Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub doet het niet  (gelezen 6622 keer)

Re: Grub doet het niet
« Reactie #25 Gepost op: 2017/03/07, 21:13:00 »
Het beeld "Windows setup.jpg" is gemaakt nadat ik alle bestaande partities heb verwijderd en vervolgens met "Nieuw" de beschikbare ruimte heb ingekort.
Vervolgens rekent Windows de partitiegrootte terug uit en krijg je dit beeld!!! Dezelfde partities als voorheen in UEFI! Wat moet ik daar nu mee?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Grub doet het niet
« Reactie #26 Gepost op: 2017/03/07, 21:16:18 »
Nog kortere klap: installeer alleen Ubuntu. En gebruik Windows als VM in VirtualBox in Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/samsung

Re: Grub doet het niet
« Reactie #27 Gepost op: 2017/03/07, 21:19:23 »
Dat zal moeilijk gaan. Die laptop is niet van mij. Iemand vroeg mij om er "even" Ubuntu op te zetten.
Ik ben er ondertussen al 3 dagen mee bezig... :(

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #28 Gepost op: 2017/03/07, 21:22:15 »
Intressant topic
Op een oudere desktop dat geen gebruik maakt van EFI of UEFI heb of eerder deed zich het volgende probleem voor .
ik heb nog nooit een PC gekocht met een voorgeïnstalleerde Windows . Wanneer ik een multiboot systeem ga opzetten doe ik dat altijd op een tweede ingebouwde HD .
Op een windows 7 systeem had ik dan Ubuntu en Linux Mint naast Windows 7 geïinstalleerd op de tweede harde schijf dus . Toen Windows 10 officieel verscheen wou ik die eventjes proberen en een upgrade uitgevoerd . Voor de upgrade had ik eerst Ubuntu en Linux mint verwijder , de Windows bootloader hersteld en de tweede HD geherpationeerd en geformateerd .
Na de Upgrade van W7 naar W10 wou ik dus opnieuw een multiboot systeem opzetten . Linux naast w10 dus . Installatie lukte zonder enig probleem .
Tot mijn grote verbazing kreeg ik na heropstarten de GRUB niet te zien en startte onmiddelijk W10 op . HD dus maar geherpationeerd en geformateerd en eens Linux Mint geprobeerd . zelfde probleem , geen GRUB . Ook met OpenSuse had ik hetzelfde probleem en heb dan maar mijn W7 hersteld en en terug Ubuntu en Linux Mint naast Windows 7 geïnstalleerd . Nu vraag ik me af waarom de GRUB niet verscheen op een systeem dat nog gebruik maakt van het oude BIOS ?

Offline Nollie

  • Lid
Re: Grub doet het niet
« Reactie #29 Gepost op: 2017/03/07, 21:36:05 »
Swake, pech voor je. Maar daar heeft Willibuntu even niks aan. Laptop van een ander vernaggelen is kloten

Ik vermoed dat Willibuntu zelf partities moet aanmaken (niet Windows laten doen). 1x Efi, 1x Windows (zelf ruimte toewijzen ipv alles geven). Dan Ubuntu erop (zelf toewijzen swap + root). Dan rest als een nfts datapartitie. Wel weer Ubuntu in het midden; en zo is het weer afgelopen weekend  =D

Bijgaand mijn partities toen ik nog Windows had (okt.12).
Ubuntu 18.10 en Win10 op Intel Core i5-3350P, 3,8 Gb Ram.

Re: Grub doet het niet
« Reactie #30 Gepost op: 2017/03/08, 15:26:28 »
Of je nu in BIOS de UEFI boot of de Legacy boot hebt ingesteld, Windows (iso-dvd) ramt zijn 4 UEFI partities erin.
In Windows Setup kan je enkel aangeven hoeveel plaats de volledige Windows krijgt toebedeeld, meer niet.
Grub is niet te bekennen. Telkens wordt Windows opgestart.

Ik heb het opgelost op een andere manier:
- Tijdens het opstarten moet je vooraf Esc drukken want in een flits komt er onderaan op het zwarte scherm: Press the ESC key for Startup Menu
- Startup Menu: Kies F9 Boot Device Options
- Boot Options Menu: Kies Ubuntu
- Grub: Kies Ubuntu

Bedankt aan iedereen voor de hulp.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/08, 15:29:12 door Willibuntu »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub doet het niet
« Reactie #31 Gepost op: 2017/03/08, 16:29:06 »
Afgelopen weekend heb ik Windows-10 geïnstalleerd, op een parititie van 100GB.
Zelf heeft het een extra partitie erbij gemaakt van 455MB.
De partitie had ik van te voren al geformatteerd in NTFS en beide partities zijn ook nu nog NTFS.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Grub doet het niet
« Reactie #32 Gepost op: 2017/03/08, 19:40:11 »
Citaat
Afgelopen weekend heb ik Windows-10 geïnstalleerd, op een parititie van 100GB.
Zelf heeft het een extra partitie erbij gemaakt van 455MB.
Dat is dus de Legacy boot. Hoe heb je dat gedaan?

Citaat
De partitie had ik van te voren al geformatteerd in NTFS en beide partities zijn ook nu nog NTFS.
Formatteren is toch nooit een probleem, dat gaat toch automatisch! In Windows heb je trouwens geen keuze.

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #33 Gepost op: 2017/03/08, 21:13:16 »
Citaat
Zelf heeft het een extra partitie erbij gemaakt van 455MB.

Die was er al .
Dat is een partitie waar zich de Windows systeembestanden bevinden !

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #34 Gepost op: 2017/03/08, 21:37:09 »
Als dat een nieuw aangekochte laptop is ben je jouw garantie al kwijt omdat je de originele Windows 10 gewist hebt !

Maar nu heb ik alles eens goed gelezen en je start je topic met

Citaat
Het gaat over een HP Notebook 15-ay056nb, W10 Home 64.
Ik heb de oorspronkelijke W10 gewist en een nieuwe W10 geïnstalleerd met een gedownloade iso.

Het allereerste wat je moest gedaan hebben, waren Windows herstelschijfjes aanmaken of een opstartbare USB stick om Windows 10 te herstellen moest je HD crashen
Windows 10 herinstalleren gaat niet het gaat om een voorgeïnstalleerde versie !!! Ik snap dus ook niet de bedoeling waarom je een W10 ISO bestand gedownload hebt want zonder licentie krijg je die niet werkend .
Je zit daar nog met die W10 herstelpartitie ook en die vormt het grootste probleem . wat je kan proberen maar ik weet niet of het nu nog zal lukken .
Factory reset uitvoeren , terugzetten naar fabrieksinstellingen dus .
Daarna herstelschijfjes maken en de herstelpartitie verwijderen .
Wat je uitgespookt hebt weet ik niet , maar in je afbeelding bij #7 zie ik ook nog eens 90.99 GB niet toegewezen ruimte .



Re: Grub doet het niet
« Reactie #35 Gepost op: 2017/03/08, 21:49:05 »
Als dat een nieuw aangekochte laptop is ben je jouw garantie al kwijt omdat je de originele Windows 10 gewist hebt !

Maar nu heb ik alles eens goed gelezen en je start je topic met

Citaat
Het gaat over een HP Notebook 15-ay056nb, W10 Home 64.
Ik heb de oorspronkelijke W10 gewist en een nieuwe W10 geïnstalleerd met een gedownloade iso.

Het allereerste wat je moest gedaan hebben, waren Windows herstelschijfjes aanmaken of een opstartbare USB stick om Windows 10 te herstellen moest je HD crashen
Windows 10 herinstalleren gaat niet het gaat om een voorgeïnstalleerde versie !!! Ik snap dus ook niet de bedoeling waarom je een W10 ISO bestand gedownload hebt want zonder licentie krijg je die niet werkend .
Je zit daar nog met die W10 herstelpartitie ook en die vormt het grootste probleem . wat je kan proberen maar ik weet niet of het nu nog zal lukken .
Factory reset uitvoeren , terugzetten naar fabrieksinstellingen dus .
Daarna herstelschijfjes maken en de herstelpartitie verwijderen .
Wat je uitgespookt hebt weet ik niet , maar in je afbeelding bij #7 zie ik ook nog eens 90.99 GB niet toegewezen ruimte .
Hoezo zonder licentie niet meer herinstalleren?
Als het een legale en geregistreerde versie is kan je W10 gerust  opnieuw installeren.
Sterker nog je hoeft de licentie dan helemaal niet meer in te voeren.
Aan de hand van wat computerkenmerken wordt als je een internetverbinding hebt  gelijk gekeken of het een geregistreerde versie is.

Lees dit maar eens https://www.windowscorner.nl/installatie/windows-10-opnieuw-installeren-zonder-productcode.php
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"


swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #37 Gepost op: 2017/03/08, 22:23:06 »
Als je die herstelschijfjes gebruikt heb je de 25 cijferige code niet meer nodig !!!

Re: Grub doet het niet
« Reactie #38 Gepost op: 2017/03/08, 22:26:02 »
https://tweakers.net/nieuws/114153/windows-10-upgrade-is-eenvoudig-gratis-via-toegankelijkheidspagina-te-verkrijgen.html

Je kan gratis upgraden van W7 of W8.1 naar W10 met MTC van Microsoft

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10
https://tweakers.net/nieuws/114153/windows-10-upgrade-is-eenvoudig-gratis-via-toegankelijkheidspagina-te-verkrijgen.html

En hier kan je een W10 versie downloaden
https://www.microsoftstore.com/store/mseea/nl_BE/cat/Windows/categoryID.70034100



Dat je gratis kon upgraden dat ik wist wel want dat ik heb zelf 2x gedaan.

Maar dit gaat verhaal gaat niet over een upgrade maar over een nieuwe installatie.

Zelf heb ik eerst de upgrade gedaan van W7 naar W10, de harddisk opnieuw ingedeeld en tenslotte W10 opnieuw geïnstalleerd zonder de 25-cijferige productcode in te voeren.
Daarna Ubuntu erop gezet.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #39 Gepost op: 2017/03/08, 22:33:29 »
Citaat
Maar dit gaat verhaal gaat niet over een upgrade maar over een nieuwe installatie.

Dit verhaal gaat over een laptop met een voorgeinstalleerde W10 , waarvan de WINDOWS10 partitie gewist werd en de systeempartitie met de systeembestanden en de herstelpartitie nog bestaat !!!
Omdat er aan die windows 10 genoeid werd is de garantie verloren, het gaat hier niet om een fout van de fabrikant maar van de gebruiker . Dat is de realiteit !

Re: Grub doet het niet
« Reactie #40 Gepost op: 2017/03/08, 22:38:21 »
Swake
Om het verhaal te begrijpen moet je weten wat er aan vooraf gegaan is:
Zie Plaats maken voor installatie met dual boot
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101880.0
Ik heb een digitale licentie, die zit in de bios, geen probleem.
Als ik 90.99 GB niet toegewezen ruimte heb, dan komt dit omdat ik dat zo ingesteld heb.
Voor ik begin te knoeien maak ik steeds een image, geen zorgen.
Ik vind dat je wel heftig tekeergaat.
« Laatst bewerkt op: 2017/03/08, 22:40:50 door Willibuntu »

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #41 Gepost op: 2017/03/08, 23:11:31 »
Je andere topic citeer je

Citaat
Ik heb in Win Schijfbeheer de C-schijf (sda3) gehalveerd.
In Gparted wil ik nu sda4 en 5 verplaatsen zodat ze aansluiten bij sda3, maar ik krijg een waarschuwing.
Is dat een te nemen risico?  (Ik heb een Clonezilla-image gemaakt)
Laat ik sda4 en 5 misschien beter staan en zet ik Ubuntu op "unallocated"?

Nu is mijn vraag , waarom heb je de Ubuntu schijfindeler niet gebruikt ?
Het is de C:\schijf niet maar de C: partitie , twee verschillende begrippen !
En hoe je nu over mij denkt mag mij een zorg wezen .
Bij een PC of laptop met een voorgeïnstalleerde windows en maar één harde schijf gebruikt word en je die recovery partitie niet gaat verwijderen ga je problemen blijven hebben . Die zit daar in de weg .!!! en vandaar krijg je die waarschuwing !!!

Bij windows maak ik ook nooit een Image met software van derden , maar gebruik hiervoor het ingebouwd systeem om een identieke kopie van het systeem te maken, dat ik altijd kan terugzetten op een andere HD moest die crashen .

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #42 Gepost op: 2017/03/08, 23:52:32 »
https://sites.google.com/site/computertip/installeren

Lees schijfindeling
.

Ik heb nog eens je bijlage bestudeert in #7 en mijn euro is gevallen waarom je een Windows 10 bent gaan downloaden .
sda1 zie ik herstel en werd geformateerd in NTFS . Weg herstebestanden voor Windows dus !
Een windows versie die je los koopt in de winkel en een voorgeïnstalleerde versie zijn twee grote verschillen . De ene mag je terug installeren als je een nieuwe PC of laptop koopt , de andere is gekoppeld aan je PC of laptop en werd voorgeïnstalleerd door de fabrikant .
Bij een aangekochte duurdere versie krijg je ondersteuning van Microsoft als je Windows niet naar behoren werkt . Bij een voorgeïnstalleerde versie en deze werkt niet goed moet je jou richten tot de verkoper of de fabrikant .

youpie123

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #43 Gepost op: 2017/03/09, 04:13:38 »
Interessant topic dit  :'(

Citaat
Als dat een nieuw aangekochte laptop is ben je jouw garantie al kwijt omdat je de originele Windows 10 gewist hebt !
Citaat
Bij een aangekochte duurdere versie krijg je ondersteuning van Microsoft als je Windows niet naar behoren werkt .

Citaat
Bij een voorgeïnstalleerde versie en deze werkt niet goed moet je jou richten tot de verkoper of de fabrikant .

Citaat
Als dat een nieuw aangekochte laptop is ben je jouw garantie al kwijt omdat je de originele Windows 10 gewist hebt !

Hoezo van het kastje naar de muur?



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub doet het niet
« Reactie #44 Gepost op: 2017/03/09, 09:43:12 »
Garantie op software is er niet, je moet maar hopen dat e.e.a. goed werkt.
Wel is er garantie op hardware, en dat staat los van de inhoud op de hardeschijf.
Je kunt zelfs een laptop/PC inleveren voor reparatie onder garantie, zonder hardeschijf.
Garantie voorwaarden die anders zijn, gaan tegen de wet in en zijn dus ongeldig.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #45 Gepost op: 2017/03/09, 10:59:36 »
#21

Citaat
Citaat<blockquote>Kortste klap: verwijder alle bestaande partities, zet het BIOS op Legacy (waardoor je alle gesodemieter met UEFI kwijt bent), herinstalleer Windows 10 en herinstalleer tot slot Ubuntu.</blockquote>@ Pjotr
Ik heb de BIOS op Legacy gezet, W10 installatie gestart met iso, alle partities verwijderd en beschikbare ruimte verkleind.
Resultaat: Windows maakt terug dezelfde partities aan zoals bij UEFI, namelijk 4 primaire partities.
Ik had verwacht dat hij 3 partities of minder zou maken, aangepast aan Legacy BIOS.
Is het de bedoeling dat ik partities verwijder, en zo ja welke, of loopt dit grondig fout?

Mijn laatste reactie en trek ik mij hier uit dit topic terug .
Ik zie daar maar 1 primaire partitie
En ik zie 3 verborgen partities waar men moet afblijven !
Een herstelpartitie
Een partitie voor het systeem gereserveerd
Een partitie waar zich de windows opstartbestanden bevinden .
Vanaf Windows 7 is het zo dat bij een Windows installatie die partities door het systeem aangemaakt worden , wat geen primaire partities of logische partities zijn .
Gaat men die partities wissen start Windows niet meer op , maar Windows zelf staat nog altijd op de C:partitie geïnstalleerd !
Sucses ermee




swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #46 Gepost op: 2017/03/09, 11:11:08 »
Lees het eens , zeer intressant leesvoer waar iets kan uit geleerd worden .

https://www.schoonepc.nl/instal/partition.html

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #47 Gepost op: 2017/03/09, 12:14:23 »
#27

Citaat
Dat zal moeilijk gaan. Die laptop is niet van mij. Iemand vroeg mij om er "even" Ubuntu op te zetten.
Ik ben er ondertussen al 3 dagen mee bezig... :(

Allee , die mens zal tevreden zijn .
Garantie kwijt want de windows die door de fabrikant werd voorgeïnstalleerd is weg .

@Ron
Een nieuwe laptop onder garantie ,en die is door de klant geopend om de harde schijf uit te halen en er is een mankement met andere hardware is garantie kwijt omdat je hem zelf geopend hebt .

swake

  • Gast
Re: Grub doet het niet
« Reactie #48 Gepost op: 2017/03/09, 12:50:47 »
#40

Ja vervelende Swake is hier nog eens terug  =)

#40

Citaat
Swake
Om het verhaal te begrijpen moet je weten wat er aan vooraf gegaan is:
Zie Plaats maken voor installatie met dual boot
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=101880.0
Ik heb een digitale licentie, die zit in de bios, geen probleem.

Gij hebt nu eens juist niets van een digitale licentie .
Die licentie behoort aan de fabrikant , want het is hij die voor de licentie betaald heeft en op de laptop geïnstalleerd heeft ! en is een OEM versie (dus gekoppeld aan het moederbord) . Je kan daar dan inderdaad een zelf aangekochte versie op installeren die binnen 7 dagen moet geactiveerd worden met de aangekochte 25 cijferige licentiecode  , en na activatie heeft die laptop een andere windows produkt code .
Er zal dus haast achter zitten om die windows te activeren of die zal binnen een paar dagen ook niet meer werken !

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Grub doet het niet
« Reactie #49 Gepost op: 2017/03/09, 13:06:49 »
@Ron
Een nieuwe laptop onder garantie ,en die is door de klant geopend om de harde schijf uit te halen en er is een mankement met andere hardware is garantie kwijt omdat je hem zelf geopend hebt .
Dat kan en mag niet volgens de EU regels.
Hetzelfde geldt ook voor de vermelding, dat de PC één jaar garantie heeft, terwijl 2 jaar de wettelijke termijn is.
Ook heb je niets te maken met garantie van de fabriek, want jij doet zaken met de winkel, dus die moet voor de garantie zorgen.
EU regels zijn bindend, ook al staat er op een papier een afwijking van deze regels.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.