Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere ubuntu's naast elkaar?!  (gelezen 2426 keer)

Offline rojo185

  • Lid
meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Gepost op: 2009/11/26, 23:25:00 »
nadat ik mijn windows vista geupgraded had naar windows 7 was mijn grub menu weg. Toen heb ik met de live CD ubuntu opnieuw geinstalleerd maar dat heeft ie naast mijn oude ubuntu installatie op een nieuwe sda van 2,5 GB gezet. Mijn oorspronkelijke staat op sda5 en kan ik ook gewoon benaderen in de menu lijst onder "other operating systems" Hoe kan ik de nieuwe ubuntu op de 2,5 gb verwijderen zonder dat ik de ubuntu op de sda5 kwijt raak? Functioneert mijn oude grub op de sda 5 dan weer?

Offline heir4c

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/26, 23:59:14 »
Welkom op het forum,

Als je windows na ubuntu installeerd en volgens jouw ervaring dus ook als je upgrade, dan word grub overschreven door de bootloader van windows. Dan hoef je  maar op te starten met de liveCD en de grub te herstellen/herinstalleren. http://sites.google.com/site/computertip/grub Opgelet: als je vorige install 9.10 is dan moet je alles lezen in verband met Grub2, dat is de nieuwe grub en dat werkt anders.
Voor alle andere versies lees je alles van grub. Het staat er mooi uitgelegd. Aandachtig lezen.

Om de nieuwe install van ubuntu te verwijderen kan je met de liveCD opstarten en dan via Systeem>Beheer>gParted  die partitie verwijderen en dus vrije ruimte van maken. Je klikt die partitie aan en kies onderaan dan voor verwijderen.
Je kan die eventueel terug bijvoegen bij je partitie van je oudere install maar hoe dat gaat zal iemand met ervaring daarmee moeten uitleggen. Weet niet zeker als je je partitie met de oudere install vergroot je UUID nummer al dan niet zal veranderen. UUID is de identiteitsnummer van je partitie.


Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline rojo185

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/27, 22:19:41 »
bedankt voor jouw reactie. Heb de instructies opgevolgd en met de live CD opgestart en in een terminalvenster de grub geopend (niet grub 2 want ik heb een upgraded 9.10 ubuntu) het commando root(hd0,4) geeft echter error 27, unrecognized command . Omdat ik graag de instellingen van mijn oorspronkelijke ubuntu wil behouden wil ik niet alles zonder meer wissen en opnieuw installeren.
Hij start dus op via een grub van sda 11. In de menu.lst hiervan heb ik default op sda5 gezet, dus start ie netjes op de goede ubuntu op maar het is wel een beetje een rommeltje geworden.

Ik heb me nog niet gewaagd aan het verwijderen van de sda's mede omdat deze weer een sub partities llijken van sda3. Zie schermafdruk.
http://img262.imageshack.us/img262/9189/schermafdrukdevsdagpart.jpg

Dus als je nog advies hebt om er weer een keurige boot van te maken, houd ik me aanbevolen.


Offline track

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/27, 22:41:49 »
Hoi Ron,

welkom op het forum !

Wat ik op jouw plaatje zie is inderdaad een rommeltje, maar dat is niet erg.
De eerste vraag is, welke partities wil je hebben en welke partities zijn overbodig ?

Als dat duidelijk is kun je gewoon de partitie-editor gparted opstarten. 
en dan die partities die je kwijt wilt gewoon "verwijderen" - "toepassen" (pas dan wordt het uitgevoerd).
En de andere partities naar de vrije ruimte uitbreiden. (en "toepassen" ...)

Je kunt alleen partities die niet gemount zijn bewerken. (zie telkens de sleuteltjes links)
Dus in twijfel bij voorbaat de desbetreffende partities ontkoppelen !
(voor "root" (= "/") werkt dat natuurlijk niet, dus doe je dat dan vanaf de live-CD)

track

Offline HarzG

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/28, 00:29:26 »
Ik keek naar het plaatje en vroeg mij af hoe je deze (met permissie) verschrikkelijke zooi voor mekaar kreeg.

Een Linux-swap is volgens de algemene adviezen 2xRAM+10%. Hiermee kan je een pc ook nog netjes in de suspend-to-disk-modus zetten.
Alle overbodige (niet gemounte) swap-partities kan je wissen.
Als je met meerdere Linux-systemen werkt, is 1 Linux-swap voldoende.
Het gaat dan allen om een juiste vermelding van de plek voor de swap-partitie in de fstab(s) van de geïnstalleerde Linux-systemen.
Als je 4GB RAM hebt, kan je het volgende doen (terminal):swapoff -aHierna kan je met Gparted de sda8 wissen en de sda7 vergroten (7.92GB+172.54MB).
Als resultaat heb je dan een swap van 8 GB (passend bij 4GB RAM). Heb je minder RAM is deze grootte niet nodig.
Nadat swap klaar is, kan je de vervolgstappen zetten.
Hiervoor hebben wij meer informatie nodig waarvoor de getoonde partities dienen. Wat doe je met sda6/9/11?

Het is opvallend dat je een root-partitie hebt van 200GB. Deze grootte heb nog niet eerder gezien.
Wat ook "spannend" is, dat het gebruikte deel van de sda5 al 32 GB groot is. Dan heb je waarschijnlijk al heel veel data in een /home als submap van de (root) / staan.
Mijn root-partitie is 10 GB groot en ik heb nog 20% ruimte over. Ik plaats vrijwel geen foto's/muziek/video's in de /home, die staan bij mij op een andere partitie.


Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rojo185

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/28, 13:03:42 »
tja ik ben natuurlijk pas begonnen met ubuntu en maak er dan misschien wel een zooitje van.
het verwijderen van de kleine overbodige partitities leidt er wel toe dat ik ook de grub kwijt ben en ik niet via de live cd de grub in sda 5 kan toewijzen omdat ik deze niet kan mounten. Kortom om de computer weer aan de praat te krijgen moet ik een herinstallatie toevoegen. De rechten op de
Hoe zorg ik er voor dat de comuter de grub van de sda5 weer gebruikt?

Anders lijkt het me eerlijk gezegd het verstandigst als ik de gegevens op de sda 5 save, alle partities verwijder en een geheel nieuwe "schone installatie maak" want anders blijft het een zooitje.


Offline track

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/28, 13:24:29 »
Telkens alles herinstalleren is de bekende Win..-filosofie...  ;)
... maar hoeft echt niet bij Uby.

Het eerst zou ik de grub goed zetten als die niet klopt.
Dus jouw gewenste installatie opstarten, met een  mount  in de terminal kijken
welke partitie hij als "/" (=root) heeft   (sorry, maar de terminal is hier nog steeds het makkelijkste)
en dan volgens deze handleiding de "grub herstellen": http://sites.google.com/site/computertip/grub
(let erop dat je hier de goede partitie instelt, dan is er ook geen probleem als je straks partities verwijdert)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/11/28, 13:26:10 door track »

Offline HarzG

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/28, 16:36:09 »
rojo185: Mijn voorstel voor je:
1. Maak een plan hoe je systeem moet worden, schrijf dat wat mij betreft analoog met papier.dll en pen.exe gewoon op.
2. Leg dat plan hier voor en vraag commentaar.
3. Het kost je even wat tijd om te lezen+leren als je de situatie op je pc ambachtelijk hersteld. Hierna ben je waarschijnlijk door de opgedane kennis in staat je systeem bij de volgende upgrade helemaal alleen en op je sloffen te installeren.

Als je reeds Ubuntu 9.10 op je sda5-partitie hebt staan, dan kan je met wat assistentie binnen een half uur met de opruimacties klaar zijn.

Voor Ubuntu heb je een "echte" installatie op sda5 en een kleine installatie op sda6, sda9 of sda11. Verder zijn er meerdere swaps waarvan je maar 1 nodig hebt.
Voor het hergebruiken van de bestaande sda5-Ubuntu en/of het installeren van een nieuwe versie is het verstandig voorafgaand de partities op te ruimen.
Pas als dat klaar is, kan je Grub opnieuw installeren met een liveCD. Hierbij is het belangrijk dat de de passende liveCD gebruikt.
Als je Ubuntu 9.10 hebt geïnstalleerd, dan moet je ook de liveCD van 9.10 gebruiken. Daar staat namelijk Grub2 op.
Als je op de sda5 een installatie van 9.04 hebt staan, dan kan je beter de oudere liveCD gebruiken waar ook Grub op staat (dat is Grub "1" Legacy).

Als je voor de andere volgorde kiest "eerst Grub", 1 keer booten met sda5 en hierna partities opruimen, dan gaat het waarschijnlijk fout met de UUIDs. Deze unieke nummers voor de partities veranderen als je partities verwijderd. De correcte UUIDs zijn nodig voor de herkenning van de partities in Linux-systemen.

De installatie, van welke versie van Ubuntu dan ook, vraagt voor een standaardsysteem ca. 10GB  (met /home als submap van root). Anders loop je steeds tegen grenzen aan. Bovendien kan je een Ubuntu-installatie met slechts 2,5 GB ruimte niet updaten - dat zie je ook bij de beschikbare rest-ruimte van sda6, sda9 of sda11.

Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline rojo185

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/28, 17:54:09 »
allereerst Harzg en track natuurlijk bedankt voor jullie moeite om mij door mijn fouten te helpen. Inderdaad lezen en leren is het motto.
Mijn ideale schijf ziet er als volgt uit:
sda 1 PQ service (recovery van Acer) 18 Gb laten staan
sda 2 /media/Acer ( windows 7) 69,85 Gb laten staan
sda 3 / root van Ubuntu 9.10, hiervoor 20 Gb reserveren (10 is minimum maar 20 is dan zeker genoeg)
sda 4 /media/data (zowel voor windows bestanden) 286.5 Gb, laten staan
sda 5 linux Swap 10(?) Gb
sda 6 rest schijf voor alle Linux bestanden (...Gb)

alles wat nu nog op sda 5 staat zou ik moeten zien te behouden. Het is een 9.10 upgrade van 9.04 Kan ik dat bijvoorbeeld tijdelijk kopieren naar media/data?
Ik heb 9.10 gedownload als iso moet er nog een live CD van branden
Benieuwd naar jullie reactie. Ron

Offline track

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/28, 18:14:34 »
Nee, heen en weer kopiëren zou ik niet doen.  Je komt er gauw met de rechten in de war.
Jouw lijst lees ik zodanig dat /dev/sda6 dan jouw /home- map bevat.
(dat is o.a. het plek waar normaal alle persoonlijke data belandt)

Verder maakt de nominale volgorde helemaal niet uit, vandaar kun je de /sda5 gewoon laten staan.
Ik begrijp dat je vanuit de ervaringen met Win.. liever iets meer ruimte spendeert, maar bij Linux
hoeft dat niet.  Voor het systeem heb je echt maar 5 GB nodig, bij 10 GB kun je al echt eindeloos
toepassingen erbij installeren.  20 GB hoeft dus eigenlijk niet.
En ook bij de swap, er zal nooit meer dan die "geheugen +2%" gebruikt worden.
En die zelfs alleen bij de slaapstand. 
Normaal pakt hij "0" swap tenzij je opent 20 grote video's tegelijk om hen te bewerken.
En, heeft jouw bak echt 9 gieg werkgeheugen ??  ;)

track

Offline HarzG

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/28, 18:19:43 »
Ik moet nu koken, maar even een snelle reactie:
Je kan maar 4 primaire partities maken. De huidige sda3 is een "container" voor zogenaamde logische partities. Die beginnen qua nummering met sda5.

sda 1 PQ service (recovery van Acer) 18 Gb laten staan
sda 2 /media/Acer ( windows 7) 69,85 Gb laten staan
(sda3, "extended")
sda 5 / root van Ubuntu 9.10, hiervoor 20 Gb reserveren (20 is genoeg als je geen gamer bent)
NB: je zou ook voor de eenvoud de sda7 kunnen vergeten en alles binnen de huidige (grote) sda5 kunnen doen. Als je die namelijk qua grootte niet veranderd, dan blijft volgens mij de UUID behouden en dat bespaart je weer wat aanpassingen achteraf.
sda 6 linux Swap 10(?) Gb - je kan hiervoor 2xRAM+10% aanhouden
sda 7 rest schijf voor alle Linux bestanden (...Gb) -> zie de NB bij sda5

NB: de sda4 staat aan het fysieke einde van de HD, vandaar dat GParted deze onderaan laat zien
sda 4 /media/data (zowel voor windows bestanden) 286.5 Gb, laten staan

Let op: als je een update van 9.04 hebt, dan gebruikt je Ubuntu nog steeds Grub "1" Legacy, op de liveCD van 9.10 staat Grub2.
Grub2 wordt alleen bij nieuwe 9.10 installaties gebruikt.
Je kan Grub zonder meer met de liveCD van 9.04 opnieuw installeren nadat de partities op orde zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline track

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/28, 19:31:30 »
Waar heb je die "2xRAM+10%" vandaan ??  Meer dan "1x RAM +2%" zal hij nooit pakken !
(als je mij dat niet gelooft kijk hier:  http://linux.die.net/sag/swap-allocation.html
  of hier:  http://www.cyberciti.biz/tips/linux-swap-space.html )

track

Offline HarzG

  • Lid
Re:RAM en SWAP
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/28, 21:24:14 »
@track: Ik geloof je wel. Want bij mij wordt swap volgens mij nooit gebruikt (2GB RAM).

Dat met de 2xRAM+10% heb ik "ergens" gelezen, maar ik heb geen bronnen paraat.

Als iemand een moderne "standaard-pc" heeft met 2 GB RAM, geen vette video-bewerkingen uitvoert en de pc gewoon netjes aan/uitschakelt zonder suspend-to-disk of suspend-to-ram dan is volgens mij helemaal geen SWAP nodig.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline track

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/29, 00:40:24 »
En toch zou ik (ook zonder slaapstand) een zekere hoeveelheid swap inrichten, als reserve.
(voor de achtergronden zie mijn links)
Ik heb net nog gekeken: zelfs in de wiki's zoals  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Swapveelgesteldevragen
kom je het tegen.  Nou ja, toen dat geschreven werd was er al een discussie over dit punt.
( http://forum.ubuntu-nl.org/documentatie/wisselgeheugen-swapfaq/ )

track

Offline jonux

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/29, 10:55:31 »
Normaliter zal je computer eerst de DRAM gebruiken. Afhankelijk van je configuratie kan dit als werkgeheugen, ramdisk, disk cache, video geheugen.

Bovenstaande is te optimaliseren  voor het gebruik van je computer.
Een multi user server systeem zal het geheugen anders gebruiken,
Om zoveel mogelijk gebruikers en toepassingen tegelijk kunnen draaien kun je dan het beste zoveel mogelijk swap gebruiken. Echter als het werkgeheugen (DRAM) niet toereikend is zal het systeem steeds trager reageren omdat het systeem gaat "swappen" ofwel telkens de opgeslagen data op de swap partities weer in DRAM laden. en anders om. Als je meer dan 2x het geheugen +10 % als swap zou alloceren, dan is een systeem dat dit allemaal nodig zou hebben niet meer goed responsief.

Voor Jan met de laptop zal dit niet zo' n vaart lopen. Omdat de hoeveelheid beschikbare ruimte op de harddisk niet een beperking is zou ik adviseren wel een swap partitie aan te leggen en gebruiken. Op het moment dat je namelijk onverhoopt uit je geheugen loopt, loopt je systeem niet vast. Je merkt het door het trager worden van het systeem en kunt maatregelen treffen. De tip van track zou ik aanhouden.
Foxconn A6VMX / AMD Athlon(tm) 7850 Dual-Core Processor
UBUNTU 9.10 karmic/compiz/emerald

Offline rojo185

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/29, 13:48:15 »
bedankt voor jullie adviezen en ik ga er mee aan de slag maar wel nog een vraagje. als ik de instructies volg in http://sites.google.com/site/computertip/grub krijg ik met het commando root(hd0,4)  echter error 27, unrecognized command. Dat heeft vast iets te maken met de autorisatie maar ik kan maar niet vinden hoe ik dat op moet lossen. Als jullie daar nog een verwijzing voor kunnen doorgeven ben ik goed op weg geholpen.

Offline heir4c

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/29, 14:02:38 »
Je zit in de liveCD? Ik denk het wel. Ga naar het bestandssysteem van je ubuntu versie op: sda5 en kijk daar eens onder /boot/grub. Heb je daar nog een: 'menu.lst' staan? Als dat niet zo is en je kijkt verder en je ziet het bestand: 'grub.cfg' staan, dan moet je er vanuit gaan dat je nu grub2 hebt en dus die aanwijzingen gebruiken om de grub te herstellen/herinstalleren.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: meerdere ubuntu's naast elkaar?!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/30, 13:57:24 »
als ik de instructies volg in http://sites.google.com/site/computertip/grub krijg ik met het commando root(hd0,4)  echter error 27, unrecognized command.

Er mist een spatie, het juiste commando is (in dit geval): root (hd0,4)