Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dual boot  (gelezen 2352 keer)

Offline nemo

  • Lid
dual boot
« Gepost op: 2016/09/01, 11:19:26 »
Hoi,
Lukt met niet om Cublinux naast Windows 8.1 te plaatsen(ook Mint/Zorin en...)
 Laptop is Medion Akoya p7818 (md99095) 8GB Ram en 32 GB SSD-cache!
Die cache werkt met software zie bijlage.
De schijven worden niet zicht baar in de installer...zie bijlage   
Er valt ook niks te klikken...want krijg je foutmelding !
Iemand idéé hoe dit op te lossen?
Groetjes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/01, 11:53:51 »
Cublinux lijkt nog te zijn gebouwd op de oude Ubuntu 14.04.... Ik raad aan om 't eens te proberen met de nieuwe Ubuntu 16.04.1, of met een distro die is gebouwd op Ubuntu 16.04, zoals Linux Mint 18.

Als je specifiek een volledig webgebaseerd besturingssysteem zoekt, dan kun je eens kijken naar Peppermint 7: https://peppermintos.com/
Ook die is gebouw op Ubuntu 16.04.
« Laatst bewerkt op: 2016/09/01, 12:04:17 door Pjotr »

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/01, 12:53:50 »
Beste Pjotr,
Om u plezier te doen test gedaan .. met Ubuntu16.04 ...was voor 95%zeker dat resultaat zelfde ging zijn ;)

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/01, 14:14:50 »
Ook met pepermintos zelfde probleem...overal zelfde foutmelding....als je ergers in de installer klikt!
Voor ik die vragen krijg  BIOS is ok geen secure en geen EUFI....ook snel starten is uitgeschakeld!
« Laatst bewerkt op: 2016/09/01, 14:29:13 door nemo »

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/01, 19:14:04 »
Ga jullie wat meer info geven,had ergers gelezen van DMRAID te verwijderen in Synaptic Package Manager.
Dan worden de schijven wel zichtbaar...en installeren lukt ook...natuurlijk is één maar bij....na paar keer opstarten is het feest uit.
Dan ben ik al heel blij dat ik de MBR kan herstellen zodat Win8.1 terug werkt!
De DMRAID terug installeren lijkt me niet echt logisch ...heb ik wel nog niet gedaan...wat denken jullie?

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/01, 19:40:59 »
Nog info over cache-ssd...want veel helpers/forum beheerders snappen het niet!Hier de uitleg.
SSD caching

Het concept achter SSD caching is heel simpel. Speciale software zorgt ervoor dat – zonder dat je daar zelf enige invloed op hoeft uit te oefenen – de meest gebruikte data van een harde schijf op een speciaal daarvoor bestemde SSD wordt geplaatst. Wanneer het systeem data opvraagt die op de SSD staat, is die snel beschikbaar en hoeft niet op de trage harde schijf gewacht te worden. Bij schrijfacties kan caching ook voor versnelling zorgen: data wordt dan in eerste instantie op de SSD geplaatst, het systeem kan dan ongestoord verder met de volgende taak, terwijl de caching software er voor zorgt dat de data op de achtergrond naar de harde schijf wordt overgezet. Caching software is in de basis gebaseerd op least-recently-used algoritmes: data die het langst niet gebruikt is, wordt het eerst verwijderd zodra er weer ruimte nodig is.

SSD caching is in opkomst sinds het onder de naam Smart Response Technology onderdeel uitmaakt van de twee laatste generaties Intel-chipsets. Op moederborden met Z68- en Z77-chipsets kun je zonder een extra investering te doen een SSD toevoegen aan een systeem met een harde schijf en dan in de Intel Rapid Storage Technology-driver aangeven dat je de SSD als caching wil gebruiken. Eenmaal aanzetten en klaar is kees.

Intel heeft zelf speciale caching SSD’s in haar assortiment – waarover verderop meer – maar ook andere fabrikanten bieden speciale caching SSD’s aan. Zij bundelen vaak extra software die de caching mogelijk maakt. Zowel de oplossing van OCZ als degene van Corsair die we in dit artikel bespreken, maakt gebruik van de software van Dataplex. Ook hier geldt: je kunt de SSD toevoegen aan een bestaand systeem met harde schijf. Eén keer configureren en daarna hoef je er nooit meer naar om te kijken.
bron:hardwareinfo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/01, 23:27:03 »
Hallo Nemo,

Mijn drie Linux systemen draaien allemaal op een SSD, alles erop en eraan. Dus is ook alles snel, niet alleen de cache. Waarom zou je nou zo'n ingewikkeld systeem willen gebruiken om een deel van je systeem op een langzamer medium te kunnen draaien?

Onze wereld is een beetje simpeler, vrees ik. Wat betreft een oplossing voor jouw problemen hoop ik dat iemand hier daar een oplossing voor heeft, maar het is allemaal zo heel bijzonder. De kans daarop lijkt me niet erg groot. Je zou het ook eens kunnen proberen op één van de grote Engelstalige forums.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/01, 23:44:21 »
@jvecht,
Bedankt voor je antwoord.
Kijk deze vraag is al gesteld op meerdere Engelstalige forums.
De antwoorden die je daar krijgt is om te lachen hoor.
Ben zelfs bij developer uberstudent ook Linux distro ..die pipo stuurd me gewoon door naar één fRANS forum lol.
Weet het maar al te goed...kom ik forum met vraag is het echt iets speciaal...meestal los ik alles op zo wel in win als linux.


Offline Hensyr

  • Lid
    • Alles over Zorin OS in het Nederlands
Re: dual boot
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/02, 00:15:43 »
Even de situatie verduidelijken betreft het probleem bij Nemo, het is mij niet onbekend daar het op meerdere Engelstalige forums zonder resultaat gepost werd en de taal het er niet makkelijker op maakt.

Situatie:
Nemo heeft een laptop waar volgens het oude Bios Windows 8.1 is op geïnstalleerd.
Dus geen EFI, geen UEFI gewoon volgens de oude MBR
Windows 8.1 is op een gewone HDD geïnstalleerd, dus geen SSD

Nu wordt wel het systeem versnelt door Intel Rapid Storage, er dus een SSD-chip die voor de cache zorgt van 32 GB. Dus geen SSD schijf!
Windows 8.1 of Linux kan dus niet op die SSDcache chip geïnstalleerd worden maar dus alleen op de HDD.

Nu wil Nemo er een Linux derivaat zoals Ubuntu of een andere distro er als dual boot op de HDD installeren naast Windows 8.1
Helaas lukt dit niet want wanneer hij bij de installer komt is de schijf (HDD= /dev/sdb) niet zichtbaar!
Hij kan dus niet installeren.

Na heel wat google werk kwam hij er op uit dat er een mogelijkheid is om de schijf zichtbaar te maken, door vóór het installeren in de live omgeving via synaptic pakketbeheer dmraid uit te schakelen.
Het een heeft met het ander te maken, daarmee bedoel ik dat de SSDcache chip in raid staat met de HDD.
Nu kon Nemo wel installeren maar niet zonder gevolgen.

Het probleem dat zich nu stelt is dat na een paar keer opstarten de grub volledig verdwijnt.
Gevolg is dat niks meer kan opgestart worden, geen Windows en geen Linux


Offline DeBaas

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/02, 10:17:57 »
Bij lezen van diverse en anderstalige berichten:

Eerst op een of andere manier de SSD cache uitschakelen cq verwijderen.
Dan je syste(e)m(en) installeren.
Nu de SSD cache weer plaatsen cq inschakelen.

Geen idee hoe dat te doen op deze portable.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: dual boot
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/02, 10:24:33 »
Hallo Hensyr,

Jouw uitleg maakt de situatie een stuk duidelijker.

Als ik op Google zoek met ubuntu Intel Rapid Storage kom ik een aantal interessante treffers tegen.

Verder, als je die hardware niet zelf hebt kan je alle tips niet uitproberen. Dat kost daarnaast natuurlijk ook wel de nodige tijd. Het zoeken is dus naar een Linux enthousiast die deze machine heeft en met voldoende tijd, kennis en ervaring om de een of andere Linux distributie te installeren.

Ik heb even zitten zoeken op ons Forum. Kijk o.a hier . Vermoedelijk is dat net niet jullie hardware, maar wie weet.

Hopelijk vinden jullie een oplossing!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/02, 10:39:09 »
Iemand heeft dezelfde problemen met de installatie van Windows 7 op deze laptop.
De beschrijving van BIOS instellingen/wijzigingen is voor Linux ook van toepassing.

http://domoticx.com/laptop-medion-akoya-p7818-md-99095-a-nl/
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: dual boot
« Reactie #12 Gepost op: 2016/09/02, 11:33:35 »
Dat ziet er uitstekend uit, de Baas! En eigenlijk ook qua instellingen best te vinden, maar dat is achteraf praten.

Ik ben erg benieuwd of dit gaat lukken. Laat het ons weten, nemo!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #13 Gepost op: 2016/09/02, 18:16:14 »
Hoi,
Bedankt voor jullie tips....zal het eens goed doornemen en zien of er iets te gebruiken valt.
Maar dat is iets voor volgende week...ga het wat laten rusten...heb er al veel tijd ingestoken.
Misschien komen er nog tips binnen.
Fijn weekend allemaal :)

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #14 Gepost op: 2016/09/07, 21:18:03 »
Hier ben ik weer...het wil maar niet lukken.
Ook niet met de tips!
Ook zelf ook iets gevonden ook niks....kijk bijlage ....bij install van mdadm komen er ook foutmeldingen.
Nog iemand één tip?
Groetjes

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #15 Gepost op: 2016/09/12, 12:19:50 »
Niemand meer :rolleyes:
Mvg
Nemo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: dual boot
« Reactie #16 Gepost op: 2016/09/12, 12:27:27 »
Nemo,

Welke foutmeldingen krijg je dan? We hebben die hardware niet en zonder ook enig idee van de gemelde foutmeldingen valt er niets te doen. Zoek anders iemand op die je met jouw problemen kan assisteren.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #17 Gepost op: 2016/09/12, 12:31:31 »
Citaat
Welke foutmeldingen krijg je dan?
Ja gewoon altijd het zelfde...geen schijven zichtbaar,alleen als ik DMRAID verwijder!
Is er soms één steunpunt in Antwerpen?
Nemo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: dual boot
« Reactie #18 Gepost op: 2016/09/12, 12:37:18 »
Is er soms één steunpunt in Antwerpen?

In de stad zelf niet, wel de nodige in de directe omgeving.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #19 Gepost op: 2016/09/12, 12:44:47 »
Citaat
wel de nodige in de directe omgeving.
Waar ergers?
Nemo

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: dual boot
« Reactie #20 Gepost op: 2016/09/12, 13:22:02 »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline nemo

  • Lid
Re: dual boot
« Reactie #21 Gepost op: 2016/09/12, 15:48:20 »
Dit topic mag gesloten worden.
Bedankt voor jullie hulp ;)
Mvg
Nemo