Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04  (gelezen 1560 keer)

Offline Nelooc

  • Lid
Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Gepost op: 2021/05/02, 20:44:33 »
Goedenavond allen.
Hier een nieuwe Ubuntu gebruiker hier dus op voorhand, vergeef me mijn stommiteiten.
Maar ik ben een tijdje geleden begonnen met Ubuntu 20.04LTS te testen op mijn oude MacMini uit 2009.
Dit lijkt allemaal goed te verlopen. Echter kreeg ik de melding bij het opstarten:
"Failed to Set MokListRT: Invalid Parameter
Could not create mokListRT: Invalid Parameter
Importing MOK states has failed: import_mok_state() failed: Invalid Parameter
Continuing boot since secure mode is disabled."

Vervolgens heb ik shimx64.efi vervangen door grubx64.efi door de het volgende uit te voeren:
"sudo su -
cd /boot/efi/EFI/ubuntu
cp grubx64.efi shimx64.efi
reboot"

Dit zorgt er inderdaad voor dat deze melding niet meer zichtbaar is. Echter wat me opvalt is dat nu bij het opstarten het scherm heel even een zwart scherm met een wit streepje laat zien. Vervolgens wordt het scherm uitgeschakeld. Dit is te zien doordat het scherm aangeeft dat er geen input meer aanwezig is. Dit duurt even (opstarten met dit beestje duurt gemiddeld 1,5min tot 2minuten.
Vervolgens laat het scherm heel even een NVidia logo zien. Deze verdwijnt dan weer en pas daarna krijg ik mijn bureaublad te zien en is Ubuntu klaar voor gebruik. Voor de rest lijkt alles voor zover goed te werken.
Ik had dit maar voor lief genomen en heb ook besloten om Ubuntu op mijn oude MacBook Pro uit 2009 te zetten.
Ook hier kwam dezelfde melding bij het opstarten. Hier weer hetzelfde gedaan en ook deze melding verscheen niet meer. Maar ook hierbij weer hetzelfde verhaal. Het scherm laat een wit streepje zien waarbij het scherm vervolgens helemaal zwart gaat. Dit duurt een poosje totdat het NVidia logo weer tevoorschijn komt. En even hierna kan ik inloggen en Ubuntu gebruiken.
Wat me daarna opvalt (en dit was bij mijn MacMini niet zichtbaar) is dat het wat glitches of iets dergelijks waarneembaar zijn onderin het scherm. Deze zijn alleen te zien wanneer ik met mijn cursor onderin het dock beweeg, of ergens op mijn bureaublad klik met de muis. Dit komt voornamelijk voor op het bureaublad. Wanneer ik een ander veld heb openstaan, doet dit probleem zich bijna niet voor.
Het lijkt allemaal issues te zijn vanuit de grafischekaart maar ik kan hier niet echt een antwoord op vinden.
Zijn er medeforumleden die dit ook hebben gehad, of weten hoe ik beide problemen kan oplossen?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt.




« Laatst bewerkt op: 2021/05/02, 20:48:02 door Nelooc »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/02, 23:25:38 »
"Failed to Set MokListRT: Invalid Parameter
Could not create mokListRT: Invalid Parameter
Importing MOK states has failed: import_mok_state() failed: Invalid Parameter
Continuing boot since secure mode is disabled."

Dit was waarschijnlijk een volstrekt onschuldige melding die je gewoon had kunnen negeren. Linux is traditioneel zeer spraakziek met foutmeldingen, ook als die geen enkel praktisch belang hebben.  :)

Ik raad aan om Ubuntu opnieuw schoon te installeren. Beter nog: pak Xubuntu 20.04 of Linux Mint 20.1 Xfce, want de Xfce-werkomgeving is een stuk minder zwaar en daarom geschikter voor oudere en zwakkere apparatuur.

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/02, 23:39:48 »
Ja dat wil ik doen, maar dan kom ik meteen maar met het volgende probleem.
Ik kon de achtergrondverlichting van mijn MacBook niet dimmen. Op internet kom ik verschillende tips tegen. Nu heb ik het onderstaande uitgevoerd en opnieuw opgestart.

Nu gaat mijn achtergrondverlichting uit tijdens het opstarten en kan ik niets meer zien / doen. Ik weet niet of het is vastgelopen of iets dergelijks, omdat de achtergrondverlichting van het toetsenbord niet meer reageert. Deze licht nog wel op en dit werkte voorheen nog wel.
Maar nu, na het toevoegen van de regels, lijkt het erop dat het programma vastzit of zoiets ...

Dus.. ik denk de hele boel gewoon opnieuw installeren. Echter wanneer ik nu alt inhoudt bij het opstarten, wordt de optie installeren van USB niet meer getoond.
Ik kan dus niet meer selecteren om te booten van USB.
Dus ik zit nu helemaal vast :|

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/02, 23:59:46 »
Hmmm, ja, lastig....

Die instructies voor verminderen schermhelderheid zijn trouwens slecht. Als je kladblokje Gedit start met sudo, dan verpest je namelijk de rechten in je persoonlijke map, wat voor allerlei ellende kan zorgen.

Repareer eerst je rechten:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/root.html#ID4
(punt 4)

Bouw daarna je Ubuntu om naar Xubuntu:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html

Pak tot slot de schermhelderheid als volgt aan (vervang het woord xed in de terminalopdrachten, door gedit):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/beeld.html#ID4
(punt 4 en verder)
« Laatst bewerkt op: 2021/05/03, 00:01:18 door Pjotr »

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/03, 00:08:19 »
Ja, maar dit alles gaat niet werken als mijn scherm niet meer werkt, of als Ubuntu niet wil opstarten. Geen idee wat het probleem is..

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/03, 00:41:35 »
De bootable USB pas insteken nadat je met de Alt toets de interne bootdisk zichtbaar hebt gemaakt, even wachten en dan wordt deze USB alsnog zichtbaar.
Installatie, netwerkkabel aangesloten.
Je kunt kiezen voor de standaard nouveau driver, dan werken de helderheidstoetsen normaal.
Je kunt laten zoeken naar optionele drivers, dan wordt de nvidia340 driver aangeboden, ook de WiFi driver.
Met de nvidia340 driver is de beeldopbouw veel sneller maar je mist de helderheidsinstellingen.
Streepjes onderin beeld zijn afkomstig van de toch wat afwijkende Macbook chipset.
Grub zou je moeten aanpassen
Uit mijn geheugen, ik heb de Macbook niet meer.........
in /etc/default/grub de volgende regels aanpassen naar:
# GRUB_GFXMODE="1280x1024x24"
GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX="keep"
GRUB_TIMEOUT=5
# GRUB_THEME="/boot/grub/themes/linuxmint/theme.txt"
# GRUB_GFXMODE="640x480"
GRUB_TERMINAL="console"
Dan heb je in ieder geval een tekstmenu voor Grub, de Macbook mist namenlijk standaard VESA resoluties.
Na de wijzigingen een terminal,  sudo update-grub
 
Dan een advies, installeer rEFInd,  sudo apt install refind
en zet dan de rEFInd boot middels terminal als eerste,  efibootmgr -o YYYY, XXXX  , voorbeeld  efibootmgr -o 0002, 0000
De huidige volgorde zie je met terminal,  sudo efibootmgr
Met rEFInd kun je op verschillende manieren je Linux opstarten.

Probeer niet de MOKmanager uit te voeren, want dan heb je daarna een MacbookBrick, nog wel te herstellen met een BIOS Reset toetscombi.

Ik hoop dat dit uit mijn geheugen geputte verhaal nog steeds klopt......

P.S. je kunt zelfs Windows (7, 8, 8.1) 10 op deze machine installeren, dat moet dan wel vanaf een installatie DVD, werkt niet vanaf een installatie USB.
Oorzaak missende Nvidia usb drivers. Na installatie worden deze via het netwerk alsnog opgehaald.

Hobby ze ;)
 
« Laatst bewerkt op: 2021/05/03, 00:47:54 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/03, 11:43:41 »
Dank voor deze duidelijke uitleg.
Het is me nu gelukt om opnieuw te booten vanaf USB. Precies zoals je omschrijft, door deze er later pas in de steken.
Ik heb nu geen vinkje gezet bij install third-party software. Ik neem aan dat is wat je bedoeld met de standaard nouveau driver?! Zoals je zegt zouden dan de helderheid toetsten wel moeten werken. Blijft dit ook het geval als ik later de Nvidia driver installeer? Of vervalt deze optie dan?
Alvast bedankt voor de hulp

Edit:
Zojuist installatie afgerond en de backlight control werkt nu.
Sterker nog, ik krijg nu het juiste symbool te zien wanneer ik de keyboard backlight wijzig. Voorheen kwam het speaker logo in beeld wanneer ik de keyboard backlight wijzigde.
Ook zijn de streepjes onder in het beeld verdwenen.
Maar zoals je eerder aangaf, kan ik nog geen wifi selecteren. Dit zou wel mogelijk zijn wanneer ik de Nvidia driver installeer?
En behoud ik dan de backlight control?
En moet ik dan alsnog de procedure uitvoeren in Grub?
« Laatst bewerkt op: 2021/05/03, 12:01:05 door Nelooc »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/03, 12:33:22 »
Gebruik je mobieltje als middel om tijdelijk internet te verschaffen aan je computer, op de volgende manier:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tijdelijk-internet.html

... en ga dan eens op zoek naar een WiFi-stuurprogramma.

Vermoedelijk heb je een Broadcom-WiFi-kaartje in die machine zitten, want Apple is van oudsher nogal dol op Broadcom. In dat geval zou deze terminaltoverspreuk moeten helpen:
sudo apt-get install bcmwl-kernel-source
.... gevolgd door een herstart van je computer.

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/03, 12:35:30 »
Momenteel is de computer bekabeld aangesloten dus heb internet tot mijn beschikking

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/03, 12:42:04 »
Momenteel is de computer bekabeld aangesloten dus heb internet tot mijn beschikking

Mooi! Probeer dan de eerdergenoemde terminaltoverspreuk eens.  :)

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/03, 12:55:54 »
Momenteel is de computer bekabeld aangesloten dus heb internet tot mijn beschikking

Mooi! Probeer dan de eerdergenoemde terminaltoverspreuk eens.  :)
Ja top. Dit werkt. Wifi netwerk is te selecteren en werkt. Dank daarvoor.
Nu nog zorgen dat ik de juiste Nvidia driver kan installeren, zonder dat ik de rest weer om zeep help..

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/03, 13:01:08 »
Nu nog zorgen dat ik de juiste Nvidia driver kan installeren, zonder dat ik de rest weer om zeep help..

Tip: voordat je aan de gang gaat, installeer eerst even Timeshift en maak daarmee een handmatige momentopname. Informatie over Timeshift, waarmee je systeemherstelpunten kunt maken:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-mint.html#ID9
(punt 9)

Overigens is bij oude apparatuur, het standaard open-bron Nouveau-stuurprogramma vaak een betere keuze voor Nvidia-kaartjes dan het gesloten niet-vrije Nvidia-stuurprogramma. Ik zou het dus zo laten, als ik jou was....
« Laatst bewerkt op: 2021/05/03, 13:03:08 door Pjotr »

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #12 Gepost op: 2021/05/03, 13:11:43 »
Nu zie ik ook het opstartscherm van Ubuntu. Dit was eerst niet.
Leek net alsof de videokaart is goed ingesteld moest worden tijdens opstarten. Overigens heb ik de melding tijdens het opstarten betreft Mokzlist, die heb ik laten staan. Dit kon geen kwaad toch?
Ik ben niet zo zeer gebonden aan die Nvidia driver. Maar waarin ga ik dan verschil merken als ik deze driver niet installeer?
Ik zie nu namelijk af en toe dat het scherm af en toe hakkelt bij het afspelen van films vanaf mijn NAS.
Kan dit daarmee te maken hebben, of is dit een buffer probleem?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #13 Gepost op: 2021/05/03, 13:22:35 »
Overigens heb ik de melding tijdens het opstarten betreft Mokzlist, die heb ik laten staan. Dit kon geen kwaad toch?

Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Als alles verder werkt: niks aan doen, gewoon zo laten.

Ik ben niet zo zeer gebonden aan die Nvidia driver. Maar waarin ga ik dan verschil merken als ik deze driver niet installeer?
Ik zie nu namelijk af en toe dat het scherm af en toe hakkelt bij het afspelen van films vanaf mijn NAS.
Kan dit daarmee te maken hebben, of is dit een buffer probleem?

Het is en blijft een oud zwak beestje.... Haal dus eens wat druk van de ketel door je Ubuntu om te bouwen naar Xubuntu:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ubuntu-xubuntu.html

Dat zou al wat moeten helpen voor betere prestaties.

Hier vind je nog wat inspiratie voor snelheidstips (veilige tips, die je systeem niet zullen slopen):
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/snelheid-ubuntu.html

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #14 Gepost op: 2021/05/03, 14:51:51 »
Zorg dat je machine is aangesloten op bekabeld netwerk.
Start Stuurprogrammabeheer.
Het programma toont dan:
de Video driver
de WiFi driver

WiFi kun je probleemloos installeren, na een reboot werkt deze perfect.

Video is een keuze, Nvidia340 geïnstalleerd draaien je filmpjes als een speer maar blijft je scherm op maximale helderheid staan, de helderheidstoetsen werken niet meer. Daar is een oplossing voor die de desktop helderheid en kleur softwarematig kan wijzigen maar de backlight blijft maximaal.
Indien geïnteresseerd naar deze oplossing kan ik waarschijnlijk de benodigde files daarvoor nog wel vinden.
Ook het flitsen aan de onderkant is bij gebruik van de 340 driver aanwezig.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #15 Gepost op: 2021/05/03, 16:33:29 »
Dank alle voor de reacties.

Ik zou graag eerste nog het een en ander willen testen in Ubuntu. Qua looks ben ik iets meer gecharmeerd van Ubuntu. Mocht ik dan toch tegen zaken aanlopen waardoor ik genoodzaakt wordt om over te stappen naar Xubuntu dan zal ik dit alsnog kunnen doen. Ik houd deze nog even achter de hand.
DeBaasm, ik ga voorlopig denk ook nog heel even testen met de standaard driver. Ook hiervoor geldt, mocht ik toch tegen teveel issues aanlopen, dan doe ik nog eens een beroep op je aanbod betreft de benodigde files. Maar de voordelen betreft het aanpassen van de backlight vind ik momenteel wel fijn. Hopelijk kan dit wat besparen op de accu (die is momenteel toch al zwak) en voornamelijk op de warmte ontwikkeling van de MacBook. Wellicht dat het iets kan schelen als de  leds minder fel hoeven branden in de avonduren. Zoals Pjotr al aangeeft zal de MacBook hard moeten werken maar momenteel heb ik eigenlijk enkel firefox open staan, en wordt de unit al best warm.
Als ik het goed begrijp heb jij (DeBaas) in het verleden dus ook Ubuntu gedraaid op een MacBook. Werd deze bij jou ook voelbaar warm? Dit hoeft natuurlijk niet altijd een probleem te zijn, maar het valt me wel op.
Hebben jullie tips voor tooltjes waarmee ik dit kan monitoren?
Ik zit er eventueel aan te denken om het geheugen uit te breiden van 4Gb naar 8Gb. Gaat dit een merkbaar verschil opleveren?
En dan als laatste, in mijn startpost kun je zien dat ik in mijn vorige testsessie gebruik heb gemaakt van een Applelook shell. Uitgevoerd aan de hand van deze tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=ZerCpEihkE8
Dit heb ik overigens nu niet gedaan na mijn nieuwe installatie.
Buiten het feit of je hier fan van bent, kan zoiets zonder enig probleem uitgevoerd worden? Of kun je door zoiets te doen, andere zaken binnen Ubuntu ook om zeep helpen?
Zoals je leest, ik ben echt een newbie binnen de Linux wereld.

Offline Nelooc

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #16 Gepost op: 2021/05/04, 20:37:35 »
Nu ben ik me toch wel een beetje zorgen aan het maken betreft de temperatuur.
Zo lang ik verder geen applicaties open heb staan is de temperatuur van de CPU al boven de  70 graden Celsius.
En in sommige gevallen zitten er uitschieters naar zelfs 96 graden Celsius. Dit is echt te warm en ik verwacht hiermee ook geen langdurige behoud van de hardware.
Ik hoor graag of dit goed is op te lossen.
Van de volgende site heb ik punt 1 (TLP) en punt 2 (thermald) uitgevoerd.
https://itsfoss.com/reduce-overheating-laptops-linux/
Wat kan ik nu nog doen?
« Laatst bewerkt op: 2021/05/04, 20:41:00 door Nelooc »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Problemen met beeldscherm Ubuntu 20.04
« Reactie #17 Gepost op: 2021/05/04, 21:17:17 »
Even wat spiitten op het internet:
De max temperatuur voor de processor is 105 graden celsius.
Onder workload is die 70 graden en hoger geen uitzondering.
De maximale behuizing temperatuur zou 45 graden kunnen worden.
Mogelijk is de temperatuur wat lager bij gebruik van de nvidia340 driver.
De nouveau driver werkt veel meer in software af.
Ik kan dat niet uittesten, heb niet meer de beschikking over deze Macbook,
maar deze stond ook regelmatig flink te blazen.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/04, 21:21:37 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL