Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)  (gelezen 1145 keer)

JYT

  • Gast
Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Gepost op: 2007/07/24, 18:59:47 »
Ik heb besloten om met mijn PCs over te stappen op Ubuntu (ben redelijk linux nwbie ;)). Het is inmiddels goed geinstalleert op een x86 systeem (een simpel AMD XP2100+ systeem) maar op mijn hoofd PC (specificaties hier onder) wil de instalatie niet goed lukken.

Het systeem:
Proc: AMD Opteron 170 (s939)
Moederbord: DFI Lanparty UT CFX3200-DR/G
Mem: Geil UltraX 1GB Dualchannel DDR400
Grafischekaart: Asus Ati X1900XTX
Geluidskaart: Creative Audigy
Hardeschijven: 2x Samsung HD160JJ (160 GB SATA)
DVDrom: Lite-on
DVDbrander: Samsung

Ik wil het systeem in raid0 instaleren, maar heb al begrepen dat je daarvoor alleen de de softwarematige raiddrivers van ubuntu nodig hebt en dat dat alleen met de alternate CD kan. De raid in het bios is disabled.

Na behoorlijk wat geknoei in het schijfindelen heb ik alles toch in raid0 kunnen zetten. Echter, tijdens het 'Te installeren programmatuur uitkiezen en instaleren' krijg ik na een tijd (terwijl de balk op 6% blijft hangen) een foutmelding (installatiestap mislukt).
De CD heb ik al in het hoofdmenu laten controleren op fouten.

De partities die ik de laatste keer geprobeert heb (rechtstreeks over getyped):RAID0 apparaat #0 - 1.0 GB Software-RAID-apparaat
          #1   1.0 GB   K ext3         /boot
RAID0 apparaat #1 - 50.0 GB Software-RAID-apparaat
          #1  50.0 GB   K ext3         /
RAID0 apparaat #2 - 264.0 GB Software-RAID-apparaat
          #1 264.0 GB   K ext3         /home
RAID0 apparaat #3 - 5.1 GB Software-RAID-apparaat
          #1   5.1 GB   F swap         swap
SCSI1 (0,0,0) (sda)   - 160.0 GB ATA SAMSUNG HD160JJ
          #1 primair  501.7 MB    K raid
          #2 primair   25.0 GB B  K raid
          #3 primair  132.0 GB    K raid
          #5 logisch    2.5 GB    K raid
SCSI2 (0,0,0) (sdb)   - 160.0 GB ATA SAMSUNG HD160JJ
          #1 primair  501.7 MB    K raid
          #2 primair   25.0 GB B  K raid
          #3 primair  132.0 GB    K raid
          #5 logisch    2.5 GB    K raid
Heb verschillende partietie indelingen geprobeert, proberen te wisselen tussen primaire en logische stations, verschillende groottes en de 'opstart-vlag' zitten switchen tussen de raid partities (tussen de / en de /boot). Op het internet kon ik ook niet veel zinnigs vinden :(

Alvast bedankt :)

Edit
Heb de install met een tweede CD geprobeert, de eertse is 'beschadigd' geraakt volgens de CD controle, alleen hij was, toen ik hem voor het eerst liet scannen niet beschadigd.
Dit zelfde lijkt nu gebeurt te zijn met de tweede CD..... ik heb hem twee keer laten scannen zonder fouten en nu ineens vind hij wel een fout

Offline betoel

  • Lid
Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/26, 11:02:45 »
Heb het idee dat er wat aan de cd-speler mankeert, heb het zelf ook gehad en toen maar gedraaid in de dvd-brander en dat ging goed. succes
AMD 64 X2 dualcore 3800+  -  4Gb 
Geforce 7200GS 256 MB
Syncmaster 720N - 1024 x786
Dualboot met XP - Win7 en Liinux Mint 13  XFCE 4.10

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/26, 11:17:37 »
Ik weet niet waarvoor je je computer gebruikt, maar als je hem voor gewoon desktop werk gebruikt kan je beter de 32bits variant installeren. De 64bits variant is bij normaal gebruik niet veel sneller, maar levert wel problemen op bij codecs en flash installeren.

JYT

  • Gast
Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/27, 13:26:23 »
Heb inmiddels de 32bit versie gebrand en vanaf mijn sata DVD brander geinstalleerd..... het instaleren gaat nu wel goed (yay!) alleen GRUB wil nu niet instaleren (LILO wil ook niet instaleren). GRUB wil standaard in de MBR instaleren (hd0).
Op het internet heb ik hier en daar gezien dat GRUB niet goed overweg kan met raid0, wordt aan geraden om /boot op een gewone partitie te instaleren. Is dat zo, of is er toch een oplossing om GRUB op raid te instaleren?

JYT

  • Gast
Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/27, 16:33:44 »
Update: Ubuntu is geinstalleert ^^

Het zat hem inderdaad in raid 0.... Wist niet dat GRUB niet op raid0 kon worden geinstalleerd...

De partieties die ik nu heb:
Raid1 100MB /boot
Raid0 50GB /
Raid0 264 GB /home
Raid0 5,9GB swap

Heeft veel gevloek gekost, maar toch gelukt :)

DvdPluijm

  • Gast
Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/31, 12:13:37 »
Hoi.

Ik kwam deze post toevallig tegen via G00gle en ik zie dat jij inmiddels best aardig ervaring hebt met raid en Ubuntu.
Ik gebruik Kubuntu7.04 en heb gisteren 2 extra hdd'tjes gekocht voor in mijn nieuwe pc'tje om een stripe-set maken (mobo = Gigabyte GA965P-DS3).

Op de één of andere wazige reden sloopt alleen het opstarten van de LiveCD van Kubuntu (alternate cd weet ik nog niet) één van mijn schijven uit de stripe-set waarna ik dus eerst weer (dualboot) WinXP kan installeren.

Wat ik mij nu afvraag is of jij dit raid0 en raid1 op dezelfde disks hebt gezet en of jij ook Dualboot hebt (en dan al helemaal, heb je XP met NTFS??) ? Tenminste gezien je systeemspecs (met DFI lanparty board) neem ik aan de je ook WinXP gebruikt.

Ik hoor het graag!!! thnx

Ubuntu 7.04 instalatie probleem (Alternate/AMD64 CD)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/03, 11:12:35 »
Citaat van: Johanvd
Ik weet niet waarvoor je je computer gebruikt, maar als je hem voor gewoon desktop werk gebruikt kan je beter de 32bits variant installeren. De 64bits variant is bij normaal gebruik niet veel sneller, maar levert wel problemen op bij codecs en flash installeren.
Dat is niet meer waar vanaf Feisty!
Het werkt wel degelijk sneller en om echt een full functional 64-bits desktop te hebben zie het volgende topic:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/13240