang (#!) beginnen werken, en zou deze dus op een aparte partitie willen installeren op mijn laptop.
Mijn partities zijn als volgt:
15GB nu Kubuntu (/ & /home) > bedoeling dat dit enkel de / van #! wordt.
15GB Ubuntu 9.10 (/ )
120 GB /home ; waarvan /home/lennert gebruikt wordt door ubuntu.
(en ook nog /swap; maar die deel ik zoiezo)

Nu zou ik graag /home/lennert ook laten gebruiken door #! , is dit mogelijk (wss wel) maar is dit ook aan te raden.
Ik zou dit het liefst doen, om zo al mijn instellingen te delen (FF, thunderbird,...) en ook mijn bestanden zoals /Documenten; /Muziek

Hoe ga ik het best en het veiligst te werk? Wou al alleen gaan klooien, maar denk dat ik wel wat tips gebruik voor alles de lucht in gaat ;)

mvg
Lennert

Re: ubuntu & #! dualboot > delen van /home
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/19, 16:15:48 »
Alles in dezelfde home-map laten uitkomen is zeker niet aan te raden. Als je in beide Linux-installaties verschillende versies van dezelfde applicaties gebruikt, kan dat allerlei problemen veroorzaken. Je kunt wel zeggen dat je dat niet van plan bent, maar probeer alle mogelijke verschillen maar eens in de gaten - en onder controle - te houden.

Ik heb zelf ook meerdere Linuxen op mijn computer, maar die gebruiken elk een eigen home-map. Wel op dezelfde partitie, overigens. Ik log op elke Linux aan met een andere gebruikersnaam. Voordeel van een dergelijke opzet is dat de verschillende installaties elkaar niet in de weg zitten en dat ik toch altijd bij alle mappen kan. Dat werkt overigens alleen makkelijk als de gebruiker waaronder je aanlogt steeds dezelfde numerieke waarde heeft. Het kan even puzzelen zijn om dat goed ingesteld te krijgen, want niet elke Linux maakt standaard een user aan zoals Ubuntu dat doet en geeft die user/group dezelfde waarde (1000/1000).

De instellingen van mijn Firefox en Thunderbird staan in weer een andere map (/home/data) die ook 1000/1000 als user/group heeft. Daar zit trouwens alles in waar ik zo bij moet kunnen (documenten, afbeeldingen, muziek enzovoort). In de 'eigen' home-map van elke installatie plaats ik dan een verwijzing naar de juiste map in die data-map, als dat al nodig is. Voor FF en TB kan je dat bijvoorbeeld weer op een andere manier instellen.

Verder heb ik de applicaties die ik in alle installaties gebruik (eenmalig) handmatig geïnstalleerd in een gedeelde map (/opt, die via fstab in elke installatie is omgeleid naar /home/applicaties), met symlinks in /usr/bin of /usr/local/bin. Doe je dat niet, dan loop je ook in deze opzet de kans dat verschillende versies moeilijk gaan doen over samengebruik van dezelfde instellingen. Bijkomend voordeel is dat je die applicaties maar één keer hoeft te 'onderhouden'. Aan de andere kant raak je zo dus wel het gemak van automatische updates kwijt (voor die applicaties). Voor mij is dat niet zo'n probleem, maar het kan een show stopper zijn...