Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel  (gelezen 1349 keer)

Offline Ran

  • Lid
Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Gepost op: 2014/06/28, 17:45:08 »
Dag,
Ubuntu is te problematisch geworden (12.04) en na véél problemen
(twee jaar geleden = geen enkele) en crash na crash na crash,
en een computer die duidelijk teveel prog's van zijn systeem moest
verwerken en zodoende warm liep en zichzelf uitschakelde
en na verschillende reinstall heb ik gekozen voor mint 17
en alles voelt goed, werkt goed en ben ik gelukkig.
Alles in mint 17 werkt zonder te moeten aanpassen wat niet zo
was in Ubuntu. Een revelatie voor mij.
Ik denk dat Ubuntu te log geworden is en mint (17) perfect uitgekiend.
Mint werkt ook vlugger en stabieler en de interface is logischer.
Groetjes,
Fred
 

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/28, 21:46:56 »
Welke versie gebruik je nu?  Mint 17 kent vier smaken  ^-^

Offline Ran

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/29, 08:54:24 »
Ja die keuze was wel even moeilijk want ik had geen idee wat ik in vervanging van Ubuntu zou nemen.
Ik werkte wel met Ubuntu (geen unity voor mij, ik heb het liefst simpel) en was wel tevreden tot alles
door een of andere reden onstabiel begon te worden ook na her-installaties. Youtube filmpjes kon
ik zelfs niet meer bekijken tot op het einde. Ik verdacht op een bepaald moment mijn hardware maar
na een dag laten draaien zonder programma-actie had ik nog geen crash van de computer dus dat was het
niet. Wel verdenk ik de adobe flash player.... die denkelijk problemen geeft met andere Ubuntu programma
updates. Maar ook bij gebruik van Wine.... had ik een "crash". Blijkbaar had mijn Ubuntu met zijn updates
problemen met alles die veel van de cpu vergde, filmpjes, grote zips maken, kopie van grote bestanden....
en mijn laptop liep zeer warm op in korte tijd wat ook niet echt normaal te noemen was.

Een beetje bij jullie rondkijken (heu bv. bij Pjotr) gaf me het idee dat ik bv. mint wel eens zou kunnen proberen.
Via computertip:
https://sites.google.com/site/computertip/mint
heb ik dan:
Linux Mint 17 Qiana 32-bit met Xfce
gekozen omdat mijn laptop toch niet de allernieuwste is/was. (Aspire 7735ZG)
Op een DVD gebrand met het speciale copy prog op x1 voor de zekerheid.
Dan gewoon gestart (ik heb als tweede systeem win7 staan en mint17 heeft
Ubuntu vervangen (dat wist ik dus niet, ik dacht dat mint als derde OS zou staan).
En ja even een paar uur in mint wat rondkijken en testen en ik voelde me onmiddellijk
thuis. Mijn laptop loopt niet meer warm en alles werkt vlot en stabiel en gelukkig dus.
Ik ben dus over-tevreden met mijn keuze.
Maar geen kwaad woord voor Ubuntu hoor, ik heb het steeds gebruikt tot het volgens mij
te "overladen" werd met vanalles en vast begon te lopen.
Nu dat is/was dan mijn geschiedenis met Ubuntu/mint voor het ogenblik.
Ik heb zo de indruk dat zowel Firefox als Ubuntu aan hetzelfde "lijden"..... beetje
teveel willen doen en aldus hun "onschuld" een beetje verliezen.
Ik kon met firefox op Ubuntu ook niets meer aanvangen, bij het openen van een mail
kon ik maar 1/4 van het scherm meer lezen, de rest kwam een paar seconden later.
Ik werk nu op mint met Chrome.
Ik heb wel eens op Ubuntu met de oudere firefoxes getest en ja die werkten dan wel perfect.
Tja.... maar kijk... ik ben een teverden lunix gebruiker hé !!!!

En de vraag: Wat denken jullie van dit alles en de ervaringen ?????????
Groetjes,
Fred     

Offline aartje

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/29, 09:02:37 »
Ik denk van dit alles dat je op één of andere manier toch wat krakkemikkige hardware
hebt. Een computer hoort nooit te crashen, hoe groot de belasting ook is. Ik zou eerst
eens uitzoeken waar het zwakke deel zit (memory ? voeding? ventilatie? graphics?...) anders
heb je grote kans dat je op een gegeven moment onder Mint ook problemen krijgt.

Je Ubuntu 12.04 installatie (in het algemeen een zeer stabiel systeem) is daarvoor
blijkbaar een goede testomgeving. Testsoftware laat soms lang niet alle fouten naar
voren komen.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 09:05:42 door aartje »

Offline Ran

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/29, 10:28:32 »
Tja, dat kan, ik koop nu ook niet ieder jaar een nieuwe laptop......
Dit is hem:

Specificaties
Product
Fabrikantcode LX.PC30X.048 Artikelnummer 69360 Merk Acer Garantie 2 jaar Garantietype Carry-in-garantie
Processor
Processornummer T4200 Kloksnelheid 2000 MHz
Geheugen
Intern geheugen (RAM) 4 GB Type geheugen SO-DIMM DDR3 RAM-geheugen uitbreidbaar Maximaal RAM-geheugen 4 GB (4096 MB)
Harde schijf
Harde schijf SATA Hardeschijfsnelheid 5400 rpm Aantal schijven (intern) 1
Beeldscherm
Schermdiagonaal inch 17,3 inch Resolutie 1600 x 900 Schermtype TN Beeldscherm Glanzend HD-weergave HD ready (720p) 3D Touchscreen
Videokaart
Videokaart Dedicated Videokaartfamilie AMD Radeon Type videokaart HD 4570 Videogeheugen 512 MB
Optische drive
Optische drive DVD-speler & -brander
Communicatie
Ethernetsnelheid Gigabit Ethernet Wi-Fi Wifi-standaard Wireless N, Wireless G, Wireless B Bluetooth Bluetooth-versie N.v.t. 3G-modem
Audio
Speakers
Camera
Webcam Webcam resolutie VGA (0.3 Megapixel)
Bediening
Toetsenbordindeling AZERTY Verlicht toetsenbord Numeriek keypad Touchpad Multi-Touch
Aansluitingen
e-SATA ExpressCard FireWire HDMI VGA Hoofdtelefoonaansluiting 3,5 mm Microfoon Geheugenkaartlezer
Beveiliging
Trusted Platform Module (TPM) Vingerafdruksensor
Accu
Accu Aantal cellen 6
Software
Besturingssysteem Windows Vista Home Premium Taal besturingssysteem Nederlands, Engels
Fysieke eigenschappen

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/29, 10:47:08 »
Grafische kaart van AMD die sinds Ubuntu 12.04 niet meer ondersteund wordt door de fgrlx-driver. Ik denk dat daar de kneep zit. Bij Ubuntu 12.04 kon dat nog wel en kon je tevens kiezen voor Unity-2D. Xubuntu of Mint 17 met xfce is daarom juiste keuze :-)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ran

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/29, 11:32:19 »
Heu, AMD kaart, wel er zijn met dit toestel verschillende kaarten verkrijgbaar.
Ik heb toevallig deze met de ATI kaart.
En vroeger (een half jaar geleden) had ik 0 problemen, deze begonnen via
updates van Firefox (maar 1/4 van mijn mailscherm was zichtbaar op scarlet webmail).
Nadien fimpjes van Youtube waarbij het systeem (Ubuntu) zelf crasht en zichzelf
afsluit. En steeds slechter.
Maar een verse installatie van 12.04 loopt perfect op alle gebied..... (daar is ook de oude firefox aanwezig).
Ik doe steeds een installatie zonder updates.

Maarja als je dan natuurlijk de updates toelaat (kan niet andes hé) is alles terug verprutst en zijn alle problemen daar.
Dus ik besluit dan voor mezelf dat Ubuntu van verleden jaar (mijn CD) en "perfecte" Ubuntu "enfin"
bevat maar dat de updates alles verprutsen......
Ik ben zelf al meer dan 30 jaar bezig met computers (vanaf APPLE II) en mijn gevoel op dat gebied laat me niet rap
in de steek....
Groetjes,
Fred

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/29, 11:42:43 »
ik heb geen krakkemikkige hardware, en toch had ik ook veel vastlopers met Ubuntu Unity. Een voorbeeld, Ubuntu 14.04 start ik softwarecentrum, het beeld werd grijs en geforceerd afsluiten was de enige oplossing,  Ubuntu 14.04 loopt voor geen meter op mijn pc. Met alle Mint versies heb ik nooit dergelijke problemen gehad.
Met Ubuntu 14.04 en Gnome Shell ook niet, het probleem op mijn pc heet Unity
 
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 11:44:21 door RikRik »

Offline midas

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/29, 13:08:06 »
Ik heb ook een niet ondersteunde ATI-kaart en ben 'overgeleverd' aan de open=source Gallium-driver. Onder Unity heb ik wel heel wat desktop-effecten kunnen temperen met Unity-tweak en CCSM. Dat scheelde veel inclusief de tips van pjotr van zijn webstek. Mint 17 met Cinnamon beviel ook erg goed maar daar werd mijn Olympus camera niet herkend. Dat was dan ook mijn hoofdreden om terug te gaan naar Ubuntu 14.04. Heb nog even gedacht om Gnome-fallback te installeren maar alles doet het gewoon goed nu en snel. Unity is even wennen maar bevalt mij toch ergens wel erg goed.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Ran

  • Lid
Re: Ubuntu vervangen door mint 17 en in de zevende hemel
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/29, 15:23:37 »
Ja, ik vind het ook allemaal wat vreemd en ik was absoluut tevreden met Ubuntu
vroeger, de problemen ontstonden slechts nadien en waren niet meer te harden.
Beetje spijtig voor zo'n mooie OS maar Mint is een afgeleide en ik ben er wel tevreden
van alhoewel dat zijn "Nederlands" een beetje raar is soms, haha.....
Nu ik wou hier toch even mijn bevindingen kwijt, het kan nooit kwaad dat anderen
dat lezen en aldus ook bepaalde besluiten kunnen nemen.
Ik heb nu terug een stille en stabiele laptop.......