Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?  (gelezen 10531 keer)

Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #25 Gepost op: 2009/06/04, 19:42:21 »
Dan komt 'ie erbij onder NetworkManager (netwerkicoon in systeemvak). Of anders even kijken in Systeem -> Beheer -> Logbestand-weergave.

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #26 Gepost op: 2009/06/04, 22:58:43 »
Heel de linkerzijde is gevuld met procesinfo
onder welk onderdeel kan ik de netwerkkaart vinden?

Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #27 Gepost op: 2009/06/04, 23:27:02 »
XD maak eens een screenshot van je Notification-Area wanneer het uit en van wanneer het aan staat.

btw, ik heb dit ook gehad op me ouwe laptop (maar dan wel een Dell).


Wat zijn de specificaties van je draadloze adapter/kaart/chip?

Afhankelijk van de chipset, kunnen ook bepaalde drivers ook toch anders via een >:( Windows >:( Wireless Driver programma anders proberen?

zoiets deed ik met mijn MSI PC70SE adapter

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #28 Gepost op: 2009/06/08, 20:57:05 »
Omdat ik de broadcom niet aan de praat krijg, een usb wlan adapter aangeschaft. de asus WL-167G
Het duurde even voordat ik doorhad dat het flexible tussenstuk er echt op moet om verbinding te krijgen.:)
Op mijn desktop, na verwijderen van mijn vaste draad, heb ik meteen verbinding via de usb.
maar je raad het al, helemaal geen verbinding op de laptop van mijn vriendin.
En daarvoor heb ik dat ding juist aangeschaft. Het kan zijn dat ik met de al gemaakte aanpassingen, beter op nieuw kan beginnen.
Alleen hoe doe je dat?
Ik wil liever niet een verse installatie doen, maar alleen de netwerkprogjes weer terug zetten zoals ze waren na de installatie.

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #29 Gepost op: 2009/06/18, 20:41:20 »
na een verse installatie heb ikvia de usb adapter internet, die moet er wel inzitten tijdens het opstarten.
de onboard broadcom doet het af en toe. dat zal wel aan die onzichtbare aan en uitknop liggen

edit 19-06-209 19:35
met de broadcom zie ik wel de draadloze netwerken in mijn omgeving en kan ik ook verbinding maken met de niet beveiligde netwerken, niet met opzet, doet computer automatisch, maar mijn verbinding met mijn eigen router lukt niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/19, 19:35:09 door slowfox »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #30 Gepost op: 2009/06/19, 06:46:04 »
En toch blijft dat raar... ik krijg de neiging de laptop van mijn buurman te kapen (die heeft volgens mij ook zo'n flaptop als jij hebt) en te gaan zitten prutsen met dat ding... Ik moet vooralsnog het antwoord schuldig blijken.


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline slowfox

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #31 Gepost op: 2009/06/20, 19:06:52 »
Zowaar de interne kaart werkt, ik zie alle netwerken inclusief de mijne. kan er alleen niet mee verbinden.
Ik mag iedere keer mijn WAP2 wachtwoord invullen. de netwerkmanager begint te draaien tussen het ene groen en grijze bolletje.
en vraagt me dan nog een keer om mijn WAP2 wachtwoord.
Bij het opstarten heb ik al mijn sleutelbos wachtwoord gegeven. waar ook mijn WAP wachtwoord inzit vlgs mij.

Offline Sophia

  • Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #32 Gepost op: 2009/07/29, 18:16:04 »
ik snap opeens waarom zoveel trucs uit je computer het niet meer doen onder Linux: die werken allemaal met drivers en dat soort ongein en die zaten onder Windows  ??? ... logisch dus eigenlijk dat je de hele zooi opnieuw moet uitproberen als je dan toch met Linux gaat werken. En heel mooi dat ouwe trouwe vriend Linux/Ubuntu daar zoveel bij helpt.  =D ;) :)

Waarom werken al die computerfabrieken dan uitsluitend met Microsoft? Daar snap ik echt niets van ... Zelfs internetproviders ondersteunen gewoon geen Linux en doen net alsof jij expres dwars doet als je daarmee werkt en niet met Windows. Echt raar hoor :o :rolleyes: ???

Offline masy

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #33 Gepost op: 2009/07/30, 21:08:44 »
En ja, ik heb zo'n dongle waar je overal in Nederland kunt  "Interneppen".
't is een dongle van T-mobile. Werkt onder Ubuntu perfect. In de trein, thuis, op 't werk.
En is vele, vele male sneller dan onder XP op m'n netbook.

Heb XP er dan ook afgedonderd en heb Ubuntu voor netbooks erop gezet:
http://www.canonical.com/projects/ubuntu/unr

Een schitterende "lightwight", speciaal voor netbooks van Canonical. Als je een netbook hebt, is dit zonder meer aan te bevelen...

En heb je een T-mobile dongle. Zoek dan niet verder:

Ga naar voorkeuren-> Netwerkverbindingen, tabblad: Mobiel Breedband:

Bij eenvoudig moet het nummer: *99# zijn. Bij gebruikersnaam en wachtwoord voer je "Dummy" in.
Bij geavanceerd moet APN: "internet" zijn . Bij PIN MOET je je puk-code (4-cijferig) invoeren.

Verder hoef je nergens iets in te voeren. Daarna zoekt de Ubuntu (Remix) zelf de verbinding...
Lijkt wel een "platen-uitverkoop"... Een remix van Ubuntu installeren. Maar 't is echt zo. Een speciale versie van 9.04 voor de netbook-gebruikers. Deze bestaat dus ECHT!!!

Doe er je voordeel mee...

Gr. Masy...







Offline masy

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #34 Gepost op: 2009/07/30, 21:56:27 »
Nee, met mobiel internet werkt dit juist FF anders.

De 4-cijferige PUK/PIN hoe je dit ook wil noemen, MOET hier ingevoerd worden...
Anders kun je een verbinding gewoonweg vergeten...

Offline masy

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #35 Gepost op: 2009/07/30, 22:20:34 »
Je hebt zonder meer gelijk...]

Echter bij PIN hoeft 'r maar een 4 -cijferig getal ingevoerd te worden. Net als de PIN-code op een bankpas...
De PUK-code is niet van belang. Daar kun je maar beter niets invoeren... Hoe meer je invoert,  des te sneller stopt T-Mobile met z'n/haar service. Volg nu maar gewoon mijn praktijk-ervaring op...
Anders ben jij straks nog aan het discussieren over verbindingen met  PUK/PIN-codes terwijl de praktijk je inmiddels achterhaalt heeft...



Offline masy

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #36 Gepost op: 2009/07/31, 19:27:48 »
Hoi Arie,

't is inderdaad een PIN-code en geen PUK-code. Ik was hiermee in de war omdat je bij een dongle een unieke 4-cijferige PIN-code krijgt, die je - anders dan bij een Gsm - niet zelf kunt wijzigen...

Ik heb vandaag liggen stoeien met de ubuntu-remix en de breedband dongle van T-mobile op m'n Acer netbook. Wat een verademing tov XP.  Ik kan nu redelijk snel installeren en zelfs streamen.
Internet radio, het NOS-journaal bekijken ea. Dit alles was onder XP een ware ramp...

Een netbook is geen vervanging van een normale PC/Notebook, maar je kunt wel lekker werken en met de dongle ben je onafhankelijk en vrij. Ik had om te testen Google-Earth ook geïnstalleerd, maar dit was net iets te hoog gegrepen.
Let wel: Google-earth werkt zeer zeker maar de combinatie breedband/grafische mogelijkheden netbook   
maakt alles traag... zeer traag...
Picasa van Google werkt daarin tegen lekker vlot. Binnen 20 minuten had ik 28 foto-albums met honderden foto's online gesynchroniseerd. (Mijn normale PC doet daar nog geen 5 minuten over)

Een netbook heeft zeer zeker beperkingen maar in combinatie met breedband ook vele voordelen...
Wellicht moeten we binnen dit forum een speciaal "draadje" hierover opzetten. Want netbooks zijn de toekomst. (goedkoop en heel flexibel)
Niet alleen Microsoft komt met een speciale versie van Windows 7 voor netbooks, Google heeft aangekondigd medio volgend jaar met een eigen (op Linux) gebaseerd besturings-systeem te komen.
In eerste aanleg speciaal voor Netbooks.

Het zou echt zonde zijn om de Ubuntu-remix (http://www.canonical.com/projects/ubuntu/unr) voor netbooks te laten ondersneeuwen bij al dit geweld van de commerciële bedrijven.
Ik ben echt een "remix" fan.

Daarom ook mijn boodschap aan de Ubuntu freaks/liefhebbers om de remix op hun netbook te installeren.
Laat Ubuntu nu eens deze slag winnen. De voorsprong is er...

Gr. Masy...






Offline masy

  • Lid
Re: Hoe haal je internet "uit de lucht" in Ubuntu?
« Reactie #37 Gepost op: 2009/07/31, 20:04:17 »
Hoi Arie,

Ik heb Thunderbird als mail-client ingesteld. Via het adresboek kun je een plattegrond aan een adres toevoegen. Een manco dat Evolution bv. heeft. Net als de weeknummers in de agenda (voor mij heel erg belangrijk) De plattegrond werkt via Google Maps én is rap, héél rap...
Evolution is een schitterend email programma, maar mist net de touch die ik echt nodig heb...

Wat ik echter wil uitzoeken, is de "fysieke capaciteit"  van m'n netbook. Waar liggen de grenzen, wat zijn (on)mogelijkheden...

Google Earth is zo'n grens. 't kan wel, maar is absoluut niet aan te raden/bevelen...

Ken jij nog meer van dit soort "zware"  programma's die ik op m'n netbook kan uittesten ?

Gr. Masy...